Miten korjata väljä sarana (90/99/900)
Miten korjata väljä sarana (90/99/900)
Tuossa oviprojektissa (90) tuli vastaan kuskin oven alasaranan kuluneisuus. Saranatappi on kulunut ja myös reikä saanut osansa kulumisesta, välystä on ihan liikaa. Sarana on irrallaan, joten nyt pitäisi korjata.
Tuli mieleen, että vaihtaisi uuden tapin (isomman?) ja hitsaisi reikään lisää tavaraa ja poraisi oikeaan kokoon ja tappi perään.
Miten olette noita korjanneet?
Tuli mieleen, että vaihtaisi uuden tapin (isomman?) ja hitsaisi reikään lisää tavaraa ja poraisi oikeaan kokoon ja tappi perään.
Miten olette noita korjanneet?
Reikää umpeen ja uutta reikää sekä uusi tappi. Sillä luulis tulevan ihan pränä. Toinen vaihtoehto on hakea 4- tai 5-ovisen saranat romikselta, ovat yleensä ehjät kevyemmän etuoven ansiosta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
asiaa kerran ähränneenä sanoisin:
parempi vanha romikselta olisi kaikkein helpoin
seuraavaksi helppo olisi panna raskaan sarjan jousisokka ( niitä kahta eri ainepaksuutta), mittamalla se selviää riittääkö sen jousto poistamaan välyksen
työläin ja vaikein on kalvaa säädettävällä kalvaimella reikä tasakokoiseksi ja hommata sitä vastaava ylikoko tappi.
hitsaamalla ja poraamalla se on haavetta, menee todennäköisesti vaan pahemmaksi ja sudeksi., kokeiltu on
parempi vanha romikselta olisi kaikkein helpoin
seuraavaksi helppo olisi panna raskaan sarjan jousisokka ( niitä kahta eri ainepaksuutta), mittamalla se selviää riittääkö sen jousto poistamaan välyksen
työläin ja vaikein on kalvaa säädettävällä kalvaimella reikä tasakokoiseksi ja hommata sitä vastaava ylikoko tappi.
hitsaamalla ja poraamalla se on haavetta, menee todennäköisesti vaan pahemmaksi ja sudeksi., kokeiltu on
Ei se mene sudeksi. Hitsaa koko reiän umpeen ja tekee uuden reiän pylväsporakoneella. Ja muistaa ensin porata pienellä poralla läpi ja vasta sen perään oikean kokoisella. Tämä siksi, koska hitsi on paljon kovempaa kuin saranan rauta ja iso poranterä lähtee "vaeltamaan" etsien pehmeämpää rautaa. Ja lopuksi koko paketti moottoriöljyllä kasaan, voitelee ja ruostesuojaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Minä olen pylväsporakoneenkin kahvassa roikkunut kuukausitolkulla.Ei se mene sudeksi. Hitsaa koko reiän umpeen ja tekee uuden reiän pylväsporakoneella. Ja muistaa ensin porata pienellä poralla läpi ja vasta sen perään oikean kokoisella. Tämä siksi, koska hitsi on paljon kovempaa kuin saranan rauta ja iso poranterä lähtee "vaeltamaan" etsien pehmeämpää rautaa. Ja lopuksi koko paketti moottoriöljyllä kasaan, voitelee ja ruostesuojaa.
Pitkä on poraus ja vielä molemmat puoliskot yhtaikaa. Kun pikkupora katkeaa hitsihuokoseen, niin siellä pysyy. pelkän suuntauksenkin hakeminen/ pitäminen on jo työlästä.
osta uusi tappi jos kerran kulunut, kysy samalla onko heillä YLIKOKO tappeja, jos on, niin voi suunnitella reiän suurentamista vastaavasti.
No leikkimistä vanhan kanssa se on koko 80-luvun puolivälistä olevien alareunoistaan ruostuneiden ovien fiksaaminen.ecopower kirjoitti:eikö se oo turha leikkiä vanhan kans!hyviä ja terveitä löytyy romiksilta ja vara osa autoista!

Monestihan noissa käy niin, että saranatappi leikkaa kiinni oven silmukkaan ja koko tappi pyörii oven mukana. Silloin se sarana väljeneekin nopesti. Tapin kyljessä oleva voitelu-ura lienee myös täynnä pikeentynyttä moskaa jos suostuu tappi ryökäle irti lähtemään.
Eli hitsausta ja porausta niin luulisi korjaantuvan.

Re: Miten korjata väljä sarana (90/99/900)
höpönlöpöjuttuja moiset hitsaukset, ken on joskus hitsannut ymmärtää , jotta ihan liian vaikeaa täyttää syvä reikä. samoin reiän uudelleen avaaminen toleransseihin on myös haastavaa. poraamalla sekään ei oikein onnistu ainakaan tarkkoihin toleransseihin joita tässä vaaditaan. Uusi tappikin tarvitaan.
hätäapuna käy tapin kääntö 90 °, koska se yleensä pyörii mukana noissa kuluneissa.
tappi on vaan heftattava kiinni, koska asettuu muuten takaisin siihen väljimpää asentoon.
varmin ja helpoin juttu on hommata vähemmän kulunut sarana.
hätäapuna käy tapin kääntö 90 °, koska se yleensä pyörii mukana noissa kuluneissa.
tappi on vaan heftattava kiinni, koska asettuu muuten takaisin siihen väljimpää asentoon.
varmin ja helpoin juttu on hommata vähemmän kulunut sarana.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Miten korjata väljä sarana (90/99/900)
Paras tulos tulee hommaamalla ehjempi sarana purkuautosta. Irroittaa tapin saran ollessa irtaallaan. Hiomapaperilla tappi ja öljyura puhtaaksi. Sitten moottoriöljyn kera kasaa.
Jatkohuoltona säännöllinen tippakannulla öljyäminen keväisin ja syksyisin. Yläpään saranatapin saa paikallaan ollessakin irti ja jos tappi on jo alkanut pyörimään väärästä välistä, niin sen voi lukita uudelleen esim. lyömällä tuurnalla rungon reikää pienemmäksi, jolloin saranatapin hammastus tarttuu paremmin kiinni. Mikäli tämä ei ole auttanut, olen vielä varmistanut lukitsemalla tapin runkoon hitsihepillä, jotta sarana liikkuu varmasti oikeasta välistä.
Jatkohuoltona säännöllinen tippakannulla öljyäminen keväisin ja syksyisin. Yläpään saranatapin saa paikallaan ollessakin irti ja jos tappi on jo alkanut pyörimään väärästä välistä, niin sen voi lukita uudelleen esim. lyömällä tuurnalla rungon reikää pienemmäksi, jolloin saranatapin hammastus tarttuu paremmin kiinni. Mikäli tämä ei ole auttanut, olen vielä varmistanut lukitsemalla tapin runkoon hitsihepillä, jotta sarana liikkuu varmasti oikeasta välistä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Miten korjata väljä sarana (90/99/900)
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ys#p329809
Aika outoa, kun katsarit kuulemma noista saranoidenkin väljyyksistä itkee. Pitäisköhän nojailla sopivasti saksipöydän servoihin.
Kuulin sellaisestakin pikarempasta (tosin en välttämättä saabin suhteen), jotta pannaan tapin sijaan pultti ja ylä- sekä alareunaan saranaa 8 mm kupariputken puserrusliittimen helmet. pultilla kun kiristää niin ainakin vähäksi aikaa saa välyksettömäksi. ranetuksen makuista
mutta ehkä käy ovea irroittamatta. Valitettavasti itse pultti ei taida asiaa paljoa parantaa, koska tappi on kovaa ja se ei juurikaan kulu.
Aika outoa, kun katsarit kuulemma noista saranoidenkin väljyyksistä itkee. Pitäisköhän nojailla sopivasti saksipöydän servoihin.
Kuulin sellaisestakin pikarempasta (tosin en välttämättä saabin suhteen), jotta pannaan tapin sijaan pultti ja ylä- sekä alareunaan saranaa 8 mm kupariputken puserrusliittimen helmet. pultilla kun kiristää niin ainakin vähäksi aikaa saa välyksettömäksi. ranetuksen makuista

900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00