Miten korjata väljä sarana (90/99/900)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Miten korjata väljä sarana (90/99/900)

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Tuossa oviprojektissa (90) tuli vastaan kuskin oven alasaranan kuluneisuus. Saranatappi on kulunut ja myös reikä saanut osansa kulumisesta, välystä on ihan liikaa. Sarana on irrallaan, joten nyt pitäisi korjata.

Tuli mieleen, että vaihtaisi uuden tapin (isomman?) ja hitsaisi reikään lisää tavaraa ja poraisi oikeaan kokoon ja tappi perään.
Miten olette noita korjanneet?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Reikää umpeen ja uutta reikää sekä uusi tappi. Sillä luulis tulevan ihan pränä. Toinen vaihtoehto on hakea 4- tai 5-ovisen saranat romikselta, ovat yleensä ehjät kevyemmän etuoven ansiosta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Tänks! Noin täytyy tehdä.
Miten muuten noiden tappien saatavuus? Löytyykö varaosaliikkeestä vai pitääkö mennä Laakkoselle...?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Laakkosella, eikä maksa paljoa tapit.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

asiaa kerran ähränneenä sanoisin:
parempi vanha romikselta olisi kaikkein helpoin
seuraavaksi helppo olisi panna raskaan sarjan jousisokka ( niitä kahta eri ainepaksuutta), mittamalla se selviää riittääkö sen jousto poistamaan välyksen
työläin ja vaikein on kalvaa säädettävällä kalvaimella reikä tasakokoiseksi ja hommata sitä vastaava ylikoko tappi.
hitsaamalla ja poraamalla se on haavetta, menee todennäköisesti vaan pahemmaksi ja sudeksi., kokeiltu on
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei se mene sudeksi. Hitsaa koko reiän umpeen ja tekee uuden reiän pylväsporakoneella. Ja muistaa ensin porata pienellä poralla läpi ja vasta sen perään oikean kokoisella. Tämä siksi, koska hitsi on paljon kovempaa kuin saranan rauta ja iso poranterä lähtee "vaeltamaan" etsien pehmeämpää rautaa. Ja lopuksi koko paketti moottoriöljyllä kasaan, voitelee ja ruostesuojaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Ihan totta, että tuon poraamisen kanssa saa olla aina tarkkana. Onneksi löytyy töissä kunnoliset koneet, joilla tekeminen on helpompaa. Käsiporalla en lähtisi edes yrittämään.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Ei se mene sudeksi. Hitsaa koko reiän umpeen ja tekee uuden reiän pylväsporakoneella. Ja muistaa ensin porata pienellä poralla läpi ja vasta sen perään oikean kokoisella. Tämä siksi, koska hitsi on paljon kovempaa kuin saranan rauta ja iso poranterä lähtee "vaeltamaan" etsien pehmeämpää rautaa. Ja lopuksi koko paketti moottoriöljyllä kasaan, voitelee ja ruostesuojaa.
Minä olen pylväsporakoneenkin kahvassa roikkunut kuukausitolkulla.
Pitkä on poraus ja vielä molemmat puoliskot yhtaikaa. Kun pikkupora katkeaa hitsihuokoseen, niin siellä pysyy. pelkän suuntauksenkin hakeminen/ pitäminen on jo työlästä.

osta uusi tappi jos kerran kulunut, kysy samalla onko heillä YLIKOKO tappeja, jos on, niin voi suunnitella reiän suurentamista vastaavasti.
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

eikö se oo turha leikkiä vanhan kans! :D hyviä ja terveitä löytyy romiksilta ja vara osa autoista! 8O
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

ecopower kirjoitti:eikö se oo turha leikkiä vanhan kans! :D hyviä ja terveitä löytyy romiksilta ja vara osa autoista! 8O
No leikkimistä vanhan kanssa se on koko 80-luvun puolivälistä olevien alareunoistaan ruostuneiden ovien fiksaaminen. :lol: Varmaan niitä löytyy parempiakin, mutta ei ole aikaa kiinnostusta romiksia kierrellä. Haastetta pitää olla, ja viimeisenä vaihtoehtona katon sen oven saranan, jonka tilalle tuo korjattu ovi tulee.
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Monestihan noissa käy niin, että saranatappi leikkaa kiinni oven silmukkaan ja koko tappi pyörii oven mukana. Silloin se sarana väljeneekin nopesti. Tapin kyljessä oleva voitelu-ura lienee myös täynnä pikeentynyttä moskaa jos suostuu tappi ryökäle irti lähtemään. :lol: Eli hitsausta ja porausta niin luulisi korjaantuvan.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Miten korjata väljä sarana (90/99/900)

Viesti Kirjoittaja stara »

höpönlöpöjuttuja moiset hitsaukset, ken on joskus hitsannut ymmärtää , jotta ihan liian vaikeaa täyttää syvä reikä. samoin reiän uudelleen avaaminen toleransseihin on myös haastavaa. poraamalla sekään ei oikein onnistu ainakaan tarkkoihin toleransseihin joita tässä vaaditaan. Uusi tappikin tarvitaan.

hätäapuna käy tapin kääntö 90 °, koska se yleensä pyörii mukana noissa kuluneissa.
tappi on vaan heftattava kiinni, koska asettuu muuten takaisin siihen väljimpää asentoon.
varmin ja helpoin juttu on hommata vähemmän kulunut sarana.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Miten korjata väljä sarana (90/99/900)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Paras tulos tulee hommaamalla ehjempi sarana purkuautosta. Irroittaa tapin saran ollessa irtaallaan. Hiomapaperilla tappi ja öljyura puhtaaksi. Sitten moottoriöljyn kera kasaa.

Jatkohuoltona säännöllinen tippakannulla öljyäminen keväisin ja syksyisin. Yläpään saranatapin saa paikallaan ollessakin irti ja jos tappi on jo alkanut pyörimään väärästä välistä, niin sen voi lukita uudelleen esim. lyömällä tuurnalla rungon reikää pienemmäksi, jolloin saranatapin hammastus tarttuu paremmin kiinni. Mikäli tämä ei ole auttanut, olen vielä varmistanut lukitsemalla tapin runkoon hitsihepillä, jotta sarana liikkuu varmasti oikeasta välistä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Miten korjata väljä sarana (90/99/900)

Viesti Kirjoittaja stara »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ys#p329809

Aika outoa, kun katsarit kuulemma noista saranoidenkin väljyyksistä itkee. Pitäisköhän nojailla sopivasti saksipöydän servoihin.
Kuulin sellaisestakin pikarempasta (tosin en välttämättä saabin suhteen), jotta pannaan tapin sijaan pultti ja ylä- sekä alareunaan saranaa 8 mm kupariputken puserrusliittimen helmet. pultilla kun kiristää niin ainakin vähäksi aikaa saa välyksettömäksi. ranetuksen makuista :lol: mutta ehkä käy ovea irroittamatta. Valitettavasti itse pultti ei taida asiaa paljoa parantaa, koska tappi on kovaa ja se ei juurikaan kulu.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin