OG900 i8, lämpöongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
KAJa
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:05
Paikkakunta: Kirkkonummi / Veikkola

OG900 i8, lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja KAJa »

Haetaanpa vinkkejä seuraavaan pikku murheeseen.

Projektinaikainen kulkineeni (og900 i8 -88 /270tkm) on tämänhetkisen 2 viikon omistukseni aikana osoittanut epäsaabimaisia piirteitä lähinnä moottorin lämpöjen osalta.
Liikkeelle lähtiessä kylmällä moottorilla, kestää kaupunki/maantieajossa todella pitkään ennen kuin lämmöt alkavat nousta.
Käytännössä tuo nousu esiintyy lämpömittarin asteikolla siten, että viisari nousee -4C:n ulkolämmössä kahden viisarin paksuudelta vihreän puolelle (toisin sanoen virherän alueen ensimmäisen neljänneksen nippanappa puoleenväliin).
Kabiiniin ei tahdo millään tulla kuumaa, toisin sanoen autolla voi ajaa 30-40km kabiinin sisälämmöt täysillä ilman että sisällä tulisi edes kuuma.
Sitten esim tänä aamuna, kun lämppärin viisari nousi muutamaa viisarin paksuutta vaille vihreän alueen puolivälin, alkoi flekti pyöriä (turhan aikaisin mielestäni). Samassa yhteydessä sisäilmapuhallus viileni selvästi.

Toistaiseksi systeemiä ei ole tutkittu enempää kuin seuraavat:
- nestettä on riittävästi
- termostaatti vaihdettu (aiemmin englantilainen +89C, nyt saksalainen Wahler +88C)
- ilmaus suoritettu
- sementin käytöstä ei tietoa...
- nesteiden iästä ei tietoa
- vesipumpun kunto tuntematon

Ideoita ?
Timo #1205
timo.nummela(at)nic.fi
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onhan ilmattu muutamaan kertaan pienen ajon jälkeen?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
KAJa
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:05
Paikkakunta: Kirkkonummi / Veikkola

Viesti Kirjoittaja KAJa »

Ilmaus suoritettu 2 krt ennen termarin vaihtoa ja kertaalleen sen vaihdon jälkeen.
Timo #1205
timo.nummela(at)nic.fi
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

käyppäs ilmailemassa vielä kerran pari, tahtoo aina jäädä ilmaa jonnekin termarinkin vaihdossa...
itse ilmaan niin että ajaa auton lämpimäksi, eli tulee painetta järjestelmään antaa käydä tyhjäkäyntiä ja avaa ilmausruuvia.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
KAJa
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:05
Paikkakunta: Kirkkonummi / Veikkola

Viesti Kirjoittaja KAJa »

Ajattelin vaihtaa nesteet varmuuden vuoksi joten ilmaan sen sitten kuvailusi mukaan.
Timo #1205
timo.nummela(at)nic.fi
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Mun -88 satkussa oli samantyyppistä tautia, joten ostin uuden alkuperäisen termarin 89c. Nyt lämpenee helposti normaaliin noin 10min ajolla, riippuen tietysti kelistä ja esilämmityksestä. Vanhalla termarilla ei lämpö noussut koko talvena 1/3 ylemmäs mittarin asteikolla. Nyt puhaltaa oikeasti kuumaakin hyttiin :D
Viimeksi muokannut rr, Ma Maalis 21, 2005 09:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

Kannattaisi käyttää alkuperäistä termaria (89-asteista) olikohan merkki Motorad. Tarviketermari ainakin on aiheuttanut sitä, että kun lämmöt nousevat riittävästi, lakkaa sisälle tulemasta lämmintä. Ja voihan uusi termari olla myös viallinen. Kokeile tuntuuko yläletku/syyläri kuinka lämpöiseltä lyhyen ajon jälkeen.

Nesteiden vaihto ja koko systeemin huuhtelu voi auttaa sisätilojen lämpenemiseen, jos kennossa on paljon roskaa sisällä.

Ja flektin lämpöoanturikin voi olla viallinen, jos käynnistyy liian aikaisin, itellä ei talvella taida pyöriä ollenkaan, edes kaupunkiajossa. Lämpöviisari pysyttelee tasan puolessavälissä mittaria.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

juu ei ole ensimmäinen termo, joka on heti uutena jumissa.. se oma 89-asteinen on ky hyvä. itelläni kolmas tarvike toimi... tiedä sitte onko toi h-kone jotenki kenkku termostaateille, kun ei mikään kestä?
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
KAJa
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:05
Paikkakunta: Kirkkonummi / Veikkola

Viesti Kirjoittaja KAJa »

Orkkis termari kuulostaa hyvältä !
Nyt kun tuli puheeksi, muistuu jostain takaraivon hämäristä mieleen vastaavaa, eli tuo menee vaihtolistalle.
Hyvä vinkki.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ääni orgikselle. Neljävuotta on ollut käytössä, eikä väsymisen merkkejä havaittavissa vieläkään. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
KAJa
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:05
Paikkakunta: Kirkkonummi / Veikkola

Viesti Kirjoittaja KAJa »

Päivitystä tilanteeseen: Ongelma ratkennut !

Kiitokset kaikille vinkeistä ja ideoista. Vaihdoin eilen orggis termarin (89C) sekä nesteet, ilmasin systeemin ja koekäyttö vaikutti jo illalla lupaavalta.

Tänäaamuna (-2C) lähdin kadun varresta liikenteeseen. Noin 3km:n ajon jälkeen viisari oli vihreän asteikon alussa ja lämppäri hönkäsi selkeästi lämmintä. Noin 6-7km:n ajon jälkeen (osin kaupunkiliikennettä) lämpömittarin viisari oli vihreän puolivälissä eli normaalissa ja kabiinista oli pakko tiputtaa lämpöjä kun kaasujalka hehkui ja hikeä alkoi puskea kainaloon. Duunimatkan aikana lämmöt pysyivät juuri siinä missä kuuluikin ja sisätilojen lämpö oli tasaista. Hienoa :P

Mitä tästä opimme: Käytä orggis termaria, maksaa Saabilla n. 15,76e !

"Case is closed"
Timo #1205
timo.nummela(at)nic.fi
Vastaa Viestiin