
renkaat + vanteet
renkaat + vanteet
no onko kellään tietoa jos nostan 900 vannekoon 16` tuumaan, niin paljonko joudun tinkimään kumin määrästä? Tällä hetkellä normaali 185 65/ 15 alla olevat. Tahtoisin mahdollisimman "avonaiset" vanteet. Onko valmistajista tietoa tai malleista ? 

Tästä aiheesta löytyy lisää tietoa ja kuvia seuravassa:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13876
Lisäksi tietoja renkaitten ja vanteiden koosta löytyy osoitteessa http://www.saabismionsairaus.net sieltä tietopankki ja renkaat/vanteet.
Rengaskoko 16" vanteille on muistaakseni vaikkapa 205/55/16. Nämä tiedot 6.5" leveälle vanteelle.
Matti
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13876
Lisäksi tietoja renkaitten ja vanteiden koosta löytyy osoitteessa http://www.saabismionsairaus.net sieltä tietopankki ja renkaat/vanteet.
Rengaskoko 16" vanteille on muistaakseni vaikkapa 205/55/16. Nämä tiedot 6.5" leveälle vanteelle.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
185/65r15 = halk 621mm, vanne 5-6,5x15
195/60r15 = halk 615mm, vanne 5,5-7x15
205/50r16 = halk 612mm, vanne 5,5-7,5x16
205/45r17 = halk 616mm, vanne 6,5-7,5x17
225/35r18 = halk 615mm, vanne 7,5-9x18
-----------------------------------------
195/65r15 = halk 635mm, vanne 5,5-7x15
205/60r15 = halk 627mm, vanne 5,5-7,5x15
205/55r16 = halk 632mm, vanne 5,5-7,5x16
225/50r16 = halk 632mm, vanne 6-8x16
225/45r17 = halk 633mm, vanne 7-8,5x17
225/40r18 = halk 637mm, vanne 7,5-9x18
215/35r19 = halk 633mm, vanne 7-8,5x18
225/35r19 = halk 641mm, vanne 8-9x18
195/60r15 = halk 615mm, vanne 5,5-7x15
205/50r16 = halk 612mm, vanne 5,5-7,5x16
205/45r17 = halk 616mm, vanne 6,5-7,5x17
225/35r18 = halk 615mm, vanne 7,5-9x18
-----------------------------------------
195/65r15 = halk 635mm, vanne 5,5-7x15
205/60r15 = halk 627mm, vanne 5,5-7,5x15
205/55r16 = halk 632mm, vanne 5,5-7,5x16
225/50r16 = halk 632mm, vanne 6-8x16
225/45r17 = halk 633mm, vanne 7-8,5x17
225/40r18 = halk 637mm, vanne 7,5-9x18
215/35r19 = halk 633mm, vanne 7-8,5x18
225/35r19 = halk 641mm, vanne 8-9x18
Mulle ei kerran oikein suostuneet rengasliikkeessä laittamaan 195/60-15 ogsatkun 5,5" vanteille vaikka oli alkuperäis koko, piti hommata tonnarin 6" peltivanteet ennenkuin homma onnistuiT16 kirjoitti:195/60r15 = halk 615mm, vanne 5,5-7x15

Eikös koot mene 185/65-15 & 195/60-15


#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Tuossa ihan käypänen laskuri:
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
EDIT: "Make206":sen on parempi, näyttää myös vanteiden leveyden
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
EDIT: "Make206":sen on parempi, näyttää myös vanteiden leveyden

Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Kuinkas on?
Muutama tavallisen tyhmä kysymys:
1) Miksi kukaan asentaa vanteita/renkaita, jotka "melkein sopivat"? Siis ihan tosi, ovatko aina suuremmat vanteet aina paremman näköiset, siis jos vertaa samaa vannetta eri koossa niin se isompi on yleensä aina nätimpi? Eikö kokonaisuus tuolloin pyöräkoteloissa näytä jo väkisin tungetulta, ylibuukatulta? Tietysti kauneus on katsojan silmissä... (ja Corolla on kaunein auto?
)
2) Muuten 16" kaiketi sopivat kiukuttelematta tonnarin alle, siis sopivalla renkaalla ja pulttijaolla tietty, ja edellisen perusteeella olisi siis nätimpi kuin vastaava 15"?
3) Ja ajossa on mukavampi... niin renkaan merkitys varmaan korostuu...? kun pyöräkoteloon sopii vähemmän kumia vannekoon kasvaessa?
4) Onko perusteluja käyttää kesällä eri tuumakoon vanteita kuin talvella? Niin jos nyt ei kuitenkaan mennä peltivanteisiin. Ovat mielestäni helpoin tapa pilata varsinkin tonnarin ulkonäkö.
Kumma kun nämäkin asiat alkoivat kiinnostaa vasta tonnarin myötä. No, toisaaltaan hienot vanteet pitkälle yli 400 000 ajetussa huonosti huolletusssa japskissa olisivat olleet lähinnä osoitus huonosta mausta... Ehkä olisi ollut jopa tahatonta komiikkaa ajella semmoisella...
1) Miksi kukaan asentaa vanteita/renkaita, jotka "melkein sopivat"? Siis ihan tosi, ovatko aina suuremmat vanteet aina paremman näköiset, siis jos vertaa samaa vannetta eri koossa niin se isompi on yleensä aina nätimpi? Eikö kokonaisuus tuolloin pyöräkoteloissa näytä jo väkisin tungetulta, ylibuukatulta? Tietysti kauneus on katsojan silmissä... (ja Corolla on kaunein auto?

2) Muuten 16" kaiketi sopivat kiukuttelematta tonnarin alle, siis sopivalla renkaalla ja pulttijaolla tietty, ja edellisen perusteeella olisi siis nätimpi kuin vastaava 15"?
3) Ja ajossa on mukavampi... niin renkaan merkitys varmaan korostuu...? kun pyöräkoteloon sopii vähemmän kumia vannekoon kasvaessa?
4) Onko perusteluja käyttää kesällä eri tuumakoon vanteita kuin talvella? Niin jos nyt ei kuitenkaan mennä peltivanteisiin. Ovat mielestäni helpoin tapa pilata varsinkin tonnarin ulkonäkö.
Kumma kun nämäkin asiat alkoivat kiinnostaa vasta tonnarin myötä. No, toisaaltaan hienot vanteet pitkälle yli 400 000 ajetussa huonosti huolletusssa japskissa olisivat olleet lähinnä osoitus huonosta mausta... Ehkä olisi ollut jopa tahatonta komiikkaa ajella semmoisella...
205/50/16 on sopiva rengaskoko 900:een (ainakin vakio 900 turbo), jos haluaa käyttää 16" vanteita.
Yritin saada Saabin 16" cross-spoke vanteille (ET27) 205/55/16 pyörimään ja edessä mahtui hyvin, mutta takaata otti kiinni lokasuojiin heti kun oli pari henkeä takapenkillä tai peräkontissa vähän lastia.
Yritin saada Saabin 16" cross-spoke vanteille (ET27) 205/55/16 pyörimään ja edessä mahtui hyvin, mutta takaata otti kiinni lokasuojiin heti kun oli pari henkeä takapenkillä tai peräkontissa vähän lastia.
TT kirjoitti:205/50/16 on sopiva rengaskoko 900:een (ainakin vakio 900 turbo), jos haluaa käyttää 16" vanteita.
Yritin saada Saabin 16" cross-spoke vanteille (ET27) 205/55/16 pyörimään ja edessä mahtui hyvin, mutta takaata otti kiinni lokasuojiin heti kun oli pari henkeä takapenkillä tai peräkontissa vähän lastia.
tuohon auttaa aika paljon takatukivarsien pidennys...
ja jos innostusta riittää niin siirtä koko akselia vähän eteenpäin..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu