renkaat + vanteet

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
pietu
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Heinä 05, 2003 17:21
Paikkakunta: äänekoski

renkaat + vanteet

Viesti Kirjoittaja pietu »

no onko kellään tietoa jos nostan 900 vannekoon 16` tuumaan, niin paljonko joudun tinkimään kumin määrästä? Tällä hetkellä normaali 185 65/ 15 alla olevat. Tahtoisin mahdollisimman "avonaiset" vanteet. Onko valmistajista tietoa tai malleista ? :roll:
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tästä aiheesta löytyy lisää tietoa ja kuvia seuravassa:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13876

Lisäksi tietoja renkaitten ja vanteiden koosta löytyy osoitteessa http://www.saabismionsairaus.net sieltä tietopankki ja renkaat/vanteet.

Rengaskoko 16" vanteille on muistaakseni vaikkapa 205/55/16. Nämä tiedot 6.5" leveälle vanteelle.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

G-mies kirjoitti: Rengaskoko 16" vanteille on muistaakseni vaikkapa 205/55/16. Nämä tiedot 6.5" leveälle vanteelle.


Matti
Mulla tonnisessa satkun vanhat vanteet ja kumit 205/50/16, tonnisessa pitäs olla kylläkin 55:set
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

185/65r15 = halk 621mm, vanne 5-6,5x15
195/60r15 = halk 615mm, vanne 5,5-7x15

205/50r16 = halk 612mm, vanne 5,5-7,5x16

205/45r17 = halk 616mm, vanne 6,5-7,5x17

225/35r18 = halk 615mm, vanne 7,5-9x18

-----------------------------------------

195/65r15 = halk 635mm, vanne 5,5-7x15
205/60r15 = halk 627mm, vanne 5,5-7,5x15

205/55r16 = halk 632mm, vanne 5,5-7,5x16
225/50r16 = halk 632mm, vanne 6-8x16

225/45r17 = halk 633mm, vanne 7-8,5x17

225/40r18 = halk 637mm, vanne 7,5-9x18

215/35r19 = halk 633mm, vanne 7-8,5x18
225/35r19 = halk 641mm, vanne 8-9x18
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

#1430
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

T16 kirjoitti:195/60r15 = halk 615mm, vanne 5,5-7x15
Mulle ei kerran oikein suostuneet rengasliikkeessä laittamaan 195/60-15 ogsatkun 5,5" vanteille vaikka oli alkuperäis koko, piti hommata tonnarin 6" peltivanteet ennenkuin homma onnistui :?


Eikös koot mene 185/65-15 & 195/60-15 :arrow: 205/50-16 Ja sitten kun rengasliikkeessä kysyy tuota 50 sarjalaista niin tarjoavat heti kärkeen 55 sarjalaista :roll: No, onhan se tosin vähän halvempi. Ei muuta kuin vannekatalogeja haalimaan ja autolehtiä selailemaan.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Tuossa ihan käypänen laskuri:
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
EDIT: "Make206":sen on parempi, näyttää myös vanteiden leveyden :wink:
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

Kuinkas on?

Viesti Kirjoittaja gis »

Muutama tavallisen tyhmä kysymys:

1) Miksi kukaan asentaa vanteita/renkaita, jotka "melkein sopivat"? Siis ihan tosi, ovatko aina suuremmat vanteet aina paremman näköiset, siis jos vertaa samaa vannetta eri koossa niin se isompi on yleensä aina nätimpi? Eikö kokonaisuus tuolloin pyöräkoteloissa näytä jo väkisin tungetulta, ylibuukatulta? Tietysti kauneus on katsojan silmissä... (ja Corolla on kaunein auto? :lol: )

2) Muuten 16" kaiketi sopivat kiukuttelematta tonnarin alle, siis sopivalla renkaalla ja pulttijaolla tietty, ja edellisen perusteeella olisi siis nätimpi kuin vastaava 15"?

3) Ja ajossa on mukavampi... niin renkaan merkitys varmaan korostuu...? kun pyöräkoteloon sopii vähemmän kumia vannekoon kasvaessa?

4) Onko perusteluja käyttää kesällä eri tuumakoon vanteita kuin talvella? Niin jos nyt ei kuitenkaan mennä peltivanteisiin. Ovat mielestäni helpoin tapa pilata varsinkin tonnarin ulkonäkö.

Kumma kun nämäkin asiat alkoivat kiinnostaa vasta tonnarin myötä. No, toisaaltaan hienot vanteet pitkälle yli 400 000 ajetussa huonosti huolletusssa japskissa olisivat olleet lähinnä osoitus huonosta mausta... Ehkä olisi ollut jopa tahatonta komiikkaa ajella semmoisella...
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

205/50/16 on sopiva rengaskoko 900:een (ainakin vakio 900 turbo), jos haluaa käyttää 16" vanteita.

Yritin saada Saabin 16" cross-spoke vanteille (ET27) 205/55/16 pyörimään ja edessä mahtui hyvin, mutta takaata otti kiinni lokasuojiin heti kun oli pari henkeä takapenkillä tai peräkontissa vähän lastia.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

TT kirjoitti:205/50/16 on sopiva rengaskoko 900:een (ainakin vakio 900 turbo), jos haluaa käyttää 16" vanteita.

Yritin saada Saabin 16" cross-spoke vanteille (ET27) 205/55/16 pyörimään ja edessä mahtui hyvin, mutta takaata otti kiinni lokasuojiin heti kun oli pari henkeä takapenkillä tai peräkontissa vähän lastia.

tuohon auttaa aika paljon takatukivarsien pidennys...
ja jos innostusta riittää niin siirtä koko akselia vähän eteenpäin..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin