Halveksittu Saab 90 - miksi ?????

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Svc kirjoitti:Jotenkin vaan ei sytytä: keulan 60-lukuinen pyöreys yhdistettynä perän 80-luvun kulmikkuuteen raastaa esteettistä silmääni.
Kulmikkuus tuotiin jo combi-perässä 70-luvulla. Peltiä suoristettiin edelleen 900-mallissa. Olivat silti tyylikkäitä loppuun asti ja tänä päivänä näiden vanhojen Saabien ajattomuus vain korostuu. Kun 90 tulee kaupungilla vastaan, se vaikuttaa ysiysiä modernimmalta ihan selvästi.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ulkonäkökysymykset ovat aina makuaisoita. Hieman oudon näköinenhän se kieltämättä on. Toisaalta jotenkin ihan kiva.

Vähän kuin 95, joka on niin ruma, että se on jo rumuudessaan kaunis :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Muistan lapsena , kun aina hirvistelin 95 , mutta nyt sellaisen kun vielä saisin , ai ai.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

lucaf kirjoitti:mistä hyvästä huiput 165km/h, ei kai sataheppaiselle tuplaysillekään koskaan sellaisia huippuja luvattu, kun 118 heppaiselle emsillekin luvattiin huippuja vain 170 eikö? aerodynaamisempi takapää?
Tuota 165 km/h ysikymppi kulkee ainakin. Tuli joskun kortin saaneena kokeiltua vaarin ex-nopalla tuota huippua Hämeenlinnan motarilla.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tevisu kirjoitti:
lucaf kirjoitti:mistä hyvästä huiput 165km/h, ei kai sataheppaiselle tuplaysillekään koskaan sellaisia huippuja luvattu, kun 118 heppaiselle emsillekin luvattiin huippuja vain 170 eikö? aerodynaamisempi takapää?
Kyllä se tuon kunnossa ollessa kulkee. Joskus ajokortin saaneena tuli kokeiltua isäukon noppaa..."kolmen kilsan pääsuoralla..."
en mä sitä epäile hetkeäkään, etteikö se niin kovaa kulje, mutta miksi tehdasarvoissa nopeus on suurempi kuin ysiysillä? eikös ysiysille luvattu 165 vasta 2-kaasuttimisessa super-mallissa vai muistanko väärin?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Pampula »

VOI VOI VOI! Ei noin lujaa saa edes ajaa Suomessa. Tulee sakko pyllyyn ja ajo-oikeus menee ja kaikkee ikävää.
Sauli.M #1562
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2280
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Ulkonäkökysymykset ovat aina makuaisoita. Hieman oudon näköinenhän se kieltämättä on. Toisaalta jotenkin ihan kiva.

Vähän kuin 95, joka on niin ruma, että se on jo rumuudessaan kaunis :)

Kuriositeettina mainittakoon, että meikäläinen on nimenomaan vasta muotoilukoulutuksen saatuaan ruvennut katsomaan Saabeja "sillä silmällä". Muutama vuosi tuota ysikymppiä tosin pitää katella, ennenkuin se rupeaa hyvältä näyttämään ;) Tosiaan vähän sama juttu kuin pitkäkattosen kanssa.

terv. jt
Jari "jt" Talvela #410
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

niin, olisiko 90 eräänlainen ruma ankanpoikanen, eihän sillä ole edes ankanpyrstöä :)

mutta niinhän se on, että kauneus on katsojan silmissä. omalta kohdaltani olen huomannut, että joka ikinen auto (merkistä riippumatta) jonka olen omistanut, on alkanut näyttämään silmissäni kauniilta ja samalla olen alkanut vilkuilemaan liikenteessä muita samanlaisia autoja.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

lucaf kirjoitti:niin, olisiko 90 eräänlainen ruma ankanpoikanen, eihän sillä ole edes ankanpyrstöä :)
Heh, Luca on ajatustenlukija

Mulla on juttu vaiheessa noopasta ja otsikko on juuri Saab 90- ruma ankanpoikanen
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

MikkoA kirjoitti:Tuota 165 km/h ysikymppi kulkee ainakin.
Juu. Hiljattain ajoin keskellä yötä Hyvinkää-Helsinki vanhaa tietä pitkin ja mittarissa oli parhaimmillaan 180 kun kokeilin vähän venttiilinnousua. Mittarivirhe pois niin eiköhän se 165 ole aika lähellä totuutta. Ja kulku oli tasaista ja varmaa kuin junassa.

Itse tykkään ysikymppisessä juuri siitä, että siinä on kaikki tarvittava eikä mitään ylimääräistä krumeluuria. Tukeva ja hyvä ajaa ja itsekin pystyy tarvittaessa korjailemaan. Combi-mallit eivät ole koskaan sytyttäneet, joten perän muotoilu sopii hyvin silmään, tekee vähän uudenaikaisemman näköisen. Keulaa voi tasapainottaa perän kanssa vaikka spoilerilla. Kaksiovisuuskaan ei tällaista puolivallatonta poikamiestä haittaa. Viidennen vaihteen puute tietysti joskus haittaa, mutta tuntuu neljälläkin ehtivän ihan tarpeeksi. Ja se vanhanaikainen vääntö; kolmosella voi painaa kaasua jos auto vain vähänkin liikkuu eteenpäin.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Hepis kirjoitti:
MikkoA kirjoitti:Tuota 165 km/h ysikymppi kulkee ainakin.
Juu. Hiljattain ajoin keskellä yötä Hyvinkää-Helsinki vanhaa tietä pitkin ja mittarissa oli parhaimmillaan 180 kun kokeilin vähän venttiilinnousua. Mittarivirhe pois niin eiköhän se 165 ole aika lähellä totuutta. Ja kulku oli tasaista ja varmaa kuin junassa.
Eikös vanhan Saabin mittarivirhe ole +-0 ainakin vielä 100 km/h vauhdissa? Ainakin minulla on kaikissa ollut ja silloin, kun sain sakot, vannon, että tutka näytti 5 km/h enemmän (uusilla nastarenkailla)...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jariha kirjoitti:
Svc kirjoitti:Jotenkin vaan ei sytytä: keulan 60-lukuinen pyöreys yhdistettynä perän 80-luvun kulmikkuuteen raastaa esteettistä silmääni.
Kulmikkuus tuotiin jo combi-perässä 70-luvulla. Peltiä suoristettiin edelleen 900-mallissa.
tajusin juuri, että saabin olisi pitänyt jo 1974 julkaistessaan 99 combicoupe mallin, nimittää se 90 malliksi. eikö olisi paljon loogisempaa, tällöin voisi puhua että satku = ysinoppa uudistetulla keulalla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

alle 100tkm ajettu 87 vuosimallin noppa taas myytävänä
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=272517
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jokos tästä ollut puhetta, alkuperäisellä luukulla oleva noppa 100 euroa! (seinäjoki)

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=259668
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin