Kulmikkuus tuotiin jo combi-perässä 70-luvulla. Peltiä suoristettiin edelleen 900-mallissa. Olivat silti tyylikkäitä loppuun asti ja tänä päivänä näiden vanhojen Saabien ajattomuus vain korostuu. Kun 90 tulee kaupungilla vastaan, se vaikuttaa ysiysiä modernimmalta ihan selvästi.Svc kirjoitti:Jotenkin vaan ei sytytä: keulan 60-lukuinen pyöreys yhdistettynä perän 80-luvun kulmikkuuteen raastaa esteettistä silmääni.
Halveksittu Saab 90 - miksi ?????
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Tuota 165 km/h ysikymppi kulkee ainakin. Tuli joskun kortin saaneena kokeiltua vaarin ex-nopalla tuota huippua Hämeenlinnan motarilla.lucaf kirjoitti:mistä hyvästä huiput 165km/h, ei kai sataheppaiselle tuplaysillekään koskaan sellaisia huippuja luvattu, kun 118 heppaiselle emsillekin luvattiin huippuja vain 170 eikö? aerodynaamisempi takapää?
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
en mä sitä epäile hetkeäkään, etteikö se niin kovaa kulje, mutta miksi tehdasarvoissa nopeus on suurempi kuin ysiysillä? eikös ysiysille luvattu 165 vasta 2-kaasuttimisessa super-mallissa vai muistanko väärin?tevisu kirjoitti:Kyllä se tuon kunnossa ollessa kulkee. Joskus ajokortin saaneena tuli kokeiltua isäukon noppaa..."kolmen kilsan pääsuoralla..."lucaf kirjoitti:mistä hyvästä huiput 165km/h, ei kai sataheppaiselle tuplaysillekään koskaan sellaisia huippuja luvattu, kun 118 heppaiselle emsillekin luvattiin huippuja vain 170 eikö? aerodynaamisempi takapää?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vesa Pohjalainen kirjoitti:Ulkonäkökysymykset ovat aina makuaisoita. Hieman oudon näköinenhän se kieltämättä on. Toisaalta jotenkin ihan kiva.
Vähän kuin 95, joka on niin ruma, että se on jo rumuudessaan kaunis
Kuriositeettina mainittakoon, että meikäläinen on nimenomaan vasta muotoilukoulutuksen saatuaan ruvennut katsomaan Saabeja "sillä silmällä". Muutama vuosi tuota ysikymppiä tosin pitää katella, ennenkuin se rupeaa hyvältä näyttämään

terv. jt
Jari "jt" Talvela #410
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
niin, olisiko 90 eräänlainen ruma ankanpoikanen, eihän sillä ole edes ankanpyrstöä 
mutta niinhän se on, että kauneus on katsojan silmissä. omalta kohdaltani olen huomannut, että joka ikinen auto (merkistä riippumatta) jonka olen omistanut, on alkanut näyttämään silmissäni kauniilta ja samalla olen alkanut vilkuilemaan liikenteessä muita samanlaisia autoja.

mutta niinhän se on, että kauneus on katsojan silmissä. omalta kohdaltani olen huomannut, että joka ikinen auto (merkistä riippumatta) jonka olen omistanut, on alkanut näyttämään silmissäni kauniilta ja samalla olen alkanut vilkuilemaan liikenteessä muita samanlaisia autoja.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Juu. Hiljattain ajoin keskellä yötä Hyvinkää-Helsinki vanhaa tietä pitkin ja mittarissa oli parhaimmillaan 180 kun kokeilin vähän venttiilinnousua. Mittarivirhe pois niin eiköhän se 165 ole aika lähellä totuutta. Ja kulku oli tasaista ja varmaa kuin junassa.MikkoA kirjoitti:Tuota 165 km/h ysikymppi kulkee ainakin.
Itse tykkään ysikymppisessä juuri siitä, että siinä on kaikki tarvittava eikä mitään ylimääräistä krumeluuria. Tukeva ja hyvä ajaa ja itsekin pystyy tarvittaessa korjailemaan. Combi-mallit eivät ole koskaan sytyttäneet, joten perän muotoilu sopii hyvin silmään, tekee vähän uudenaikaisemman näköisen. Keulaa voi tasapainottaa perän kanssa vaikka spoilerilla. Kaksiovisuuskaan ei tällaista puolivallatonta poikamiestä haittaa. Viidennen vaihteen puute tietysti joskus haittaa, mutta tuntuu neljälläkin ehtivän ihan tarpeeksi. Ja se vanhanaikainen vääntö; kolmosella voi painaa kaasua jos auto vain vähänkin liikkuu eteenpäin.
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Eikös vanhan Saabin mittarivirhe ole +-0 ainakin vielä 100 km/h vauhdissa? Ainakin minulla on kaikissa ollut ja silloin, kun sain sakot, vannon, että tutka näytti 5 km/h enemmän (uusilla nastarenkailla)...Hepis kirjoitti:Juu. Hiljattain ajoin keskellä yötä Hyvinkää-Helsinki vanhaa tietä pitkin ja mittarissa oli parhaimmillaan 180 kun kokeilin vähän venttiilinnousua. Mittarivirhe pois niin eiköhän se 165 ole aika lähellä totuutta. Ja kulku oli tasaista ja varmaa kuin junassa.MikkoA kirjoitti:Tuota 165 km/h ysikymppi kulkee ainakin.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
tajusin juuri, että saabin olisi pitänyt jo 1974 julkaistessaan 99 combicoupe mallin, nimittää se 90 malliksi. eikö olisi paljon loogisempaa, tällöin voisi puhua että satku = ysinoppa uudistetulla keulalla.jariha kirjoitti:Kulmikkuus tuotiin jo combi-perässä 70-luvulla. Peltiä suoristettiin edelleen 900-mallissa.Svc kirjoitti:Jotenkin vaan ei sytytä: keulan 60-lukuinen pyöreys yhdistettynä perän 80-luvun kulmikkuuteen raastaa esteettistä silmääni.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
alle 100tkm ajettu 87 vuosimallin noppa taas myytävänä
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=272517
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=272517
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jokos tästä ollut puhetta, alkuperäisellä luukulla oleva noppa 100 euroa! (seinäjoki)
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=259668
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=259668
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)