Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ristolle kiitos sinne ylle, turvavyön kiristin, kuitti. Enpä ole moista koskaan ennen havainnut missään, siksipä kyselin.
Volvo oli jonkun satasen halvempi kuin markkinahinta, ehkä kunnossa olevana noilla kilsoilla joku 700-800 euroa voisi pyytää enempi mitä maksoi. Vaan että sinne päästään, ei riitä lähellekään. Jos ja kun joutuu vetoakselit vaihtamaan, niin taitaa olla ton verran per puoli. Nyt on jo parisataa mennyt, sillä on tehty perushuolto. Jos vikinän syy on vain hihnat, niin ei paha, ilmastointihuollon lisäksi joutunee sen magneettikytkimen vaihtamaan, pahimmassa tapauksessa kompuran. Jos vikisijä on laturi, sieltä 350e lisää. Muuten tämä olisi ollut ok projekti kulujen suhteen, eli aika lailla +-0, mutta noi vetarit kyllä vetävät tämän rajusti harrastuksen puolelle. No, tutkitaan ennenkuin hutkitaan, mutta pahaa pelkään, että vatkaus kiihdytettäessä on sieltä peräisin. Vaan en marise, oma valinta ja pyrin tekemään tästä asiallisen auton, joka on myös teknisesti kunnossa. Minä voitan terapiatekemistä ja hyvää fiilistä, häviän rahaa, mutta ehkä tästä joku saa vielä hyvän käyttöauton pitkäksi toviksi.
Kona on Autoverkkokaupan 12kk diilillä, eli vuosi pitää ajaa jotta voi luovuttaa pois (myydä voi koska vaan kunhan maksaa loppuvelan pois), mutta jos ei halua, jatkuu kuukauden pätkissä aina 5 vuoteen saakka, jolloin pitäisi maksaa sitten parikymmentä tonnia viimeistä erää. Mutta siihen toisiksi viimeiseen erään eli nro 59 saakka voi auton palauttaa Autoverkkokaupalle samoin ehdoin kuin 12kk jälkeen. Useimmilla muilla on vain esim. tuo 12kk kohta takaisinosto ja sen jälkeen normi osamaksu jatkuu, tämä Autoverkkokaupan systeemi on kyllä hyvä ja riskitön ostajalle. Kuukausierä on 394,95 euroa.
Päivän työt on tehty. Siis harrastetyöt, kun kerran vapaapäivä ansiotöistä. Pitkä päivä oli, mutta ah niin antoisa !
Ensiksi jatkoin etutilojen kanssa. Muovit ja nahat pesu ja putsaus. Kuskin penkissä on tosiaan muistipaikat, en ole vielä testannut, täytyisi varmaan, koska nyt on just eikä melkein ajoasento.
Kuskin penkki on kyllä hävyttömän hyvässä kunnossa, ottaen huomioon että Volvo, kilsat ja ikä.
Pelkääjän penkki on melkeinpä enemmän kärsinyt, vaikkei huono ole sekään. No, okei, kyllähän kuskin penkin vasemmasta kyljestä näkee selvästi, että ajettu on, jos vertaa tähän.
Kokonaisuutena olen tyytyväinen, paljon parempi kuin osasin odottaa. Volvo on tehnyt aikoinaan laadukkaan auton, ainakin sisätiloiltaan. Kuittien perusteella tekninen kestävyys ei ole samalla tasolla.
Avaimia autoon on koodattu kaksi ja kyllä vain, se vähemmän kulunut toimii virtalukossa kuten pitääkin, eli nimenomaan kaukosäädin on mykkä mitä tulee lukkojen avaamiseen ja sulkemiseen. Virta-avaimena toimii kuten pitääkin. Mennään siis vain toisella ja tämä varalla. Lukkoja voidellessani testasin, että kuskin ovi aukeaa kummankin kaukkarin sisällä olevalla mekaanisella avaimella. Aukeaa, hyvä !
Tällä välin olin hieman Googlaillut ja kas, jouduin ottamaan alle sähkövatkaimen eli Konan. Päräytin eestaas Nurmijärvelle, auto oli 100% latingissa ja tämän turneen jälkeen oli 69% varausta jäljellä, aamulla on taas 100.
Volvoon tosiaan saa sitä omaa kalteria saranalla, mutta mulle riittää kokemuksen mukaan ne kasetit nylon-verkkoineen, ne, joista marmori haluaa 366 euroa rahaa. Nurmijärvi-keikan jälkeen mulla oli tämmöset paketit.
Muoveissa on käyttämättömät suojaverkko-kasetit. Alihankkijan sijainti ja valmistusaika selvisi tarrasta, näköjään auton kanssa samoihin aikoihin ovat valmistuneet.
Siinä ne ovat takapenkkien selkänojissa kiinni naps vaan, asennukseen meni kaikkineen about 4 minuuttia.
Ja siinä ne ovat tekemässä työtään. Pieni kurkistusreikä on välissä, mutta eivät juuri jousta sivuille, joten koirat pysyvät omassa tilassaan. Eivät kauniit, mutta ajavat asiansa.
Myyjä oli nämä aikoinaan omaan vastaavaan -08 Volleensa hankkinut, mutta ei ollut koskaan käyttänyt. Jaa että mitä maksoi, no, 25 euroa. Siihen voi laskea päälle vajaat 3 euroa Konan polttoainekuluja. Ymmärtänette, että oli ihan pakko hakea. Lasken tämän hyväksi kaupaksi.
Tuossa reissussa meni vajaat 4 tuntia, myyjä oli niin mukava mies, automiehiä, että meillä riitti juttua liki tunniksi ja Konasta oli kiinnostunut kovasti, kyllähän mulla tarinaa riittää. Piti myös poiketa Porvoon Tokmannilla, hain uuden Braun-leivänpaahtimen, kun edellinen, Wilfa-merkkinen, antautui 14 vuoden palveluksen jälkeen. Rauha hänen paahteiselle sielulleen.
Mutta vielä jaksoi. Pari säiliöllistä ohjaustehostimen nestettä vaihdoin, tuo mun imulaite on aika järeä tähän hommaan, mutta kätevä kuitenkin, imuputki menee reiästä pitkälle letkuun siellä säiliön alla, sieltä tulee mukavasti lisää. Puolisen litraa vaihtui, toinen puolisko pullosta huomenissa, ellei Volvo jää pajalle.
On muuten tässä Liqui Molyssa todella kätevä systeemi, korkkiin on integroitu tommonen pilli, olipahan helppoa ja siistiä lisätä nestettä. Ei ole koskaan tullut vastaan yhdessäkään putelissa tähän saakka. Näitä lisää. Ei tartte suppiloa, ei.
Viimeiseksi putsailin kolmen vartin verran konehuonetta, on se nyt ainakin paljon siistimpi kuin pari päivää sitten !
Auto on nyt sen verran siisti, että käytännössä vahaus/pinnoitus jossain vaiheessa. Hommat muuttuvat nyt enempi huollon ja korjauksen puolelle, hiomista katon reunassa ja umpioiden osalta jne. Mitä tässä nyt keksii. Nurmijärven mies muuten suositteli Autoglymin nahanhoitobalsamia kosteuttavaksi ja hellävaraiseksi vaihtoehdoksi nahkapenkeille. Jättää kuulemma vielä vienon ja erittäin miellyttävä tuoksun. Pitää ostaa ja testata. Jotain hoitoainetta penkeille pitää antaa, vanhaa Turtlea en enää käytä, se on sellainen penkkien liukuvoide enemmänkin, ei pysy tuolilla ellei köytä itseään kiinni. Huomenna sorvin ääreen, joten työ haittaa taas harrastuksia.
Volvo oli jonkun satasen halvempi kuin markkinahinta, ehkä kunnossa olevana noilla kilsoilla joku 700-800 euroa voisi pyytää enempi mitä maksoi. Vaan että sinne päästään, ei riitä lähellekään. Jos ja kun joutuu vetoakselit vaihtamaan, niin taitaa olla ton verran per puoli. Nyt on jo parisataa mennyt, sillä on tehty perushuolto. Jos vikinän syy on vain hihnat, niin ei paha, ilmastointihuollon lisäksi joutunee sen magneettikytkimen vaihtamaan, pahimmassa tapauksessa kompuran. Jos vikisijä on laturi, sieltä 350e lisää. Muuten tämä olisi ollut ok projekti kulujen suhteen, eli aika lailla +-0, mutta noi vetarit kyllä vetävät tämän rajusti harrastuksen puolelle. No, tutkitaan ennenkuin hutkitaan, mutta pahaa pelkään, että vatkaus kiihdytettäessä on sieltä peräisin. Vaan en marise, oma valinta ja pyrin tekemään tästä asiallisen auton, joka on myös teknisesti kunnossa. Minä voitan terapiatekemistä ja hyvää fiilistä, häviän rahaa, mutta ehkä tästä joku saa vielä hyvän käyttöauton pitkäksi toviksi.
Kona on Autoverkkokaupan 12kk diilillä, eli vuosi pitää ajaa jotta voi luovuttaa pois (myydä voi koska vaan kunhan maksaa loppuvelan pois), mutta jos ei halua, jatkuu kuukauden pätkissä aina 5 vuoteen saakka, jolloin pitäisi maksaa sitten parikymmentä tonnia viimeistä erää. Mutta siihen toisiksi viimeiseen erään eli nro 59 saakka voi auton palauttaa Autoverkkokaupalle samoin ehdoin kuin 12kk jälkeen. Useimmilla muilla on vain esim. tuo 12kk kohta takaisinosto ja sen jälkeen normi osamaksu jatkuu, tämä Autoverkkokaupan systeemi on kyllä hyvä ja riskitön ostajalle. Kuukausierä on 394,95 euroa.
Päivän työt on tehty. Siis harrastetyöt, kun kerran vapaapäivä ansiotöistä. Pitkä päivä oli, mutta ah niin antoisa !
Ensiksi jatkoin etutilojen kanssa. Muovit ja nahat pesu ja putsaus. Kuskin penkissä on tosiaan muistipaikat, en ole vielä testannut, täytyisi varmaan, koska nyt on just eikä melkein ajoasento.
Kuskin penkki on kyllä hävyttömän hyvässä kunnossa, ottaen huomioon että Volvo, kilsat ja ikä.
Pelkääjän penkki on melkeinpä enemmän kärsinyt, vaikkei huono ole sekään. No, okei, kyllähän kuskin penkin vasemmasta kyljestä näkee selvästi, että ajettu on, jos vertaa tähän.
Kokonaisuutena olen tyytyväinen, paljon parempi kuin osasin odottaa. Volvo on tehnyt aikoinaan laadukkaan auton, ainakin sisätiloiltaan. Kuittien perusteella tekninen kestävyys ei ole samalla tasolla.
Avaimia autoon on koodattu kaksi ja kyllä vain, se vähemmän kulunut toimii virtalukossa kuten pitääkin, eli nimenomaan kaukosäädin on mykkä mitä tulee lukkojen avaamiseen ja sulkemiseen. Virta-avaimena toimii kuten pitääkin. Mennään siis vain toisella ja tämä varalla. Lukkoja voidellessani testasin, että kuskin ovi aukeaa kummankin kaukkarin sisällä olevalla mekaanisella avaimella. Aukeaa, hyvä !
Tällä välin olin hieman Googlaillut ja kas, jouduin ottamaan alle sähkövatkaimen eli Konan. Päräytin eestaas Nurmijärvelle, auto oli 100% latingissa ja tämän turneen jälkeen oli 69% varausta jäljellä, aamulla on taas 100.
Volvoon tosiaan saa sitä omaa kalteria saranalla, mutta mulle riittää kokemuksen mukaan ne kasetit nylon-verkkoineen, ne, joista marmori haluaa 366 euroa rahaa. Nurmijärvi-keikan jälkeen mulla oli tämmöset paketit.
Muoveissa on käyttämättömät suojaverkko-kasetit. Alihankkijan sijainti ja valmistusaika selvisi tarrasta, näköjään auton kanssa samoihin aikoihin ovat valmistuneet.
Siinä ne ovat takapenkkien selkänojissa kiinni naps vaan, asennukseen meni kaikkineen about 4 minuuttia.
Ja siinä ne ovat tekemässä työtään. Pieni kurkistusreikä on välissä, mutta eivät juuri jousta sivuille, joten koirat pysyvät omassa tilassaan. Eivät kauniit, mutta ajavat asiansa.
Myyjä oli nämä aikoinaan omaan vastaavaan -08 Volleensa hankkinut, mutta ei ollut koskaan käyttänyt. Jaa että mitä maksoi, no, 25 euroa. Siihen voi laskea päälle vajaat 3 euroa Konan polttoainekuluja. Ymmärtänette, että oli ihan pakko hakea. Lasken tämän hyväksi kaupaksi.
Tuossa reissussa meni vajaat 4 tuntia, myyjä oli niin mukava mies, automiehiä, että meillä riitti juttua liki tunniksi ja Konasta oli kiinnostunut kovasti, kyllähän mulla tarinaa riittää. Piti myös poiketa Porvoon Tokmannilla, hain uuden Braun-leivänpaahtimen, kun edellinen, Wilfa-merkkinen, antautui 14 vuoden palveluksen jälkeen. Rauha hänen paahteiselle sielulleen.
Mutta vielä jaksoi. Pari säiliöllistä ohjaustehostimen nestettä vaihdoin, tuo mun imulaite on aika järeä tähän hommaan, mutta kätevä kuitenkin, imuputki menee reiästä pitkälle letkuun siellä säiliön alla, sieltä tulee mukavasti lisää. Puolisen litraa vaihtui, toinen puolisko pullosta huomenissa, ellei Volvo jää pajalle.
On muuten tässä Liqui Molyssa todella kätevä systeemi, korkkiin on integroitu tommonen pilli, olipahan helppoa ja siistiä lisätä nestettä. Ei ole koskaan tullut vastaan yhdessäkään putelissa tähän saakka. Näitä lisää. Ei tartte suppiloa, ei.
Viimeiseksi putsailin kolmen vartin verran konehuonetta, on se nyt ainakin paljon siistimpi kuin pari päivää sitten !
Auto on nyt sen verran siisti, että käytännössä vahaus/pinnoitus jossain vaiheessa. Hommat muuttuvat nyt enempi huollon ja korjauksen puolelle, hiomista katon reunassa ja umpioiden osalta jne. Mitä tässä nyt keksii. Nurmijärven mies muuten suositteli Autoglymin nahanhoitobalsamia kosteuttavaksi ja hellävaraiseksi vaihtoehdoksi nahkapenkeille. Jättää kuulemma vielä vienon ja erittäin miellyttävä tuoksun. Pitää ostaa ja testata. Jotain hoitoainetta penkeille pitää antaa, vanhaa Turtlea en enää käytä, se on sellainen penkkien liukuvoide enemmänkin, ei pysy tuolilla ellei köytä itseään kiinni. Huomenna sorvin ääreen, joten työ haittaa taas harrastuksia.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^on sulla ollut melkoista kiirettä tuon v70 kanssa kun jo parissa päivässä lähes kaiken fiksannut
Vaan tuo verkkojuttu tosiaan yllätti omassa, kaikenlaista juttua piilossa, kun ei oikeasti ollut tarvetta vaan siellähän ne on.
Josta tulikin mieleen että milloinkoha tän akku luovuttaa, latasin toissa päivänä vaan en muistanut katsoa että minkä ikäinen lyijylaatikko on, vaan kyllähän se nöyrästi aina nappia painamalla hurauttanut moottorin käyntiin, toistaiseksi...
Ja niin sitten vara avain, lojunut laatikossa jo melko kauan, pitänee sitäkin katsoa että paristossa on yhä hönkää.
Vaan tuo verkkojuttu tosiaan yllätti omassa, kaikenlaista juttua piilossa, kun ei oikeasti ollut tarvetta vaan siellähän ne on.
Josta tulikin mieleen että milloinkoha tän akku luovuttaa, latasin toissa päivänä vaan en muistanut katsoa että minkä ikäinen lyijylaatikko on, vaan kyllähän se nöyrästi aina nappia painamalla hurauttanut moottorin käyntiin, toistaiseksi...
Ja niin sitten vara avain, lojunut laatikossa jo melko kauan, pitänee sitäkin katsoa että paristossa on yhä hönkää.
Viimeksi muokannut torque, Su Heinä 24, 2022 22:22. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^No eihän tässä ole kuin helpoimmat putsaushommat vasta tehty, niin että ilkeää sisällä istua. Toisaalta, vapaat sopivasti ja vaimokin vapaalla, niin ei tarvinnut koiria liiemmin vahtia, pitää hyödyntää. Kelitkin hemmotteli. Ehtii taas talvella istua sisällä mököttämässä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Toisen intoilusta voimaantuneena kävin vuokraamassa tekstiilipesurin. Imuroin saapin ja pesin penkit. Tuolla tuo nyt kuivaa. Aika mustaa vettä sai pesurista kaataa viemäriin vaikka en tosiaan pessyt kuin istuinosat ja selkänojat. Jollain aineella pitäis muoviosat pyyhkäistä vielä
Saab elää muistoissa. Sähköhärpätin kulkupelinä nykyään.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Volvo käytetty ilmastoinnin täyttöhuollossa. Ei vuotoja, sinällään ihan turha toimenpide, koska järjestelmä oli liki täynnä. Ulos tuli 705g ja sisään meni 800g. Viisastui sentään sen verran, että diagnoosi magneettikytkimen välyksestä / viallisuudesta vahvistui. Aamulla kun oli viileämpää toimi kuten piti, samaten päivällä pienemmässä pyrähdyksessä. Kotimatkalla kun oli liki hellelukemat taas, niin puolessa välissä kotimatkaa hiipui, palautuakseen taas hiukan ennen perille pääsyä. Lämpölaajenemista havaittavissa jolloin välys kasvaa ja kontaktointi magneettikytkimen ja kompressorin välillä pätkii.
Johtuen kesän tuomista haasteista ammattilaisrintamalla, ei tehdä toistaiseksi sen kummempia. Teen itse perushuoltoa ja muuta sipistelyä, katsotaan ilmastointia ja hihnoja yms. sitten vähän myöhemmin. En tiedä miksi, mutta aamulla ja vielä ilmastointihuoltoon viedessäkin alle 1500 kierroksen vaivanneet kitinät käyttöhihnojen suunnalta olivat poissa huollon jälkeen. Eivätkä palanneet kotimatkallakaan. Ei minulle raportoitu mistään ylimääräisestä tekemisestä, eikä laskutettukaan, mutta hiljaista oli. Sen tiedän, että ilmastoinnin täyttöhuollon teki Volvot hyvin tunteva asentaja, joten mistä sitä tietää vaikka olisi joku maaginen liikerata suoritettu pyytämättä
Ansiotyö tappoi taas kaiken jaksamisen muusta, "korjasin" sentään naapurin elektronisen parkkikiekon pyydettäessä ja nautittiin sen kunniaksi auringonpaisteessa vaivanpalkaksi oluset. Olihan sitä siinäkin.
Johtuen kesän tuomista haasteista ammattilaisrintamalla, ei tehdä toistaiseksi sen kummempia. Teen itse perushuoltoa ja muuta sipistelyä, katsotaan ilmastointia ja hihnoja yms. sitten vähän myöhemmin. En tiedä miksi, mutta aamulla ja vielä ilmastointihuoltoon viedessäkin alle 1500 kierroksen vaivanneet kitinät käyttöhihnojen suunnalta olivat poissa huollon jälkeen. Eivätkä palanneet kotimatkallakaan. Ei minulle raportoitu mistään ylimääräisestä tekemisestä, eikä laskutettukaan, mutta hiljaista oli. Sen tiedän, että ilmastoinnin täyttöhuollon teki Volvot hyvin tunteva asentaja, joten mistä sitä tietää vaikka olisi joku maaginen liikerata suoritettu pyytämättä
Ansiotyö tappoi taas kaiken jaksamisen muusta, "korjasin" sentään naapurin elektronisen parkkikiekon pyydettäessä ja nautittiin sen kunniaksi auringonpaisteessa vaivanpalkaksi oluset. Olihan sitä siinäkin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tää on ihan parasta täällä foorumilla
Mut on tosiaan IC:llä ollu selkee tarve näpräämiselle ku into ja vauhti on noin kova
Kyllä volvo on varmasti asiallinen peli. Joko kona on autovexissä?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Voisikohan kitinät hihnan suunnalta syntyä magneettikytkimen luistamisesta? Kitisikö erityisesti lämpimäksi ajettuna?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Jep, eiköhän tuollaisesta Volvosta haavelevien kannattaisi jo ilmoittautua varausjonoon. Myyntiin tämä tulee viimeistään, kun kaikki vähänkin orastavat viat on korjattu ja auto on viimeisen päälle kunnossa
TwinEnginEski
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^^Kitisi ihan koko ajan, mutta eniten kitisi kyllä silloin kun tulin Lappeenrannasta kotiin, pitkän maantieajon jäljiltä. Eiköhän se sylttytehdas siellä magneettikytkimen suunnilla ole.
Pari päivää vapaata edessä, huomenna suoritan asiavaihdon, eli Kona ulostuu pesupaikalle ulkosalle ja Volvo talliin. Ainakin ohjaustehostimen nestevaihdon teen loppuun = uusi puteli tyhjäksi, katsotaan sitten mihin muuhun innostuu. Saattaa olla, että hävitän ne katon etureunan kiveniskemien ruvet pois.
Täytyisi käydä "karvalaikka" ostamassa Rupesin suoravetolaitteeseen, vasemman takalokarin kulmassa on pyyhkiymäjälki ja etupuskurissa niitä toisen auton jättämiä maalijämiä, jos Meguiarsin 101:llä saisi leikattua ne näkymättömiin.
^^^Ei ole Kona myynnissä, eikä toistaiseksi tule. Jos rahat loppuu, niin sitten. Toistaiseksi ei ihan laarin pohja vielä näy. Mä vähän kaavailin sellaista kuviota, että toi Volvo saa nyt olla ns. nolla-auto. Siihen menee mitä menee ja se realisoidaan jossain vaiheessa. Tilalle tulee jotain, mutta ei mitään perus-Yarista. Seurailen mielenkiintoisia autoja, perusautot on jo koluttu niin läpi, että mennään vähän kierteellä. Onpahan itsellä ja kenties päiväkirjan seuraajillakin hauskempaa. Tai sitten jaetaan yhteinen tuska.
Kona pysyttelee toistaiseksi varmana käyttöautona taustalla. Jos sattuisi tulemaan asiallisella diilillä joku kiva sähkövempele saataville, niin voisin sellaisen tilatakin ja luopua Konasta jollakin aikataululla. Sen myötä sitten kakkosautolle tulee enemmän tai vähemmän käyttöä. Tällä hetkellä ainoa vaihtoehto olisi Autoverkkiksestä Renault Megane E-Tech, joka on kyllä nätti auto, range on 400 km luokkaa, joten riittäisi sekin hyvin. Hintaa Konaan verrattuna +84 e/kk. Ei se halpa ole, ei. Reilun 4000 km sähköautoilun jälkeen, jos vaan lompakko sallii, pitäytyisin mieluusti jatkossakin sähkössä, mitä tulee pääasiallisen käyttöauton käyttövoimaan. Samaten nuo adaptiiviset vakkarit yms. nykyaikaiset härpäkkeet ovat oikeasti aika asiallisia varusteita autossa.
Silti, koska kaipaan myös moottorin pärinää ja pauketta käämien rätinän lisäksi, niin joku pörisijä pitää olla saatavilla rassattavaksi. Kerran täällä vaan eletään, joten parempi elää siten kuin haluaa. Käärinliina, ei taskuja, tiedätte kyllä.
Pari päivää vapaata edessä, huomenna suoritan asiavaihdon, eli Kona ulostuu pesupaikalle ulkosalle ja Volvo talliin. Ainakin ohjaustehostimen nestevaihdon teen loppuun = uusi puteli tyhjäksi, katsotaan sitten mihin muuhun innostuu. Saattaa olla, että hävitän ne katon etureunan kiveniskemien ruvet pois.
Täytyisi käydä "karvalaikka" ostamassa Rupesin suoravetolaitteeseen, vasemman takalokarin kulmassa on pyyhkiymäjälki ja etupuskurissa niitä toisen auton jättämiä maalijämiä, jos Meguiarsin 101:llä saisi leikattua ne näkymättömiin.
^^^Ei ole Kona myynnissä, eikä toistaiseksi tule. Jos rahat loppuu, niin sitten. Toistaiseksi ei ihan laarin pohja vielä näy. Mä vähän kaavailin sellaista kuviota, että toi Volvo saa nyt olla ns. nolla-auto. Siihen menee mitä menee ja se realisoidaan jossain vaiheessa. Tilalle tulee jotain, mutta ei mitään perus-Yarista. Seurailen mielenkiintoisia autoja, perusautot on jo koluttu niin läpi, että mennään vähän kierteellä. Onpahan itsellä ja kenties päiväkirjan seuraajillakin hauskempaa. Tai sitten jaetaan yhteinen tuska.
Kona pysyttelee toistaiseksi varmana käyttöautona taustalla. Jos sattuisi tulemaan asiallisella diilillä joku kiva sähkövempele saataville, niin voisin sellaisen tilatakin ja luopua Konasta jollakin aikataululla. Sen myötä sitten kakkosautolle tulee enemmän tai vähemmän käyttöä. Tällä hetkellä ainoa vaihtoehto olisi Autoverkkiksestä Renault Megane E-Tech, joka on kyllä nätti auto, range on 400 km luokkaa, joten riittäisi sekin hyvin. Hintaa Konaan verrattuna +84 e/kk. Ei se halpa ole, ei. Reilun 4000 km sähköautoilun jälkeen, jos vaan lompakko sallii, pitäytyisin mieluusti jatkossakin sähkössä, mitä tulee pääasiallisen käyttöauton käyttövoimaan. Samaten nuo adaptiiviset vakkarit yms. nykyaikaiset härpäkkeet ovat oikeasti aika asiallisia varusteita autossa.
Silti, koska kaipaan myös moottorin pärinää ja pauketta käämien rätinän lisäksi, niin joku pörisijä pitää olla saatavilla rassattavaksi. Kerran täällä vaan eletään, joten parempi elää siten kuin haluaa. Käärinliina, ei taskuja, tiedätte kyllä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Og9-3ssa on tyyppivikana kompuran magneettikykän kuluminen kanssa ajan saatossa. Helppo korjaus on poistaa yksi shimmiprikka akselilta. Rouvan ex. Aerossa oli samat oireet et kylmällä koneella vähänaikaa hönki kylmää ja sit lopetti. Shimmiprikan poistolla akselilta toimi moitteetta useamman vuoden kunnes auto meni eteenpäin. Olisko vollessa mahdollisesti samanlainen korjausmahdollisuus? Ja ainakin Saabissa näki silmin mitään purkamatta milloin magneettikytkin toimi ja milloin ei.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Onko ng900 magneettikytkimessäkin samaa ominaisuutta? Viime kesänä täytettiin ilmastointi korjaamolla mutta ei oikein puhku kylmää. Hyvin varmastihan sielä on vuoto jossain mutta voishan tuomostaki remppaa kokeilla.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Joo. Samaa vikaa ng satkussa.
Ja on se tosiaan kivempi harrastaa kun arkiajot ei ole siitä kiinni.
Ja on se tosiaan kivempi harrastaa kun arkiajot ei ole siitä kiinni.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Jos kuvittelee että sähkön hinta pompsahtaa tulevana talvena ennätyslukuihin niin voisi kuvitella että budjettiluokan uudet ja uudehkot täyssähköt menettää kysyntäänsä reilusti??
Taidanpa testata huvikseni veksiä vielä heinäkuun puolella jos olisi vaikka tarjontaa lomakuukautena vähemmän kuin yleensä ja tarvittaessa uudestaan vielä elokuussa.
Eipä tuo nyt haittaa vaikkei menisikään.
Taidanpa testata huvikseni veksiä vielä heinäkuun puolella jos olisi vaikka tarjontaa lomakuukautena vähemmän kuin yleensä ja tarvittaessa uudestaan vielä elokuussa.
Eipä tuo nyt haittaa vaikkei menisikään.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Aika ihme saa tapahtua, jos sähkön hinta nousee jo ensi talvena niin kovaksi, että pensalla ajaminen tulee halvemmaksi ja patteriautot lähtee myyntiin
Toki monet ajavat uusilla patteriautoillaan niin vähän, että lähes takuuvarmasti ajaisivat jollain tonnin katiskalla halvemmalla, kun otetaan pääomakulut huomioon... Sitten kun uusi hallitus ensi vuonna murjaisee patteriautoille tienkäyttömaksun tms polttoaineveron korvikkeen, niin sitten voi alkaa tapahtua
Eski
Toki monet ajavat uusilla patteriautoillaan niin vähän, että lähes takuuvarmasti ajaisivat jollain tonnin katiskalla halvemmalla, kun otetaan pääomakulut huomioon... Sitten kun uusi hallitus ensi vuonna murjaisee patteriautoille tienkäyttömaksun tms polttoaineveron korvikkeen, niin sitten voi alkaa tapahtua
Eski
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^^Tai sit niitten kysyntä nousee entisestään, kun aletaan kiristään vyötä ja dinomehukärry vaihdetaan halvemmalla kulkevaan sähköautoon...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09