Tuossahan se syy löytyymiumaukissa kirjoitti: ↑La Syys 10, 2022 09:32Autossa on xenonit, mutta taitaa olla edellisen omistajan jälkiasennus piuhoista päätellen.
9-3 Ajovalo-ongelmia
Re: 9-3 Ajovalo-ongelmia
NG9-3 Aero MY05
Re: 9-3 Ajovalo-ongelmia
Niinpä.duuduu kirjoitti: ↑La Syys 10, 2022 18:06Tuossahan se syy löytyymiumaukissa kirjoitti: ↑La Syys 10, 2022 09:32Autossa on xenonit, mutta taitaa olla edellisen omistajan jälkiasennus piuhoista päätellen.
Saab ei edes ilmoita etuvalon (= etuparkin) polttimon palamisesta SID:ssä. Ettei vaan katsastuksen hylky olisi kuitenkin tullut tuosta "main beam failure" eli laittomista xenoneista

Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 Ajovalo-ongelmia
Se katsastuskappu toki kannattaa lukea tarkkaan. Luulis kuitenkin että ketjun aloittajalle olisi selvää jos katsuri olisi ilmaissut hylänneensä auton laittomien xenonien takia. Mun tietääkseni aika monet katsurit kattoo noita jälkiasennusxenoneita läpi sormien jos kuviot ja suuntaukset vaan on kondiksessa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 9-3 Ajovalo-ongelmia
Niin kannattaa lukea, joo.
Ei pelkän toimimattoman polttimon takia hylätä.
Ei pelkän toimimattoman polttimon takia hylätä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 Ajovalo-ongelmia
Virkamies on erimies ja nimitykset välillä sen mukaisia, kuten iskarista viralliseti käytettävä termi "heilahduksenvaimennin" - montaa ihmistä on sekin hämännyt. Looginen kun asiaa ajattelee, mutta on tiettävästi sotkeutunut kallistuksenvakaajan kanssa monta kertaa.
Se etuvalo on silleensä looginen, että sen pitäisi palaa auton keulalla käytännössä aina, kun siellä palaa jotain - tai siis olisi pitänyt silloin kun nimitys on sorvattu - eikä pelkästään parkissa, kuten kansankielinen nimitys "parkkivalo" saattaisi ilmentää. Nykyäänhän tuohon on kevennyksiä, kun päiväajovalojen kanssa parkkien (krhm, siis etuvalojen) ei tarvi palaa ja muistikuva kolkottelee, että joskus ysärillä olisi tullut pykälä, ettei niiden tarvisi palaa myöskään ajovalojen kanssa.
Kun valoja miettii, niin ajovaloja käytetään ajaessa, jarruvaloja jarruttaessa ja sumuvaloja sumussa, niin olisihan "parkkivaloja" tai "pysäköintivaloja" vähän epäloogisen tuntuista käyttää käytännössä vähiten pysäköitynä ollessa ja enimmäkseen ajossa.
Todettakoon, että tästä huolimatta myös mainittu "takaparkki" on mulle kyllä ihan arkipäivän sanastoa
. Sellaisiksi niitä takavaloja on mun maailmassa aina kutsuttu, koska nehän palaa aina samaan aikaan etuvalojen (eli siis etuparkkien) kanssa ja syttyvät kun "pistää parkit päälle".
Edit: siitä olen samaa mieltä, että leimajampat voisi olla kohteliaasti informatiivisia. Etenkin, jos sitä valoa sormella osoitellaan, pitäisi kyetä ilmentämään että mitä sieltä oikeasti on rikki.
Se etuvalo on silleensä looginen, että sen pitäisi palaa auton keulalla käytännössä aina, kun siellä palaa jotain - tai siis olisi pitänyt silloin kun nimitys on sorvattu - eikä pelkästään parkissa, kuten kansankielinen nimitys "parkkivalo" saattaisi ilmentää. Nykyäänhän tuohon on kevennyksiä, kun päiväajovalojen kanssa parkkien (krhm, siis etuvalojen) ei tarvi palaa ja muistikuva kolkottelee, että joskus ysärillä olisi tullut pykälä, ettei niiden tarvisi palaa myöskään ajovalojen kanssa.
Kun valoja miettii, niin ajovaloja käytetään ajaessa, jarruvaloja jarruttaessa ja sumuvaloja sumussa, niin olisihan "parkkivaloja" tai "pysäköintivaloja" vähän epäloogisen tuntuista käyttää käytännössä vähiten pysäköitynä ollessa ja enimmäkseen ajossa.
Todettakoon, että tästä huolimatta myös mainittu "takaparkki" on mulle kyllä ihan arkipäivän sanastoa

Edit: siitä olen samaa mieltä, että leimajampat voisi olla kohteliaasti informatiivisia. Etenkin, jos sitä valoa sormella osoitellaan, pitäisi kyetä ilmentämään että mitä sieltä oikeasti on rikki.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9-3 Ajovalo-ongelmia
Ainakin -07 ilmoitti etuparkeista "left/right position light failure". Samoin noista lyhyistä tai pitkistä ilmoitteli "left/right low/high beam failure".petrisa kirjoitti: ↑La Syys 10, 2022 19:20Niinpä.duuduu kirjoitti: ↑La Syys 10, 2022 18:06Tuossahan se syy löytyymiumaukissa kirjoitti: ↑La Syys 10, 2022 09:32Autossa on xenonit, mutta taitaa olla edellisen omistajan jälkiasennus piuhoista päätellen.
Saab ei edes ilmoita etuvalon (= etuparkin) polttimon palamisesta SID:ssä. Ettei vaan katsastuksen hylky olisi kuitenkin tullut tuosta "main beam failure" eli laittomista xenoneistaKatsastaja ei muutoin ole ollut ollenkaan ajan tasalla. Ei xenoneita voi olla huomaamatta ja ilman automaattista korkeussäätöä ne ovat tuon ikäisessä autossa laittomat.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 9-3 Ajovalo-ongelmia
Alkupään NG9-3, kuten aloittajalla on, ei ilmoita palaneesta ETUVALOSTA

Senpä vuoksi se saattaa hyvinkin olla palanut ja jää usein huomaamatta kuten nytkin on käynyt.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)