9-3 Ajovalo-ongelmia

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9-3 Ajovalo-ongelmia

Viesti Kirjoittaja duuduu »

AZP kirjoitti:
La Syys 10, 2022 16:18
Hämäävää muuten ketjun aloituksessa oli maininta main beam failuresta. Eli oliko jossain muussakin valossa kuin parkissa sitten vikaa?
miumaukissa kirjoitti:
La Syys 10, 2022 09:32
Autossa on xenonit, mutta taitaa olla edellisen omistajan jälkiasennus piuhoista päätellen.
Tuossahan se syy löytyy
NG9-3 Aero MY05
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 Ajovalo-ongelmia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

duuduu kirjoitti:
La Syys 10, 2022 18:06
AZP kirjoitti:
La Syys 10, 2022 16:18
Hämäävää muuten ketjun aloituksessa oli maininta main beam failuresta. Eli oliko jossain muussakin valossa kuin parkissa sitten vikaa?
miumaukissa kirjoitti:
La Syys 10, 2022 09:32
Autossa on xenonit, mutta taitaa olla edellisen omistajan jälkiasennus piuhoista päätellen.
Tuossahan se syy löytyy
Niinpä.
Saab ei edes ilmoita etuvalon (= etuparkin) polttimon palamisesta SID:ssä. Ettei vaan katsastuksen hylky olisi kuitenkin tullut tuosta "main beam failure" eli laittomista xenoneista :idea: Katsastaja ei muutoin ole ollut ollenkaan ajan tasalla. Ei xenoneita voi olla huomaamatta ja ilman automaattista korkeussäätöä ne ovat tuon ikäisessä autossa laittomat.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 Ajovalo-ongelmia

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se katsastuskappu toki kannattaa lukea tarkkaan. Luulis kuitenkin että ketjun aloittajalle olisi selvää jos katsuri olisi ilmaissut hylänneensä auton laittomien xenonien takia. Mun tietääkseni aika monet katsurit kattoo noita jälkiasennusxenoneita läpi sormien jos kuviot ja suuntaukset vaan on kondiksessa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 Ajovalo-ongelmia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Niin kannattaa lukea, joo.
Ei pelkän toimimattoman polttimon takia hylätä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 9119
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 Ajovalo-ongelmia

Viesti Kirjoittaja aero »

Virkamies on erimies ja nimitykset välillä sen mukaisia, kuten iskarista viralliseti käytettävä termi "heilahduksenvaimennin" - montaa ihmistä on sekin hämännyt. Looginen kun asiaa ajattelee, mutta on tiettävästi sotkeutunut kallistuksenvakaajan kanssa monta kertaa.

Se etuvalo on silleensä looginen, että sen pitäisi palaa auton keulalla käytännössä aina, kun siellä palaa jotain - tai siis olisi pitänyt silloin kun nimitys on sorvattu - eikä pelkästään parkissa, kuten kansankielinen nimitys "parkkivalo" saattaisi ilmentää. Nykyäänhän tuohon on kevennyksiä, kun päiväajovalojen kanssa parkkien (krhm, siis etuvalojen) ei tarvi palaa ja muistikuva kolkottelee, että joskus ysärillä olisi tullut pykälä, ettei niiden tarvisi palaa myöskään ajovalojen kanssa.

Kun valoja miettii, niin ajovaloja käytetään ajaessa, jarruvaloja jarruttaessa ja sumuvaloja sumussa, niin olisihan "parkkivaloja" tai "pysäköintivaloja" vähän epäloogisen tuntuista käyttää käytännössä vähiten pysäköitynä ollessa ja enimmäkseen ajossa.

Todettakoon, että tästä huolimatta myös mainittu "takaparkki" on mulle kyllä ihan arkipäivän sanastoa :). Sellaisiksi niitä takavaloja on mun maailmassa aina kutsuttu, koska nehän palaa aina samaan aikaan etuvalojen (eli siis etuparkkien) kanssa ja syttyvät kun "pistää parkit päälle".

Edit: siitä olen samaa mieltä, että leimajampat voisi olla kohteliaasti informatiivisia. Etenkin, jos sitä valoa sormella osoitellaan, pitäisi kyetä ilmentämään että mitä sieltä oikeasti on rikki.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 Ajovalo-ongelmia

Viesti Kirjoittaja anv »

petrisa kirjoitti:
La Syys 10, 2022 19:20
duuduu kirjoitti:
La Syys 10, 2022 18:06
AZP kirjoitti:
La Syys 10, 2022 16:18
Hämäävää muuten ketjun aloituksessa oli maininta main beam failuresta. Eli oliko jossain muussakin valossa kuin parkissa sitten vikaa?
miumaukissa kirjoitti:
La Syys 10, 2022 09:32
Autossa on xenonit, mutta taitaa olla edellisen omistajan jälkiasennus piuhoista päätellen.
Tuossahan se syy löytyy
Niinpä.
Saab ei edes ilmoita etuvalon (= etuparkin) polttimon palamisesta SID:ssä. Ettei vaan katsastuksen hylky olisi kuitenkin tullut tuosta "main beam failure" eli laittomista xenoneista :idea: Katsastaja ei muutoin ole ollut ollenkaan ajan tasalla. Ei xenoneita voi olla huomaamatta ja ilman automaattista korkeussäätöä ne ovat tuon ikäisessä autossa laittomat.
Ainakin -07 ilmoitti etuparkeista "left/right position light failure". Samoin noista lyhyistä tai pitkistä ilmoitteli "left/right low/high beam failure".
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 Ajovalo-ongelmia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

anv kirjoitti:
Su Syys 11, 2022 14:04
Ainakin -07 ilmoitti etuparkeista "left/right position light failure". Samoin noista lyhyistä tai pitkistä ilmoitteli "left/right low/high beam failure".
Alkupään NG9-3, kuten aloittajalla on, ei ilmoita palaneesta ETUVALOSTA :evil:
Senpä vuoksi se saattaa hyvinkin olla palanut ja jää usein huomaamatta kuten nytkin on käynyt.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin