Hinta noussut aika paljon. Pari kolme vuotta sitten 19,90 ja nyt näyttää olevan 29,90. Onko tiedossa paikkaa mistä saisi edullisemmin?
Puuilosta saa championin 5w40 samoilla luokituksilla. 19.90 5l kannu. En tosin tiedä saako enää mutta tovi sitten kannun hain. Gm lirukurasta en kyllä 30e maksa.
Hinta noussut aika paljon. Pari kolme vuotta sitten 19,90 ja nyt näyttää olevan 29,90. Onko tiedossa paikkaa mistä saisi edullisemmin?
Puuilosta saa championin 5w40 samoilla luokituksilla. 19.90 5l kannu. En tosin tiedä saako enää mutta tovi sitten kannun hain. Gm lirukurasta en kyllä 30e maksa.
Onkohan kukaan muu kuin saabisti näin fanaattinen etsimään halvimman mahdolliset öljyt Autoilun kuluissa moottoriöljy on niin merkityksetön, että itse ainakin mielummin käytän laadukasta moottoriöljyä, enkä halvinta mahdollista. Yleensä hinta korreloi hyvin käytettyjen raaka- ja lisäaineiden kanssa, sekä tietysti lopputuotteen laadussa.
Ja ennen kuin joku viisas keksii heittää, että jos samalla öljyllä on kahdessa paikassa eri hinta, niin se kalliimpi on parempaa... Niin ei, en tarkoita sitä.
Mä olen ajanut vuosia saabeilla 10 tkm:n öljynvaihtovälillä ja öljynä GM/Saab-LongLife 5W-30 dexos2. Ehkä kalliimmalla ja laadukkaammalla öljyllä moottori olisi vielä paremmassa kunnossa? Mitä öljyä Pakari käyttää?
Castrol Magnatecia kai pidetään Saabiin GM öljyä laadukkaampana. Minä käytän GM öljyä ja GM suodatinta ja vaihtovälini on 1 vuosi, jolloin ajoa on kertynyt 2-6 tkm.
Femmassa on nykyisin Castrol fst-edge 5W40 turbo diesel öljyt ja vaihtoväli on nykyisin joka kevät ajokauden alussa kilometreistä riippumatta.
Vaimon käytössä olevassa kolkissa on sitten Castrol Magnatec 5W40 ja vaihtovälinä on 8-15tkm riippuen auton käytöstä, huoltomahdollisuudesta, kuun asennosta jne.
Syyt miksi en käytä GM5w30 ovat: Se ei ole pesevää, joten moottori karstoittuu. Ko. öljy pysyy kirkkaana aivan liian hyvin, joten siitä tietää ettei se tee yhtä moottoriöljyn tärkeimmistä tehtävistä, eli pitää moottori puhtaana. Toiseksi se on ktt:n mukaan 70% perusöljyä(mineraali pohja), eli ei lähelläkään vanhan kansan täyssynteettistä.
Kannattaako pesevää öljyä sitten laittaa vanhaan koneeseen? Sitä voi jokainen pohtia, että kuinka karstaiselle koneelle käy, kun sitä ruvetaan putsaamaan pesevällä öljyllä...
Mulla menee castrolli femmassa mustaksi/tummaksi alle 500km ajolla, eli se sitoo hyvin palamistapahtuman epäpuhtaudet itseensä ja ne eivät varastoidu sihtiin tai lohkon seinämiin.
Venakopan tiivisteen vaihdoin, ei ollut ylhäällä pahemmin karstaa. Tulpan rei´istä katsoin, niin mäntä oli aivan puhdas. Öljysihti tarkistettiin jossain vaiheessa etanoliin siirtymisen jälkeen. Muutama murunen oli. Tiedä sitten miten paljon karstoittumisessa on eroa bensalla tai etanolilla ajaessa.