og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa
og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa
Termos
Useemman viikon foorumin lueskelulla en löytäny vastaavaa ongelmaa muilla.
Autoon on siis tehty elinsiirto (900i vm.90 -> 900S vm. 91) kevään aikana. Sähkötyöt tehty tämän ketjun mukaan:
viewtopic.php?f=11&t=42341&start=15
Startti pyörittää hienosti, tulpille tulee kipinä ja pa-pumppu toimii.
Sytytyksen komponentteja olen mittaillu Bentelyn manuaalin mukaisesti ja ainut vika mitä olen löytänyt on, että sytytyksen pääteaste ei anna hall-anturille eteenpäin vaadittua (min. 10V) jännitettä.
Mutta noita pääteasteita olen nyt haalinut yhteensä 4 erilaista (uusia, käytettyjä, tarvikkeita ja alkup. BOSCH) ja vaihteluväli on ollut 4,2V parhaillaan 9,5V (Boschin värkillä). Voiko vika olla jossain muualla ja jos, niin missä??
Tässä näin lyhyesti, apuja kaipailisin niin kerkeisi vielä tälle kesälle ehkä tienpäälle
Kiitos!
Useemman viikon foorumin lueskelulla en löytäny vastaavaa ongelmaa muilla.
Autoon on siis tehty elinsiirto (900i vm.90 -> 900S vm. 91) kevään aikana. Sähkötyöt tehty tämän ketjun mukaan:
viewtopic.php?f=11&t=42341&start=15
Startti pyörittää hienosti, tulpille tulee kipinä ja pa-pumppu toimii.
Sytytyksen komponentteja olen mittaillu Bentelyn manuaalin mukaisesti ja ainut vika mitä olen löytänyt on, että sytytyksen pääteaste ei anna hall-anturille eteenpäin vaadittua (min. 10V) jännitettä.
Mutta noita pääteasteita olen nyt haalinut yhteensä 4 erilaista (uusia, käytettyjä, tarvikkeita ja alkup. BOSCH) ja vaihteluväli on ollut 4,2V parhaillaan 9,5V (Boschin värkillä). Voiko vika olla jossain muualla ja jos, niin missä??
Tässä näin lyhyesti, apuja kaipailisin niin kerkeisi vielä tälle kesälle ehkä tienpäälle
Kiitos!
Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa
Jos ne tulpat kipinöi niin eiköhän se pyörintäanturointi toimi tarpeeksi. Jätä Boschin kivi paikoilleen ja jatka seuraavaan ongelmaan.
Jos tämän verran on jo diagnosoitu, niin voisi hypätä bensapuolella seuraavaan kohtaan, eli onko bensanpaine ok ja tuleeko bensa suuttimesta ulos? Yksi potentiaalinen puuttuja, joka tulee mieleen, on suutinten jännitesyöttö - jos se puuttuu, ei suuttimet aukea eikä auto tietenkään käynnisty.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa
Ylipainekytkin rikki?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa
Selostuksessa mainittiin bensapumpun toimivan. Ylipainekytkin katkoo pumpun sähköjä ahtopaineen ylittäessä rajan. Jos pumppu pyörii käynnistysyrityksen aikana, ylipainekytkin ei ole se, joka estää käynnistymisen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa
Noniin, kiitos jo näistä vastauksista!
Tänään kerkesin taas hetken ropailemaan ja muutama havainto/tarkennus
- pa-pumppu toimii, kun tekee sulakerasiassa ohituksen. Mutta käynnistäessä pumppu ei pyöri.
- ruiskut ei toimi startatessa, mutta 12V tulee oikein jännitteet mitattaessa
=> nämä taitaa molemmat ehkä selittyä jos hall-anturi ei anna pyörimistietoa oikein ECUlle? ( ja jos pääteaste huono niin hall-anturikaan ei toimi?)
Tuota ylipainekytkintä mietin itekin jossain vaiheessa, mutta koska oma matalaotsaisuuteni niin en ihan ymmärrä.
Vaparissahan tuota ei tietenkään ole. Nyt vaparin koriin on tuotu turbon kone ja sähköt. Mistä nyt siis löydän nuo ”ylipainekytkimelle” menevät piuhat ja jos semmoiset jossain on niin ne ilmeisesti toisiinsa liittämällä saadaan vika poistettua?
Kiitokset taas vastauksista!
Tänään kerkesin taas hetken ropailemaan ja muutama havainto/tarkennus
- pa-pumppu toimii, kun tekee sulakerasiassa ohituksen. Mutta käynnistäessä pumppu ei pyöri.
- ruiskut ei toimi startatessa, mutta 12V tulee oikein jännitteet mitattaessa
=> nämä taitaa molemmat ehkä selittyä jos hall-anturi ei anna pyörimistietoa oikein ECUlle? ( ja jos pääteaste huono niin hall-anturikaan ei toimi?)
Tuota ylipainekytkintä mietin itekin jossain vaiheessa, mutta koska oma matalaotsaisuuteni niin en ihan ymmärrä.
Vaparissahan tuota ei tietenkään ole. Nyt vaparin koriin on tuotu turbon kone ja sähköt. Mistä nyt siis löydän nuo ”ylipainekytkimelle” menevät piuhat ja jos semmoiset jossain on niin ne ilmeisesti toisiinsa liittämällä saadaan vika poistettua?
Kiitokset taas vastauksista!
Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa
tuolla:
Sähkötyöt tehty tämän ketjun mukaan:
viewtopic.php?f=11&t=42341&start=15
jcarlson kirjoitti: ↑To Heinä 19, 2007 16:23.....
Edit: Ai niin, se ylipainekytkin. Varsinaista paineanturiahan ei ässässä APC:n puutteen vuoksi ole, mutta ylipainekytkin on. Se sijaitsee vilkku- ja pyyhkijäreleiden lähistöllä kuskin jalkatilassa, ja sille tulee alipaineletku sekä 2 ruskea/valkoista sähköjohtoa. Toimintaperiaate on yksinkertainen painekytkin, joka ruuvista säädettävän painerajan ylittyessä aukeaa ja katkaisee jännitteen bensapumpulta ja suuttimilta. Kyseisen kytkimen liitin on varmaankin tuo viimeisessä kuvassa näkyvä 2-napainen jossa on ruskeannäköisiä(?) johtoja. Jos ylipainekytkintä ei löydy, niin ohita se vain kytkemällä johdot yhteen. Itse olen tuon yleensä poistanut, kun tahtoo vanhemmiten vikaantua ja pätkiä satunnaisesti tai vuotaa.
Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa
Tarpeeks monta kertaa ku lyö päätä seinään nii joskus on onneakin mukana.
Tää tässä hämäs kun iivarissa ei kuskin jalkatilasta mitään löydy. Mutta ECUn vieressä oli 2 valkoruskeeta piuhaa liittimessä tyhjillään ja laitoin ne yhteen. Ja käyntiin lähti! Thänk jyy
Nyt pitää vaan käynti saada vielä kohillaan ym. säädöt tehtyä että saa muutosleimalle vietyä. Ilmamassamittari on ainakin sökö..
Vikakoodeja en saanu luettua takapenkin alle tulevalta liittimeltä tuolta lucaksen boksilta. Tietääkö joku tuleeko ne jostain muualta vai pitääkö keksiä joku muu ratkaisu?
Tää tässä hämäs kun iivarissa ei kuskin jalkatilasta mitään löydy. Mutta ECUn vieressä oli 2 valkoruskeeta piuhaa liittimessä tyhjillään ja laitoin ne yhteen. Ja käyntiin lähti! Thänk jyy
Nyt pitää vaan käynti saada vielä kohillaan ym. säädöt tehtyä että saa muutosleimalle vietyä. Ilmamassamittari on ainakin sökö..
Vikakoodeja en saanu luettua takapenkin alle tulevalta liittimeltä tuolta lucaksen boksilta. Tietääkö joku tuleeko ne jostain muualta vai pitääkö keksiä joku muu ratkaisu?
Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa
Eli koko painekytkin puuttui sieltä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa
Saatko tuosta liittimestä?
Sähkötyöt tehty tämän ketjun mukaan:
viewtopic.php?f=11&t=42341&start=15
jcarlson kirjoitti: ↑To Heinä 19, 2007 16:23...
3. liittimen johdon väreistä en saa kuvasta selvää, mutta jos johtojen värit ovat kelta/valkoinen, harmaa/valkoinen ja vihreä/harmaa, niin kyseessä on konetilassa oleva toinen diagnostiikkapistoke jota ei kuulu kytkeä kiinteästi mihinkään ja jonka avulla voidaan lukea itse CE-koodeja.
...
Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa
Ja jatkuu taas
Koodien lukuun löytyi piuha lambdan liittimien vierestä. Koodit ilmamassamittarista ja lambdan lämmityksestä - lambda vaihdettu, koodi ei ole toistunu.
Ilmamassamittari liitettynä auto ei kestä käynnissä, kokeiltu kahdella eri mittarilla. Hermesmaalta sain tänään vielä kolmannen mittarin mutta edelleen sama homma, käy päin helvettiä ja sammuu samantien. Piuhat irti taas käy ok tasaiseen ja kestää käynnissä. Mittasin äsken mittarin ja ECUn päästä: mittarille tulee virta ok, eculle tulee pinnille 25 mittarin 1 pinniltä maadoitus ok, mittarin 3 pinniltä tulee piiri ECUn pinnille 35 ok, mutta signaalia ei tule ( eli 0,2-0,7V.
Onko kellään vinkkejä pitääkö tilata tosiaan neljäs ilmamassamittari lisää vai voiko vika löytyä vaan tutki piuhoituksia lisää :S
Koodien lukuun löytyi piuha lambdan liittimien vierestä. Koodit ilmamassamittarista ja lambdan lämmityksestä - lambda vaihdettu, koodi ei ole toistunu.
Ilmamassamittari liitettynä auto ei kestä käynnissä, kokeiltu kahdella eri mittarilla. Hermesmaalta sain tänään vielä kolmannen mittarin mutta edelleen sama homma, käy päin helvettiä ja sammuu samantien. Piuhat irti taas käy ok tasaiseen ja kestää käynnissä. Mittasin äsken mittarin ja ECUn päästä: mittarille tulee virta ok, eculle tulee pinnille 25 mittarin 1 pinniltä maadoitus ok, mittarin 3 pinniltä tulee piiri ECUn pinnille 35 ok, mutta signaalia ei tule ( eli 0,2-0,7V.
Onko kellään vinkkejä pitääkö tilata tosiaan neljäs ilmamassamittari lisää vai voiko vika löytyä vaan tutki piuhoituksia lisää :S
Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa
Oliko näissä se "kuumalanka" sisällä?
Onko ko lanka ehjä?
Oletko varmistanut, että ilmamassamittari (numerot oikein) varmasti kuuluu ko ecuun?
Niitä on erilaisia.
Mitkä numerot siinä on?
Onko ko lanka ehjä?
Oletko varmistanut, että ilmamassamittari (numerot oikein) varmasti kuuluu ko ecuun?
Niitä on erilaisia.
Mitkä numerot siinä on?
Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa
Ilmamassamittari on Boschin 0280 212 013. Silmällä katottuna langat sisällä vaikuttaa ehjiltä.
Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa
Kaikki olleet tuolla numerolla?
Sen pitäisi muistaakseni hehkuttaa lanka puhtaaksi kun virrat kääntää pois ajon jälkeen.
Näkee, että lanka ok.
(saattoi olla, että piti olla lämmöt yms ajon jäljiltä)
Ja tuli tekniikan mukana, ilmeisesti sillä aikoinaan toiminut?
Väärän numeroista ei kannata koettaa.
Mikä numero ecu:ssa?
Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa
Juu sen kanssa tuli tekniikka luovuttaja autosta, että syytä olis olettaa sillä toimivan.
Tuosta hehkusta en oo varma onko lucaksen sähköillä sitä ominaisuutta? Tai ainakin otan ideoita vastaan miten sen saa testattua kun tosiaan IMM kytkettynä käy ihan päin helvettiä, savuttaa ja sammuu jos ei anna koko ajan kaasua. Ei sen kanssa oikein konettakaan aja lämpimäksi.
Äsken kävin tankilla ajamassa mittari irti niin kaikki toimii iha moitteetta.
Ecu on Lucaksen CU14.1 nro 7872336
Tuosta hehkusta en oo varma onko lucaksen sähköillä sitä ominaisuutta? Tai ainakin otan ideoita vastaan miten sen saa testattua kun tosiaan IMM kytkettynä käy ihan päin helvettiä, savuttaa ja sammuu jos ei anna koko ajan kaasua. Ei sen kanssa oikein konettakaan aja lämpimäksi.
Äsken kävin tankilla ajamassa mittari irti niin kaikki toimii iha moitteetta.
Ecu on Lucaksen CU14.1 nro 7872336
Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa
Olihan kaikki maadoitukset tarkistettu ja ok?
ECU:
7872336
1991-1993
Electronic Unit
· NLS, B202S, TURBO
· With catalytic converter. also available as exchange unit. cars with lucas injection system
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nuo numerot noin kirjan mukaan:
8977621 = Saab numero
1990-1993 Mass Air Flow Sensor
· NLS
· Cars with lucas injection system
Tuolla saa käännettyä numerot Bosh vastaaviin,
mutta juuri 8977621 ei näkynyt:
https://www.genuinesaab.com/psi/files/exchangeparts.htm
Tuolla vastaavaa:
Suuttimista:
viewtopic.php?t=74324&start=15
ECU:
7872336
1991-1993
Electronic Unit
· NLS, B202S, TURBO
· With catalytic converter. also available as exchange unit. cars with lucas injection system
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nuo numerot noin kirjan mukaan:
8977621 = Saab numero
1990-1993 Mass Air Flow Sensor
· NLS
· Cars with lucas injection system
Tuolla saa käännettyä numerot Bosh vastaaviin,
mutta juuri 8977621 ei näkynyt:
https://www.genuinesaab.com/psi/files/exchangeparts.htm
Tuolla vastaavaa:
viewtopic.php?t=198034900 Turbo Cabriolet ilmanmassamittari
viewtopic.php?t=80323&start=15Lucas CU14 vianetsintä
Suuttimista:
viewtopic.php?t=74324&start=15