Vierähtihän tässäkin ketjussa tovi. Kolkki sai kesällä leiman ja vikalistakin oli sopivan pitkä, sillä ei tarvinnut viedä toista kertaa leimalle. Tärkeää hetkeä luonnollisesti edelsi varttin herkistelytuoki käsijarrulle ja leimaamisen jälkeen pääsin sitten vaihtamaan toisen puolen iskarinkin, joka oli vähemmän yllättäen vuoden aikana myöskin alkanut vuotamaan.
Maailma etenee miten etenee, joten tälle tuli huudettua seuraaja huutokaupat.comista ja näähän on aina parhaita:
Havaitut viat
Ennen auton myyntiinlaittoa suoritimme autolle koeajon ja teknisen kuntoarvion, joiden aikana teimme autosta seuraavat havainnot:
Ohjaus jäykkä
Moottorin vikavalo palaa (ei tutkittu)
Tyhjäkäynnillä ravistaa/ kuuluu kolinaa.
Sivupeilit hieman elämää nähnyt, kuskin peiliin liimattu uusi peili päälle.
Autoon on mahdollista tulla tutustumaan ennen huudon tekemistä.
Sovithan ystävällisesti tulostasi etukäteen
Tuohan on sellainen huutokaupat.comin kiertopalkinto, joka on vähän väliä ollut huudettavana milloin milläkin lähtöhinnalla, mutta tällä kertaa se sitten irtosi kuluineen 679 eurolla. Ihan sopiva hinta, ottaen huomiooon tyylikkään Jet Black -värin ja maltillisen 280 tkm mittarilukemat jumalmaiselle 1.9 DTH -moottorille. Täähän on myyty ranskaan uutena, josta se on (ainakin) Viron kautta uitettu Suomeen, joten historiasta ei ole epäilystäkään, etenkään kun huoltokirjan viimeinen leima on 200 tkm takaa.
No ei siinä, myyjän kanssa pikapuhelut ja samalla sitten tuli saatua sellainen ostotarjous Golf MK7:stä, että yhdellä autolla mentiin ja yhdellä tultiin myös takaisin. Eli nyt on taas vain Saabeja pihassa!
Mullahan on superluottavainen vainu näihin huutokaupan pohjasakan helmiin. En mä tätäkään kauaa sitten ihmetellyt. Tech ei keskustellut tämän kanssa (ei myöskään kaverin viirun kanssa, joten ehkä vika on Techissä) joten ei muuta kuin baanalle. Kulki kaasu pohjassa sataa, joten mikä siinä sitten moottoritietä lasketellessa. Nopeaa siinä sitten tulikin vastaan sellainen pulma, että sataa ei päässyt edes alamäkeen, joten siinä sitten reunaa pitkin nilkuttelin lähimmästä rampista ylös. Ja pian sitten kuuluikin kova pamaus ja alkoi myös savutus ja suhina

Kyllä siinä sitten vähän saikin taas miettiä, että mitähän tässä tekis, kun Golf jäi autokaupan rivistöön ja kotiinkin on vain 150 km matkaa. No onneksi on lämmintä ja vesisadekin hellitti.
No eihän nää ihmettelemällä muutu, joten paikallisen Shellin pihassa joku alkoholisoitunut autoharrastajalauma kyllä mainitsi tallistaan lähellä, mutta eihän sinne päässyt, koska piti päästä ryyppäämään. Kyllä mä anteliaana lupasin kaljaa ja rahaakin, mutta emme sitten päässee sopimukseen avunannosta. Niin tai näin, sattui olemaan kyydissä kaveri, jonka kaveri oli siinä 10 km päässä korjaamolla töissä ja hän sattui sitten vielä olemaan siinä lähistöllä pelipaikalla! Eli ei kun auto ylös ja miettimään, miksi poksuu, savuttaa eikä kulje
No poksaus kuului hiukkaspöntön paineanturin letkun irtoamisesta ("sulake?") ja suhina siitä, että se letku ampui pakokaasut sitten suoraan koneen kylkeen ja tulipelliä ylös. No mitä sitä sitten enempää ihmettelemään, vaan teimme pikaisen ohitusleikkauksen hiukkaspöntön eteen.
Nythän homma jo rokkasi ja voimasavun saattelemana pääsi taas motarilla juuri niin lujaa, kuin oma riskinottokyky antoi myöden. Aloin kuitenkin siinä määrin epäillä onneani tämän reissun kanssa, että tyydyin jolkottelemaan 85 km/h cruisessa.
Kotiin pääsin ja noukein vielä matkalla Biltemasta uudet polttimot, kun toinen puoli on pimeä ja toinen räpsyy. No toinen polttimo irtosi kahdessa erässä ja toinen muuten vain näytti olevan loppu, joten niiltä osin tieliikennekuntoon saattamista tuli yritettyä. Toinen räpsyy edelleen ja toinen on edelleen pimeänä. Eli ehkä sitten niitä 10x10cm kokoisia palikoita uusimaan, tai ensin vaihtamaan ristiin...
Autohan näyttää kaukaa ihan hyvältä, mutta takanurkkaa on pökitty.
Konepellis on joku läntti kans.
Sisustahan on periaatteessa ihan ok
Mutta takapenkki on kaksivärinen ja etupenkitkion on maalattu todella hätäillen.
Uusi ei-himmentyvä peilikin maksaa netissä varmaan kympin, mutta meneehän nää näinki. Kun siis vain ajetaan.
Oikeastaan ainoa asia, jolle tässä autossa jää jotain arvoa, on kesärenkaat. Barumit 2021 leimoilla ja pintaa kivasti. Eikä vanteetkaan pahat ole.
Jos nyt ihan rehellinen olen, niin mulla jäi tällä kertaa musta pekka käteen. Joo, olis sen voinu nilkutella takaisin myyjälle ja taksilla kotiin, mutta ei nyt tullut se vaihtoehto mieleen. Meinasin tällä ajaa hetken tarharallia, mutta tajusin vasta ostamisen jälkeen, että tässähän on leima kylmänä
No sain sen Golfin pois talous-excelistäni ja sitä myöten reilu 200 euroa kuukaudessa lisää pelinappulaa elämiseen, mutta ei tää nyt ihan suunnitelmien mukaan mennyt. Toisaalta ensi talvena tarttis tehdä metsähommia siinä määrin, että tämmönen rymyauto voi olla ihan tarpeen. Siis ettei haittaa pihkatahrat penkissä tai moottorisahasta valuvat öljyt takakontissa. Mutta työtä tässä on... Ainaki nää:
-Ajovalot ei toimi kunnolla
-Peilit uusiks
-Pakoputki ja/tai dpf tukossa
-Joku syy, miksi dpf tukkeutuu
-Sähkövikaa siä tää
Huoltohistoriasta ei ole mitään tietoa, mutta auton olemuksesta huokuu sellainen, että tällä on vain ajettu.
Bonuksena se kallein vika: kone täristää julmetusti. Välillä myös kalkattaa tyhjäkäynnillä. Mun mielestä se ei ole kaksoismassa, mutta voi se sekin olla. Siis koko auto hyppii paikallaan ja välillä ravistaa kunnolla. Käynnistyksessä kuuluu myös kolahdus, mutta kierroksia laskiessa ei. Eli se siis ei ole mun mielestä vauhtipyörä, joten mikä se on? Moottorin tukikumitkin olisivat uskottava vaihtoehto.