Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus
Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti
Nyt se Saabbi sitte porsi. Mä joskus syksyllä jo kuuntelin "alkavaa laakerin jollotusta", mutta tällä viikolla sitte alko mekkala. No Aeromotorssilta olis saanu halvalla, mutta kun rassausaikaikkunat on mitä on, niin hain sitte ihan paikalliselta varaosatiskiltä 30 € kalliimman. Motonetis halvempi arpamerkki maksaa 89,00 € ja Biltemas ihan vaan biltemalainen 89,00 €. Otin tunteella jälkimmäisen, koska Motonet voi perustella halvemman paskuutta kalliimmalla OE-vaihtoehdolla ja Biltema tuskin myy sutta ja sekundaa omalla brändillään?
No se yks kansivikanen Skoda vaan makaa edelleen hallis, eikä sinne rullamitan mukaan toista autoa edes mahdu, niin tämmönen laakerijumppahan menee vanhoja aikoja muistellen sitte ikkunattomas kylmäs hallis. Sentään oven saa kii, ettei tuuli puhalla alaselkään. Jotain seki. Eli ei muuta kuin Tegeran lumihiutalehanskat mukaan ja kohti iloista rassauskeikkaa, kun pitkästä aikaa on kuitenki Saab, jonka kans saa aikaansa tappaa.
Mut hemmetti, tää pappa betalar -halleiluhan alko hyvin, kun kolmannella vekslauksella auto mahtuki halliin!
Hommahan suju ongelmitta, mutta raidetankoa en saanu irti. Hakkasin sekä pulttia ylös että pultti tukea vasten olka-akselia alas. No lopulta kun ei sujunu, niin avasin raidetangon klemmarin, kun kyllähän se siinä sitte pyörii ja hakkaan sitte navan pois auton vieres... Ja turhaan manasin, kun napahan lähti ekalla lekan kopautuksella pois. Tainnu edellenen asentaja käyttää rasvaa
Bilteman navas ei ollu mitään muuta mainintaa kuin Biltema. Eli valmistaja jää tällä kertaa arvoitukseksi.
Raidetangon mutteri tosiaan sai vähän kipeetä, niin sellainen piti metsästää. Miljoonalaatikossa ei ollut oikealla kierteellä olevaa, mutta jokaisella saabistillahan on paalausta odottava varaosa, jota siis onneksi ei ole vielä tullut paalattua
Yksi oppituntikin tuli, sillä totta tosiaan kallistuksen vakaajahan on ikävä kaveri, ellei koko keula ole ilmassa. En tuotakaan ajatellut.
No se oli nopeasti korjattu virhe, kun kaivo kymmenen vuotta pölyttyneen pukin romukasan alta ja raahas tunkin Skodan konehuoneen osien ohi ja kampes autoa ylös toiseltaki puolelta.
Ja rengasta vaille kasas!
Jousittamaton massaki pieneni, kun löysin ilmeisesti alapallonivelen pultin prikan viä lopuks lattialta.
No pysyy se pultti ilman tuotaki paikallaan. Voihan sen sinne laittaa takasi sitte kohta pian kun öljyt pitää taas vaihtaa. Eli tämmönen remontti mittarilukemalla 294465.
No se yks kansivikanen Skoda vaan makaa edelleen hallis, eikä sinne rullamitan mukaan toista autoa edes mahdu, niin tämmönen laakerijumppahan menee vanhoja aikoja muistellen sitte ikkunattomas kylmäs hallis. Sentään oven saa kii, ettei tuuli puhalla alaselkään. Jotain seki. Eli ei muuta kuin Tegeran lumihiutalehanskat mukaan ja kohti iloista rassauskeikkaa, kun pitkästä aikaa on kuitenki Saab, jonka kans saa aikaansa tappaa.
Mut hemmetti, tää pappa betalar -halleiluhan alko hyvin, kun kolmannella vekslauksella auto mahtuki halliin!
Hommahan suju ongelmitta, mutta raidetankoa en saanu irti. Hakkasin sekä pulttia ylös että pultti tukea vasten olka-akselia alas. No lopulta kun ei sujunu, niin avasin raidetangon klemmarin, kun kyllähän se siinä sitte pyörii ja hakkaan sitte navan pois auton vieres... Ja turhaan manasin, kun napahan lähti ekalla lekan kopautuksella pois. Tainnu edellenen asentaja käyttää rasvaa
Bilteman navas ei ollu mitään muuta mainintaa kuin Biltema. Eli valmistaja jää tällä kertaa arvoitukseksi.
Raidetangon mutteri tosiaan sai vähän kipeetä, niin sellainen piti metsästää. Miljoonalaatikossa ei ollut oikealla kierteellä olevaa, mutta jokaisella saabistillahan on paalausta odottava varaosa, jota siis onneksi ei ole vielä tullut paalattua
Yksi oppituntikin tuli, sillä totta tosiaan kallistuksen vakaajahan on ikävä kaveri, ellei koko keula ole ilmassa. En tuotakaan ajatellut.
No se oli nopeasti korjattu virhe, kun kaivo kymmenen vuotta pölyttyneen pukin romukasan alta ja raahas tunkin Skodan konehuoneen osien ohi ja kampes autoa ylös toiseltaki puolelta.
Ja rengasta vaille kasas!
Jousittamaton massaki pieneni, kun löysin ilmeisesti alapallonivelen pultin prikan viä lopuks lattialta.
No pysyy se pultti ilman tuotaki paikallaan. Voihan sen sinne laittaa takasi sitte kohta pian kun öljyt pitää taas vaihtaa. Eli tämmönen remontti mittarilukemalla 294465.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti
Kokeilitko raidetankon päätä irrottaessa nuijii myös sitä vartta mihin se oli jumahtanut?
Varsinkin jos toisel puolel saa vastaan vasaran ja lekalla napauttaa toiselta puolen niin monesti helppaa.
Tosin kävi mullaki og kolkin kans siten et joutu hakee kauhian kokosen ulosvetäjän lainaan kun sen siihen peltivarteen en saanut riittävän kovin napautettuu.
Varsinkin jos toisel puolel saa vastaan vasaran ja lekalla napauttaa toiselta puolen niin monesti helppaa.
Tosin kävi mullaki og kolkin kans siten et joutu hakee kauhian kokosen ulosvetäjän lainaan kun sen siihen peltivarteen en saanut riittävän kovin napautettuu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti
Siis laskin pultin pään tunkilla metallikalikkaan, jolla iskut välitty suoraan betonilattiaan, ja samalla hakkasin olkavarren siihen raidetangon ulokkeeseen...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti
Yleensähän kartio on tosi nihkeä irtoamaan tuollain nuijiessa, jolloin voima tulee kierteen päästä.
Isku kahdella moskalla siihen olkavarren ulokkeeseen sivustapäin vastakkaisilta suunnilta, mitä tetammi tuossa koetti ehdottaa, on taika millä usein lähtee helpommin irti. Iskuvoima "kaventaa" kartion ulompaa osaa (olkavartta) ja pullauttaa sisäosan (raidepään) irti.
Itse suosin yleensä ns. pallonivelen irrotustyökalua, niillä on yleensä kanssa lähtenyt melko suosilla, jos vaan mahtuu paikoilleen
Isku kahdella moskalla siihen olkavarren ulokkeeseen sivustapäin vastakkaisilta suunnilta, mitä tetammi tuossa koetti ehdottaa, on taika millä usein lähtee helpommin irti. Iskuvoima "kaventaa" kartion ulompaa osaa (olkavartta) ja pullauttaa sisäosan (raidepään) irti.
Itse suosin yleensä ns. pallonivelen irrotustyökalua, niillä on yleensä kanssa lähtenyt melko suosilla, jos vaan mahtuu paikoilleen
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti
Aaaa, mulla ei oo koskaan tullu edes mieleen tollanen pullautustaktiikka No kannatti avautua täällä, niin taas oppi uutta
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti
Hyviä vinkkejä!
Eli siis tähän olkavarren kiinnikkeeseen lekoilla iskuja, niin pullahtaisi kartio helpommin pois?
Eli siis tähän olkavarren kiinnikkeeseen lekoilla iskuja, niin pullahtaisi kartio helpommin pois?
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti
Jep, kahdella lekalla/moskalla niin, että toinen osuu just tuohon nuolen kohtaan ja toinen on siellä vastapuolella. Joko samanaikainen isku tai niin, että olkavarsi nojaa jo valmiiksi toiseen moskaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti
Tässä Saabissahan alkaa olla ylläpidettävää oikein urakalla. Eiliselle sattu taas nosturikeikka, niin samalla sitte vaihdoin moottoriöljytki vaikka oli vasta 13 tkm mittarissa. Vaggilaisten ihmeellisten spiraalilorotusaukkojen jälkeen olikin oikein positiivinen muistutus siitä, kuinka hienoa on kun öljynkaatonopeudessa rajotteena on lähinnä oma kaatotarkkuus. Kun tommosen lämpösen öljykannun siis kippaa kymmenissä sekunneissa, eikä siinä kestä minuuttitolkulla
Tota on siis pitänyt niin itsestään selvyytenä, ettei sitä enää edes tajunnut. On vain tullut kiroiltua tuota vaggilaisten rauhallista hetkeä.
Illan varsinainen työmaa oli takapönttö. Alko sellanen pörinä jo olemaan, että kohta se varmaan tippuu. Ja ei se kyllä enää oikeen millään ollutkaan kiinni
Kumit irti ja sehän meinas tippua varpaille. Oli noi ulostulojen päälliosatki jo ruostunu puhki asti
No korjaushan ei tule olemaan kallis, kun tua pihalla on sopivasti purkuauton putki. Ja on taatusti sisältä märkä vaimennin, kun on unohtunu noin päin taivasalle
Kyllä siitä paineilma läpi puski, joten suuremmitta ongelmitta vaan asentamisen intoa. Tarkkuushan oli mallia "pari senttiä mutkan kohdasta poikki" ja supertarkalla asennusjigillä sitte uutta paikalleen.
Sitten kun supertarkka sauma osuu vain toiselle puolelle, jää toiselle puolelle täytehitsattavaa. Ja koska minä en noista mitään ymmärrä, on hitsaamisen tarkkuus samalla tasolla kuin tuon asennuksen toleranssit nyt muutenki, eli toihan palo heti puhki.
Eli naks virtaa pykälä pienemmälle ja langansyöttöä hipasu hitaammalle.
Sitte vaan lanka palamaan
Tommosta tuli toiselle puolelle.
Sitte se klassinen viimesen reiän karkaamisen voittaminen sillä täytehitsattavalla puolella.
Lopuksi lumella pinnat kylmäks, bräkleenillä puhtaaks ja varmaan turhaakin turhempi sinkkipohjamaali päälle.
Ja ennen kuin kukaan nyt arvostelee saumaa rumaksi ja työmenetelmiä paskoiksi, niin tarkotushan oli tekohengittää autoa mahdollisimman taloudellisesti ja luontoarvoiltaan kestävällä tavalla ja tässä tapauksessa siis vältyttiin sekä pyörteeltä lompakossa että käyttökelpoisen putkiston hävittämiseltä
Tota on siis pitänyt niin itsestään selvyytenä, ettei sitä enää edes tajunnut. On vain tullut kiroiltua tuota vaggilaisten rauhallista hetkeä.
Illan varsinainen työmaa oli takapönttö. Alko sellanen pörinä jo olemaan, että kohta se varmaan tippuu. Ja ei se kyllä enää oikeen millään ollutkaan kiinni
Kumit irti ja sehän meinas tippua varpaille. Oli noi ulostulojen päälliosatki jo ruostunu puhki asti
No korjaushan ei tule olemaan kallis, kun tua pihalla on sopivasti purkuauton putki. Ja on taatusti sisältä märkä vaimennin, kun on unohtunu noin päin taivasalle
Kyllä siitä paineilma läpi puski, joten suuremmitta ongelmitta vaan asentamisen intoa. Tarkkuushan oli mallia "pari senttiä mutkan kohdasta poikki" ja supertarkalla asennusjigillä sitte uutta paikalleen.
Sitten kun supertarkka sauma osuu vain toiselle puolelle, jää toiselle puolelle täytehitsattavaa. Ja koska minä en noista mitään ymmärrä, on hitsaamisen tarkkuus samalla tasolla kuin tuon asennuksen toleranssit nyt muutenki, eli toihan palo heti puhki.
Eli naks virtaa pykälä pienemmälle ja langansyöttöä hipasu hitaammalle.
Sitte vaan lanka palamaan
Tommosta tuli toiselle puolelle.
Sitte se klassinen viimesen reiän karkaamisen voittaminen sillä täytehitsattavalla puolella.
Lopuksi lumella pinnat kylmäks, bräkleenillä puhtaaks ja varmaan turhaakin turhempi sinkkipohjamaali päälle.
Ja ennen kuin kukaan nyt arvostelee saumaa rumaksi ja työmenetelmiä paskoiksi, niin tarkotushan oli tekohengittää autoa mahdollisimman taloudellisesti ja luontoarvoiltaan kestävällä tavalla ja tässä tapauksessa siis vältyttiin sekä pyörteeltä lompakossa että käyttökelpoisen putkiston hävittämiseltä
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti
Kevään merkki kun nastojen rapina alkaa olla liioiteltua ja ruosteet vaan kukkivat kukkimistaan. Kesätassuthan olivat poikkeuksellisesti koko talven täällä Nokialla, joten ei muuta kuin kaivamaan niitä esille. Ainut vaan, että 0118 paistettu Landsail näytti tältä
Ja 1516 paistettu Nangkang tältä
Tais noista olla jotain merkkiä ilmassa jo viime kesänä, mutta olin vain kai unohtanut sen. No mikä siinä, jos kiinarenkaat eivät kestä, niin ei muuta kuin uutta kiinarengasta Aeromotorssilta tilalle ja koko setti Coltille.
Tilalle tuli Nordexx mitälieyheksäntuhatta. Vanhois kiinakumeis oli paikoitellen kahtaki riviä painoja päällekkäin, joten niiden rinnalla nämä ovat kai kohtuullisen hyvin tasapainottuvat sentään?
Samalla nyt vaivauduin Techittämään rengaskoonki oikein, kun olin koodannu jo valmiiks XWD:n 225/50 R17 -koon enkä koskaan jaksanut sitä talvirenkaille korjata. Nyt kun molemmat setit on samalla koolla, niin oli jo aikaki.
Noi 2019 paistetut talvirenkaat, niin niin... Hyvin on pintaa ja nastat tallella.
Mun laskujen mukaan noilla on kolme talvea ajettu ja ei ne vaan kulu. Kitkat olis jo ilman lamelleja noilla ajoilla. Toisaalta hyvä, toisaalta ei tommosia kovia koppuroita sitte malta uusia "kun on viä pintaa hyvin". No ehkä niistä menee rungot sitte aikanaan. Niin tai näin, kesätassut vaihtu mittarilukemalla 299339 eli on tällä autolla jo 35 tkm melko huoletonta ajoa takana
Ja 1516 paistettu Nangkang tältä
Tais noista olla jotain merkkiä ilmassa jo viime kesänä, mutta olin vain kai unohtanut sen. No mikä siinä, jos kiinarenkaat eivät kestä, niin ei muuta kuin uutta kiinarengasta Aeromotorssilta tilalle ja koko setti Coltille.
Tilalle tuli Nordexx mitälieyheksäntuhatta. Vanhois kiinakumeis oli paikoitellen kahtaki riviä painoja päällekkäin, joten niiden rinnalla nämä ovat kai kohtuullisen hyvin tasapainottuvat sentään?
Samalla nyt vaivauduin Techittämään rengaskoonki oikein, kun olin koodannu jo valmiiks XWD:n 225/50 R17 -koon enkä koskaan jaksanut sitä talvirenkaille korjata. Nyt kun molemmat setit on samalla koolla, niin oli jo aikaki.
Noi 2019 paistetut talvirenkaat, niin niin... Hyvin on pintaa ja nastat tallella.
Mun laskujen mukaan noilla on kolme talvea ajettu ja ei ne vaan kulu. Kitkat olis jo ilman lamelleja noilla ajoilla. Toisaalta hyvä, toisaalta ei tommosia kovia koppuroita sitte malta uusia "kun on viä pintaa hyvin". No ehkä niistä menee rungot sitte aikanaan. Niin tai näin, kesätassut vaihtu mittarilukemalla 299339 eli on tällä autolla jo 35 tkm melko huoletonta ajoa takana
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru
Vierähtihän tässäkin ketjussa tovi. Kolkki sai kesällä leiman ja vikalistakin oli sopivan pitkä, sillä ei tarvinnut viedä toista kertaa leimalle. Tärkeää hetkeä luonnollisesti edelsi varttin herkistelytuoki käsijarrulle ja leimaamisen jälkeen pääsin sitten vaihtamaan toisen puolen iskarinkin, joka oli vähemmän yllättäen vuoden aikana myöskin alkanut vuotamaan.
Maailma etenee miten etenee, joten tälle tuli huudettua seuraaja huutokaupat.comista ja näähän on aina parhaita:
No ei siinä, myyjän kanssa pikapuhelut ja samalla sitten tuli saatua sellainen ostotarjous Golf MK7:stä, että yhdellä autolla mentiin ja yhdellä tultiin myös takaisin. Eli nyt on taas vain Saabeja pihassa!
Mullahan on superluottavainen vainu näihin huutokaupan pohjasakan helmiin. En mä tätäkään kauaa sitten ihmetellyt. Tech ei keskustellut tämän kanssa (ei myöskään kaverin viirun kanssa, joten ehkä vika on Techissä) joten ei muuta kuin baanalle. Kulki kaasu pohjassa sataa, joten mikä siinä sitten moottoritietä lasketellessa. Nopeaa siinä sitten tulikin vastaan sellainen pulma, että sataa ei päässyt edes alamäkeen, joten siinä sitten reunaa pitkin nilkuttelin lähimmästä rampista ylös. Ja pian sitten kuuluikin kova pamaus ja alkoi myös savutus ja suhina Kyllä siinä sitten vähän saikin taas miettiä, että mitähän tässä tekis, kun Golf jäi autokaupan rivistöön ja kotiinkin on vain 150 km matkaa. No onneksi on lämmintä ja vesisadekin hellitti.
No eihän nää ihmettelemällä muutu, joten paikallisen Shellin pihassa joku alkoholisoitunut autoharrastajalauma kyllä mainitsi tallistaan lähellä, mutta eihän sinne päässyt, koska piti päästä ryyppäämään. Kyllä mä anteliaana lupasin kaljaa ja rahaakin, mutta emme sitten päässee sopimukseen avunannosta. Niin tai näin, sattui olemaan kyydissä kaveri, jonka kaveri oli siinä 10 km päässä korjaamolla töissä ja hän sattui sitten vielä olemaan siinä lähistöllä pelipaikalla! Eli ei kun auto ylös ja miettimään, miksi poksuu, savuttaa eikä kulje
No poksaus kuului hiukkaspöntön paineanturin letkun irtoamisesta ("sulake?") ja suhina siitä, että se letku ampui pakokaasut sitten suoraan koneen kylkeen ja tulipelliä ylös. No mitä sitä sitten enempää ihmettelemään, vaan teimme pikaisen ohitusleikkauksen hiukkaspöntön eteen.
Nythän homma jo rokkasi ja voimasavun saattelemana pääsi taas motarilla juuri niin lujaa, kuin oma riskinottokyky antoi myöden. Aloin kuitenkin siinä määrin epäillä onneani tämän reissun kanssa, että tyydyin jolkottelemaan 85 km/h cruisessa.
Kotiin pääsin ja noukein vielä matkalla Biltemasta uudet polttimot, kun toinen puoli on pimeä ja toinen räpsyy. No toinen polttimo irtosi kahdessa erässä ja toinen muuten vain näytti olevan loppu, joten niiltä osin tieliikennekuntoon saattamista tuli yritettyä. Toinen räpsyy edelleen ja toinen on edelleen pimeänä. Eli ehkä sitten niitä 10x10cm kokoisia palikoita uusimaan, tai ensin vaihtamaan ristiin...
Autohan näyttää kaukaa ihan hyvältä, mutta takanurkkaa on pökitty.
Konepellis on joku läntti kans.
Sisustahan on periaatteessa ihan ok
Mutta takapenkki on kaksivärinen ja etupenkitkion on maalattu todella hätäillen.
Uusi ei-himmentyvä peilikin maksaa netissä varmaan kympin, mutta meneehän nää näinki. Kun siis vain ajetaan.
Oikeastaan ainoa asia, jolle tässä autossa jää jotain arvoa, on kesärenkaat. Barumit 2021 leimoilla ja pintaa kivasti. Eikä vanteetkaan pahat ole.
Jos nyt ihan rehellinen olen, niin mulla jäi tällä kertaa musta pekka käteen. Joo, olis sen voinu nilkutella takaisin myyjälle ja taksilla kotiin, mutta ei nyt tullut se vaihtoehto mieleen. Meinasin tällä ajaa hetken tarharallia, mutta tajusin vasta ostamisen jälkeen, että tässähän on leima kylmänä
No sain sen Golfin pois talous-excelistäni ja sitä myöten reilu 200 euroa kuukaudessa lisää pelinappulaa elämiseen, mutta ei tää nyt ihan suunnitelmien mukaan mennyt. Toisaalta ensi talvena tarttis tehdä metsähommia siinä määrin, että tämmönen rymyauto voi olla ihan tarpeen. Siis ettei haittaa pihkatahrat penkissä tai moottorisahasta valuvat öljyt takakontissa. Mutta työtä tässä on... Ainaki nää:
-Ajovalot ei toimi kunnolla
-Peilit uusiks
-Pakoputki ja/tai dpf tukossa
-Joku syy, miksi dpf tukkeutuu
-Sähkövikaa siä tää
Huoltohistoriasta ei ole mitään tietoa, mutta auton olemuksesta huokuu sellainen, että tällä on vain ajettu.
Bonuksena se kallein vika: kone täristää julmetusti. Välillä myös kalkattaa tyhjäkäynnillä. Mun mielestä se ei ole kaksoismassa, mutta voi se sekin olla. Siis koko auto hyppii paikallaan ja välillä ravistaa kunnolla. Käynnistyksessä kuuluu myös kolahdus, mutta kierroksia laskiessa ei. Eli se siis ei ole mun mielestä vauhtipyörä, joten mikä se on? Moottorin tukikumitkin olisivat uskottava vaihtoehto.
Maailma etenee miten etenee, joten tälle tuli huudettua seuraaja huutokaupat.comista ja näähän on aina parhaita:
Tuohan on sellainen huutokaupat.comin kiertopalkinto, joka on vähän väliä ollut huudettavana milloin milläkin lähtöhinnalla, mutta tällä kertaa se sitten irtosi kuluineen 679 eurolla. Ihan sopiva hinta, ottaen huomiooon tyylikkään Jet Black -värin ja maltillisen 280 tkm mittarilukemat jumalmaiselle 1.9 DTH -moottorille. Täähän on myyty ranskaan uutena, josta se on (ainakin) Viron kautta uitettu Suomeen, joten historiasta ei ole epäilystäkään, etenkään kun huoltokirjan viimeinen leima on 200 tkm takaa.Havaitut viat
Ennen auton myyntiinlaittoa suoritimme autolle koeajon ja teknisen kuntoarvion, joiden aikana teimme autosta seuraavat havainnot:
Ohjaus jäykkä
Moottorin vikavalo palaa (ei tutkittu)
Tyhjäkäynnillä ravistaa/ kuuluu kolinaa.
Sivupeilit hieman elämää nähnyt, kuskin peiliin liimattu uusi peili päälle.
Autoon on mahdollista tulla tutustumaan ennen huudon tekemistä.
Sovithan ystävällisesti tulostasi etukäteen
No ei siinä, myyjän kanssa pikapuhelut ja samalla sitten tuli saatua sellainen ostotarjous Golf MK7:stä, että yhdellä autolla mentiin ja yhdellä tultiin myös takaisin. Eli nyt on taas vain Saabeja pihassa!
Mullahan on superluottavainen vainu näihin huutokaupan pohjasakan helmiin. En mä tätäkään kauaa sitten ihmetellyt. Tech ei keskustellut tämän kanssa (ei myöskään kaverin viirun kanssa, joten ehkä vika on Techissä) joten ei muuta kuin baanalle. Kulki kaasu pohjassa sataa, joten mikä siinä sitten moottoritietä lasketellessa. Nopeaa siinä sitten tulikin vastaan sellainen pulma, että sataa ei päässyt edes alamäkeen, joten siinä sitten reunaa pitkin nilkuttelin lähimmästä rampista ylös. Ja pian sitten kuuluikin kova pamaus ja alkoi myös savutus ja suhina Kyllä siinä sitten vähän saikin taas miettiä, että mitähän tässä tekis, kun Golf jäi autokaupan rivistöön ja kotiinkin on vain 150 km matkaa. No onneksi on lämmintä ja vesisadekin hellitti.
No eihän nää ihmettelemällä muutu, joten paikallisen Shellin pihassa joku alkoholisoitunut autoharrastajalauma kyllä mainitsi tallistaan lähellä, mutta eihän sinne päässyt, koska piti päästä ryyppäämään. Kyllä mä anteliaana lupasin kaljaa ja rahaakin, mutta emme sitten päässee sopimukseen avunannosta. Niin tai näin, sattui olemaan kyydissä kaveri, jonka kaveri oli siinä 10 km päässä korjaamolla töissä ja hän sattui sitten vielä olemaan siinä lähistöllä pelipaikalla! Eli ei kun auto ylös ja miettimään, miksi poksuu, savuttaa eikä kulje
No poksaus kuului hiukkaspöntön paineanturin letkun irtoamisesta ("sulake?") ja suhina siitä, että se letku ampui pakokaasut sitten suoraan koneen kylkeen ja tulipelliä ylös. No mitä sitä sitten enempää ihmettelemään, vaan teimme pikaisen ohitusleikkauksen hiukkaspöntön eteen.
Nythän homma jo rokkasi ja voimasavun saattelemana pääsi taas motarilla juuri niin lujaa, kuin oma riskinottokyky antoi myöden. Aloin kuitenkin siinä määrin epäillä onneani tämän reissun kanssa, että tyydyin jolkottelemaan 85 km/h cruisessa.
Kotiin pääsin ja noukein vielä matkalla Biltemasta uudet polttimot, kun toinen puoli on pimeä ja toinen räpsyy. No toinen polttimo irtosi kahdessa erässä ja toinen muuten vain näytti olevan loppu, joten niiltä osin tieliikennekuntoon saattamista tuli yritettyä. Toinen räpsyy edelleen ja toinen on edelleen pimeänä. Eli ehkä sitten niitä 10x10cm kokoisia palikoita uusimaan, tai ensin vaihtamaan ristiin...
Autohan näyttää kaukaa ihan hyvältä, mutta takanurkkaa on pökitty.
Konepellis on joku läntti kans.
Sisustahan on periaatteessa ihan ok
Mutta takapenkki on kaksivärinen ja etupenkitkion on maalattu todella hätäillen.
Uusi ei-himmentyvä peilikin maksaa netissä varmaan kympin, mutta meneehän nää näinki. Kun siis vain ajetaan.
Oikeastaan ainoa asia, jolle tässä autossa jää jotain arvoa, on kesärenkaat. Barumit 2021 leimoilla ja pintaa kivasti. Eikä vanteetkaan pahat ole.
Jos nyt ihan rehellinen olen, niin mulla jäi tällä kertaa musta pekka käteen. Joo, olis sen voinu nilkutella takaisin myyjälle ja taksilla kotiin, mutta ei nyt tullut se vaihtoehto mieleen. Meinasin tällä ajaa hetken tarharallia, mutta tajusin vasta ostamisen jälkeen, että tässähän on leima kylmänä
No sain sen Golfin pois talous-excelistäni ja sitä myöten reilu 200 euroa kuukaudessa lisää pelinappulaa elämiseen, mutta ei tää nyt ihan suunnitelmien mukaan mennyt. Toisaalta ensi talvena tarttis tehdä metsähommia siinä määrin, että tämmönen rymyauto voi olla ihan tarpeen. Siis ettei haittaa pihkatahrat penkissä tai moottorisahasta valuvat öljyt takakontissa. Mutta työtä tässä on... Ainaki nää:
-Ajovalot ei toimi kunnolla
-Peilit uusiks
-Pakoputki ja/tai dpf tukossa
-Joku syy, miksi dpf tukkeutuu
-Sähkövikaa siä tää
Huoltohistoriasta ei ole mitään tietoa, mutta auton olemuksesta huokuu sellainen, että tällä on vain ajettu.
Bonuksena se kallein vika: kone täristää julmetusti. Välillä myös kalkattaa tyhjäkäynnillä. Mun mielestä se ei ole kaksoismassa, mutta voi se sekin olla. Siis koko auto hyppii paikallaan ja välillä ravistaa kunnolla. Käynnistyksessä kuuluu myös kolahdus, mutta kierroksia laskiessa ei. Eli se siis ei ole mun mielestä vauhtipyörä, joten mikä se on? Moottorin tukikumitkin olisivat uskottava vaihtoehto.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru
Noniin, popcornit mikroon jne.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru
Onnea uudesta hankinnasta! Lottoamisesta on aina hauska lukea näin lauantaisin.
Käykö se rymistessään kaikilla? Klassinen suuttimen liitin (kolmosessakos se useimmin hajosi?) voisi olla yksi vaihtoehto, nää ei välttis käy kolmella kauheen tasaseen.JP_Vette kirjoitti: ↑La Syys 23, 2023 18:04Bonuksena se kallein vika: kone täristää julmetusti. Välillä myös kalkattaa tyhjäkäynnillä. Mun mielestä se ei ole kaksoismassa, mutta voi se sekin olla. Siis koko auto hyppii paikallaan ja välillä ravistaa kunnolla. Käynnistyksessä kuuluu myös kolahdus, mutta kierroksia laskiessa ei. Eli se siis ei ole mun mielestä vauhtipyörä, joten mikä se on? Moottorin tukikumitkin olisivat uskottava vaihtoehto.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru
Joo. Kolmosen suutinliitin löystyy, mä ajelin pitkään nippusiteellä kiristetyllä ennenkuin asensin korjaussarjan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru
Mä nyt tsekkasin sen suuttimen. Se liitinhän siis murenee käsiin
No marinoittin sen kontaktisprayllä ja nylkytin ees taas. Löin tulille ja toisen googaltun vikadiagnoosin perusteella huomenna otan EGR:n auki, tai sitten tulppaan sen väliaikasesti jollain limutölkin palalla. Jossain ketjussa siis jcarlsson toteaa, että 1500-1900 rpm tärinät juontavat juurensa tuohon ihanaan kierrätyspalikkaan, ja siinähän tämäki eniten tärisee...
Ehkä tästä vielä tulee kalu. Ihan vielä ei ole Kuusakoskea tilattu hakemaan
No marinoittin sen kontaktisprayllä ja nylkytin ees taas. Löin tulille ja toisen googaltun vikadiagnoosin perusteella huomenna otan EGR:n auki, tai sitten tulppaan sen väliaikasesti jollain limutölkin palalla. Jossain ketjussa siis jcarlsson toteaa, että 1500-1900 rpm tärinät juontavat juurensa tuohon ihanaan kierrätyspalikkaan, ja siinähän tämäki eniten tärisee...
Ehkä tästä vielä tulee kalu. Ihan vielä ei ole Kuusakoskea tilattu hakemaan
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru
Toki jossei oo poltellu hetkeen niin voi olla kaik anturit nokee täynnä, egr raollaan yms.
Jakopäähänki vois kurkata ettei puutu hihnasta hampaita yms.
Edit. Tuossa näkyy se korjausliitin
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 0#p1228403
Jakopäähänki vois kurkata ettei puutu hihnasta hampaita yms.
Edit. Tuossa näkyy se korjausliitin
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 0#p1228403
Viimeksi muokannut tetammi, La Syys 23, 2023 20:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992