No jos vaikka kvanttimekaanisia vikoja molekyylitasolla, eli akkukemia ei pysy housuissaan
Ihan toki tulee mieleen Saksan Mersun takuukäsittelijän selitys mulle miksi autolle annettu takuu ei kattanut rikkoutunutta moottorin letkua. Takuu kattaa kaikki mekaaniset tai elektroniset viat joita autoon tulee, mutta tämä letku on kumia, joten siihen tullut vika ei ole kumpaakaan näistä
Kannattaa varmaan lukea ne akkutakuun ehdot ennen kuin lähtee rekkuloimaan. Jutussakin mainitaan reklamaatiomiehestä: "Hänen mielestään akku oli viallinen, koska kaikki sähköauton valmistajat lupaavat akustolle korjaus- tai vaihtotakuun, jos kapasiteetti on pudonnut 20–30 prosenttia." No jos sähköautojen valmistajat vaikka kaikki näin tekisivätkin, niin se ei tarkoita että hybriditojotan takuuehdot sanoisivat samaa. Kaveri siis koitti vedota jonkun muun auton takuuehtoihin vaatimuksessaan, mille voi aina odottaa hieman heikompaa menestystä.
Merkillepantavaa on myös tämä toteamus jutussa:
Samalla kuluttajariitalautakunta tuli linjanneeksi, että hybridiauton ajoakun kapasiteetin merkittäväkin väheneminen ja sen myötä toimintamatkan lyheneminen kuuluu auton normaaliin kulumiseen.
Totta kai akun kuluminen on normaalia, odottaako joku että se kestää uudenveroisena ikuisesti? Eri asia on se miten nopeasti kapasiteetti saa vajota jotta kuluminen katsotaan normaaliksi. Hybridiautossa kuluminen on usein nopeampaa kuin sähköautossa, koska lataus/purkusyklejä tulee moninkertaisesti verrattuna täyssähköautoon, jonka akullisella ajaa helposti vaikka viikon ajot.