Sähköautoista yleensä
Re: Sähköautoista yleensä
Myös tojotaan voi pettyä:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... b3f7f477c4
Metkaa tässä tapauksessa on, että patterin range oli kesällä 13 ja talvella 11km. Aika pieni ero...
Näistä tojotoista on usein väitetty, että ne eivät hajoa ikinä ja ainakaan korjaaminen ei maksa mitään, joten ilmeisesti tämä on jotain huijausta koko juttu
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... b3f7f477c4
Metkaa tässä tapauksessa on, että patterin range oli kesällä 13 ja talvella 11km. Aika pieni ero...
Näistä tojotoista on usein väitetty, että ne eivät hajoa ikinä ja ainakaan korjaaminen ei maksa mitään, joten ilmeisesti tämä on jotain huijausta koko juttu
Re: Sähköautoista yleensä
Tykkään maahantuojan lausunnosta
Mitä muita mekaanisia vikoja akkuun tulee kuin ulkoisia osumia? Nyt kun tuo on lausuttu julkiseksi, on siihen hyvä vedota jos kolisee.Toyotan maahantuoja kirjoitti: – Autolle myönnetty hybridiakkuturva kattaa akulle tulevat mekaaniset viat, maahantuoja kuittasi Arin esiin nostaman akkuturvan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Sähköautoista yleensä
No jos vaikka kvanttimekaanisia vikoja molekyylitasolla, eli akkukemia ei pysy housuissaan
Ihan toki tulee mieleen Saksan Mersun takuukäsittelijän selitys mulle miksi autolle annettu takuu ei kattanut rikkoutunutta moottorin letkua. Takuu kattaa kaikki mekaaniset tai elektroniset viat joita autoon tulee, mutta tämä letku on kumia, joten siihen tullut vika ei ole kumpaakaan näistä
Kannattaa varmaan lukea ne akkutakuun ehdot ennen kuin lähtee rekkuloimaan. Jutussakin mainitaan reklamaatiomiehestä: "Hänen mielestään akku oli viallinen, koska kaikki sähköauton valmistajat lupaavat akustolle korjaus- tai vaihtotakuun, jos kapasiteetti on pudonnut 20–30 prosenttia." No jos sähköautojen valmistajat vaikka kaikki näin tekisivätkin, niin se ei tarkoita että hybriditojotan takuuehdot sanoisivat samaa. Kaveri siis koitti vedota jonkun muun auton takuuehtoihin vaatimuksessaan, mille voi aina odottaa hieman heikompaa menestystä.
Merkillepantavaa on myös tämä toteamus jutussa:
Ihan toki tulee mieleen Saksan Mersun takuukäsittelijän selitys mulle miksi autolle annettu takuu ei kattanut rikkoutunutta moottorin letkua. Takuu kattaa kaikki mekaaniset tai elektroniset viat joita autoon tulee, mutta tämä letku on kumia, joten siihen tullut vika ei ole kumpaakaan näistä
Kannattaa varmaan lukea ne akkutakuun ehdot ennen kuin lähtee rekkuloimaan. Jutussakin mainitaan reklamaatiomiehestä: "Hänen mielestään akku oli viallinen, koska kaikki sähköauton valmistajat lupaavat akustolle korjaus- tai vaihtotakuun, jos kapasiteetti on pudonnut 20–30 prosenttia." No jos sähköautojen valmistajat vaikka kaikki näin tekisivätkin, niin se ei tarkoita että hybriditojotan takuuehdot sanoisivat samaa. Kaveri siis koitti vedota jonkun muun auton takuuehtoihin vaatimuksessaan, mille voi aina odottaa hieman heikompaa menestystä.
Merkillepantavaa on myös tämä toteamus jutussa:
Totta kai akun kuluminen on normaalia, odottaako joku että se kestää uudenveroisena ikuisesti? Eri asia on se miten nopeasti kapasiteetti saa vajota jotta kuluminen katsotaan normaaliksi. Hybridiautossa kuluminen on usein nopeampaa kuin sähköautossa, koska lataus/purkusyklejä tulee moninkertaisesti verrattuna täyssähköautoon, jonka akullisella ajaa helposti vaikka viikon ajot.Samalla kuluttajariitalautakunta tuli linjanneeksi, että hybridiauton ajoakun kapasiteetin merkittäväkin väheneminen ja sen myötä toimintamatkan lyheneminen kuuluu auton normaaliin kulumiseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköautoista yleensä
Se ei yleensä ole auton vika, jos omistaja on idiootti ? Optimiolosuhteissa ekan mallin PHEV-Priuksella ajaa uutena n. 20 km sähköllä maltillisia vauhteja ja akku kuluu siinä missä muissakin. Jos kapasiteetti on kulunut matkan varrella alun reilusta neljästä lopun vajaaseen kolmeen, niin mun laskuopin mukaan myös se alun 20 km range laskee juurikin noihin jäljellä olleisiin lukemiin.Eski kirjoitti: ↑Pe Loka 06, 2023 07:53Myös tojotaan voi pettyä:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... b3f7f477c4
Metkaa tässä tapauksessa on, että patterin range oli kesällä 13 ja talvella 11km. Aika pieni ero...
Näistä tojotoista on usein väitetty, että ne eivät hajoa ikinä ja ainakaan korjaaminen ei maksa mitään, joten ilmeisesti tämä on jotain huijausta koko juttu
No, tuossahan todettiin, että normaalia kulumaa ja asiakas oli väärässä, hyvä niin. Otsikointi oli taas sitä itseään ja kuvituskuva väärästä autosta, sillä Prius + ei ole koskaan saanut ladattava PHEVinä, vaan se on aina "itselataava" ilman johtoja.
Juttu oli tyypillistä Iltapaskan tasoa, tai ei jutussa mitään vikaa sinänsä ollut, klikkiotsikko vain. Moniko meistä käy kännykän ostettuaan reklamoimassa valmistusvirhettä parin vuoden päästä, kun akku kesti alussa samankaltaista käyttöä vuorokauden ja nyt enää vain puoli... Samasta asiastahan tuossa on kysymys. Ei kovin moni, ainakin hartaasti toivon !
Vaan onhan noissa uutisissa välissä ihan uskomattomia juttuja asioista, mistä ihmiset itsensä riitauttavat.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Sähköautoista yleensä
Näitä hupijuttuja tulee riittämään jatkossa, kunhan tesloja päästään katsastamaan. Jotain esimakua oli jo tässä jutussa:
.
https://tekniikanmaailma.fi/katsastaja- ... ta-paatti/
Nyt kun näitä tuodaan maahan suuressa hurmiossa, niin suattaa Teslan kaksi virallista merkkipajaa hyytyä ja jonot kasvaa entisestään. Kannattaa muistaa, että Teslan arvo putoaa helposti tonnin kuussa, joten auton seisottaminen huoltojonossa voi ottaa koville
Eski
.
https://tekniikanmaailma.fi/katsastaja- ... ta-paatti/
Nyt kun näitä tuodaan maahan suuressa hurmiossa, niin suattaa Teslan kaksi virallista merkkipajaa hyytyä ja jonot kasvaa entisestään. Kannattaa muistaa, että Teslan arvo putoaa helposti tonnin kuussa, joten auton seisottaminen huoltojonossa voi ottaa koville
Eski
-
- "Kaasari"
- Viestit: 39
- Liittynyt: Ma Heinä 08, 2013 10:40
Re: Sähköautoista yleensä
Laitetaan väliin EV6 päivitystä. Tänään jumputtava rengas vaihdettiin. Vaihtoon meni aikaa 1h ja 10min, joten mulla alkoi tulla jo aikamoinen hoppu. Auto antoi vielä puhelimeen hälyn homman alussa, että ovet ei ole lukittu, joten kai sen renkaan kanssa painittiin oikeasti tuo reilu tunti. Onkohan rengas väännetty käsipelillä kun meni noin kauan.. No nyt on mukava ajella kun ei jumputa edes hitailla vauhdeilla. Meni siis loppupeleissä takuuseen. Tuli siinä odotellessa liikkeessä pyörittyä ja ihmeteltyä. Huolto käsitteli puhelimessa asiakkaan kanssa auton takuu asioita. Autosta oli mennyt takaiskarin kumi/pusla rikki ja se kolisi. Yllätys yllätys ei mennyt takuuseen. Aloin miettimään, että mulla ei ole mennyt yhdestäkään autosta iskarin alapään kumia/puslaa rikki ikinä. Saabista joutui kyllä vaihtelemaan koiranluita ja puslia aika usein, mutta ei iskareita. E mersun pyöräntuentaa ei muuten tarttenut tehdä mitään 4v aikana kun se minulla oli. Mersu alkoi vielä juuri ennen myyntiä herjaamaan kuolleen kulman tutkista, mutta ne menivät 9,5v vanhassa autossa mersun goodwilliin.
Mutta jo kotilaturinkin asennettu ja tuntuu toimivan. Aika helppoa sähköajo toistaiseksi
Mutta jo kotilaturinkin asennettu ja tuntuu toimivan. Aika helppoa sähköajo toistaiseksi
Re: Sähköautoista yleensä
Alle 200k ajetussa teslassa patteri finaalissa, mutta sehän on ihan normaalia kulumista:
Kuluttaja osti 182 000 km ajetun Teslan – pian paljastui ikävä akkuyllätys, josta ostaja vaati 15 000 euron hyvitystä https://www.is.fi/autot/art-2000009912233.html
Eski
Kuluttaja osti 182 000 km ajetun Teslan – pian paljastui ikävä akkuyllätys, josta ostaja vaati 15 000 euron hyvitystä https://www.is.fi/autot/art-2000009912233.html
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Sähköautoista yleensä
Yli 500000km Tesla model 3alkuperäisellä akulla. Ja Model Y 160000km, jossa patterin kunto 97%, eli tasaisella vauhdilla menee semmoset miljoona kilsaa ennen kuin tuo on "vain" 80% kunnossa. Siitä kauhisteltavaa.Eski kirjoitti: ↑Ma Loka 16, 2023 07:02Alle 200k ajetussa teslassa patteri finaalissa, mutta sehän on ihan normaalia kulumista:
Kuluttaja osti 182 000 km ajetun Teslan – pian paljastui ikävä akkuyllätys, josta ostaja vaati 15 000 euron hyvitystä https://www.is.fi/autot/art-2000009912233.html
Eski
https://www.autoevolution.com/news/this ... 94534.html
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Sähköautoista yleensä
Jep, tämä tapaus on tietenkin poikkeus näihin tarinoihin ettei tesloja tarvitse edes huoltaa, eikä niissä ole mitään vikoja...
Olikohan tuo teslailu nyt erityisen edullista, kun 2021 osti auton 52K€ + 15K€ remontti = 67K€ ja nythän noiden arvo on noin 30K€
Eski
Olikohan tuo teslailu nyt erityisen edullista, kun 2021 osti auton 52K€ + 15K€ remontti = 67K€ ja nythän noiden arvo on noin 30K€
Eski
Re: Sähköautoista yleensä
Ei se patteri tuon jutun mukaan ollut finaalissa, vaan sen kapasiteetista oli pudonnut n. 25 %. Täysin käyttökelpoinen auto siis, range ei vastaa uuden auton tasoa, mutta sitä nyt ei voi odottaakaan jos autolla on ajettu yli 180 tkm.
Isolla osalla sähköautovalmistajista tuollainen kapasiteetin alennus noilla kilsoilla ei mene esimerkiksi akkutakuun piiriin, joten ei tuota nyt minään katastrofitasona voi pitää, ennemminkin nimen omaan normaalina kulumisena. Ässäteslan akkutakuu on 8 vuotta/240 tkm ja takuukorjauksen raja on 70 % alkuperäisestä kapasiteetista, eli tuon autoyksilön kohdalla vuonna 2021 oli vielä toivoa siitä että tuo aleneminen menisi lopulta takuuseen. Mitä tapahtui vuoden 2021 jälkeen eli jatkuiko kapasiteetin lasku samalla kulmakertoimella, sitä tuo tarina ei kerro.
Näissä on kuitenkin autoyksilöjen välillä paljon eroja, useimmissa sähköautoissa noilla kilsoilla kapasiteettia on jäljellä huomattavasti enemmän noilla kilsoilla ja vuosilla.
En oikeastaan muista kuulleeni noita tarinoita muilta kuin Eski sinulta. Menee samaan kategoriaan kuin jutut siitä miten Teslan akku on finaalissa kun sen kapasiteetti on pudonnut 25 %. Pitäiskö sun perustaa näille hupijutuille ihan oma ketjunsa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköautoista yleensä
Jatketaan nyt näitä patteriautojen hupijuttuja vielä tässä ketjussa.
Nyt oli teslan akkutakuu pettänyt sadesäässä->
https://www.is.fi/autot/art-2000009928065.html
Eski
Nyt oli teslan akkutakuu pettänyt sadesäässä->
https://www.is.fi/autot/art-2000009928065.html
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Sähköautoista yleensä
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009816822.htmlEski kirjoitti: ↑Ti Loka 17, 2023 09:19Jatketaan nyt näitä patteriautojen hupijuttuja vielä tässä ketjussa.
Nyt oli teslan akkutakuu pettänyt sadesäässä->
https://www.is.fi/autot/art-2000009928065.html
Eski
Huhtalan mukaan sähköautot saattavat olla veden aiheuttamilta vahingoilta jopa paremmassa turvassa kuin polttomoottoriautot.
”Voisi kuvitella, että sähkö ja vesi eivät sovi yhteen. Sanoisin kuitenkin, että tässä tapauksessa se on toistepäin.”
”Polttomoottoriautojen ilmansuodattimista saattaa päästä vettä polttomoottoriin, jolloin matka hyytyy siihen. Siihen tarvitaan paljon vettä, mutta sellaistakin tapahtuu.”
Sähkömoottorin korkeajänniteakku on puolestaan kaikilta osin erittäin hyvin suojattu, Huhtala sanoo.
”Sähköautoillekin voi moottorivahinkoja sattua, mutta en usko että ne olisivat ainakaan enemmän alttiita.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Sähköautoista yleensä
Jep, kyllä polttiksen kone hajoaa, jos sen ajaa järveen, mutta jos tuo iltapulun juttu pitää paikkansa, että Teslan patteri kastui pilalle parkkipaikalla vesisateessa, niin se on vähän eri juttu... Ainakin meidän hybridikin on kestänyt sateella ulkokäyttöä
Eski
Eski
Re: Sähköautoista yleensä
Niin kauan, kun ei ole:
A) varmistusta, että se auto ON ollut paikallaan parkkiksella*
B) tietoa kyseisen parkkipaikan muodosta ja siitä, millainen järvi siihen sopivalla rankkasateella muodostuu
pidän juttua puhtaasti klikkiotsikkona.
*) Jutussa mainittuja henkilöitä tuntematta tiedostan, että mm. kaikki vakuutustapahtumien ilmoituksissa kerrotut tilanteet ja olosuhteet eivät välttämättä pidä ihan 100% varmuudella paikkaansa, joten jätän varauksen sille, ettei kaikkea ole kerrottu.
A) varmistusta, että se auto ON ollut paikallaan parkkiksella*
B) tietoa kyseisen parkkipaikan muodosta ja siitä, millainen järvi siihen sopivalla rankkasateella muodostuu
pidän juttua puhtaasti klikkiotsikkona.
*) Jutussa mainittuja henkilöitä tuntematta tiedostan, että mm. kaikki vakuutustapahtumien ilmoituksissa kerrotut tilanteet ja olosuhteet eivät välttämättä pidä ihan 100% varmuudella paikkaansa, joten jätän varauksen sille, ettei kaikkea ole kerrottu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla