Saab 9-3 öljynpaineen varoitusvalo
Saab 9-3 öljynpaineen varoitusvalo
Saab 9-3 vm. 2001 öljynpaineen varoitusvalo (tippakannu) syttyi sekä punainen varoituskolmio.
Auto pysäytetty ja sammutettu, avain virtalukosta pois ja uudelleen käyntiin ilman varoitusvalojen syttymistä.
Taustaa:
Varoitusvalot syttyivät pari päivää sitten ensimmäisen kerran. Auto sammuttamalla pysyivät poissa pari minuuttia kunnes syttyivät uudestaan. Öljyt ja suodatin vaihdettu ensimmäisenä toimenpiteenä. Varoitusvalot syttyvät edelleen noin 5-20 min käynnin jälkeen (tyhjäkäyntiä/ajoa) ja sammuvat yllä mainitulla tavalla. Vika ei poistunut. Halvalla vikakoodinlukijalla ei koodeja löydy. Jakopään ketju pitää hieman ääntä, kiristäjän paine? Autolla ajettu noin 145000 km.
Mistä kannattaisi alkaa tutkimaan?
Auto pysäytetty ja sammutettu, avain virtalukosta pois ja uudelleen käyntiin ilman varoitusvalojen syttymistä.
Taustaa:
Varoitusvalot syttyivät pari päivää sitten ensimmäisen kerran. Auto sammuttamalla pysyivät poissa pari minuuttia kunnes syttyivät uudestaan. Öljyt ja suodatin vaihdettu ensimmäisenä toimenpiteenä. Varoitusvalot syttyvät edelleen noin 5-20 min käynnin jälkeen (tyhjäkäyntiä/ajoa) ja sammuvat yllä mainitulla tavalla. Vika ei poistunut. Halvalla vikakoodinlukijalla ei koodeja löydy. Jakopään ketju pitää hieman ääntä, kiristäjän paine? Autolla ajettu noin 145000 km.
Mistä kannattaisi alkaa tutkimaan?
- Nokiaukkeli
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 61
- Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 16:56
- Paikkakunta: Soenjuu
- Viesti:
Re: Saab 9-3 öljynpaineen varoitusvalo
Onko öljypohja irroitettu ja katsottu ettei imusihti ole tukossa?
Re: Saab 9-3 öljynpaineen varoitusvalo
Vanha öljynpaineanturi yleensä viallisena lakkaa pysyvästi toimimasta eli sen todennäköisyys matala. Tosin markkinoilta löytyy malleja jotka toimii liian herkästi jos sellainen äsken olisi siihen vaihdettu.
Todennäköisin syy löytyy täältä https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=122147
Todennäköisin syy löytyy täältä https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=122147
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Saab 9-3 öljynpaineen varoitusvalo
Öljynpainevalo kun välkähtää niin ongelmia tulossa. Itsellä ei riittänyt pelkkä öljynvaihto kun metallisilppua mukana ja 80km alkoi kamala ääni kun kk-laakerit paskana.vilenar kirjoitti: ↑To Joulu 21, 2023 08:20Saab 9-3 vm. 2001 öljynpaineen varoitusvalo (tippakannu) syttyi sekä punainen varoituskolmio.
Auto pysäytetty ja sammutettu, avain virtalukosta pois ja uudelleen käyntiin ilman varoitusvalojen syttymistä.
Taustaa:
Varoitusvalot syttyivät pari päivää sitten ensimmäisen kerran. Auto sammuttamalla pysyivät poissa pari minuuttia kunnes syttyivät uudestaan. Öljyt ja suodatin vaihdettu ensimmäisenä toimenpiteenä. Varoitusvalot syttyvät edelleen noin 5-20 min käynnin jälkeen (tyhjäkäyntiä/ajoa) ja sammuvat yllä mainitulla tavalla. Vika ei poistunut. Halvalla vikakoodinlukijalla ei koodeja löydy. Jakopään ketju pitää hieman ääntä, kiristäjän paine? Autolla ajettu noin 145000 km.
Mistä kannattaisi alkaa tutkimaan?
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Re: Saab 9-3 öljynpaineen varoitusvalo
Tänään ajelin onnellisena uudella (2kk sitten ostettu) Saabillani ja yhtäkkiä moottori vähän sakkasi ja öljynpainevalo alkoi välkkyä. Sammutin koneen ja rullasin linjapysäkille.
Nyt auto pukeilla ja meinasin tarkistaa öljysihdin. Öljyt jo tiputtelin ja melko mustat oli. Auto ollut ilmeisesti sillä sokealla mummolla saaressa, kun viimeisen 10 vuoden aikana ajettu vain noin 20 tuhatta, niin liekkö nyt sitten se sihti tukossa, tai pashat läks muutenvaan kiertoon, tukki jonkun kanavan ja joku paikka narahti kiinni.
No se öljypohjan irroitus jäi vaiheeseen, kun apurunkoa en saanut irti. Huomenna täytyy käydä 16 ja 18mm hylsyt puuilosta, kun ei tuommoisia epäkristillisen kokoisia ollut ennestään.
Mitäpä veikkaatte, että onko tässä nyt sitten varmempi vaihtaa koko moottori, vai putsaanko mahdollisesti tukossa olleen sihdin ja lyön uudet ölpät koneeseen, laitan sormet ristiin ja kokeilen, että vieläkö elpyy?
Autossa siis 2 litrainen vaparibensa ja vuosimalli 98
Nyt auto pukeilla ja meinasin tarkistaa öljysihdin. Öljyt jo tiputtelin ja melko mustat oli. Auto ollut ilmeisesti sillä sokealla mummolla saaressa, kun viimeisen 10 vuoden aikana ajettu vain noin 20 tuhatta, niin liekkö nyt sitten se sihti tukossa, tai pashat läks muutenvaan kiertoon, tukki jonkun kanavan ja joku paikka narahti kiinni.
No se öljypohjan irroitus jäi vaiheeseen, kun apurunkoa en saanut irti. Huomenna täytyy käydä 16 ja 18mm hylsyt puuilosta, kun ei tuommoisia epäkristillisen kokoisia ollut ennestään.
Mitäpä veikkaatte, että onko tässä nyt sitten varmempi vaihtaa koko moottori, vai putsaanko mahdollisesti tukossa olleen sihdin ja lyön uudet ölpät koneeseen, laitan sormet ristiin ja kokeilen, että vieläkö elpyy?
Autossa siis 2 litrainen vaparibensa ja vuosimalli 98
Re: Saab 9-3 öljynpaineen varoitusvalo

Jos osaaminen ja aika riittää niin ihan fiksua olisi katsella öljypohjan ollessa auki kiertokangen laakerien ja olikos se nyt kolmannen runkolaakerin kunto, ei ole paha homma ja saa paremmin kuvaa koneen kunnosta.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Saab 9-3 öljynpaineen varoitusvalo
Täytyy tänään tiputtaa, tai raottaa sitä apurunkoa ja kurkata se sihti ja äimistellä niitä laakereita.
Taidan käydä motonetistä myös korjausoppaan, niin saa vähän kättä pidempää, jos joku homma alkaa askarruttamaan.
Emäntä veti jo tuossa pienet herneet nenään, kun ääneen ajattelin, että joutuukohan moottorin vaihtamaan. Ei kuulemma saisi auto olla pukkien päällä pihalla, kun ihmiset katsoo, että romuja pihat täynnä ja se opetaatio kun ei päivässä, tai kahdessa onnistu, kun on muitakin hommia tehtävänä ja töissäkin olisi hyvä välillä käydä.
On vaan sen verran kovapeltinen auto, että säälittää romulle laittaa ja tuota kun kerkesin jo muutenkin vähän fiksailla ja kun lapsetti sen verran, että humppakoneitakin piti päivittää ja näin aikuisella ikää tuli kerrankin tehtyä huolella ja kaikki kaapelit ja piuhat uitin konttiin piilossa ja vahvistimille askartelin konttiin vanerista (ainakin omasta mielestä) fiksun telineen.
Taidan käydä motonetistä myös korjausoppaan, niin saa vähän kättä pidempää, jos joku homma alkaa askarruttamaan.
Emäntä veti jo tuossa pienet herneet nenään, kun ääneen ajattelin, että joutuukohan moottorin vaihtamaan. Ei kuulemma saisi auto olla pukkien päällä pihalla, kun ihmiset katsoo, että romuja pihat täynnä ja se opetaatio kun ei päivässä, tai kahdessa onnistu, kun on muitakin hommia tehtävänä ja töissäkin olisi hyvä välillä käydä.
On vaan sen verran kovapeltinen auto, että säälittää romulle laittaa ja tuota kun kerkesin jo muutenkin vähän fiksailla ja kun lapsetti sen verran, että humppakoneitakin piti päivittää ja näin aikuisella ikää tuli kerrankin tehtyä huolella ja kaikki kaapelit ja piuhat uitin konttiin piilossa ja vahvistimille askartelin konttiin vanerista (ainakin omasta mielestä) fiksun telineen.
Re: Saab 9-3 öljynpaineen varoitusvalo
Jos oikeasti paineet käynyt vähissä useammin ettei ole anturivika niin laakerit on ottanut jo osumaa.
Seuraavan ~1000 km "jatkuvan" ajon aikana syö loputkin ja laakeriliuskan jämät menee lopuks päällekkäin tehden alakerrasta korjauskelvottoman ilman runkolinjan oikasua.
Pienen kolinan kera kuuro ajelee kyllä vaikka 5v 5km/kauppareissu/viikko ja sanoo 5v päästä ettei öljynpainevalo merkkaa mitään, tämäkin on nähty.
Jos käytät öljypohjan auki niin kato runkolaakeri samalla, öljypula tekee melkolailla vaurion mihinkä vaan koneeseen.
Seuraavan ~1000 km "jatkuvan" ajon aikana syö loputkin ja laakeriliuskan jämät menee lopuks päällekkäin tehden alakerrasta korjauskelvottoman ilman runkolinjan oikasua.
Pienen kolinan kera kuuro ajelee kyllä vaikka 5v 5km/kauppareissu/viikko ja sanoo 5v päästä ettei öljynpainevalo merkkaa mitään, tämäkin on nähty.
Jos käytät öljypohjan auki niin kato runkolaakeri samalla, öljypula tekee melkolailla vaurion mihinkä vaan koneeseen.
Re: Saab 9-3 öljynpaineen varoitusvalo
3000km kerkesin ajella, eikä tuo kolkotellut ja kertaakaan ei öljynpainevalo ole tuona aikana vilahtanut, mutta täytyy perehtyä niihin laakereihin, jahka saan öljypohjan irti.
Juuri kävin uudet o renkaat ja tiivisteliimaa. Illemmalla toivottavasti olen viisaampi asian suhteen.
Juuri kävin uudet o renkaat ja tiivisteliimaa. Illemmalla toivottavasti olen viisaampi asian suhteen.
- tonnaritomppa
- "Aero"
- Viestit: 418
- Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26
Re: Saab 9-3 öljynpaineen varoitusvalo
Jos silikonipohjaista etkä anaerobista ostit niin käytä äärimmäisen vähän sitä, ja vain tiivistepintojen ulkoreunalle.
OG 9-3 Aero 476hv/588nm
Re: Saab 9-3 öljynpaineen varoitusvalo



Saas nähdä osasinko liittää kuvia.
Jos tämä kuvire liittäminen nyt onnistui, niin kertokaapa viisaammat, että vieläkö tuosta voisi selvitä laakereiden vaihdolla. Miulla ei juuri kokemusta noista, mutta saan ne toki vaihdettua. Tarvitsen uskonvahvistusta, että kannattaako kokeilla, vai pitääkö tässä alkaa opiskelemaan moottorin vaihtoa.
Sihti oli käytännössä puhdas, mutta siinä sihdin päällä olevalla lautasella oli kunnon läjä pashaa ja ilmeisesti joku kökkö oli irronnut ja olisiko tukkinut sen pienen raon sen lautasen, minkä alla se sihti ja öljypohjan välistä
Re: Saab 9-3 öljynpaineen varoitusvalo
Jos pistät ylimääräistä rahaa n.~100e uusiin laakereihin ja pyyhkäset kaulat alumiinipohjaisella hiomapaperinauhalla puhdistaen kanavat kunnolla voit päästä tolla lohkolla 10-100000km.
Ite pistäsin hylkyyn t5/t7:kan kolmen lohkon "korjauksen" kokemuksella.
Yksi kesti vuoden km tuli ~200, yksi kesti "rempan" jälkeen siirtoa ~60km yhtä en muista.
Btw.jos ostat uuden käytetyn lohkon, puhdista mäntien öljyruutat, tuskin kellään käy mielessä miksi paineet saattaa hävitä: 18.50min -> https://youtu.be/Fsg19L_NsNI?si=lxlsolwRrZH724bG
Ite pistäsin hylkyyn t5/t7:kan kolmen lohkon "korjauksen" kokemuksella.
Yksi kesti vuoden km tuli ~200, yksi kesti "rempan" jälkeen siirtoa ~60km yhtä en muista.
Btw.jos ostat uuden käytetyn lohkon, puhdista mäntien öljyruutat, tuskin kellään käy mielessä miksi paineet saattaa hävitä: 18.50min -> https://youtu.be/Fsg19L_NsNI?si=lxlsolwRrZH724bG
- tonnaritomppa
- "Aero"
- Viestit: 418
- Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26
Re: Saab 9-3 öljynpaineen varoitusvalo
Joo kiillota kaulat (youtubesta ohjetta) ja uusilla laakereilla kasaan. Kestää mitä kestää ja hyvällä tuurilla 100tkm.
OG 9-3 Aero 476hv/588nm
Re: Saab 9-3 öljynpaineen varoitusvalo
Missäs kunnossa ne kolme o-rengasta ovat? Jos ihan koppurana niin sekin voi aiheuttaa öljynpaineen laskua varsinkin lämpöisenä. Omaankin oli teetetty sihdin putsaus ja kiertokangen laakereiden vaihto mutta muutaman euron maksavia o-renkaita ei oltu vaivauduttu vaihtamaan, murenivat palasiksi kun niitä vähän katsoikin.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA