Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

IC1970 kirjoitti:
Ke Heinä 24, 2024 18:09
...takalokarit olivat siinä kunnossa, että olisi joutunut teettämään, koskapa katsastuksessa niistä oli tullut korjauskehotus.

...

...takakaaren takaosa, josta puuttui kämmenen kokoinen pala kokonaan siitä muovipuskurin saumakohdasta...
korjauskehotukseen oli siis vastattu poistamalla se ongelmakohta kokonaan? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4051
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^No ei, kyllä sen oli ihan korroosio syönyt siten kuin se tuota kohtaa kuluttaa. Accordin kaaret ovat nykyään parhaimmillaan sisäpokkauksessa lähes ruosteettomat, kevyesti pintaruosteessa, karkeasti pintaruosteessa ja siitä eteenpäin ruoste on näkyvillä ulospäin lokarin reunassa, jolloin katsurikin kiinnostuu asiasta. Jos on vaan pintaa ja pikkurupea tai maalin alaista kuprua, ei ongelmaa, mutta siinä kohtaa kun alkaa mennä läpi ja tulla reikiä tai puuttua paloja, on se sisäpokkaus käytännössä ruostunut kokonaan pois ja homma etenee ulospäin kun ei sisäpokkauksessa ole enää syötävää. Sen mitä olen seuraillut, niin siinä vaiheessa tulee korjauskehotus vähintään.

Tuossa meidän harmaassa oli alkavaa sisäpokkauksessa silloin 5v sitten, pari kertaa vuodessa asiaan keskittymällä on edelleen samassa pisteessä eikä ole levinnyt. Tai oikeastaan parempi, koska kaaret on nyt suojattu ja tarvittaessa aina hiotaan uudelleen ja suojataan uudelleen. Ei se paljoa tarvitse huolenpitoa, 98% autoilijoista ei vaan tee sitäkään ja lopputulos on ruma. Mitäs sitä nyt käyttöautoa hoivaamaan... Tänä vuonna ei käytännössä ole tarvinnut tehdä noille muuta kuin keväällä renkaanvaihdon yhteydessä putsata, tsekata ja vetää pari kerrosta kotelosuojaa. Syksyllä sama uusiksi. Aikaa kuluu vartti per kerta.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4051
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Pistin pari päivää sitten Toriin myyntiin 8 kpl Yariksista jääneitä 14-tuuman vanteita, joissa päällä laittomat talvirenkaat, toki nastojen nyppimisen jälkeen karmeat mutta lailliset kesärenkaat, sekä pari kohtalaista kesärengasta ja pari huonoa. En nähnyt järkeä niitä kaatopaikalle roudata, kun vanteineen niistä pitää käsittääkseni vielä maksaakin. Jorma tuli 25-vuotta vanhalla Yaris Versollaan hakemaan nämä pois, kun lupasin roudata ne Porvoon keskustaan ja maksoi 40 euroa. Kauppa se on joka kannattaa. Vanteethan olivat täysin kuranttia tavaraa kyllä.
Kuva

Siinä tuli ajellessa mieleen, että kyllä tätä Hiacen kuljetuskapasiteettia pitäisi koittaa hyödyntää vähän enemmän. Ehkä pitäisi alkaa ostaa ja myydä vähän pienempää tavaraa kuin autoja, ei tarvitsisi toista kuskiakaan vaan voisi mennä omia tahtejaan, sekä tarjota ostajalle kuljetuspalvelua pientä korvausta vastaan esim. 100 km säteelle Porvoosta. Moottoripyöriä, mopoja, skoottereita, hyvät alumiinirampitkin löytyy talosta.

Pesin Accordini tänään, tarkoitus on huomenna vähän siistiä sisältä, eli kertyneet pölyt ja kuskin paikan hiekat yms. Pestessä muistin, että vasemman takalokarin pieni alkava rupi oli hoitamatta, joten hion sen ja pysäyttelen huomenissa. Autoa talliin ajaessa, tuli mieleen, että olin havaitsevinani viimeksi autoa pestessä pakoputken toisen takapöntön lämpösuojan olevan löysän kiinnityksessään.

Olihan se.
Kuva

Pikkasen kun otin kiinni niin räpsähti irti, sitten saikin tonkien kanssa äheltää vähän aikaa että sai kokonaan pois. Sinänsä ihme, että on pysynyt näin kauan, pojan paljon vähemmän ajetusta samanikäisestä taisi viime vuonna lähteä toinen ja pari vuotta sitten edellinen. Tässäkin oli vasemmanpuoleinen jo poistunut, nyt on kummatkin.

Sen verran rapealta näytti takakontin pohja parista kohtaa, että noitten pikkuhommien ohella taidan peruuttaa auton rampeille ja vähän rapsutella ynnä suojailla. Katsotaan saako isompaa ruiskuttelua aikaiseksi, naapuri taitaa pikkuhiljaa olla eläkkeellä niistä hommista.

Tähän sopii varmaan kesäisen kukkiva kuva ! Kuumaa, mutta kivaa oli tänään puuhastella tuntikausia ruohonleikkuun ja autojen parissa. Pakko keksiä jotain pikku projektia päiviin, kun vaimo on Riikassa tuomaroimassa Tokon MM-kisoissa ja mulla on koko kenneli 4 vrk 24/7.
Kuva
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kuumaa on, käytiin eilen hikoilemassa Kotkan meripäivillä. Mutta en valita, kyllä ne elokuun viileät ja pimeät illat kohta saapuu. 8)

^Noita irronneita lämpösuojapeltejä jotkut laittaneet poraruuveilla kiinni ja pahimmillaan osuneet auton johtosarjaan ja aiheuttaneet sähkövikoja. :facepalm_man:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4051
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Niinpä. Ei ole katsastusvaruste, ihan turha lärpäke varsinkin noissa takapöntöissä. Kerää paskaa päällensä ja muhittaa skeidaa pohjaa vasten. Pois vaan jos alkaa räpättää.

Korotin vähän perää Accordista, että pääsi ryömimään alle.
Kuva

Aseistuksena oli tällä kertaa paineilmaa kompurasta, pari messinkiharjaa ja kotelosuojaa. Rapsuttelin puoleenväliin autoa sen mitä näkyi rapeaa, ei kovinkaan paljoa, ennen kotelosuojaa puhaltelin paineilmalla joka reiästä ja joka suuntaan, ai että pölisi kivasti, oli sen verran kerääntynyt poikittais-ja pitkittäispalkkeihin tavaraa. Kun pölinä ja kilinä lakkasi, ruiskuttelin reiästä sisään kotelosuojaa ja pinnat niiltä osin kuin pystyin. Näin paljon ajetuksi ja 16-vuotiaaksi tämä on loppujen lopuksi aika hyvässä kunnossa pohjan suhteen, nyt toki vähän parempi. Takakelkka oli kovassa kunnossa, ei ongelmaa sillä suunnalla. Pakoputki on tuoreehko puolesta välistä taakse asti, keskimmäinen lämpöpelti oli myös antautunut kahdesta kohtaa ja makaa osittain keskipöntön päällä, en tohtinut sitä repiä pois, kun on jotenkin integroitu keulempana olevaan, josko se tiistaina kiinnittyisi paremmin, peltiä pellin alle tueksi ja uudestaan kiinni.
Kuva

Ennen tätä parin tunnin rupeamaa, siistin muovipuskurista yhden ison skraidun ja takalokarin kulmasta sellaisen pikkusormen kynnen kokoisen ruven, samalla hoitui 10cm puskurin ja pellin saumaa taaksepäin.
Kuva

Joutui tuon alustakönyämisen jälkeen menemään ihan suihkuun, tuli suojattua koko äijä samalla kertaa :LOL:

Juttelin naapurin kanssa, että vuokraan häneltä välillä nosturin päiväksi ja alan jatkossa tehdä nuo isommat alustasuojaukset itse omiin autoihini, täytyy käydä ostamassa kertakäyttöisiä suojahaalareita ym. Hiace nyt ainakin ennen talvea saa käsittelyn.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja mestari »

mites nosturin ympäriston suojaus,sorkat sekä lattia? yleensä aika hussakkaa kun vetää ensin vahaperustaista alle ennen massaa :D :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4051
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Betonia, imeytyshiekkaa puolen metrin kerros, välivällyt ja sitä rataa. Massaahan me ei suihkita minnekään ja tuo kotelosuoja ei kauaa valuta nykyisillä aineilla, kun ei sitä millään laimennella, kuten ennen kun suihkittiin öljyä ja erilaisia sekoituksia ja auto tiputteli parkkipaikalla vielä viikon päästä.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4051
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tänään jatkoin pikku projekteja, eli pojan Hondasta hioin tuon takaloksun ongelmapaikan taas kerran auki, kun sitkeästi vaan yhdestä kohtaa pukkaa pientä hikoilua läpi. Katsotaan miten tällä kertaa onnistui. Hiacesta nappasin kiinni pari ongelmakohtaa ja täydentelin suojauksia, suurimmaksi osaksi viime syksyn paikkaukset hoitavat tehtävänsä edelleen.
Kuva

Kuva

Hiljaksiin olen tässä järjestellyt ensi viikolle noutoreissua, oikein kesäseikkailua. Olisi nimittäin nyt se "klassikko" ostettuna, pitäisi vielä saada se pihaan saakka. Kenties jonkinlaisen kuvallisen kertomuksen tänne laittelen loppuviikosta. Josko tuo nyt olisi sitten harjoitteluaihio tähän malliin, joka vaihtuu vain oleellisesti parempaan. Jää nähtäväksi, mutta aiheuttanee yhden auton pihasta lähdön. Jos musta Accord saadaan tuoreeseen leimaan järkevin kustannuksin, niin luovuttanen sen nuoremmalle pojalle ja Civic myyntiin. Mutta, katsotaan, tekemistä on luvassa lujasti, kolmisen viikkoa kesälomaan, loman jälkeen kuukausi töitä ja sitten melkein koko lokakuu vapaalla. Ou jee 8)
Viimeksi muokannut IC1970, Ma Heinä 29, 2024 16:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Risto »

Moni käyttää harmaissa autoissa ilmastointiteippiä, se kun ei samanvärisenä paista niin pitkälle. Ja saahan sitä mustanakin. :wink:
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4051
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^ :lol: Tuo on kyllä varteenotettava vihje ! Itse asiassa, meinasi Accord lähteä pihasta teipattuna, kun poika lähti töihin, mutta ennätin hätiin kuitenkin ja lähti vähän vähemmän huomiota herättävällä autolla liikkeelle.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4051
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Accord kävi pajalla tarkastuksissa ja sen verran aiheutui toimenpiteitä, että käsijarrua piti säätää, koska vasen puoli oli tehoton ynnä takaa kuuluneen kolinan syy selvisi myös, vasen koiranluu oli kiristetty huonosti yläpäästään ja oli päässyt kolisemaan kolossaan, en tuota itse huomannut viikonloppuna, katsoin vaan että näyttivät hyvältä ja vääntelin sitä oikeaa... Kiristettiin ja kolina loppui siihen. Leimalla ei huomautettavaa, hyvät iskarit, päästöt ja jarrut, obd puhdas. Vasaralla oli kolisuteltu helmat läpi ja taka-apurunko varsinkin, kaikki kunnossa. Ei varmaan hukkaan mennyt se reilut toistakymmentä tuntia, mitä helmojen ja alustan kanssa puuhastelin.
Kustannus työ 45e ja katsastus 55e = 100e, saa taas päästellä vuoden ennen seuraavaa syyniä. Etujarrupaloissa oli vielä 5mm pintaa ja kuulemma kymppitonnin sietää ajoa, levyt olivat hieman alkaneet ruostua sisäpinnalta, joten nekin vaihtoon sitten kun palat uusitaan.
Kuva

Kävin leiman jälkeen tankkaamassa täyteen, tankillisen keskikulutus 9.35 litraa, aika paljon, mutta tuohon sisältyy taas runsaasti pihapörräystä ja huoltotoimia. Huomenna aamulla kokka kohti Pohjanmaata, minä ajan sinne ja poika takaisin, ajelen sitten itse uudella hankinnalla perässä. Vajaat 700km tiedossa eestaas.

Alustavasti puhuin poikien kanssa ja tämän auton luovuttanen vanhemmalle pojalle ja hänen Accordinsa menee nuoremmalle, Civicin käyn läpi ja laitan sen myyntiin. En haluaisi luopua siitäkään, mutta tallipaikka menee uudelle autolle ja yksi on hävitettävä. Kiirettä ei ole, mutta ennen talvea ja siinä vaiheessa kun tiedän, mitä tuli ostettua ja onko siinä potentiaalia pidemmän ajan harrasteeksi.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mikäs on Porvoon automyynnin tämän hetken analyysi käytettyjen autojen liikkuvuudesta? Laitoin oman pelin myyntiin parille saitille ja kiinnostusta näkyy olevan jonkun verran, mutta ei ole ainakaan vielä realisoitunut yhteydenotoiksi. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4051
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ihmisiltä on rahat loppu, halvat menee, vähänkin kalliimmat ovat kiinnostavia, mutta ostajia löytyy vähän.

Kovan päivän ilta. Oikeasti, olen liian vanha ajamaan 700 km yhteen soittoon, varsinkin, kun takaisin tultiin ilman vakkaria ja kirjaimellisesti lappu lattiassa ja nilkka oikosena. Eli->

Klo 08.45 startattiin Porvoosta vanhemman pojan kanssa, josta on muodostunut luottopari näille reissuille. Ei nuoremmassa mitään vikaa ole, mutta vanhempi vaan on alusta saakka, kun kortinkin pari vuotta aikaisemmin sai, ollut näillä mukana ja levy on jäänyt päälle.

Accord on mainio laite taittaa matkaa, ysikymppi menee melkein tyhjäkäynnillä, adaptiivinen vakkari, loistovaruste, kaistavahtikin oli käytössä.
Kuva

Eipä satakymppikään paljoa rasita, leppoisasti menee.
Kuva

Pakko jatkaa samaa laulua sadankolmenkympin suhteen, kepeästi etenee, mittarivirhe on 5 km/h noilla 225/45/17 renkailla, eli vain vitosen ylitys aina sallittuun nähden.
Kuva

Tässä ollaan Niinisalon kohdilla lentokoneiden varalaskupaikan suoralla, kusitauko ja auton sammutustauko, koska Jämijärven kohdilla öljymäärän varoitusvalo syttyi. Hiukka reilut 600 km aikaisemmin laitoin öljyt ylämerkkiin. Autohan nollaa tuon varoituksen aina sammuttaessa, tiesin että öljyä on, joten vähän testiä, että koska syttyy uudelleen. Syttyi paluumatkalla pojan ilmoituksen perusteella n. 100 km tästä sammutuksesta.
Kuva

Tässä ollaan perillä Honkajoella, Tmi Mikko Levä:n parkkipaikalla ja Accordin vieressä minun paluumatkan ajokkini !
Kuva

Hiacestyling, kyllä, sama firma. Pihalla oli teipattuja Hiaceja useita kappaleita ja kymmeniä muita ajoneuvoja. Mikko Levä on muistaakseni tämän vuoden Tractor Pullingin SM kakkonen.

Neljä tuntia meni mennessä, puolisen tuntia turistiin ja käytiin muutamia juttuja läpi, koska tämä on ensimmäinen W123, jolla lähdin ajamaan.

Tuosta lähdettiin, sisäänajo on vielä hieman kesken, puolen miljoonan jälkeen alkaa 200D:llä vasta normiajot. Auto lähti käyntiin terhakasti ja öljynpaineet tärähtivät tappiin välittömästi. Öljyt ovat vanhat, mutta vähän ajetut, koska autolla on viimeisen 3v aikana ajettu vain muutamia satoja kilometrejä. Katsastettu huomautuksitta 20.6 kahdeksi vuodeksi, koska auto on vm.1981 ja siten yli 40v, joten katsastus joka toinen vuosi. Katsastukseen oli vaihdettu kardaanin tukilaakeri, ei muuta.
Kuva

Tässä päästy muutaman kilometrin jälkeen maantienopeuteen, käyttöhihnat kiljuivat edelleen ja fiilis oli vähän että kuinkahan tässä käy...
Kuva

Paikattu Parkanontie toimi harjoitusalustana, että mitenkäs tuon tähtäimen läpi osutaan maaliin. Vielä vähän hakusessa tässä vaiheessa. Käyttöhihnat hiljenivät kokonaan 10 km jälkeen, vähän helpotti. Sain myös trippimittarin mukaan peliin n. 12 km lähdön jälkeen, kun renklasin nappulaa useamman kerran.
Kuva

Koska kyseessä on vieläpä automatik, niin auton kiihtymättömyys oli eeppistä luokkaa. Kertaheitolla hitain ja tehottomin auto, jolla olen koskaan ajanut, kortti on sentään ollut vuodesta 1988 ja omistuksessa on ollut mm. Fiat 127. Hiace on tähän verrattuna Ferrari ! Tämä Mersun ensimmäisen automaattilaatikon (vuodesta 1961) vuoden 1981 versio 722.4 tykkää rojauttaa ylimmän vaihteen sisään mahdollisimman nopeasti ja pysyä siellä. Ja kyllä, sähkölasit edessä ja takana, toimii.
Kuva

Tässä mennään jo Hämeenkyrön kohdilla uudella ohitustien pätkällä ja horisontti antaa aavistuksen tulevasta. Tähtäin alkaa olla kohdillaan.
Kuva

Pirkkalan ABC:llä Tamperetta ohittaessani kävin silpaisemassa tankkiin reilut 36 litraa tuoretta dieseliä, polttoainemittari heilui sen verran epämääräisesti välillä, etten oikein siihen luottanut ja ottanut riskiä siitä, että matka katkeaa polttonesteen loppumiseen. Melkein täyteen tuli ja tämän jälkeen mittari rauhoittuikin huomattavasti, pysyi pääosin siellä missä pitikin vaikka välillä sai hepulin ja kävi nopeasti tyhjän kohdalla, palatakseen taas reaaliaikaan.
Kuva

Vaikka oli tankki täynnä ja lisää painoa, niin kulku tuntui parantuvan kilometrien myötä, vanha rouva selvästi vetreytyi, kun sai nieltyä kilometrejä.
Kuva

Vauhdin hurmasta ei saanut kauaa nauttia, koska Hämeenlinnan jälkeen alkoi hirveä rankkasade ja ruuhkaliikenne täytti kaistat, 43-vuotias 200D EI ole kotonaan moisissa olosuhteissa, kun tuli rekka eteen, ei vain voinut heittää sopivaan väliin liikennevirtaan vasemmalle kaistalle, vaan piti katsella peileistä, että oli kilometri vapaata takana ja sitten vasemmalle, muussa tapauksessa jäi tulpaksi, koska raskas keli ja pienet mäet ym. aiheuttivat sen, että sai nippa nappa 100 km/h pysymään mittarissa. Suoralla pätkällä ennen sadetta ei 110 km/h:n mittarin mukainen marssivauhti ollut temppu eikä mikään. Sitä sataakahtakymppiä en edes lähtenyt yrittämään. Nilkka oli tarpeeksi kovilla muutenkin.
Kuva

Loppu hyvin, kaikki hyvin, kotipihaan päästiin ilman hinuria. Auto väitti, että matkaa olisi kertynyt peräti 346 kilometriä, jossa on 14 km plussaa Google Mapsiin verrattuna, taitaa olla vähän rullat kuluneet... Rengastuksena tuossa on vm. 2018-2019 olevat pinnaltaan uudenveroiset 185/70/14 renkaat, jotka peruskokoon verrattuna aiheuttavat 3% mittavirheen, lienee silläkin vaikutusta. Talvirenkaita tässä ei ole ollenkaan, kun ei ole talvella ajettu pitkiin aikoihin. Aikaa kului 4.5 tuntia, joten vain puoli tuntia enemmän kuin mennessä.
Kuva

Konehuoneen tsekkasin kotipihassa, myyjän mainitseman parit kangaspunos-naftaletkut hikoilevat, ne pitää vaihtaa. Selkeä vika on se, että auto ei meinaa sammua virta-avaimesta, luultavasti sammutinkalvo on entinen. Pihassa Honkajoella testasin kylmänä, sammui parissa sekunnissa, pitäisi sammua per HETI, Pirkkalassa tankilla sammui n. 10 sekunnissa ja kotipihassa jäi käymään huonosti, joten käytin vaihteen D:llä ja sammutin sillä. Konehuoneesta löytyy vipu, jota painamalla voi katkaista polttoaineensyötön. Tuossahan virtalukko toimii alipaineella ja kun kääntää virta-avaimen nolla-asentoon, lähtee sykäys alipainekalvolle, joka katkaisee polttoaineensyötön ja auto sammuu. Kaksi kertaa kolmesta syypää on tuo sammutinkalvo, varaosa oli Merteilissä 70e ja vaihto on helppo. Moottoriöljyt oli tapissa matkan jälkeen, pissapojan täytin, kun pumppu huusi tyhjää matkalla, tottakai, koska säiliö oli tyhjä !
Kuva

Ekaksi ja viimeiseksi yöksi joutui Mersu pihan perälle, huomenna pesu ja aloitetaan toimenpiteet. Niitä riittää.
Kuva

Museoautoa tästä ei saa, mutta askartelukohteen kyllä, jolla kuitenkin, kuten tänään totesin, pystyy taittamaan myös matkaa. No, tämä ostettiin käyttöharrasteeksi ja kesäkelien työmatka-autoksi. Satunnaisia pidempiä reissuja voi harkita, ehkä.
Kuva

Hanskalokeron kansi ei pysy kiinni, räpsähtää auki, oli teipattu kiinni. Samaten kun vetää kuskin turvavyön päälle, tulee sen ympärillä oleva kehys niskaan, teippiä sielläkin. Pelkääjän oven kun aukaisee avaimella ja lyö kiinni, lukitusnuppi menee takaisin lukkoon, aina saa avaimella uudestaan avata. Minusta myös sisäpuhaltimen flekti oli kuollut, valot palaa paneelissa ja ilmaa tulee patopaineella runsaasti sisään, ynnä myös lämmintä, mutta jos flekti toimii, se on hemmetin hiljainen... Oikealla edessä lista vähän repsottaa, ainakin yksi kiinnike pitää uusia. Kuskin penkkiä en saanut liikkumaan, pelkääjän penkki liikkuu kiskoja pitkin, mutta kuskin penkki on varmaan hitsattu paikoilleen, vivut kyllä tuntuu toimivilta, mutta ei liiku ei.

Moottoriöljyt ja suodatin, ohjaustehostimen suodatin ja nesteet, automaattilaatikon öljyt ja suodatin, pari naftaletkua, sammutuskalvo, ilmansuodatin, polttoainesuodattimet. Sitten voisi käydä läpi alipaineletkut, kun kaikki sillä toimii, sulakkeet, koska radio on mykkä vaikka toimi vielä vähän aikaa sitten ja sitä rataa. Korissa on hipistelyä siellä sun täällä, ruostesuojatakin voisi jne jne. PUUHAMAA ! Sitä haettiin, sitä saatiin. Paljon on hyvää, mutta paljon on tekemistäkin. Jos olisin halunnut timantin puunauskohteen, olisi joutunut kaivamaan kuvetta viidestä tonnista ylöspäin enemmän, nyt tein päätöksen, että harjoitellaan tällä. Tämähän on vielä kaiken lisäksi korinvaihtoauto, vuonna 1996 on kierretty veroa vaihtamalla tekniikka tähän. Kolariauto tämä ei ole, kilvet ovat alkuperäiset jne., ainoa merkintä on Trafin huomautustiedoissa, josta löytyy korin kanta-auton runkonumero, jolla taas Vin haulla löytyy luovuttajan tiedot. 200 bensa on ollut tässä korissa, siitä kielii myös takaluukun pelkkä 200, täytyy jostain koittaa kaivaa 200D, että takana tulija oikeasti ymmärtää, miksi meno välillä vähän hyytyy. Jos ymmärtää, suurin osa katsoo vaan säälien kun köyhä ajaa ikivanhalla nakuttajalla !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

No nyt on Merzeedes! Onhan sitä aiemminkin jo haaveiltu ja kaipailtu, joskus niitä haaveita pitää toteuttaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Onnittelut hankinnasta !
Ja listaan lisätä Beckkerin tai Blaukkarin retro mallin autoradio, ikävästi rikkoo tuo uusi LG kojelaudan ilmettä :mrgreen:

Siistin näköinen käyttö harraste näyttää olevan :D
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin