^Ihmisiltä on rahat loppu, halvat menee, vähänkin kalliimmat ovat kiinnostavia, mutta ostajia löytyy vähän.
Kovan päivän ilta. Oikeasti, olen liian vanha ajamaan 700 km yhteen soittoon, varsinkin, kun takaisin tultiin ilman vakkaria ja kirjaimellisesti lappu lattiassa ja nilkka oikosena. Eli->
Klo 08.45 startattiin Porvoosta vanhemman pojan kanssa, josta on muodostunut luottopari näille reissuille. Ei nuoremmassa mitään vikaa ole, mutta vanhempi vaan on alusta saakka, kun kortinkin pari vuotta aikaisemmin sai, ollut näillä mukana ja levy on jäänyt päälle.
Accord on mainio laite taittaa matkaa, ysikymppi menee melkein tyhjäkäynnillä, adaptiivinen vakkari, loistovaruste, kaistavahtikin oli käytössä.
Eipä satakymppikään paljoa rasita, leppoisasti menee.
Pakko jatkaa samaa laulua sadankolmenkympin suhteen, kepeästi etenee, mittarivirhe on 5 km/h noilla 225/45/17 renkailla, eli vain vitosen ylitys aina sallittuun nähden.
Tässä ollaan Niinisalon kohdilla lentokoneiden varalaskupaikan suoralla, kusitauko ja auton sammutustauko, koska Jämijärven kohdilla öljymäärän varoitusvalo syttyi. Hiukka reilut 600 km aikaisemmin laitoin öljyt ylämerkkiin. Autohan nollaa tuon varoituksen aina sammuttaessa, tiesin että öljyä on, joten vähän testiä, että koska syttyy uudelleen. Syttyi paluumatkalla pojan ilmoituksen perusteella n. 100 km tästä sammutuksesta.
Tässä ollaan perillä Honkajoella, Tmi Mikko Levä:n parkkipaikalla ja Accordin vieressä minun paluumatkan ajokkini !
Hiacestyling, kyllä, sama firma. Pihalla oli teipattuja Hiaceja useita kappaleita ja kymmeniä muita ajoneuvoja. Mikko Levä on muistaakseni tämän vuoden Tractor Pullingin SM kakkonen.
Neljä tuntia meni mennessä, puolisen tuntia turistiin ja käytiin muutamia juttuja läpi, koska tämä on ensimmäinen W123, jolla lähdin ajamaan.
Tuosta lähdettiin, sisäänajo on vielä hieman kesken, puolen miljoonan jälkeen alkaa 200D:llä vasta normiajot. Auto lähti käyntiin terhakasti ja öljynpaineet tärähtivät tappiin välittömästi. Öljyt ovat vanhat, mutta vähän ajetut, koska autolla on viimeisen 3v aikana ajettu vain muutamia satoja kilometrejä. Katsastettu huomautuksitta 20.6 kahdeksi vuodeksi, koska auto on vm.1981 ja siten yli 40v, joten katsastus joka toinen vuosi. Katsastukseen oli vaihdettu kardaanin tukilaakeri, ei muuta.
Tässä päästy muutaman kilometrin jälkeen maantienopeuteen, käyttöhihnat kiljuivat edelleen ja fiilis oli vähän että kuinkahan tässä käy...
Paikattu Parkanontie toimi harjoitusalustana, että mitenkäs tuon tähtäimen läpi osutaan maaliin. Vielä vähän hakusessa tässä vaiheessa. Käyttöhihnat hiljenivät kokonaan 10 km jälkeen, vähän helpotti. Sain myös trippimittarin mukaan peliin n. 12 km lähdön jälkeen, kun renklasin nappulaa useamman kerran.
Koska kyseessä on vieläpä automatik, niin auton kiihtymättömyys oli eeppistä luokkaa. Kertaheitolla hitain ja tehottomin auto, jolla olen koskaan ajanut, kortti on sentään ollut vuodesta 1988 ja omistuksessa on ollut mm. Fiat 127. Hiace on tähän verrattuna Ferrari ! Tämä Mersun ensimmäisen automaattilaatikon (vuodesta 1961) vuoden 1981 versio 722.4 tykkää rojauttaa ylimmän vaihteen sisään mahdollisimman nopeasti ja pysyä siellä. Ja kyllä, sähkölasit edessä ja takana, toimii.
Tässä mennään jo Hämeenkyrön kohdilla uudella ohitustien pätkällä ja horisontti antaa aavistuksen tulevasta. Tähtäin alkaa olla kohdillaan.
Pirkkalan ABC:llä Tamperetta ohittaessani kävin silpaisemassa tankkiin reilut 36 litraa tuoretta dieseliä, polttoainemittari heilui sen verran epämääräisesti välillä, etten oikein siihen luottanut ja ottanut riskiä siitä, että matka katkeaa polttonesteen loppumiseen. Melkein täyteen tuli ja tämän jälkeen mittari rauhoittuikin huomattavasti, pysyi pääosin siellä missä pitikin vaikka välillä sai hepulin ja kävi nopeasti tyhjän kohdalla, palatakseen taas reaaliaikaan.
Vaikka oli tankki täynnä ja lisää painoa, niin kulku tuntui parantuvan kilometrien myötä, vanha rouva selvästi vetreytyi, kun sai nieltyä kilometrejä.
Vauhdin hurmasta ei saanut kauaa nauttia, koska Hämeenlinnan jälkeen alkoi hirveä rankkasade ja ruuhkaliikenne täytti kaistat, 43-vuotias 200D EI ole kotonaan moisissa olosuhteissa, kun tuli rekka eteen, ei vain voinut heittää sopivaan väliin liikennevirtaan vasemmalle kaistalle, vaan piti katsella peileistä, että oli kilometri vapaata takana ja sitten vasemmalle, muussa tapauksessa jäi tulpaksi, koska raskas keli ja pienet mäet ym. aiheuttivat sen, että sai nippa nappa 100 km/h pysymään mittarissa. Suoralla pätkällä ennen sadetta ei 110 km/h:n mittarin mukainen marssivauhti ollut temppu eikä mikään. Sitä sataakahtakymppiä en edes lähtenyt yrittämään. Nilkka oli tarpeeksi kovilla muutenkin.
Loppu hyvin, kaikki hyvin, kotipihaan päästiin ilman hinuria. Auto väitti, että matkaa olisi kertynyt peräti 346 kilometriä, jossa on 14 km plussaa Google Mapsiin verrattuna, taitaa olla vähän rullat kuluneet... Rengastuksena tuossa on vm. 2018-2019 olevat pinnaltaan uudenveroiset 185/70/14 renkaat, jotka peruskokoon verrattuna aiheuttavat 3% mittavirheen, lienee silläkin vaikutusta. Talvirenkaita tässä ei ole ollenkaan, kun ei ole talvella ajettu pitkiin aikoihin. Aikaa kului 4.5 tuntia, joten vain puoli tuntia enemmän kuin mennessä.
Konehuoneen tsekkasin kotipihassa, myyjän mainitseman parit kangaspunos-naftaletkut hikoilevat, ne pitää vaihtaa. Selkeä vika on se, että auto ei meinaa sammua virta-avaimesta, luultavasti sammutinkalvo on entinen. Pihassa Honkajoella testasin kylmänä, sammui parissa sekunnissa, pitäisi sammua per HETI, Pirkkalassa tankilla sammui n. 10 sekunnissa ja kotipihassa jäi käymään huonosti, joten käytin vaihteen D:llä ja sammutin sillä. Konehuoneesta löytyy vipu, jota painamalla voi katkaista polttoaineensyötön. Tuossahan virtalukko toimii alipaineella ja kun kääntää virta-avaimen nolla-asentoon, lähtee sykäys alipainekalvolle, joka katkaisee polttoaineensyötön ja auto sammuu. Kaksi kertaa kolmesta syypää on tuo sammutinkalvo, varaosa oli Merteilissä 70e ja vaihto on helppo. Moottoriöljyt oli tapissa matkan jälkeen, pissapojan täytin, kun pumppu huusi tyhjää matkalla, tottakai, koska säiliö oli tyhjä !
Ekaksi ja viimeiseksi yöksi joutui Mersu pihan perälle, huomenna pesu ja aloitetaan toimenpiteet. Niitä riittää.
Museoautoa tästä ei saa, mutta askartelukohteen kyllä, jolla kuitenkin, kuten tänään totesin, pystyy taittamaan myös matkaa. No, tämä ostettiin käyttöharrasteeksi ja kesäkelien työmatka-autoksi. Satunnaisia pidempiä reissuja voi harkita, ehkä.
Hanskalokeron kansi ei pysy kiinni, räpsähtää auki, oli teipattu kiinni. Samaten kun vetää kuskin turvavyön päälle, tulee sen ympärillä oleva kehys niskaan, teippiä sielläkin. Pelkääjän oven kun aukaisee avaimella ja lyö kiinni, lukitusnuppi menee takaisin lukkoon, aina saa avaimella uudestaan avata. Minusta myös sisäpuhaltimen flekti oli kuollut, valot palaa paneelissa ja ilmaa tulee patopaineella runsaasti sisään, ynnä myös lämmintä, mutta jos flekti toimii, se on hemmetin hiljainen... Oikealla edessä lista vähän repsottaa, ainakin yksi kiinnike pitää uusia. Kuskin penkkiä en saanut liikkumaan, pelkääjän penkki liikkuu kiskoja pitkin, mutta kuskin penkki on varmaan hitsattu paikoilleen, vivut kyllä tuntuu toimivilta, mutta ei liiku ei.
Moottoriöljyt ja suodatin, ohjaustehostimen suodatin ja nesteet, automaattilaatikon öljyt ja suodatin, pari naftaletkua, sammutuskalvo, ilmansuodatin, polttoainesuodattimet. Sitten voisi käydä läpi alipaineletkut, kun kaikki sillä toimii, sulakkeet, koska radio on mykkä vaikka toimi vielä vähän aikaa sitten ja sitä rataa. Korissa on hipistelyä siellä sun täällä, ruostesuojatakin voisi jne jne. PUUHAMAA ! Sitä haettiin, sitä saatiin. Paljon on hyvää, mutta paljon on tekemistäkin. Jos olisin halunnut timantin puunauskohteen, olisi joutunut kaivamaan kuvetta viidestä tonnista ylöspäin enemmän, nyt tein päätöksen, että harjoitellaan tällä. Tämähän on vielä kaiken lisäksi korinvaihtoauto, vuonna 1996 on kierretty veroa vaihtamalla tekniikka tähän. Kolariauto tämä ei ole, kilvet ovat alkuperäiset jne., ainoa merkintä on Trafin huomautustiedoissa, josta löytyy korin kanta-auton runkonumero, jolla taas Vin haulla löytyy luovuttajan tiedot. 200 bensa on ollut tässä korissa, siitä kielii myös takaluukun pelkkä 200, täytyy jostain koittaa kaivaa 200D, että takana tulija oikeasti ymmärtää, miksi meno välillä vähän hyytyy. Jos ymmärtää, suurin osa katsoo vaan säälien kun köyhä ajaa ikivanhalla nakuttajalla !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634