9-3 OG Turbo Jubilee

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Saabikas on syönyt öljyä viime aikoina melkoisesti, ja ainakin kannen tiivisteen luota hihnapyörien luota näyttäisi vuotavan, olisiko sitten rytätty tiiviste kun ketju on vaihdettu? Jostain vuotaa myös melkoisella paineella tuonne:

Kuva

Kuva

Letkukiristinkin ihan öljysumun peitossa. :lol: Ideoita mistä tuo voisi tulla? Kaasuläppäkotelon iso tiiviste ja kaikki huohotuskamppeet on äskettäin juuri uusittu.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Kolkki kävi katsastuksessa, kehujen kera läpi. Tosin löytyihän sieltä pientä vikaakin vaikka sitä ei raportille kirjattukaan, kuskinpuolen etuiskarin yläpää on entinen. No ne oli tarkoitus joka tapauksessa uusia iskareiden ja mahdollisesti jousien kanssa.

Tuli mitattua huvikseen puristukset, lämpimällä koneella kaikki pytyt lähes identtiset arvoiltaan eli siltä osin kone hyvässä iskussa. Tulppia takaisin laittaessa kävi sitten näin:

Kuva

Keväällä vaihdetut, eipä ole aiemmin tulpat noin menneet vaikka niitä on kuumana ruuvailtu. 8O No koko setti meni uusiksi kun eipä nuo e85-tulpat maksa juuri mitään.

Vaihdoin myös jo kertaalleen vaihdetun bensapumpun (näköjään oli oe-versio sekin) tilalle Walbron vähän käytetyn E85-pumpun kun sellainen sattui lojumaan hyllyssä. Pitää vaan vielä hakea Finjectorilta sitä upotuksen kestävää etanoliletkua.

Saappi meni heti katsastuksen jälkeen seisontaan kun pitää varapyöräkoteloa hitsata ja taidanpa jumpata ketjuremppaa varten koko koneen pois paikoiltaan. Ovipahvitkin tuli irrotettua, tarkoituksena laittaa oveen midbassot ja niille minikokoinen vahvistin vakiopaikkaan.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Eski »

Oliko nuo tulpat made in France? Noita tulppia on tarjolla sekä Ranskassa että Japanissa tehtyjä ja kannattaa suosia japseja tässä tapauksessa. Itse en ole ainakaan huomannut ikinä, että kynttilät hajoaisivat tuolla tavalla, mutta en ole ikinä sortunut ranskalaisiin ja sain Motonetistäkin viimeksi japsitulpat...

Eski
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Hah, Bemmin ja Possun halvat peruskupari-NGK:t ovat aina olleet Made in Japan niin eipä tullut edes mieleen että näitä tehdään muuallakin. :mrgreen: Ja niinpä näkyy että sekä hajonnut satsi että nämä uudet ovat Ranskanmaalla värkättyjä. Ensin mainitut Motonetistä, jälkimmäinen satsi paikallisesta AD Centeristä.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
elRiku00
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Maalis 25, 2021 01:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja elRiku00 »

Mukavaa höpöttellyä ja kiva nähdä uusia 9-3 projekteja varsinkin Jubileesta :D Eksyin tänne, kun tuli hankittua omaan karvalakki kolkkiin jubilee puolinahka penkit. Pitää huomenna lukea kunnolla tämä ketju.
9-3 2001 - B205R
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Selviskös jakopää tai öljyvuoto?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Vielä en ole alkanut purkamaan, mutta kyllähän tuo vahvasti vaikuttaa siltä että keväällä 2023 tehty jakopääremppa on pitänyt sisällään pelkän ketjun vaihdon, en oikein muuta syytä keksi kiristimen asennolle näin äkkiä kuin loppuun kuluneet nokkien rataspyörät. Öljyvuodot varmaan korjautuvat sillä kun joka mahdolliseen paikkaan reilulla kädellä ruikittu musta silikoni korvataan tehtaan speksaamilla tuotteilla. :roll:

Ovipahveihin tuli laiteltua rykin esimerkkiä seuraten huopaa ja oviin loput kaapin pohjilla lojuneet bitumimatot, saas nähdä tuleeko yhtään hiljaisempi. Ei tämä toki niin äänekäs ajossa ole kuin Possu (joka sekin ikäisekseen on melko hiljainen), mutta sitten taas Bemmiin on melko valtaisa ero. No se onkin toisaalta hiljaisempi kuin suurin osa uusista autoistakin..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
elRiku00
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Maalis 25, 2021 01:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja elRiku00 »

Wespa kirjoitti:
Ke Huhti 10, 2024 13:46
Pakko vähän kiroilla noita tuulilasin sivumuoveja, kun hain auton niin kuskin puoleinen irtosi moottoritiellä niin että väpätti enää alareunastaan kiinni, pysyi kuitenkin onneksi matkassa.
Sama vika oli itelläkin juurikin tuulilasin vaihdon jälkeen :D Säikäytti kun yht'äkkiä räpsähti puoliksi irti :roll:
9-3 2001 - B205R
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja tetammi »

On kyllä mielenkiintoisia remppoja jos noin :roll:
Parempi ois ostaa ääntävä halvalla ja rempata ite.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

No halpahan tää olikin, ei juur remppa hinnassa näkynyt, ja taisi selvitä miksi. :D
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Tuli tehtyä vähän ostoksia Fanaticaudiolta, ovikajareiksi nämä kun olivat tuntuvassa alessa: https://www.fanaticaudio.com/shop/kaiut ... parihinta/ Ovatkin melkoisen järeät, ovien paino lisääntyy merkittävästi. :lol: Vielä en ovipahveja laittanut paikoilleen, mutta näyttäisivät aika hyvin noilla FA:n myymillä mallikohtaisilla adaptereilla istuvan oviin.

Vahvariksi tuli tällainen söpö Soundigitalin kaksikanavainen:

Kuva

Kai tuon jotenkin saa tuonne vakiopaikkaan tai lähistölle piiloon, vähän ohuempi vielä voisi olla.

Jostain täytyy nyt löytää vielä se 8-napainen din-liitin vakiomankkaan. Mutta mites nämä orkkisvahvarille tulevat musta (maa?) ja punainen (+12V), voiko niitä hyödyntää aftermarket-vahvarin maana ja herätteenä (remote)? Vaikka vahvari onkin aika maltillisen tehoinen niin silti varmaan kannattaa vetää päävirta sille suoraan akulta (tai no laturi on lähempänä..)?

Kuva

Edit. No näköjään vahvari on niin pieni että se sujahti tuolta takakolosta tuonne keskikonsolin tyhjään tilaan, olkoon sitten nippareilla kiinnitettynä siellä kotonaan. :mrgreen: :saab:
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Pee
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Pee »

Virta ja maakaapeli pitää olla yhtä paksuja sekä mitoitettuna tarvittavalle virralle.
Herätevirta alkuperäisistä johdoista.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

No nuohan ovat yhtä paksut. :wink: Orkkis herätehän tulee sen dinin kautta, mutta ulkomaan foorumilla väittävät että se ei olisi tarpeeksi stydi aftermarket-vahvareille..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Hah no eihän nuo sovitinmuovien ruuvinreiät satu sinnepäinkään, kiinni saa joko molemmat alhaalla olevat yhtä aikaa jolloin kaiutin tulee aivan liian alas (edessä alhaalla olevan ovipahvin kiinnikkeen vastakappale peittyy puoliksi) tai sitten pelkästään sen ylimmäksi tulevan. No täytynee porautuvilla ruuveilla laittaa ne alimmat kun ei orkkis kierteisiin saa millään osumaan.. :oops:
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja aero »

Vaikka paikkaisit tilanteen itse, niin pistä ihmeessä infoa (ja mielellään kuvia) Fanatic Audiolle. Heitä mitä todennäköisimmin kiinnostaa että tuote ei olekaan sopiva.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin