Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4050
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ehdottoman hyvä juttu.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4050
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Viimeksi on tullut sähköautolla ajeltua omassa käytössä n. 1.5 vuotta sitten, katsoin pari päivää sitten puhelimesta Fortumin, ABC:n, Virran ja K-Latauksen apit läpi ja päivitin ne, hyvin olivat ajan tasalla, yhteen joutui päivittämään maksukortin tiedot. Hallussa olevat tägitkin näyttivät olevan toimintakunnossa appien mukaan, pienen etsinnän jälkeen löytyivät nekin.

Sunnuntaina lähetin liudan tarjouspyyntöjä ympäri Suomea ja maanantaina muutaman lisää. Kaikki vastasivat, J.Rinta-Jouppi, Nelipyörä, Kamux, K-Auto, Auto Bassadone ja Hedin. Yhdeltä tuli selkeä "haistapaska"-tarjous ja lopuilta asialliset, Kamuxin, K-Auton ja Auto Bassadonen kanssa väänsin sitten loppusuoraa. Auto Bassadone putosi kisasta, kun vaihdokki oli liian vaikea, kalkkiviivalle jäivät K-Auto ja Kamux.

Mielenkiintoista matikkaa, kun samassa korissa on kohde, vaihtis ja rahoitus. Isot erot olivat vaihtoauton arvostuksessa, kohteiden hinnoittelussa ja myös rahoituksen koroissa. Tällä kertaa päädyin kalliimpaan vaihtoehtoon, jouduin aika pitkään miettimään, kuinka paljon annan arvoa rahalle ja toisaalta kuinka paljon sisarmallien varuste-eroille ja muille jutuille.

Kalliimman hinnan puolesta vaakakuppiin meni:
+ Puolet pienempi kilometrimäärä joka vastaa vuoden ajoja
+ Vielä 1v 8kk voimassa oleva tehdastakuu vs. ei takuuta
+ Metalliväri vs. mattaväri
+ 6kk nuorempi, joten akkutakuu voimassa myös 6kk kauemmin
+ nahkaratti vs. vinyyliratti
+ takasivulasien ja takalasin tummennukset vs. ei tummennusta
+ 16-tuuman renkaat aluvanteilla vs. 14-tuuman renkaat peltivanteilla

Miinuspuolelle se, että kakkoseksi jääneessä olisi ollut peruutuskamera, tässä vain peruutustutka.

Olihan tuossa jo riittävästi, lisäksi kalliimman mallin muotokieli keulan ja takaluukun osalta puhuttelee minua enemmän kuin halvemman vaihtoehdon.

Corolla tosiaan menee vaihdossa, nyt kun syksyllä on vilkastunut kaikki liikehdintä, niin voin todeta, että tallipaikan vievä harrasteauto ei ole se paras vaihtoehto, tulipahan vähän harrastettua ja kokeiltua ja ruksailtua tuo kuvio toistaiseksi taustalle. Tässä vaan tarvitsee Hiacelle kaveriksi näppärän automaatin, ynnä pojille laina-auton, koska haluan tarvittaessa työstää noita Accordeja rauhassa.

Tutkailin markkinoita pitkään ja polttikset eivät vaan innostaneet, eli sähköllä. Mutta ei saanut maksaa liikaa kun pitää rahoituksella ottaa, vaikkakin tarkoitus on maksaa velka rivakasti pois, mahdollisuuksien mukaan. Rahoitan hankinnan puhtaasti osinkotuloilla, näin kahdeksan vuoden sijoittamisen jälkeen ollaan tilanteessa, että se on mahdollista.

Halusin pienen ja näppärän, yksinkertaisen, en mitään ajettavaa videopeliä. Leaf oli pitkään ykkösenä, mutta jotenkin vaan ei lähtenyt. Ei pudonnut Stellantikset, eikä kiinalaiset. Teslatkin liian kalliita. Sitten tuli mieleen sisarkolmikko e-Up, Mii, Citigo. Kävin kokeilemassa ja kas, ihan hemmetin hauska peli, kuin taannoinen Citroen C1, mutta sähköisellä voimalinjalla. Yllättävän hiljainen ja vakaa myös moottoritiellä. Rakkautta ensi kokemalla.

Mikäpäs siinä sitten, erittäin mielenkiintoinen kokemus oli tarjota tuollaiseen vaihdossa museorekattua 35-vuotiasta Corollaa, vaan yllättävän "innokkaasti" kauppaa haluttiin tehdä, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Torstaina pitäisi Porvooseen saapua toiselta puolelta Suomea Seat Mii Electric. Kuskilla tulee olemaan mielenkiintoinen kontrasti tällä keikalla, kun parin pikalatauksen taktiikalla tulee ja kasarin kaasari-Corollalla menee :lol:
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyllähä Mii on pätevä työmatkapeli mutta kylläpä pääsi taas yllättään :facepalm_man:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tturku »

:D . Joo eipä olis omatkaqn aivokävyt tähän ratkaisuun uskoneet joten jätän jatkossakin eurojaskan ja loton muille :mrgreen:
Ja tietty onnea uudelle hankinnalle! Täälläkään tuskin siirrytään enään käyttöautoissa takaisin maamoottoreihin. Nyt on ollut sähkövispilät noin 1,5 vuotta ja vuoden.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnea hankinnalle! Työkaverin perheessä on noin 1,5 vuotta ollut kakkosautona vastaava Skoda, ja kovin tyytyväisiä ovat olleet.

Mii/Citigo/Up-sähköautosiskokset on muuten ääriesimerkki siitä miten lööppitotuudesta poiketen sähköaujoen jälleenmyyntihinnat eivät ole romahtaneet yleisesti. Nettiauton tarjontaa lun katsoo ja muistaa että tuollainen Mii maksoi vajaa viisi vuotta sitten uutena alle 20 t€, niin saa laskimella tulokseksi ehkäpä Suomen automarkkinan pienimpiä arvonalenemaprosentteja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4050
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

No joo, vähän itsenikin yllätin. Tuli vaan viimeisiin viikkoihin ihan liikaa keikkaa museoautolle, kun ei yhtälö toimi, niin sitten keksitään jotain muuta. Se, että tuossa oli kaksi vuotta liisari, oli loppujen lopuksi hyvä ratkaisu, kuten vähän ääneen aprikoin jo keväällä, kun i20:stä luovuin. Miin hintaluokan polttikset eivät vaan kiinnostaneet millään tavalla ja en kiellä, etteikö Konasta luopuessa pienen pieni kaiherrus sähköauton miellyttävään voimalinjaan jäänyt jonnekin takaraivon syövereihin.
Mietin, että mihin tarvitsen tällä hetkellä 500km toimintamatkaa, no en mihinkään, joten miksi maksaisin siitä ? Pihassa on neljä bensa-autoa, joilla voin lähteä sinne Lappiin jos on tarpeen. Muuten ajot ovat pääosin 0-70 km per päivä ja joskus jotain 100-150 km siivuja, sen pidempiä todella harvoin. Miillä tullaan ajamaan kaikki nuo ajot, poislukien ne joihin tarvitaan Hiacea ja talven pahimmat rospuuttokelit ja pakkaset tulen ajamaan Hiacella niinikään.
Nyt tulee sitten ostettua itselle omaksi hieman kalliimpi koirankoppi, siitä on sitten hyvä ponnistaa johonkin toiseen sähköautoon aikanaan.
Hiace jatkaa aina katsastus kerrallaan ja joku aika sitten ennustin, että siirryn Hiacesta suoraan sähköpakuun. Jos nyt räväyttäisin kunnolla, niin pihaan tulisi Volkkarin ID Buzz Cargo. Siitäpä kovasti tykkään. Jos Hiace pysyisi kasassa kohtuukustannuksin 3-4 vuotta ja jotakuinkin nykykunnossa, niin sitten voisi realisoida sen ja hävittää sen hetkisen henkilöauton ja pistää rahat käytettyyn Buzziin, sen rinnalle sitten joku harraste, jos sattuisi, että pojat ovat jo pyrähtäneet omilleen.

Mutta, pohdinnoista todellisuuteen, vaihdoin Superbin kaukosäätimen pariston. Tässä oli pari viileämpää aamua, niin oli ilmoitellut vaimolle. Edellinen vaihto 18.9.2022, karvan yli kaksi vuotta kesti. Sitä edelliset kestivät vuoden, 10kk ja 9kk. Valitettavasti edellisessä paristossa ei lue mitään tunnisteita, en millään muista minkä merkkinen oli. Jos siis oli pariston laadusta johtunut tämä huikea kestoaika. Superbin odometrissä näytti seisovan 129815 km. Matka jatkuu.

Ja AZP:lle, Mii ja kumppanit ovat tosiaan pysyneet hinnoissaan, tulevan autoni hinta on laskenut 3.5 vuodessa kolmisen tonnia, mikä on aika linjassa. Toki sillä on ajettu vasta 13000 km ja on kaikilla mausteilla mitä noihin sai.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
Su Syys 18, 2022 16:32
Mietinkin tuossa pari päivää sitten, että koskakohan Superbin kaukosäätimen paristo ilmoittelee itsestään. No, tänään oli aamulla ilmoitellut heikkoudestaan. Skoda Omamekaanikkona minulla oli tietenkin CR2032 hyllyssä ja paristo vaihtui parissa minuutissa vaimon työpäivän jälkeen. Edellinen vaihto 29.9.2021,
Et näköjään ole tännekään sitä patterin merkkiä kirjaillut. Etkä sitten kirjannut uuttakaan, ryökäle :D

Edit: olen muuten muutaman kerran ajanut bensa-citigolla, siinä 2012-ikäluokassa. Eihän se sinänsä autona kummoinen ole suuntaan tai toiseen, mutta tykkäsin siitä että se on rehellinen pikkuauto. Pieni ulkoa ja iso sisältä, kun on tingitty tilaa niistä kohdista, missä ihminen ei istu - vallan hyvä konsepti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Numba
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Numba »

IC1970 kirjoitti:
Ti Syys 24, 2024 17:16
Sitten tuli mieleen sisarkolmikko e-Up, Mii, Citigo. Kävin kokeilemassa ja kas, ihan hemmetin hauska peli, kuin taannoinen Citroen C1, mutta sähköisellä voimalinjalla. Yllättävän hiljainen ja vakaa myös moottoritiellä. Rakkautta ensi kokemalla.
Mielenkiintoista. Sijaisautona ollut C1 ja autona oli hauska, mutta se bensamoottorin käyntiääni oli karmea kokemus. Sähkö voisi olla ratkaisu, varsinkin jos paino vielä nousee ja sijoittuu lattiaan. Minkälaista työmatkaa tuollaisella voi ajaa, jos auto on ainoastaan latauksessa kotona tavallisesta töpselistä? Ilman minkäänlaisia vahvistuksia sähkölinjoihin tai tehokkaampia latureita.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mä luulen että Porvoosta rupee tippumaan tosi pieni kulutus lukemia kun yleisesti ottaenki noi kulkee pienel. :mrgreen:

Luulen et pärjää samalla tavalla kuin stellantiksilla vaikka akku onkin pienempi.
Itsellä reilu 70kilsaa työmatkaa päivässä eikä tartteis joka päivä latailla.
Suko latauksella pärjäisi ainakin tuon mutta jos on vähänkään vanhemmat sähköt tai ei tiedä kummoista piuhaa siellä menee niin ite ainaki uusisin syöttöpiuhan ja laittaisin supersukon.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5428
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

AZP kirjoitti:
Ti Syys 24, 2024 20:26
Nettiauton tarjontaa lun katsoo ja muistaa että tuollainen Mii maksoi vajaa viisi vuotta sitten uutena alle 20 t€
Niin, 15000€ on alle 20 t€. Noitahan ainaki ensalkuun myytiin polkuhintaan, mut niis olis leivottuna mukaan jotain hankintatukia. Mut se loppuasiakkaan hinta ei ollu 20 t€, eli jos Nettiauton hintapyynti johtaa kauppoihin, niin arvonalenema viiteen vuoteen on ollu alle 20 %.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4050
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Numba kirjoitti:
Ke Syys 25, 2024 08:37
IC1970 kirjoitti:
Ti Syys 24, 2024 17:16
Sitten tuli mieleen sisarkolmikko e-Up, Mii, Citigo. Kävin kokeilemassa ja kas, ihan hemmetin hauska peli, kuin taannoinen Citroen C1, mutta sähköisellä voimalinjalla. Yllättävän hiljainen ja vakaa myös moottoritiellä. Rakkautta ensi kokemalla.
Mielenkiintoista. Sijaisautona ollut C1 ja autona oli hauska, mutta se bensamoottorin käyntiääni oli karmea kokemus. Sähkö voisi olla ratkaisu, varsinkin jos paino vielä nousee ja sijoittuu lattiaan. Minkälaista työmatkaa tuollaisella voi ajaa, jos auto on ainoastaan latauksessa kotona tavallisesta töpselistä? Ilman minkäänlaisia vahvistuksia sähkölinjoihin tai tehokkaampia latureita.
Pidempiaikaista kokemuspohjaa ei Miistä vielä ole, toki mulla on yli vuoden kokemus sukolataamisesta Konan kanssa. Opiskelin kuitenkin kaiken mahdollisen ja jotakuinkin näin:

*Miin akun nettokapasiteetti on 32.3 kWh
* Tuhansien käyttäjien (esim. ABetterRoutePlanner) keskikulutus ympärivuotisesti 15,8 kWh
* Keskimääräinen toimintamatka 200 km, hyvissä olosuhteissa pystyy ylittämään tehtaan lupaaman 260 km, sellaista keliä tai olosuhdetta ei normaalimaailmassa ole, etteikö autolla pääsisi 120 km latauksella
* Omakohtainen kokemus sukosta on, että esim. 13 tunnin latauksella (kotona klo 17 ja lähtö klo 06), akkuun saa vähintään 150 km toimintamatkaa
* Edestakainen 60 km suunta yht. 120 km onnistuu ilman mitään ylimääräistä panostusta lataukseen aivan varmasti, todennäköisesti 75 km suunta yht. 150 km päivässä menee myös muutamaa "pysy kotona" päivää lukuunottamatta per vuosi

Dataa on luvassa ja toivottavasti siitä on apua niille, joille tämmöinen pikkuauto olisi käyttötarpeeseen sopiva. Huomenna on mielenkiintoista kuulla kuskin mietteet, joka ajelee auton Joensuusta Porvooseen. Rapiat 400 km ja keli ilmeisen haastava sateen ja tuulen takia, yhdellä rupeamalla matka menisi n. 4.5 tunnissa, mutta Miillä joutunee pitämään n. 1.5 tuntia lataustaukoja ja kokonaismatka-aika on reilut 6 tuntia.

Ennustelisin, että tuo oma työmatka menee ideaalikelissä alta 10 kWh:n kulutuksella ja ympärivuotinen kulutus osunee sinne 15-16 kWh:n haarukkaan, kuten muillakin käyttäjillä.

Silloin aikoinaan maahantuoja tuplasi hankintatuen ja hinnanmuodostus oli perusmallissa seuraava ensimmäisissä tilauksissa, joita rekisteröitiin Suomeen eniten juuri toukokuussa 2021, jolloin omakin tuleva auto on rekattu:
Volkswagen-konserniin kuuluva Seat tuo Suomeenkin poikkeuksellisen edullisen Mii electric -täyssähköauton. Lähtöhinnaltaan 19 388 euroa maksavaan Seat Mii Electriciin saa ensinnäkin valtion myöntämän täyssähköauton hankintatuen 2000 euroa, minkä lisäksi vuoden 2019 loppuun asti auton maahantuoja tarjoaa 2000 euron lisäalennuksen. Niinpä auton lähtöhinta asettuu Suomessa 15 388 euroon.
Tämä minulle tuleva on Electric Plus ja sen hinta oli aikoinaan 16 691,96 euroa. Nyt oli pyyntihinta 3v ja 4kk myöhemmin 15890 euroa.

Lisähinnalla sai:
16" kevytmetallivanteet, 185/50 R16 renkaat
Sumuvalot
6 kaiutinta
Tummennetut takasivuikkunat ja takalasi
Nahkaverhoiltu ohjauspyörä ja käsijarrukahva
Kahdessa osassa taitettava takaistuimen selkänoja
Type 2 - Suko -tilapäislatauslaite 1,8 kW
Musta sisäkatto
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
387
"Hirsch"
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 387 »

Mikä oli syynä että Nissan jäi pois. On koriltaan kuitenkin ihan ok näköinen ja akkukin hieman isompi. Itseäni kiinnostaa tuo uudempi koppainen.
Hese
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4050
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Käytettävyyden kannalta pitäisi olla N-Connect malli ja hinta nousi liian isoksi. Akku on isompi paperilla, mutta toimintamatka ei, lisäksi tuotakin Nissanin mallia vaivaa akun heikentyminen kilometrien myötä, siis enemmän kuin keskiverto-sähköautoa ja sopivan hintaiset olivat 100 tkm ajettuja, joten ei päässyt jatkoon. Myöskin Chademo-pikalataus oli ei kiitos, se on kuoleva laji, joten Miin CCS oli parempi vaihtoehto. Nissanin tiloja en tarvinnut, joten vähän ajettu ja uudempi ja halvempi Mii oli omalta kannalta mielekkäämpi ratkaisu.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4050
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Siinä vanha ja uusi vierekkäin, kirjaimellisesti.
Kuva

Jännästi nykyaikainen pikkuauto näyttää ihan jättiläiseltä entisaikojen keskikokoisen auton rinnalla, mutta näinhän se menee, katsokaa vaikka ysisatkua liikennevaloissa nykyisen "ison" auton rinnalla.

Joensuusta kuski ajeli reilut 400 km kahdella välilatauksella ja keskikulutus oli tuommoinen, vähän alle puoli tankkia oli sähköä vielä jäljelläkin.
Kuva

Minun piti käydä kaupassa, niin menin tällä kertaa K-Supermarkettiin, jonka pihassa on K-Latauksen 100 kilon tolppia. Täytyi heti testata proseduuri tämän auton kanssa ja samalla todentaa, että K-Lataus pelittää. Pelittihän se.
Kuva

Aloitti karvan alta 30 kilon ja lopetti karvan päälle 20:n, jolloin latausta akussa oli jo yli 70%. Toimintamatkaa tuli tuon 17 minuutin kauppareissun aikana 60 km lisää.

Kaupan pihasta kotiin tuli matkaa 17.7 km, lähdössä oli toimintamatkaa 174 km ja kotona...
Kuva

Että vähällä menee, sähkö vaan lisääntyy. Tämä tulee olemaan edullinen matkantekijä. Kaupungissa kovin regenerointi käytännössä pysäyttää auton ilman jarrua, sitä kannattaa kyllä hyödyntää siellä ja opetella hellittämään kaasua niin, että pysäyttelee itsensä ennen estettä/risteystä. Maantiellä en tykkää noin kovasta regeneroinnista, vaan annan rullailla mieluummin.

Kaivelin talvirenkaat takaboksista pois että sain kotilaturin esiin. Tökkeli kiinni super-sukoon ja toinen pää autoon, heti alkoi puhisemaan. Pitihän se testata, että on laite kunnossa.
Kuva
Kuva

Kauhean vähän infoa tulee, mutta kun jotain räppänää autossa raotti, niin näytössä näytti jäljellä olevan latausajan täyteen akkuun, kahdeksaa tuntia tarjosi nyt. Latasin Seat Connectin, mutta ainakaan vielä en saanut sitä pelittämään auton kanssa. Seatin kotisivujen perusteella pitää lähettää joka yhteyslomake Mii Electricin tapauksessa, jos haluaa etäpalvelut käyttöön, eli ilmeisesti aktivoivat auton e-simmin, jota ilman ei tule yhteyttä. Katsotaan kuin käy.

Rokit sain soimaan pienen räpeltämisen jälkeen niin, että kun laittaa virrat päälle, jatkaa siitä mihin kännykkä viimeksi jäi. Se on hyvä se. Äänentoisto on oikein mainio, kuusi kaiutinta soi tuossa kopperossa paremmin kuin hyvin.
Kuva

Takakontissa oli Goodyear Ultra Grip 600 nastarenkaat, mietinkin tuossa, etteivät ne varmaan ole 16-tuumaiset eivätkä olleetkaan, normityyliin EtaBetan tarvikevanteet ja 15-tuumaiset. Kelpaa kyllä, ei siinä. Kesärenkaiden profiili on hieman outo 185/50/16 ja talvirenkaissa 185/60/15. No, kumpikin satsi on näillä kilsoilla uudenveroinen, joten rengaskauppaan ei ihan heti ole asiaa.
Kuva

Muutenkin, auto tuoksui ihan uudelta ja fiilis oli kaikinpuolin uudenkarhea, vaikka autolla on ikää jo yli 3 vuotta. Kilometrit olivat lunastaessa 13258, eihän tuolle paljoa ole ajettu, ei. Täytyy katsoa, saisiko jossain välissä itseä pahemmin kastelematta huomenissa pestyä auton, niin voisi pinnoittaa sen tallissa, tulisi samalla tsekattua maalipinta kunnolla naarmujen tai lommojen varalta, joita ei matkalla virttyneestä autosta peruskatselulla juurikaan löytynyt. Nyt on nimittäin tallissa tilaa puuhastella !
Kuva

Vähästi harmittaa, että lataus on oikeassa takakyljessä, joutuu peruuttelemaan talliin. Toisaalta, pääsee suoraan ulos, eikä tarvitse vekslata silloin, joten kai se sitten on 50/50. Tuntuu vaan oudolta ajella takaperin talliin, kun siellä on aina oltu nokka edellä.

Tässähän ei sitten mitään ledejä ole, joten jossain vaiheessa joutunee ajovalojakin vaihtamaan. Hyi olkoon, pitää varovasti tarkastella, joutuuko puoli autoa purkamaan jos moinen osuu eteen. Konehuone on aika karun näköinen, ei ole turhia peitteitä laiteltu vaan kaikki on komeasti framilla. Pikkuakun tsekkasin heti talliin päästyä ja Defa vakuutteli sen olevan täydessä latingissa. Katsotaan, kuinka kestää ja onko tällä mallilla tapana oikutella sen suhteen, kuten kovin yleistä näissä sähkö-ja hybridiautoissa tuntuu olevan 12v akun ongelmat.
Kuva

Ja mikä fiilis ? Tosi hyvä, pirteä ja näppärä ajettava ja menee melkein kuin itsestään. Aika iso kontrasti on vanhaan Corollaan, jossa kuski joutuu tekemään töitä tosissaan. No, onneksi mulla on Hiace, sillä voi AJAA välillä, kun tällä vaan mennään.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja anv »

IC1970 kirjoitti:
To Syys 26, 2024 20:45
... Katsotaan, kuinka kestää ja onko tällä mallilla tapana oikutella sen suhteen, kuten kovin yleistä näissä sähkö-ja hybridiautoissa tuntuu olevan 12v akun ongelmat.
...
Tähän suosittelen tätä https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja ... rR15V5UIoh Nimittäin mitenkään muuten ei oikein 12V akusta saa tietoa, kun nuo autot tahtovat herätä ainakin osittain kun aukoo ovia tms. Tuolla kun näkee jostain 10m päästä jo tilanteen pitkälle menneisyyteen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin