Satkun vaihtamisnopeuksista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, ainakin perävaunun vetämistä vitosella on hyvä välttää. Olenpa ite ajanut koeajon 220tkm ajetulla 900i16:lla, jossa vitonen huusi. Eipä tarvinnut arvailla paljoakaan, mistä se voisi johtua. Ei se 5-vaihteen säästäminen maantienopeuksiin ole ainoastaan meikäläisen tapa. On siitä muutkin puhuneet, ettei vaihteiston laakerit kestä sitä "jurraamista" vitosella.

Tuohon mun ajopeliin on vaihdettu vaihteiston laakereita ensimmäisen omistajan kertoman mukaan 250tkm kohdilla. Oli alkanut vaihteistosta kuulumaan jauhavaa ääntä. Ostin auton 274tkm ajettuna. Ensimmäinen omistaja on vetänyt vaunua autolla, mutta en tiedä käyttikö hän 5-vaihdetta. Meikäläisen omistusaikana on piakkoin tullut satatonnia mittariin ja eipä vielä jauha laakerit. Eipähän tarvii ainakaan minun ajatella, että ajotavallani olisin laakerit kuluttanut loppuun. Katsellaan tossa 500tkm kohdilla, meneekö laakerit vaihtoon, kun on ajeltu ne taajama-ajot nelosella. :D

Tässä tää nähdään, vaikeapa on todistaa. Kukin taablaa tyylillään...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Niin kyllä se on niin, että vitosella ei ainakaan parane vetää mitään vaunua/kärryä :!: :!:
Asuntoavaunu porukoidessa liikkuessa on kuullut kuinka moni "hajottanut" vetämällä viitosella ja saabbi ei ole ainoo merkki kellä ei kestä vitonen. Vo*** ihan sama homma :lol:

Se vitonen on maantei vaihde.....vaikka nyky autoissa se monessa on jo kaupunki vaihde, eikä sillä etteikö saabbi jaksas vitosella mennä :P

Laatikkohan toimii roiskevoitelulla ja taas palataan sihen iän-ikuiseen laatikko öljy kysymykseen :!: Öljyn laadullakin/kunnolla varmaan vaikutuksensa... 8)
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Ei alle 80 km/h vitosella Saabilla. Johan sen nyt autostakin aistii, ettei se siitä tykkää. Eikä siellä hirveesti ole tehoreserviä, kun vitosella alle 80 km/h yrittää vedättää. Ainakaan tässä kaasarissa.

Mun kotipätkä on AIKA mutkainen ja kyllä talvikelillä jää vitonen käyttämättä, kun nopeuden joutuu pitämään useimmiten välillä 60-75 km/h, jotta pysyy tiellä. Kevään koittaessa taas otetaan viimeinenkin pykälä käyttöön, kun pito paranee ja matkanopeus nousee 80-90 km/h:n väliin. Mutkaisella ja mäkisellä tiellä ei satkulla pysty ajamaan jouhevasti jos yrittää vitosella selvitä ylämäkikiihdytyksestä kun alkunopeus on 60.

Muutenhan tätä kierroslukumittaritonta kaasaria ajetaan ihan korvakuulolta. Tähän asti on aina kuskin pokka pettänyt ennen autoa, sen verran tuo mölisee kun rivakasti rytkyttää. Yleensä korva käskee vaihtamaan kolmoselle (40) ja neloselle (60) vauhdissa.

Se on miesten hommaa kun tiukan paikan tullen rytkäyttää kolmoselle 80-kympin vauhdista ja vedättää tuonne 110-120 tienoille. On aika hiljaisia kyytiläisiä ja sitten aletaan kyselemään, että oletko nyt aivan varma ettei jotain hajonnut. Saabistihan ei moiseen edes alennu vastaamaan, Saabisti TIETÄÄ ettei mikään hajonnut, kuski ja auto siinä vain hienovaraisesti vaihtoivat kuulumisia :wink:
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja Pahis »

Kyllä tulee aika pieniä nopeuksia (50-) ajettua viitosella taajamassa. Just jotain tasamaata tai alamäkeä, mut jos tarvii kiihdyttää, niin kyllä silloin tulee haettua nelonen kehiin, paitsi jos tarvii tosissaan lähteä :D . Helposti pystyy ajaan ilman mitään jurinoita 1500 kierroksilla kun ei vedätä.
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

V-vaihteesta

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Täyspaineturboissa ahtopainemittari tulee oikeuksiinsa normaaliajossa juuri tuossa. Jos on 4. tai 5. vaihde päällä ja paineet alkavat olla oranssilla, saatikka punaisen alussa niin kyllä silloin tajuaa puusilmäinenkin vaihtaa alaspäin. Totta, ei viitsi jurnuttaa vitosella alle 80 km/h, se on tarkoitettu rauhalliseen 100-140 km/h -ajoon. Cruise päällä, tietenkin :D
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Minä kokeilin myös kyllä nousi 40 , no pikkasen kone huusi , kokeilin myös polkaista kaasun kerralla pohjaan ja nätisti kone murahti kierrokset siellä 6000 rpm pinnassa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pojathan on ollu raakoina tänään. Kerran (lue: monesti) on vedättänyt 99:llä pitkästi punaiselle ja kerran on käyny kone melkein 7000 rpm:ssä. Ei venttiilikoneisto sakannu.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Tohon en kyllä rupee yrittään.
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

heh

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

heh.. :D

just aioin kirjoitta, et täälähän on oikein laatikon rikkomistalkoot käynnissä, jos sama meno jatkuu.. :lol:

mäkään en kyl koklaa.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Minä olen aika usein talvella ajellut:

1-2 30km/h
2-3 60km/h
3-5 80km/h

kesällä:

3-4 75km/h
4-5 100-120km/h

Kyllä tuo auto sen verran huutaa, ettei varmaan vahingossa tule liikaa kierroksia pistettyä. Joskus tuntuu kyllä että nuo vaihteet ovat hieman lyhyitä, tai ehkä koneen ujellus vaan pelottaa.

Silti tuntuu, että kaupungissa pärjää ihan hyvin kun ajaa vaan 1. ja 2. vaihteella. Tietysti jos sattuu vahingossa noita vihreitä valoja enemmänkin tulemaan vastaan, niin voi vaihtaa 3-vaihteen.

4-vaihteen käyttö alle 70km/h nopeuksissa kyllä tuntuu jo jurnuttamiselta ja lootan kiusaamiselta.
Siriam
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Siriam »

saab900c kirjoitti:4-vaihteen käyttö alle 70km/h nopeuksissa kyllä tuntuu jo jurnuttamiselta ja lootan kiusaamiselta.
8O 8O

Meikäläinen ainaki joutuu vaihtaa 3-4 ~50km/h kun korvat ei kestä sitä koneen huutamista.
Ensimmäinen Saab: 900i 2.0L -89
Toinen Saab: 9-3 1.8t(=2.0t?) 2004vm.
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

dimebak kirjoitti:Pojathan on ollu raakoina tänään. Kerran (lue: monesti) on vedättänyt 99:llä pitkästi punaiselle ja kerran on käyny kone melkein 7000 rpm:ssä. Ei venttiilikoneisto sakannu.
Vuosia sitten (rikos vanhentunut), isäukon b-moottorinen 99 otti kakkosella helposti 100km/h lasiin. Siinä oli DX-porukalla pähkinää purtavaksi.
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Itse räväkämmin kiihdyttäessä vitoslootalla:

1. 0-30km
2. 30-60km
3. 60-85km
4. 85-110km
5. loppujollotus

Pappamoodi päällä ei kuitenkaan tuosta paljoa poikkea, kakkonen saattaa mennä silmään jo 20km vauhdissa.

Usein vitosella 80-alueelta 60-alueelle tullessa jollottelua, mutta ei poljentaa eli vähän vääntöä lootalle, sen verran että liikkuu. Nelonen kuitenkin yleisimmin, kolmosta jos aivan 40km rajotusalueella. Kaupungissa yleensä kakkosella ja pitkällä pätkällä kolmosta. Jos vähänkin mäkistä kaupunkia niin kakkosta ja kolmosta. Maantiellä jos tasasta niin yleensä 80km ja ylemmän nopeudet vitosella, ja kyllä sen huomaa jos vitosella alkaa tuntumaan että pienempää tarttis. Konttiperäkärryä painon mukaan yleensä nelosella, joskus harvemmin vitosella kun tilanne sallii.

Lootan perä on huutanut 100km nopeudessa vitosella jo viitisen vuotta siitä lähtien kun auton sain, mutta ei ole ääni saati vaihteiden löytyminen muuttunut miksikään.
#2274
Vastaa Viestiin