Ei alle 80 km/h vitosella Saabilla. Johan sen nyt autostakin aistii, ettei se siitä tykkää. Eikä siellä hirveesti ole tehoreserviä, kun vitosella alle 80 km/h yrittää vedättää. Ainakaan tässä kaasarissa.
Mun kotipätkä on AIKA mutkainen ja kyllä talvikelillä jää vitonen käyttämättä, kun nopeuden joutuu pitämään useimmiten välillä 60-75 km/h, jotta pysyy tiellä. Kevään koittaessa taas otetaan viimeinenkin pykälä käyttöön, kun pito paranee ja matkanopeus nousee 80-90 km/h:n väliin. Mutkaisella ja mäkisellä tiellä ei satkulla pysty ajamaan jouhevasti jos yrittää vitosella selvitä ylämäkikiihdytyksestä kun alkunopeus on 60.
Muutenhan tätä kierroslukumittaritonta kaasaria ajetaan ihan korvakuulolta. Tähän asti on aina kuskin pokka pettänyt ennen autoa, sen verran tuo mölisee kun rivakasti rytkyttää. Yleensä korva käskee vaihtamaan kolmoselle (40) ja neloselle (60) vauhdissa.
Se on miesten hommaa kun tiukan paikan tullen rytkäyttää kolmoselle 80-kympin vauhdista ja vedättää tuonne 110-120 tienoille. On aika hiljaisia kyytiläisiä ja sitten aletaan kyselemään, että oletko nyt aivan varma ettei jotain hajonnut. Saabistihan ei moiseen edes alennu vastaamaan, Saabisti TIETÄÄ ettei mikään hajonnut, kuski ja auto siinä vain hienovaraisesti vaihtoivat kuulumisia

Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713