Ja matka jatkuu...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Ja matka jatkuu...

Viesti Kirjoittaja jannes »

Kävin tänään katsastamassa 900:n ja tiesin, että se on suurinpiirtein kunnossa. Mutta katsastussetä ei löytänyt ensimmäistäkään vikaa. Ei edes suullista huomautusta mistään! Kehui vielä, että harvoin näkee tämänikäistä autoa näin hyvässä kunnossa.
Loppupäivä ajeltiinkin sitten suupielet korvissa :D

(Tosin täytyy tunnustaa, että molemmat etujarrut on huollettu ja pantu uudet tiivisteet. Samoin vetoakselin tunneli tehtiin alkuviikosta uusiksi kuskin puolelle, kun oli vähän mennyt rapeaksi.)
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Nyt kelpaa taas ajella, ja toivotaan huolettomia kilometrejä nyt sitten.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

samat sanat kunnossa olevalla saabilla on ilo ajaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eipä ihme, että on ollut niin kirkas päivä, kun yksi ajaa tuossa melko likellä ku Naantalin aurinko :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
uubi
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 23:04
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja uubi »

Itsellä olis kans saabin katsastus eessä kohta ,muuten varmaan menee läpi mutta virta avain tuppaa lähteen irti millon tahansa.Ovatko ne yleensä siitä miten tarkkoja ja mitä se uus virtalukko mahtaa maksaa?
900i 2.1 16v -92 # 2361
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Kyllä se siitä huomauttaa jos huomaa, teetä vara avain ja aseöljyä lukkoon autta tämän katsastuksen ohi.
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Tänään meni myös toi mun satkuni läpi ilman huomautuksia. 8)
#2277
uubi
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 23:04
Paikkakunta: Nivala

Kyllä se siitä huomauttaa jos huomaa, teetä vara avain ja as

Viesti Kirjoittaja uubi »

Tämähän oliki hyvä vinkki,eipä tullu heti itelle mieleen.Nyt ei lähe avain ku ulosvetäjällä ennen aikojaan. :idea:
900i 2.1 16v -92 # 2361
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Lukkoseppä laittaa uudet haitat vanhaan lukkosylinteriin parillakymmenellä eurolla, hintaan saattaa saada vielä tingittyä koodin perusteella valmistetun (alkuperäisen mittoja vastaavan) uuden avaimen. Tällainen avain sopii yleensä sujuvasti auton kaikkiin lukkoihin. Joudut tosin irrottamaan sen lukkosylinterin itse.

Katsastusta varten tehty "leveä" avain ei yleensä toimi hyvin vähemmänkuluneissa lukoissa (takaluukku, vänkärin ovi). Kuluneen avaimen käyttäminen kuluttaa lukkoa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

jus kirjoitti:Kuluneen avaimen käyttäminen kuluttaa lukkoa.
Näin on. Itsellä olis tarkoitus tilata uusi käyttöavain, ihan Saabin oma.

EDIT: Tänään tilattu uusi virta-avain Turboon 8)
Viimeksi muokannut dimebak, Ti Huhti 19, 2005 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Nonniin, sain vihdoin oman autoni ajoon puolen vuoden talviseisonnan jälkeen. Auto lähti mukavasti käyntiin muutaman sekunnin starttauksen päätteeksi.

Aluksi venttiilikopan tiiviste fuskasi hieman oikeasta takareunastaan, mutta on nyt asettunut tiiviiksi. Paisari lykkäsi myös ensalkuun pientä kuplaa. Jarrut olivat hyvässä kunnossa - toisin kuin pelkäsin - vaikka levyjen pinnalla olikin pientä ruostetta. Dyno näytti n. 5% heittoa etujarruille ja takana oli 0.

Lambdaa ei kuitenkaan saatu kohdalleen, minkä syyksi paljastui vuotava dp:n ja katin tiiviste sekä laipan reuna. Paikkailu ei saanut tiputettua happiarvoa sallittuun 1.03:een. Muutenkin putkisto oli seisonnan aikana muuttunut aika happamaksi. Perjantaina on tarkoitus ruuvauttaa kiinni uusi putkisto mallia Motonet sekä säätää lambda kohdalleen. Sitten ei muuta kuin kokeilemaan leimaa.

Hyvin auto oli kyllä muuten kestänyt seisonnan. Kaikki sähkövehkeet pelasivat asiallisesti ja silmämääräisesti uutta mätänemistä ei ollut havaittavissa. Mielestäni tein aika hyvin vamistelut seisontaa varten, ehkä sillä oli jonkin sortin osuus. Jatkossa voisi tietysti harkita pakoputken tulppaamista seisotuksen ajaksi.

Oli kyllä tosi upeat fiilikset päästä taas ajamaan autolla. Alusta tuntui mukavan jäykältä ja mitään ylimääräisiä nitinöitä ei kuulunut. Tietty hirveästi kaikenlaista pikkujuttua on mitä pitäisi laittaa - lähinnä maalipinnassa - mutta tarkoitus on tehdä niitä pikkuhiljaa ilman stressiä. Täytyy hyväksyä että auto ei ole täydellinen ja nauttia joka kilometristä.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Happiarvolla tarkoitit varmaan lambda arvoa ??
1,03
Happi saa olla kat mallis enemmän.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vastaa Viestiin