Kävin tänään katsastamassa 900:n ja tiesin, että se on suurinpiirtein kunnossa. Mutta katsastussetä ei löytänyt ensimmäistäkään vikaa. Ei edes suullista huomautusta mistään! Kehui vielä, että harvoin näkee tämänikäistä autoa näin hyvässä kunnossa.
Loppupäivä ajeltiinkin sitten suupielet korvissa
(Tosin täytyy tunnustaa, että molemmat etujarrut on huollettu ja pantu uudet tiivisteet. Samoin vetoakselin tunneli tehtiin alkuviikosta uusiksi kuskin puolelle, kun oli vähän mennyt rapeaksi.)
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Itsellä olis kans saabin katsastus eessä kohta ,muuten varmaan menee läpi mutta virta avain tuppaa lähteen irti millon tahansa.Ovatko ne yleensä siitä miten tarkkoja ja mitä se uus virtalukko mahtaa maksaa?
Lukkoseppä laittaa uudet haitat vanhaan lukkosylinteriin parillakymmenellä eurolla, hintaan saattaa saada vielä tingittyä koodin perusteella valmistetun (alkuperäisen mittoja vastaavan) uuden avaimen. Tällainen avain sopii yleensä sujuvasti auton kaikkiin lukkoihin. Joudut tosin irrottamaan sen lukkosylinterin itse.
Katsastusta varten tehty "leveä" avain ei yleensä toimi hyvin vähemmänkuluneissa lukoissa (takaluukku, vänkärin ovi). Kuluneen avaimen käyttäminen kuluttaa lukkoa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Nonniin, sain vihdoin oman autoni ajoon puolen vuoden talviseisonnan jälkeen. Auto lähti mukavasti käyntiin muutaman sekunnin starttauksen päätteeksi.
Aluksi venttiilikopan tiiviste fuskasi hieman oikeasta takareunastaan, mutta on nyt asettunut tiiviiksi. Paisari lykkäsi myös ensalkuun pientä kuplaa. Jarrut olivat hyvässä kunnossa - toisin kuin pelkäsin - vaikka levyjen pinnalla olikin pientä ruostetta. Dyno näytti n. 5% heittoa etujarruille ja takana oli 0.
Lambdaa ei kuitenkaan saatu kohdalleen, minkä syyksi paljastui vuotava dp:n ja katin tiiviste sekä laipan reuna. Paikkailu ei saanut tiputettua happiarvoa sallittuun 1.03:een. Muutenkin putkisto oli seisonnan aikana muuttunut aika happamaksi. Perjantaina on tarkoitus ruuvauttaa kiinni uusi putkisto mallia Motonet sekä säätää lambda kohdalleen. Sitten ei muuta kuin kokeilemaan leimaa.
Hyvin auto oli kyllä muuten kestänyt seisonnan. Kaikki sähkövehkeet pelasivat asiallisesti ja silmämääräisesti uutta mätänemistä ei ollut havaittavissa. Mielestäni tein aika hyvin vamistelut seisontaa varten, ehkä sillä oli jonkin sortin osuus. Jatkossa voisi tietysti harkita pakoputken tulppaamista seisotuksen ajaksi.
Oli kyllä tosi upeat fiilikset päästä taas ajamaan autolla. Alusta tuntui mukavan jäykältä ja mitään ylimääräisiä nitinöitä ei kuulunut. Tietty hirveästi kaikenlaista pikkujuttua on mitä pitäisi laittaa - lähinnä maalipinnassa - mutta tarkoitus on tehdä niitä pikkuhiljaa ilman stressiä. Täytyy hyväksyä että auto ei ole täydellinen ja nauttia joka kilometristä.