Jarrujen merkkivalot
Jarrujen merkkivalot
Tästä on varmaan joskus keskusteltukin, mutta en löytänyt sopivia hakusanoja.
Eli ongelmana on käynnistyksen jälkeen palamaan jäävät käsijarrun ja jarrunesteen merkkivalot. Vika ilmenee vain pakkasella. Mitä enemmän pakkasta sitä pitempään valot palavat. -20 asteen pakkasessa ne palavat jo muutaman minuutin. Valot myös sammuvat himmentyen eli eivät kerralla. Pikkupakkasella saattavat hiukan hehkua vaan puolisen minuuttia. Jos auto on lämppärissä (myös sisätilanlämmitin) valojen paloaika vähintäänkin puolittuu.
Jos valot palavat himmeänä niin esim. käsijarrun käyttäminen kirkastaa käsijarrun merkkivalon normaaliksi. Jarrunestettä on ja merkkivalo palaa kun nostaa kohon nesteestä. Käsijarrun valo toimii normaalisti.
Arvelisin ongelman olevan jossain maadoituksessa, jolla on jotain tekemistä lämpötilan kanssa. Mutta mistähän päin kannattaisi aloittaa vian paikallistaminen?
Eli ongelmana on käynnistyksen jälkeen palamaan jäävät käsijarrun ja jarrunesteen merkkivalot. Vika ilmenee vain pakkasella. Mitä enemmän pakkasta sitä pitempään valot palavat. -20 asteen pakkasessa ne palavat jo muutaman minuutin. Valot myös sammuvat himmentyen eli eivät kerralla. Pikkupakkasella saattavat hiukan hehkua vaan puolisen minuuttia. Jos auto on lämppärissä (myös sisätilanlämmitin) valojen paloaika vähintäänkin puolittuu.
Jos valot palavat himmeänä niin esim. käsijarrun käyttäminen kirkastaa käsijarrun merkkivalon normaaliksi. Jarrunestettä on ja merkkivalo palaa kun nostaa kohon nesteestä. Käsijarrun valo toimii normaalisti.
Arvelisin ongelman olevan jossain maadoituksessa, jolla on jotain tekemistä lämpötilan kanssa. Mutta mistähän päin kannattaisi aloittaa vian paikallistaminen?
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Jarrujen merkkivalot
Jarrunestesäiliön korkissa on nestemäärän anturi. Korkin keskellä on kumikalvo, josta painamalla voi pakottaa kohon alas ja siten testata merkkivalon toiminnan. Jos jarrunestettä on jossain vaiheessa kulunut enemmän kuin säiliöön on saatu korvausilmaa, voi tuo kumikalvo jäädä lommolle alaspäin. Ruuvaa korkki auki, paina mäntää ylöspäin, tai tarvittaessa puhalla paineella se kalvo ylös.
Ainakin omassa 99:ssä mystinen ajoittainen jarruvaroitusvalon palaminen loppui tällä konstilla pysyvästi. Nestettä oli koko ajan tarpeeksi eikä käsijarrukytkinkään kummitellut.
Tämä on ainakin helppo tarkistaa, vaikkei juuri tämä olisikaan autossasi vikana.
Ainakin omassa 99:ssä mystinen ajoittainen jarruvaroitusvalon palaminen loppui tällä konstilla pysyvästi. Nestettä oli koko ajan tarpeeksi eikä käsijarrukytkinkään kummitellut.
Tämä on ainakin helppo tarkistaa, vaikkei juuri tämä olisikaan autossasi vikana.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Jarrujen merkkivalot
eikö tuon voi stekata irroittamalla johto korkista niin ei pitäisi palaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Jarrujen merkkivalot
Kompataan 

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Jarrujen merkkivalot
Sulla ilmenee tämä 1992-vuosimallin ysisatasessa? Tyyppivika parin viimeisen vuoden satkujen mittaristossa. Aikaviivepiiri, joka ohjaa jarrujen varoitusvaloa, sijaitsee mittariston yhteydessä. Se kärvähtää ja tuloksena on hitaasti himmenevät varoitusvalot, täsmälleen kuten kuvaat. Tätä aikaviivepiiriä ei ole satkuissa ennen v. 1992.
Mulla on sama vika päällä. On käsillä jo varamittaristo, ei vielä vaihdettu osia näistä ristiin. Se aikaviivepiiri näyttää kyllä erinomaisen simppeliltä parin komponentin viritykseltä. Ainakin elektrolyyttikondensaattori siitä todennäköisesti ikääntyy pilalle. Kokeilen varmasti vaihtaa ennen koko aikaviivepiirin vaihtoa.
Mulla on sama vika päällä. On käsillä jo varamittaristo, ei vielä vaihdettu osia näistä ristiin. Se aikaviivepiiri näyttää kyllä erinomaisen simppeliltä parin komponentin viritykseltä. Ainakin elektrolyyttikondensaattori siitä todennäköisesti ikääntyy pilalle. Kokeilen varmasti vaihtaa ennen koko aikaviivepiirin vaihtoa.
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993 sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, molemmat museoitu ja kauniin sään ajossa. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Re: Jarrujen merkkivalot
ja muista liittää kuvia siitä tänne luonnollisesti
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Jarrujen merkkivalot
Sama olisi täällä edessä, dokumentoi ehdottomasti jos saat kuntoon. Vielä omassa himmentynyt lämmettyään niin ettei ole katsuri huomauttanut. Jos viitsit räppää muutama kuva tänne piiristä jos pääsisi jo metsästämään komponentteja valmiiksi vaihtoa varten.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
Re: Jarrujen merkkivalot
Nappaan kunnon kuvat ja inventoin komponentit kun pääsen tuohon käsiksi. Talven aikana varmasti!Sama olisi täällä edessä, dokumentoi ehdottomasti jos saat kuntoon. Vielä omassa himmentynyt lämmettyään niin ettei ole katsuri huomauttanut. Jos viitsit räppää muutama kuva tänne piiristä jos pääsisi jo metsästämään komponentteja valmiiksi vaihtoa varten.
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993 sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, molemmat museoitu ja kauniin sään ajossa. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Re: Jarrujen merkkivalot
HEH...mullakin satkussa ilmenee aika ajoin tuota, -92 2.1 

Jäsen 4448
Saab 900 2.1i 3D -92
joku nissan kaskai 1.6
Saab 900 2.1i 3D -92
joku nissan kaskai 1.6
Re: Jarrujen merkkivalot
...Se taitaa siis tulla ilmi käytännössä jokaisessa 1992-1994 vuotisessa satkussa... En ole vielä ehtinyt purkaa ja korjata mittaristoa, työlistalla kyllä!
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993 sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, molemmat museoitu ja kauniin sään ajossa. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Re: Jarrujen merkkivalot
luulisi sitten olevan jo joku muukin ulkomailla törmännyt saman dilemmaan 

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Jarrujen merkkivalot
Eikös tähänkin hommaan ole testeri
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Jarrujen merkkivalot
Asiasta löytyy jotain keskustelua ja tässä langassa ollaan kyllä oikeilla jäljillä asiasta. Alla linkki jossa tuotaa aikaviivepiiriä (t) pohdittu.
https://www.saabnet.com/tsn/bb/900/inde ... bID=432470
https://www.saabnet.com/tsn/bb/900/inde ... bID=432470
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)