Saab 99 h-moottorin vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Crisu3000
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Loka 22, 2024 13:27

Saab 99 h-moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Crisu3000 »

83- vuoden saab 99 h-moottori ilmeisesti vaihtokunnossa. Onko mahoton homma vaihtaa, lähinnä mietin vaihteiston irrottamista moottorista yms.. Haluisko joku ohjastaa tohon 99 mallin saabiin moottorin irrotuksen ja asennuksen vaiheittain. (Tai linkkaa jotain kyseisestä aiheesta kertovaa.)

Ja jos jollakin on toimiva hyväkuntoinen h moottori lojumassa niin saa tarjota. (Etelä-karjala ja lähialueet).
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saab 99 h-moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
petromies
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Saab 99 h-moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja petromies »

Koko paketti nostetaan pois ja erotetaan vasta sitten toisistaan.
Nop.mitt.vaijeri ja vsihteesiirtotanko irti. Tuon kartiopultin irrotus on rempan vaikein rasti.
Vanha jarrupala tms. Ylätukikolmion rungon välikn siten, että kun keulan nosta ylls, tukivarret eiväh pääse laskeutumaan alas. Ala pallonivelen pultit irti ja sisäkumin lemmari niin vou vetästä vetoakselin maljasta. Muistaakse tuota ei tarvi tehä kuin toiselle puolelle, kone nousee muljauttamalla.
Maski irti. Koko keulaelementti kerralla irti yhtenä pakettina, jäähdytin konepellin lukitus ym. Ajovalot jää paikalleen.
Sitten irrotetaan paineasetelma. Lopuksi johdot ja letkut ym.

Mutta miksi kone pitää irrottaa?
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 99 h-moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja anv »

petromies kirjoitti:
Ma Joulu 23, 2024 12:40
...
Vanha jarrupala tms. Ylätukikolmion rungon välikn siten, että kun keulan nosta ylls, tukivarret eiväh pääse laskeutumaan alas.
...
Tota ei tarvii tehdä 99:ssä...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 h-moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Oikealta puolelta se alapallo neuvotaan irrottamaan tukivarresta uudemmassakin 99:n/90:n ohjeessa, tuolla on vain huomattavan vanha kirja skannattuna:
https://www.saabnet.com/tsn/faq/manuals/99.html --> Engine/Transmission/Oil/Carb/Fuel Pump/Tank/Exhaust/Radiator/Water Pump/Fan/Throttle --> pdf:n sivu 17 eteenpäin
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 99 h-moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja anv »

Jeps, minä olen irroittanut molemmin puolin, niin saa enemmän tilaa liikutella konetta ilman että sisemmät vetonivelet kärsivät.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 99 h-moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu ja ruuvimeisseli tukivarren reikään niin pysyy poltsi kauempana ittestään ja mikäli joulunpyhinä menee sormi suuhun aina voi soittakkin :!:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Crisu3000
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Loka 22, 2024 13:27

Re: Saab 99 h-moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Crisu3000 »

petromies kirjoitti:
Ma Joulu 23, 2024 12:40
Koko paketti nostetaan pois ja erotetaan vasta sitten toisistaan.
Nop.mitt.vaijeri ja vsihteesiirtotanko irti. Tuon kartiopultin irrotus on rempan vaikein rasti.
Vanha jarrupala tms. Ylätukikolmion rungon välikn siten, että kun keulan nosta ylls, tukivarret eiväh pääse laskeutumaan alas. Ala pallonivelen pultit irti ja sisäkumin lemmari niin vou vetästä vetoakselin maljasta. Muistaakse tuota ei tarvi tehä kuin toiselle puolelle, kone nousee muljauttamalla.
Maski irti. Koko keulaelementti kerralla irti yhtenä pakettina, jäähdytin konepellin lukitus ym. Ajovalot jää paikalleen.
Sitten irrotetaan paineasetelma. Lopuksi johdot ja letkut ym.

Mutta miksi kone pitää irrottaa?
Öljyvalo palaa (Öljyä on) ja virranjakajan seudulta kuuluu kova vikinä, oon miettinyt että oisko siellä joku laakeri joka on loppu ja päästää öljynpaineet pihalle? Pitänee selvittää vika ja sitten miettiä vasta vaihtaako moottorin vai miten tekee mutta jotenkin vahva tunne ettei tuosta enää korjaannu helpolla. Männänrenkaat myös varmaan aika lopussa kun savuttaa vähän turhan paljon ja öljytikun reijästä tulee vähän höyryä lämpimällä koneella.

Toki jos on ideaa että mikä siellä vikisee niin saa kertoa, lisämainintana vielä että venttiilikopan välistä just sieltä virranjakajan kohdalta on vuotanut öljyä
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 99 h-moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja mestari »

Jos asia on kuten kerrot niin nopeampi ja halvempi vaihtaa moda siihen .niitä löytyy esim allekirj. Sopivasti ja kivasti
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
petromies
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Saab 99 h-moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja petromies »

Palaakos se öljyvalo jatkuvasti vai vain tyhjäkäynnillä. Ota johto irti öljykellosta, palaako vielä. Jos ei niin uusi öljykello ei paljo maksa ja kokeilee sitä, sammuukovalo.
Tuon ikänen kone jos on avaamaton, huohottelee ja savuttelee jonkin verran. Onko siitä loppupeleissä haittaa, riippuu käyttäjästä ja käyttömäärästä.
Kuivahko vikinä mahtaa tulla painelaakerista, joka joko itse on kuivahtanut tai sopivasti jää vastaamaan paineasetelman nokkiin että pitää ääntä. Musta koppa pois vauhtipyörän päältä ja tutkimaan.
Öljyntiputtelut Saabin koneessa on brittiperimän ominaisuus.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Crisu3000
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Loka 22, 2024 13:27

Re: Saab 99 h-moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Crisu3000 »

petromies kirjoitti:
Pe Joulu 27, 2024 00:22
Palaakos se öljyvalo jatkuvasti vai vain tyhjäkäynnillä. Ota johto irti öljykellosta, palaako vielä. Jos ei niin uusi öljykello ei paljo maksa ja kokeilee sitä, sammuukovalo.
Tuon ikänen kone jos on avaamaton, huohottelee ja savuttelee jonkin verran. Onko siitä loppupeleissä haittaa, riippuu käyttäjästä ja käyttömäärästä.
Kuivahko vikinä mahtaa tulla painelaakerista, joka joko itse on kuivahtanut tai sopivasti jää vastaamaan paineasetelman nokkiin että pitää ääntä. Musta koppa pois vauhtipyörän päältä ja tutkimaan.
Öljyntiputtelut Saabin koneessa on brittiperimän ominaisuus.
Vilkkuu ja palaa aika epäsäännöllisesti , jos antaa kunnolla kierroksia niin sammuu valo. Kiitos vinkeistä tutkin huomenna tilannetta tarkemmin
Avatar
rossnach
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Su Touko 21, 2017 13:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 99 h-moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja rossnach »

Kannattaa tutkia onko öljyn ylipaineventtiili juminut puolittain auki. Tälläisiä on itsellä tullut vastaan. Löytyy kuskin puolelta hihnapyöränpuoleisesta kopasta. Altapäin saa auki 17mm lenkillä ja jumiutuneen männän saa ulos lyhyellä 10mm tai 12mm pultilla nykäsemällä.
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 99 h-moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Oireet viittaavat juurikin edellä mainittuun ylipaineventtiilin takerteluun. se kannattaa puhdistaa ensiksi ja sen reikä. jos ei tällä ole muutosta, niin sitten toisella öljykellolla kokeilemaan.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 99 h-moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja anv »

Eikö se olisi yksinkertaisinta mitata ne öljynpaineet?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petromies
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Saab 99 h-moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja petromies »

Niin ois. Tulis kerralla oikia diagnoosi. Mutta se ei tunnu nykypäivänä olevan top10 joukossa kun vikaa haetaan.
Oli tuossa Audiv6 joka piti 1500 r pientä mokutusta ja sitä korjaamolla ihmettelivät. Sanoin että mitatkaa öljynpaine. No sellsinen 70 luvun metodi ei tullu kuuloonkaan, kun "kyllä ne anturit kertoo jos ei ole paineet kunnossa ja tää ei herjaa öljynpainetta"
Lopputulos kaikki kk laakerit punasella..
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Vastaa Viestiin