Koska ajan pitkiä matkoja sellaisilla teillä, jossa ei ole katuvaloja, niin ne H7:n kellertävät perusvalot eivät yksinkertaisesti riitä, koska pitkillä valoilla (+ LED-palkilla) ajettaessa valojen kirkkaus on moninkertainen. Kun harvoin tulee joku vastaan ja vaihdan lyhyet päälle, niin silloin en näe hetkeen tietä lainkaan.
Tässä päästään ytimeen, eli kaukovalot ovat värilämpötilaltaan väärät. Silmä ei sopeudu moiseen, ja lopputulos on mainitsemasi.
Työkonepuolella asiaan paneuduttu vähän enemmän, ja esimerkiksi 5watts’in työvalot on havaittu erinomaisiksi. Kiinalaiset tehovalot jäävät kirjaimellisesti kirkkaasti toiseksi.
Liikenteessä pitää muistaa, että et ole siellä yksin. Sama kokemasi ”sokeutuminen” iskee viattomaan vastaantulijaan, jos sinä kohentelet omia valoja mielesi mukaan.
Väittäisinpä, että värilämpötilaero ei ole se ongelma, vaan moninkertainen ero valotehoissa, kun vertaa minkä tahansa auton normivalojen ja hyvälaatuisen LED palkin tehoja. Ja juuri tästä syystä en ole ymmärtänyt aiemmin ns. Lisäpitkien kuin nyttemmin LED palkin käyttöä tai sallimista. Juu, olen ajanut sen verran keskellä ei mitään, sekä hyvillä että huonoilla valoilla, että ymmärrän hyvin sen kun (lisä-)pitkillä näkee ”riittävän” kauas. Mutta nimenomaan tuo lähivaloille vaihtamisen aiheuttama sokeus on todella paha tilanne.
MInusta ainoa järkevä tapa on sopeuttaa ajonopeus valoihin eli jos autossa on vain kynttilät keulalla, sitten ajetaan hiljempää.
Ja jos värilämpötiloista mietitään sitä virheellistä tai huonompaa, niin kyllä se vika on noissa H7ssa. Mutta miten sitä ennen nähtiin ajaa, kun ei ollut edes halogeeneja???
En millään tavalla puolusta enkä suosi hajavalotykkejä keulalleen asentavia. Tuolla näkee kaikenlaisia virityksiä, myös niissä LED lisävalopalkeissa. Mutta asiallisesti tehdyt parannukset ovat minusta paikallaan.
Suomen autoja koskevat valomääräykset ovat niin neuvostoajoilta, että ne pitäisi kirjoittaa alusta alkaen uusiksi. Jos haluttaisiin oikeasti tukea liikenneturvallisuutta, niin kaikkien valojen (pitkät, lyhyet, parkit, jarrruvalot, jne) vaihtaminen paremmiksi sallittaisiin ja katsastuksessa mitattaisiin niiden valotehot ja -kuviot. Ja kun se olisi sallittua, markkinoille myös tulisi parempia ratkaisuja eikä tarvitsisi turvautua kotitekoisiin virityksiin. Eikä niissäkään olisi vikaa, jos tekijät käyttäisivät maalaisjärkeä eikä periaatteella ”laitetaan niin pal tehoa, ku saahaan”. Kiva ajella sellaisen auton perässä, missä rekisterikilven valot ovat tehokkaammat kuin vanhemman rasnkalaisen lähivalot…
Mutta maalaisjärkihän on nykyään katoava luonnonvara.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Yksi vaihtoehto on tietenki vaihtaa lisäpitkät sellaiseen missä lyhyempi kantama jolloin voi ajella pidempään pitkillä eikä ero ole niin suuri.
Itsellä on yhdessä autossa sae seeker 20:set missä lyhyehkö mutta laaja ja tasainen keila niin on miellyttävä.
Toisessa luminalightsin x80:set mitkä edellisessä autossa olivat ärsyttävät kun ero oli lyhyihin raju mutta nykyisessä käyttiksessä on hyvät led lyhyet niin nytten niillä pärjää.
Ajattelin olla puuttumatta tähän valokeskusteluun, kun on tullut joskus avauduttua aiheesta, mutta...
Nyt on tullut niin paljon hyvää kommenttia aiheesta alkaen silmien sopeutumisesta, että eihän mulla oo enää mitään lisättävääkään
Se on muuten hauska ilmiö tuolla kilometrien pituisilla suorilla, että mitä kirkkaampi palkki, sitä lähemmäs se tulee pitkät päällä.
Nelivalojärjestelmä pilasi valosuunnittelun ja tokihan siihen vaikutti myös aerodynamiikka. Miten muuten on nämä uudet ledivaloumpiot, mitkä heittelevät sitä valoa sinne sun tänne, niin osaavatko ne vähentää lähivaloa silloin, kun ajetaan ns. pitkä päällä. Tullaan taas siihen silmän toimintaan.
Sitten vielä kotitehtävä. Seuraavan kerran ajaessasi umpipimeässä, niin rajoita näkökenttää sieltä alhaalta esim. kädellä tai viholla tai mitä sopivaa sattuu löytymäänkään. Samalla keskityt tietenkin katsomaan sinne kauaksi.
Voilà
Jos xenonien kaverina olevien halogeenipitkien kellertävä väri on isoin ongelma, niin suosittelen ratkaisuksia laittoman valkoisia H7-halogeenipolttimoita.
Itselläni on nämä Narva H7 4500K halogeenit. Nämä ei tosiaan ole värinsä takia tieliikennelailliset, mutta vikailmoituksia tai häiritse vastaantulijoita enempää kuin keltaisemmat versiot. https://www.parlakoto.com/en/narva-4860 ... rmany.html
Jos xenonien kaverina olevien halogeenipitkien kellertävä väri on isoin ongelma, niin suosittelen ratkaisuksia laittoman valkoisia H7-halogeenipolttimoita.
Itselläni on nämä Narva H7 4500K halogeenit. Nämä ei tosiaan ole värinsä takia tieliikennelailliset, mutta vikailmoituksia tai häiritse vastaantulijoita enempää kuin keltaisemmat versiot.
UN/ECE sääntö nro 48 määrittelee ajovalojen ”valkoisen valon” CIE 1931 väriavaruudessa. Onko 4500 K todella sallittujen värikoordinaattien ulkopuolella? Monetkohan LED-valaisimet ovat värilämpötilaltaan yli 4500 asteen?
Aika huvittavaa nämä oikeaoppisten viestit ei sopivuudesta, kun löytyy, jopa Alfa Romeolle vuoden 1966 mallille hyväksyntä Led H4 polttimolle!
Tulee mieleen, että ovat todella olleet nuo Italialaiset kaukoviisaita, kun ovat jo silloin osanneet valmistaa Led yhteensopivan valaisimen!
Mitenkähän ovat silloin jo osanneet tuon Ledin hajavalon ottaa huomioon, kun Led oli silloin vasta märkä uni???
Listalta löytyy myös Volvo Amazon 1957-1970 H4 hyväksyntä!
On muuten olleet kaukonäköisiä Saabillakin, kun listalta löytyy myös OG 900 1978-1994 ja NG 900 1993-1998.
Eiköhän ne hajavalot jutut ole näitä Esson baarin juttuja, jos hankkii tuollaisen hyväksytyn H4 tai H7 Led polttimon, kun tuota listaa selaa.
Tällä hetkellä tuolla liikenteessä todella häikäsee nämä uusien autojen pikseli ja matriisi valot, jopa kirkkaassa auringon valossa päivällä!
Aika huvittavaa nämä oikeaoppisten viestit ei sopivuudesta, kun löytyy, jopa Alfa Romeolle vuoden 1966 mallille hyväksyntä Led H4 polttimolle!
Listalta löytyy myös Volvo Amazon 1957-1970 H4 hyväksyntä!
On muuten olleet kaukonäköisiä Saabillakin, kun listalta löytyy myös OG 900 1978-1994 ja NG 900 1993-1998.
Vai olisiko listalla automallit, missä on tilaa asennukselle ja asennuksen vaikeusaste ?
Onnea vaan katsastukseen -ellei nyt sitten Traficom ihan vallattomaksi heittäydy!
Saa korjata jos on (parempaa) tietoa, mutta tässä minun käsitykseni aiheesta:
LEDit ovat suhteellisen uusia vepottimia ja useimpia H4/H7 -yms -valaisimia kehittäessä niistä ei ole ollut tietoakaan ja Hx -speksi on tosiaan halogeenipolttimo, jonka tarkemmat speksit ovat sitten numerokohtaisesti hyvinkin tarkkaan määriteltyjä. Valaisimien E-hyväksyntää tehdessä on tietenkin käytetty niitä polttimoita mitä silloin on speksattu ja ollut tarjolla, eli vaan niitä perus halogeeneja.
Valaisimen E-hyväksyntä on siis halogeenille, niin sitä ei suoraan voi viralliseti korvata millään muulla polttimomallilla. Jotkut isommat vastuulliset polttimovalmistajat - esim. Osram Led Smart -mallille ja Night Breaker Led -mallille, kuten ylle on linkattu - ovat kehittäneet korvaavia polttimoita sitten tarpeeksi pitkälle että ne toimivat hyväksyttävien rajojen sisällä halogeeniumpioissa ja lenkittänyt testiin about kaikkia niitä autoja, joita ovat saaneet tarjolle ja hakeneet kombolle vanha umpio & oma polttimonsa maakohtaisia hyväksyntiä.
Osram kirjoitti:
Approved LED light source – only applies to the respective countries in which there is approval or to which an equivalent approval applies, and the vehicle models and light functions currently listed in the compatibility list. For more details see www.osram.com/nb-led
Jos esim. Saksassa saa hyväksynnän, niin tuskin silloin kovin kauhea hajavalotykki on. Jostain syystä Osramin listalla ei Suomea näy. Liekö täällä hankala käytäntö vai pystyisikö konttorilla lyömään inssille vaikka Saksan laput kouraan ja muutoskatsastamaan niillä LED-polttimot halogeeniumpioon? Tuskin ihan EU-laajuisesti kuitenkaan, kun listalla on aika monta muuta EU-maata: https://www.osram.de/am/night-breaker-l ... t=/nb-led/
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Jos xenonien kaverina olevien halogeenipitkien kellertävä väri on isoin ongelma, niin suosittelen ratkaisuksia laittoman valkoisia H7-halogeenipolttimoita.
Itselläni on nämä Narva H7 4500K halogeenit. Nämä ei tosiaan ole värinsä takia tieliikennelailliset, mutta vikailmoituksia tai häiritse vastaantulijoita enempää kuin keltaisemmat versiot.
UN/ECE sääntö nro 48 määrittelee ajovalojen ”valkoisen valon” CIE 1931 väriavaruudessa. Onko 4500 K todella sallittujen värikoordinaattien ulkopuolella? Monetkohan LED-valaisimet ovat värilämpötilaltaan yli 4500 asteen?
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen
Tietoni on noin 10 vuotta sitten luettu Moottori-lehden polttimovertailusta. Muistelen tuolloin ihmetelleeni miksi halogeeneille ei ole hyväksytty sellaisia värisävyjä, jotka xenoneissa ihan arkipäivää. En valitettavasti enää löytänyt netin syövereistä mitään tuohon testiin viittaavaa.