Satkun vaihtamisnopeuksista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tetammi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tetammi »

vilpertti kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Pojathan on ollu raakoina tänään. Kerran (lue: monesti) on vedättänyt 99:llä pitkästi punaiselle ja kerran on käyny kone melkein 7000 rpm:ssä. Ei venttiilikoneisto sakannu.
Vuosia sitten (rikos vanhentunut), isäukon b-moottorinen 99 otti kakkosella helposti 100km/h lasiin. Siinä oli DX-porukalla pähkinää purtavaksi.
Toi B-kone tykkää ilmeisesti enempi kierroksista, mä kanssa kerran kokeilin miten pitkälle kakkonen riittää kun toi peli jotain vähän nikoitteli.
Ensiks tuntus että meno loppuu johonkin kuuteenkymppiin mutta kun hetken odotti niin toi rupes kiihtyyn lisää aina johonkin 99 saakka ja enskanahan oli nelonen. Kierroksia varmaan riittävästi.

Enkä huomannu että koneen käynti olis sen jälkeen miksikään muuttunu, nykiminen tosin loppui vasta alipainesäätimen vaihdolla.

Vitosta oon pyrkiny käyttään vasta 80 jälkeen mutta jos tasamaalla joutuu vauhtii tiputtaan niin harvemmin sitä viittii keppiä hämmentää, vaan rauhallisti kiihdyttäen. Toi ässä kyllä jaksais vääntää 1500 kierroksesta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ah79
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Olen usein ennenkin kuullut juttuja, ettei vitosella saisi ajaa alle sen ja sen nopeuden. Pari asiaa on jäänyt hieman ihmetyttämään, haluaisiko joku paremmin tietävä valaista mua :?: :

-Eikös satkusta (ja useimmista muistakin autoista) petä yleensä ensimmäisenä sivuakselin laakerit, siis ne, jotka ovat juuri ennen perää? Tämä akselihan pyörii tietyllä ajonopeudella samalla pyörimisnopeudella&momentilla vaihteesta riippumatta, joten miten vaihteiden käyttö sen elinikään vaikuttaisi?

-Koska auton ilmanvastus ja siten liikuttamiseen vaadittava teho nousevat nopeuden neliössä ja vaihteiston akselien nopeudet (tietyllä vaihteella) lineaarisesti nopeuden noustessa, niin suuremmalla nopeudella myös vääntömomentit ovat aina suurempia kuin pienemmällä nopeudella. Miten siis 100km/h ajaminen vitosella voi muka olla vaihteistolle terveellisempää kuin 70 km/h ajaminen, jos jälkimmäisessä tapauksessa sekä pyörimisnopeus että vääntömomentti ovat pienemmät kuin edellisessä?

Voitelun kannalta voi todeta, että pääakselihan pyörii aina sen mitä moottorikin, käytännössä vähintään 1500 rpm, minkä luulisi ainakin terveen järjen mukaan roiskivan öljyä ihan tarpeeksi ympäri laatikkoa...

Se on tietenkin eri asia, jos autoa kiihdytetään väkisin isolla vaihteella pieneltä nopeudelta ylöspäin, mutta tasaista nopeutta ajettaessa en ole keksinyt yhtään syytä, miksi vitosta ei voisi käyttää jo vaikka alle kahdeksankympin nopeuksissa.
jupu
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja jupu »

No niin, täällä murehditaan voiko viitosella ajaa, mutta kertokaa miten saadaan kolmosen rattaan kestämään yli vuoden/ yhden kiihdytyksen.
Myykää minulle laatikko joka kestää sen...4 tai 5 vaihteinen.

Nimm.Eilen kesärenkaat tänään koe-ajo tulos 5 v. laatikko en enää 4 v ja "hieman" kolisee+ tökkii. :)

PS. 6. laatikko 5 vuoden sisällä, eikä johdu viitosella ajosta ! :cry:
YKÄ
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Joo mulla on ainakin kiekka mittarissa vihree alue alkaa n1200
ja siitä se vetää hyvin vaikka viitosella.

Mä olen näillä ajellut jo 25v ja aina on ollut se tyyli että alhaalta vedätellään,ja hyvin on kestänyt.Mutta järjenkäyttö on sallittu myös tässä.

Se on totta niinkuin joku kirjoitti että jos kiihdytät turbolla satasesta kaasupohjassa vitosella niin kyllä laatikko on paljon tiukemmilla kuin vaparilla viijestäkympistä sama juttu.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Taitaapi vaan satkun viislovisista se kolmonen lähteä ennen vitosta... omassa ei ollut kyllä vielä 300tkm kohalla onneksi mitään ongelmia minkään vaihteen kanssa :)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Vastaa Viestiin