Siitä voi olla monta mieltä onko Mazda2:n tai minkään muunkaan nykyaikaisen pikkuauton hinta oikealla tasolla, mutta toki tulee muistaa että nuo ei ole nykyisin mitään pieniä autoja ja ainahan kaikki tuntuu kalliilta kun muistaa mitä asiat maksoi 10 vuotta sitten.
Mutta jos nyt katsoo vain liisaridiilin kk-erää niin onhan tuo todella halpa diili hankkia uusi auto pihaan. Sen lisäksi vielä todella vähäriskinen. Jos maksat siis nyt kaksi vuotta 279 €/kk sisältäen huoltosopimuksen, niin se on yhteensä n. 6700 euroa, ja muistetaan että se sisältää rahoituksen korot. Korot on tänä päivänä tärkeä muistaa, koska tässähän hankinnan yhteydessä ei mene euroakaan kiinni autoon ja raha ei enää nykyisin ole ilmaista. Nopealla laskennalla jos suunnilleen samaan kustannustasoon pyrkisi 2 vuoden auton omistuksen aikana, olettaa että auton arvo alenee sen normaalin 15 % vuodessa, todellinen vuosikorko on 5 % ja huoltoihin yms. huoltosopimuksen sisältäviin juttuihin menee 300 €/v, niin se olisi kaksine renkaineen ja toimituskuluineen noin 17 000 euron auto, jolla voisi kuvitella pääsevänsä noin vähällä, rahoituskulut huomioiden.
Ja tässä laskelmassa on kuviteltu että autokauppa ei vedätä katetta välistä kun vaihtoehtoisesta kinneristä haluaa eroon, eli kahden vuoden jälkeen auton arvosta on jäljellä reilu 72 %. Varsinkin jos Porvoon Automyynti ei halua Maxdasta luopuessa ottaa vaihdossa mitään uutta, niin taitaisi autoa hävittäessä joutua ottamaan helposti tonnin pari lisää turpiin. Vale-Mazda tosin saattaa Toyotan sukulaisena pitää arvoaan vähän paremmin kuin muut perusautot, mutta joka tapauksessa halpaa autoilua on luvassa seuraavaksi pariksi vuodeksi.
Ja henkilökohtainen näkemykseni on että ei sitä paljon fiksummaksi voi kehonkuljetin muuttua. Jos siis ei ole tarvetta isoille vetomassoille, järkyttäville tavaramäärille ym. jutuille jotka vaatisivat isompaa autoa, niin onhan tuollainen nykyaikainen pikkuauto ihan järkevintä mitä voi hankkia.