Kai se liittyy siihen et lamellit lyhenee samalla ku urasyvyys pienenee niin pintaa ehkäpä siten enemmän kun lamellit ei taipuile enää mihi sattuu..aero kirjoitti: ↑Pe Loka 04, 2024 13:12Tykkään tästä virkkeestä:...eli märkäpito paranee alentuneen urasyvyyden ansiosta. En odottanut pääseväni lukemaan tälläistä informaatiota TM:stä, vaikka voikin pitää paikkansa tässä tilanteessa.TM kirjoitti: Kuluneen nastarenkaan hyvä suoritus perustuu alentuneeseen urasyvyyteen, minkä ansiosta renkaan pinta on jäykempi ja märkäpito paranee.
Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025
Johonkin tuommoseen sen lie pakko liittyä. Lisäksi varmaan siihen, että vastassa on nimenomaan märkä asfaltti, ei niinkään vesikerros jossa se urasyvyys taas tunnetusti on varsin pelastava tekijä.
Otsikon aiheeseen, koska vaimo viime talvena osti uuden käyttöauton ja pistää siihen sen mukana tulleet nastagummid, niin minä ruuvaan omani alle vaimon viime talveksi hankkimansa Blizzak-kitkat, mun nastat menee taas vara-autoa leikkivään vaimon vanhaan käyttikseen. Niin se piiri pieni pyörii
. TVR:ään menee alle siihen kuuluvat Michelinin X-Ice North4:t Audin vanteilla ja Ferrari talvehtii tallissa kesäkumeilla.
Otsikon aiheeseen, koska vaimo viime talvena osti uuden käyttöauton ja pistää siihen sen mukana tulleet nastagummid, niin minä ruuvaan omani alle vaimon viime talveksi hankkimansa Blizzak-kitkat, mun nastat menee taas vara-autoa leikkivään vaimon vanhaan käyttikseen. Niin se piiri pieni pyörii

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025
Nyt on huristeltu jo jonnii aekoo Continentaleilla. Hyvät renkaat on. Ajo-ominaisuudet on hyvät kuivalla, märällä ja myös jäälläkin. Lumella ei ole vielä päässyt ajamaan, mutta tuskin mitään erikoista odotettavissa. Melutaso on suorastaan häkellyttävän matala 9-5:n alla oleviin Hankook I-pike RS2 verrattuna. Mietin jo hetken, että tilaanko Saabiinkin Continentalit ja myyn Hankookit tori.fi:ssä pois? Sitten järkiinnyin, että jos lähtee kauemmas ajamaan, halvempaa on laittaa korvatulpat.Mertmi kirjoitti: ↑Ke Syys 25, 2024 18:05Renault Zoea varten ensi talveksi laitoin uudet 185/65R15 Continental IceContact 3 92 XL jo vanteille odottelemaan. Mietin tässä että monen merkkistä rengasta on ollut talvirenkaina, mutta Continentalia on alla ollut edellisen kerran vuonna 2011. Katsotaan mimmoiset nää on.![]()

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025
Ei nuo Hantuukit ole tosiaan hiljaisimmasta päästä. Juuri nuo edellä mainitut nastarenkaat tuli eilen laitettua alle sekä Octavia III:een että Insignia A:han. Ovat yhden talven jo alla olleet molemmat. Molemmissa 17" koossa, mutta Octaviassa 205/50 ja Insigniassa 225/55.
Meluero Insignian ja Octavian välillä on selvä Insignian hyväksi. Ei tuo Octavia muutenkaan ole hiljaisimmasta päässä rengasäänissä.
Octavia on äänekäs jopa kesärenkailla, jotka ovat Nokian Hakka Blue 225/45/17. Tuossa toisessa viestiketjussa onkin ollut juttua kesärenkaista. En tiedä onko vain kuvittelua, mutta jotenkin tuntui kuin noiden Nokialaisten melu olisi lisääntynyt sitä mukaa kun kuluvat
Noilla Hantuukin nastarenkailla Octavia selvästi pitää äänekkäämpää volinaa, kun sitä vastoin Insigniassa on vaimeampaa matalataajuisempaa ääntä. Se ei ole niin häiritsevää.
Ei tuossa Octavissa varmaan saa rengasmelua pois oikein mitenkään, mutta eri rengasmerkillä ja mallilla voisi asiaa varmaan lievittää. Kitkarenkaat olisi tuohon talveksi hiljaisin vaihtoehto. Saattavatpa olla jopa hiljaisemmat kuin kesärenkaat. Pitää vielä uudelleen pohtia tätä asiaa, mutta ei oikein yhden talven ajettuja viitsisi laittaa vaihtoon. Kesärenkaat vanteineen voisi pistää kyllä vaihtoon. Ostaisi uudet erilaiset vanteet ja sitten hiljaisimmasta päästä olevat kesärenkaat, mitkä sitten ovatkaan
Meluero Insignian ja Octavian välillä on selvä Insignian hyväksi. Ei tuo Octavia muutenkaan ole hiljaisimmasta päässä rengasäänissä.
Octavia on äänekäs jopa kesärenkailla, jotka ovat Nokian Hakka Blue 225/45/17. Tuossa toisessa viestiketjussa onkin ollut juttua kesärenkaista. En tiedä onko vain kuvittelua, mutta jotenkin tuntui kuin noiden Nokialaisten melu olisi lisääntynyt sitä mukaa kun kuluvat

Noilla Hantuukin nastarenkailla Octavia selvästi pitää äänekkäämpää volinaa, kun sitä vastoin Insigniassa on vaimeampaa matalataajuisempaa ääntä. Se ei ole niin häiritsevää.
Ei tuossa Octavissa varmaan saa rengasmelua pois oikein mitenkään, mutta eri rengasmerkillä ja mallilla voisi asiaa varmaan lievittää. Kitkarenkaat olisi tuohon talveksi hiljaisin vaihtoehto. Saattavatpa olla jopa hiljaisemmat kuin kesärenkaat. Pitää vielä uudelleen pohtia tätä asiaa, mutta ei oikein yhden talven ajettuja viitsisi laittaa vaihtoon. Kesärenkaat vanteineen voisi pistää kyllä vaihtoon. Ostaisi uudet erilaiset vanteet ja sitten hiljaisimmasta päästä olevat kesärenkaat, mitkä sitten ovatkaan

Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025
Minunkin näkemyksen mukaan nuo mainitut Hankookit ovat äänekkäät renkaat. Harmaan Accordin alle uuden parin hankin viime talveksi kahden melkein uuden rinnalle ja melkoinen jollotus, nimenomaan jollotus on läsnä jo jostain neljästäkympistä ylöspäin. Sulalla, siis, jota nyt suurin osa talvesta kuitenkin on. Hyvät renkaat lienevät muuten, mutta äänekkäät ovatten.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025
Nyt kun Alfa lähti eteenpäin, niin täytyi femmaan ostaa talvirenkaat. Italian kaipuu muodostui Alfan jälkeen niin suureksi, että päädyin Pirellin ice zero2 nastarenkaat tilaamaan.
https://www.rengas24.com/fi/uutinen/Tek ... n-tittelin
Jännä, että tuon mukaan olisivat ihan kärkikastia, mutta Suomen testauksessa eivät olleet lähelläkään kärkeä.
https://www.rengas24.com/fi/uutinen/Tek ... n-tittelin
Jännä, että tuon mukaan olisivat ihan kärkikastia, mutta Suomen testauksessa eivät olleet lähelläkään kärkeä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025
Tällaisia tuli hankittua kolmeen autoon yhdellä kertaa.
Eipä tästä nyt mitään järisyttäviä kokemuksia ole tullut,talvirengas siinä kuin muutkin.
Eipä tästä nyt mitään järisyttäviä kokemuksia ole tullut,talvirengas siinä kuin muutkin.
Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 on talvirengastestin paras nastarengas - se on voittanut kaikki Tekniikan Maailman testit, joissa se on ollut mukana. Hakkapeliitta 10 -nastarenkaassa yhdistyy huippuluokan pito ja käsiteltävyys lumisilla ja jäisillä teillä. Renkaan vierintävastaus on kaikkein alhaisin verrattuna testin muihin nastarenkaisiin, se jopa on alhaisempi kuin suurimmalla osalla kitkarenkaita.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025
Transittiin ostin uusimmat Hakkapeliitan nastat. Vanhat oli Nangangit, edellinen omistaja oli vielä eräs tunnettu asennusfirma joka on varmaan ostanut halvimmat. Ero kuin yöllä ja päivällä. Eikä Nangangit olleet mitenkään loppu, 6mm ja melkein kaikki nastat jäljellä.
Mutta pito on loistava, äänikään ei ole enää sellainen kuin niissä ekan sukupolven Hkpl10:ssä mitkä oli joskus vuosituhanteen vaihteessa ekassa Saabissa, 90:ssä. Ne kyllä ulisi silloin, mutta ehkä autokin on hiljaisempi. Ja takarontti kolisee niin paljon, ettei muut äänet häiritse, toivottavasti työkalut pomppii eikä iskarit ole mennyt, täytyy pyhinä tutkia...
Kotimaiset ostin kolmesta syystä:
-Ne on todennäköisesti hyvät, jossei välttämättä parhaat.
-Hintaero muihin merkkirenkaisiin oli olematon, 20-30e sarja (Michelin, Conti, Bridgestone), ja talvirenkaiksi en halpiksia osta enää ikinä, jollei tule henk.koht. konkurssia.
-Nämä on tehty Suomessa, joten osa rahasta jää tänne, toki materiaali tulee ulkomailta.
Mutta suosittelen, kestävyydestähän ei ole vielä tietoa.
Malli siis Hakkapeliitta c4, kaupoissa on myös vanhempaa c3 mallia, siitä ei kokemusta.
Mutta pito on loistava, äänikään ei ole enää sellainen kuin niissä ekan sukupolven Hkpl10:ssä mitkä oli joskus vuosituhanteen vaihteessa ekassa Saabissa, 90:ssä. Ne kyllä ulisi silloin, mutta ehkä autokin on hiljaisempi. Ja takarontti kolisee niin paljon, ettei muut äänet häiritse, toivottavasti työkalut pomppii eikä iskarit ole mennyt, täytyy pyhinä tutkia...
Kotimaiset ostin kolmesta syystä:
-Ne on todennäköisesti hyvät, jossei välttämättä parhaat.
-Hintaero muihin merkkirenkaisiin oli olematon, 20-30e sarja (Michelin, Conti, Bridgestone), ja talvirenkaiksi en halpiksia osta enää ikinä, jollei tule henk.koht. konkurssia.
-Nämä on tehty Suomessa, joten osa rahasta jää tänne, toki materiaali tulee ulkomailta.
Mutta suosittelen, kestävyydestähän ei ole vielä tietoa.
Malli siis Hakkapeliitta c4, kaupoissa on myös vanhempaa c3 mallia, siitä ei kokemusta.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Transit l2h1 300m180 -12 (ka)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
-
- "Aero"
- Viestit: 421
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025
Täytynee etsiä kitkat ensi talveksi, 225/55R17 XL. Toki tonnilla+ saa uusia merkkituotteita. Käytetyt tahtoo olla jo 5v+ mitä nettihaku tuotti. Km:jä taitaa tulla alle 10tkm talviajossa. Mikähän tuossa olis ns. kultainen keskitie? Kakkosmerkin tekemä edellisen vuoden ykkösmerkin kumit? Ehdotuksia? Ei toki ns. euroopankitkoja.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025
Älä nyt sentään käytettyjä kitkoja osta. Sellaiset kelpaa vain auton alle seisonta-ajaksi tai siirtelyyn remontin ajaksi. Pinnoitettujakaan renkaita ei kenenkään kannata ostaa autoonsa talvirenkaiksi. Tietääkseni runkoina käytetään vanhoja kesärenkaita ja ne on paljon jäykempiä rungoltaan, kuin uutena valmistetut tavanomaiset talvirenkaat. Tästä seuraa se, että pidon menetys on rajumpi, koska rengas ei myötää auton heilahdusta ja anna kitkapinnalle mahdollisuutta pysyä tiessä. Eikä millään pahalla, matalalla profiililla oleva rengas ei ole paras mahdollinen valinta talvirenkaaksi muutenkaan. Suosittelen kaikille valitsemaan auton rekisteriotteelta löytyvät mahdollisimman pienet vanteet, mitä autoon saa laittaa ja kapeimman rengaskoon, mikä sieltä löytyy. Näin saat parhaat mahdolliset talviominaisuudet autoosi. Tässä menettelyssä on yleensä etuna, että renkaat on usein edullisempia, kuin niissä urheilullisempaan ajoon tarkoitetuissa kesäkoon matalaprofiilirenkaille mitoitetuissa isoissa vanteissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025
Minä soittelisin lumien sulaessa rengasliikkeitä läpi että mistä löytyy kohtuuhintaisimmat oikeat renkaat, sopien asennuksen vähän kesemmälle, ettei turhaan tartte sesonkiruuhkassa huhkia. Saattasin pyörät vaihdettuani myös viedä irtopyörät odottamaan, saavat vaihtaa sitten kun hyvin kerkeevät. Näin yleensä saa sovittua kohtuullisia hintoja, nyt Alfan alla oleva ylläolevan speksin täyttävä Blizzak-kierto maksoi n. 800€.Saabium196 kirjoitti: ↑Ti Maalis 04, 2025 16:36Täytynee etsiä kitkat ensi talveksi, 225/55R17 XL. Toki tonnilla+ saa uusia merkkituotteita. Käytetyt tahtoo olla jo 5v+ mitä nettihaku tuotti. Km:jä taitaa tulla alle 10tkm talviajossa. Mikähän tuossa olis ns. kultainen keskitie? Kakkosmerkin tekemä edellisen vuoden ykkösmerkin kumit? Ehdotuksia?
Vanha kansanviisaus ei enää Etelä-Suomessa toimi ihan 1:1. Eteläreunalla voi helposti yli 90% talviajosta mennä märällä asfaltilla, jolloin kannattaa haluttujen ominaisuuksien painotusta siirtää siihen suuntaan, jotta saa optimaaliset omainsuudet omaan käyttöön ja omaan käyttöprofiiliin. Lisäksi se, että voi käyttää olemassaolevia vanteita, tuo oman säästönsä tilassa ja rahassa.
Minä en asu ihan eteläreunalla, mutta tänä talvena on tullut harvinaisen paljon ajettua märällä peilijäällä eli sillä pahimmalla mahdollisella kelillä - sitä ajelua on tullut joku parikymmentä kilometriä. Arviolta 5000km talvikaudesta se on kuitenkin aika vähän, mieluummin sen olen ajanut hitaammin ja varovaisemmin ja nauttinut paremmista ajo-ominaisuuksista suuremman osan ajasta, kuin olisin löysärunkoisilla ja kapeilla nastarenkailla, jotka tuohon vähään olisivat olleet optimaaliset mutta arkeen varsin epäoptimaaliset.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025
Perusteletko hieman? Ajo-ominaisuudet ovat kuitenkin hyvin vahvasti subjektiivinen kokemus.Mertmi kirjoitti: ↑Ke Maalis 05, 2025 09:50... matalalla profiililla oleva rengas ei ole paras mahdollinen valinta talvirenkaaksi muutenkaan. Suosittelen kaikille valitsemaan auton rekisteriotteelta löytyvät mahdollisimman pienet vanteet, mitä autoon saa laittaa ja kapeimman rengaskoon, mikä sieltä löytyy. Näin saat parhaat mahdolliset talviominaisuudet autoosi.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025
Subjektiivinen kokemus, kyllä, mutta noin yleisesti peruskoko, kapea ja korkea, takaa parhaimmat talvikyydit ainakin pidon ja turvallisuuden kannalta. Tämä "wanha viisaus" tosin pätee nykyään varmaan enää iäkkäämpään kalustoon, eikä sitä voi yleistää nykyautoihin. Mutta kun puhutaan vaikkapa vanhemmista Saabeista, Hiacesta jne., niin kyllä minäkin vannon maltilliseen suuntaan.
Menneistä autoistani jos mietin vaikka Lexus GS 450h:ta ja sen ensiasennusrengastusta, 235/40/18, niin mahtava talviauto oli ja huikea pito, vaikka takapyörille tuli se 340hv parhaimmillaan. No, se oli tehtaan määrittelemä yksi ja ainoa koko ja sopi autoon kuin nenä päähän. Siihen autoon eivät sirkkelinterät olisi sopineet.
Toisessa vaakakupissa, kun puhutaan pieleen menneistä tehtaan spekseistä, on Honda Accord sukupolvi 7. Siihen kun tälläät yhdessä vaiheessa ykkösvaihtoehtona olleet 225/45/17, auto menee aivan pilalle ja kun maltillistaa 205/60/16, alla on kuin eri auto, hyvässä mielessä.
Summa summarum, joskus on valmistaja oikeassa, joskus ei, eikä sitä mikä joskus oli yleispätevä viisaus, voi enää kaiken kattavana viisautena pitää.
Ihan täysi viidakko, siis
Menneistä autoistani jos mietin vaikka Lexus GS 450h:ta ja sen ensiasennusrengastusta, 235/40/18, niin mahtava talviauto oli ja huikea pito, vaikka takapyörille tuli se 340hv parhaimmillaan. No, se oli tehtaan määrittelemä yksi ja ainoa koko ja sopi autoon kuin nenä päähän. Siihen autoon eivät sirkkelinterät olisi sopineet.
Toisessa vaakakupissa, kun puhutaan pieleen menneistä tehtaan spekseistä, on Honda Accord sukupolvi 7. Siihen kun tälläät yhdessä vaiheessa ykkösvaihtoehtona olleet 225/45/17, auto menee aivan pilalle ja kun maltillistaa 205/60/16, alla on kuin eri auto, hyvässä mielessä.
Summa summarum, joskus on valmistaja oikeassa, joskus ei, eikä sitä mikä joskus oli yleispätevä viisaus, voi enää kaiken kattavana viisautena pitää.
Ihan täysi viidakko, siis

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025
Usein on vain niin, että ei voi kaventaa eikä pienentään rengaskokoa, koska silloin ei täyty renkaiden kantavuus määräys.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025
Omassa autossani pienin vannekoko on 17", koska etujarrujen koko rajoittaa.
Rekisteriotteen mukaan korkein ja kapein profiili on 205/50. Tällaiset on talvirenkaina nastallisina. Kesärenkaina on sitten 225/45, joka vastaa kehältään täysin tuota talvirengaskokoa. Talvella tuo 205 ainakin nastarenkaina on ihan sopiva, mutta 55- sarjalaisena kehä kasvaisi ja sitä myöten nopeusmittarin näyttämä suhteessa todelliseen olisi eri kuin kesärenkailla.
Eipä tuossa ole ollut valittamista talvirenkaina ajo-omainaisuuksien tai pidon suhteen tuolla profiililla. Kitkarenkaat ovat käyneet mielessä seuraavaksi hankinnaksi, mutta enpä ole pohtinut kumpi on kitkana parempi; kapea vai leveä
Rekisteriotteen mukaan korkein ja kapein profiili on 205/50. Tällaiset on talvirenkaina nastallisina. Kesärenkaina on sitten 225/45, joka vastaa kehältään täysin tuota talvirengaskokoa. Talvella tuo 205 ainakin nastarenkaina on ihan sopiva, mutta 55- sarjalaisena kehä kasvaisi ja sitä myöten nopeusmittarin näyttämä suhteessa todelliseen olisi eri kuin kesärenkailla.
Eipä tuossa ole ollut valittamista talvirenkaina ajo-omainaisuuksien tai pidon suhteen tuolla profiililla. Kitkarenkaat ovat käyneet mielessä seuraavaksi hankinnaksi, mutta enpä ole pohtinut kumpi on kitkana parempi; kapea vai leveä

Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)