Nykiminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Osk4ri
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2025 17:58

Nykiminen

Viesti Kirjoittaja Osk4ri »

Morjens! Elikkäs sellainen ongelma, että saappi nykii silloin kun kiihdyttää esimerkiksi moottoritielle. Lämpimällä koneella oireet pahenee ja ilmenee siis kun laittaa kaasun pohjaan tai lähes pohjaan, niin että kerää ahtoja.
On vaihdettu tulpat, polttoainesuodatin, ilmanputsari, imusarjan painemittari, on katottu ahtoletkut sun muut.. voiskohan olla ilmamassamittari?

Kyseessä 2004 vuoden 9-3ss 1.8t.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Nykiminen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ihan ensimmäiseksi.
Mitkä tulpat laitettiin?

Seuraava vaihe olisi selvittää testerillä mikä tai mitkä sylinterit aiheuttavat nykimisen. Hyvin usein jokin puola on vialla ja sen ensioireet ovat juuri nykiminen kovemmassa kiihdytyksessä. Viallinen puola selviää tuolla testerin avulla mihin sylinteriin vika kohdistuu.

Jos taas oireet on kaikissa sylintereissä, niin syy onkin polttoaineen saannissa. Siihen vika voi olla paineen säätimessä tai pumpussa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1721
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Nykiminen

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Samat oireet oli 2.0t versiossa. Vika oli lopulta puolassa vaikka mitään vikakoodia ei tullut. Paheni yleensä kelin lämmetessä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Osk4ri
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2025 17:58

Re: Nykiminen

Viesti Kirjoittaja Osk4ri »

petrisa kirjoitti:
To Maalis 27, 2025 16:26
Ihan ensimmäiseksi.
Mitkä tulpat laitettiin?

Seuraava vaihe olisi selvittää testerillä mikä tai mitkä sylinterit aiheuttavat nykimisen. Hyvin usein jokin puola on vialla ja sen ensioireet ovat juuri nykiminen kovemmassa kiihdytyksessä. Viallinen puola selviää tuolla testerin avulla mihin sylinteriin vika kohdistuu.

Jos taas oireet on kaikissa sylintereissä, niin syy onkin polttoaineen saannissa. Siihen vika voi olla paineen säätimessä tai pumpussa.



Laitettu BOSCH FR6DPP33X/FR6KPP33X+ +54 sytytystulpat. Onkohan sopivat vai pitääkö olla nimenomaan ne NGK:n?


Puolat voi varmaan jollakin konstilla tarkastaa yleismittarilla? Ja tarvikepuolilla voi ilmeisesti heittää vesilintua.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Nykiminen

Viesti Kirjoittaja mikan »

Koska Saab on yli 20 vuotta vanha, niin sillä on varmaan ajettu yli 200 tkm? Melko varmasti syynä nykimiseen on puola(t).
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Nykiminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Osk4ri kirjoitti:
Ti Huhti 08, 2025 10:45
petrisa kirjoitti:
To Maalis 27, 2025 16:26
Ihan ensimmäiseksi.
Mitkä tulpat laitettiin?

Seuraava vaihe olisi selvittää testerillä mikä tai mitkä sylinterit aiheuttavat nykimisen. Hyvin usein jokin puola on vialla ja sen ensioireet ovat juuri nykiminen kovemmassa kiihdytyksessä. Viallinen puola selviää tuolla testerin avulla mihin sylinteriin vika kohdistuu.

Jos taas oireet on kaikissa sylintereissä, niin syy onkin polttoaineen saannissa. Siihen vika voi olla paineen säätimessä tai pumpussa.



Laitettu BOSCH FR6DPP33X/FR6KPP33X+ +54 sytytystulpat. Onkohan sopivat vai pitääkö olla nimenomaan ne NGK:n?


Puolat voi varmaan jollakin konstilla tarkastaa yleismittarilla? Ja tarvikepuolilla voi ilmeisesti heittää vesilintua.
Tulpat ovat väärät. Pitää olla vain ja ainoastaan NGK. BioPowerin tulppa BKR7ESC-11 on hyvä perustulppa.

Puolia ei voi mitata mitenkään. Selviää ainoastaan vaihtamalla uusiin ja ei tarvikepuolia. Ne toimivat jotain 0minuutin ja viikon väliltä.

Diagnoosilla että mikä sylinteri mifittää, ja sen perusteella puolia vaihtoon.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Osk4ri
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2025 17:58

Re: Nykiminen

Viesti Kirjoittaja Osk4ri »

Pakari kirjoitti:
Ti Huhti 08, 2025 12:19
Osk4ri kirjoitti:
Ti Huhti 08, 2025 10:45
petrisa kirjoitti:
To Maalis 27, 2025 16:26
Ihan ensimmäiseksi.
Mitkä tulpat laitettiin?

Seuraava vaihe olisi selvittää testerillä mikä tai mitkä sylinterit aiheuttavat nykimisen. Hyvin usein jokin puola on vialla ja sen ensioireet ovat juuri nykiminen kovemmassa kiihdytyksessä. Viallinen puola selviää tuolla testerin avulla mihin sylinteriin vika kohdistuu.

Jos taas oireet on kaikissa sylintereissä, niin syy onkin polttoaineen saannissa. Siihen vika voi olla paineen säätimessä tai pumpussa.



Laitettu BOSCH FR6DPP33X/FR6KPP33X+ +54 sytytystulpat. Onkohan sopivat vai pitääkö olla nimenomaan ne NGK:n?


Puolat voi varmaan jollakin konstilla tarkastaa yleismittarilla? Ja tarvikepuolilla voi ilmeisesti heittää vesilintua.
Tulpat ovat väärät. Pitää olla vain ja ainoastaan NGK. BioPowerin tulppa BKR7ESC-11 on hyvä perustulppa.

Puolia ei voi mitata mitenkään. Selviää ainoastaan vaihtamalla uusiin ja ei tarvikepuolia. Ne toimivat jotain 0minuutin ja viikon väliltä.

Diagnoosilla että mikä sylinteri mifittää, ja sen perusteella puolia vaihtoon.


Kiitos erittäin paljon, vaihdoin nuo NGK:n BKR7ESC-11 tulpat ja nyt ei nyi yhtään.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Nykiminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Lämpötila on nyt alhaisempi, joten puolaviat yleensä vaatii kuumemmat olot. Jos nykiminen jatkuu niin testerillä selville mikä sylinteri mifittää ja sitten puola/t vaihtoon. Ja aina kun puola vaihtuu, niin samalla uudet tulpat - aina.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Nykiminen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nykiminen sopimattomilla tulpilla johtuu yleensä ionisaatiomittauksesta, joka menee pieleen.

Puola antaa koko ajan tulpan kärkiväliin 120V mittajännitteen. Ionisaatioyksikkö tulkitsee kärkivälin johtavuutta ja tämä määrittää mm. nakutuksen ja palotapahtumaa.Tulpan sähköinen ja mekaaninen rakenne on oltava juuri sopiva, jotta mittaukseen ei tule vääristymää

Esimerkiksi tuossa oikeassa NGK tulpassa on sisäinen vastuksen arvo 5 kohm ja aiemmin mainitussa Bosch tulpassa 6 kohm. Puola ja tulppa siis muodostavat sähköisen virtapiirin ionisaatiomittauksen aikana. Joten tässä Saabissa puola ja tulppa eivät ole vain suurjännitteen avulla muodostettavana kipinää varten.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Nykiminen

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Sitten kun puolavika iskee niin kaikki kerralla vaihtoon. Kyseessä on erittäin tasalaatuinen tuote, joten kun ensimmäinen on finaalissa niin muut on hyvin pian.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Nykiminen

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Ja halppis tarvikepuolat ei toimi kuin hetken jos sitäkään.
Ne joilla tarvikepuola "toimii" ei todennäköisesti erota autossa olevan edes vikaa.
Huputuksen kuulee putken päästä, värinän polkimissa/ratissa ja jos ei kiihdyttele ei huomaa mitään.
Tarpeeksi pitkään kun ajelee pytty osittain pois pelistä hölvää katin ja lambdat bensalla samoin kuin ohentaa moottoriöljyn hajottaen laakerit.
Vastaa Viestiin