Nykiminen
Nykiminen
Morjens! Elikkäs sellainen ongelma, että saappi nykii silloin kun kiihdyttää esimerkiksi moottoritielle. Lämpimällä koneella oireet pahenee ja ilmenee siis kun laittaa kaasun pohjaan tai lähes pohjaan, niin että kerää ahtoja.
On vaihdettu tulpat, polttoainesuodatin, ilmanputsari, imusarjan painemittari, on katottu ahtoletkut sun muut.. voiskohan olla ilmamassamittari?
Kyseessä 2004 vuoden 9-3ss 1.8t.
On vaihdettu tulpat, polttoainesuodatin, ilmanputsari, imusarjan painemittari, on katottu ahtoletkut sun muut.. voiskohan olla ilmamassamittari?
Kyseessä 2004 vuoden 9-3ss 1.8t.
Re: Nykiminen
Ihan ensimmäiseksi.
Mitkä tulpat laitettiin?
Seuraava vaihe olisi selvittää testerillä mikä tai mitkä sylinterit aiheuttavat nykimisen. Hyvin usein jokin puola on vialla ja sen ensioireet ovat juuri nykiminen kovemmassa kiihdytyksessä. Viallinen puola selviää tuolla testerin avulla mihin sylinteriin vika kohdistuu.
Jos taas oireet on kaikissa sylintereissä, niin syy onkin polttoaineen saannissa. Siihen vika voi olla paineen säätimessä tai pumpussa.
Mitkä tulpat laitettiin?
Seuraava vaihe olisi selvittää testerillä mikä tai mitkä sylinterit aiheuttavat nykimisen. Hyvin usein jokin puola on vialla ja sen ensioireet ovat juuri nykiminen kovemmassa kiihdytyksessä. Viallinen puola selviää tuolla testerin avulla mihin sylinteriin vika kohdistuu.
Jos taas oireet on kaikissa sylintereissä, niin syy onkin polttoaineen saannissa. Siihen vika voi olla paineen säätimessä tai pumpussa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Nykiminen
Samat oireet oli 2.0t versiossa. Vika oli lopulta puolassa vaikka mitään vikakoodia ei tullut. Paheni yleensä kelin lämmetessä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Nykiminen
petrisa kirjoitti: ↑To Maalis 27, 2025 16:26Ihan ensimmäiseksi.
Mitkä tulpat laitettiin?
Seuraava vaihe olisi selvittää testerillä mikä tai mitkä sylinterit aiheuttavat nykimisen. Hyvin usein jokin puola on vialla ja sen ensioireet ovat juuri nykiminen kovemmassa kiihdytyksessä. Viallinen puola selviää tuolla testerin avulla mihin sylinteriin vika kohdistuu.
Jos taas oireet on kaikissa sylintereissä, niin syy onkin polttoaineen saannissa. Siihen vika voi olla paineen säätimessä tai pumpussa.
Laitettu BOSCH FR6DPP33X/FR6KPP33X+ +54 sytytystulpat. Onkohan sopivat vai pitääkö olla nimenomaan ne NGK:n?
Puolat voi varmaan jollakin konstilla tarkastaa yleismittarilla? Ja tarvikepuolilla voi ilmeisesti heittää vesilintua.
Re: Nykiminen
Koska Saab on yli 20 vuotta vanha, niin sillä on varmaan ajettu yli 200 tkm? Melko varmasti syynä nykimiseen on puola(t).
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Nykiminen
Tulpat ovat väärät. Pitää olla vain ja ainoastaan NGK. BioPowerin tulppa BKR7ESC-11 on hyvä perustulppa.Osk4ri kirjoitti: ↑Ti Huhti 08, 2025 10:45petrisa kirjoitti: ↑To Maalis 27, 2025 16:26Ihan ensimmäiseksi.
Mitkä tulpat laitettiin?
Seuraava vaihe olisi selvittää testerillä mikä tai mitkä sylinterit aiheuttavat nykimisen. Hyvin usein jokin puola on vialla ja sen ensioireet ovat juuri nykiminen kovemmassa kiihdytyksessä. Viallinen puola selviää tuolla testerin avulla mihin sylinteriin vika kohdistuu.
Jos taas oireet on kaikissa sylintereissä, niin syy onkin polttoaineen saannissa. Siihen vika voi olla paineen säätimessä tai pumpussa.
Laitettu BOSCH FR6DPP33X/FR6KPP33X+ +54 sytytystulpat. Onkohan sopivat vai pitääkö olla nimenomaan ne NGK:n?
Puolat voi varmaan jollakin konstilla tarkastaa yleismittarilla? Ja tarvikepuolilla voi ilmeisesti heittää vesilintua.
Puolia ei voi mitata mitenkään. Selviää ainoastaan vaihtamalla uusiin ja ei tarvikepuolia. Ne toimivat jotain 0minuutin ja viikon väliltä.
Diagnoosilla että mikä sylinteri mifittää, ja sen perusteella puolia vaihtoon.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Nykiminen
Pakari kirjoitti: ↑Ti Huhti 08, 2025 12:19Tulpat ovat väärät. Pitää olla vain ja ainoastaan NGK. BioPowerin tulppa BKR7ESC-11 on hyvä perustulppa.Osk4ri kirjoitti: ↑Ti Huhti 08, 2025 10:45petrisa kirjoitti: ↑To Maalis 27, 2025 16:26Ihan ensimmäiseksi.
Mitkä tulpat laitettiin?
Seuraava vaihe olisi selvittää testerillä mikä tai mitkä sylinterit aiheuttavat nykimisen. Hyvin usein jokin puola on vialla ja sen ensioireet ovat juuri nykiminen kovemmassa kiihdytyksessä. Viallinen puola selviää tuolla testerin avulla mihin sylinteriin vika kohdistuu.
Jos taas oireet on kaikissa sylintereissä, niin syy onkin polttoaineen saannissa. Siihen vika voi olla paineen säätimessä tai pumpussa.
Laitettu BOSCH FR6DPP33X/FR6KPP33X+ +54 sytytystulpat. Onkohan sopivat vai pitääkö olla nimenomaan ne NGK:n?
Puolat voi varmaan jollakin konstilla tarkastaa yleismittarilla? Ja tarvikepuolilla voi ilmeisesti heittää vesilintua.
Puolia ei voi mitata mitenkään. Selviää ainoastaan vaihtamalla uusiin ja ei tarvikepuolia. Ne toimivat jotain 0minuutin ja viikon väliltä.
Diagnoosilla että mikä sylinteri mifittää, ja sen perusteella puolia vaihtoon.
Kiitos erittäin paljon, vaihdoin nuo NGK:n BKR7ESC-11 tulpat ja nyt ei nyi yhtään.
Re: Nykiminen
Lämpötila on nyt alhaisempi, joten puolaviat yleensä vaatii kuumemmat olot. Jos nykiminen jatkuu niin testerillä selville mikä sylinteri mifittää ja sitten puola/t vaihtoon. Ja aina kun puola vaihtuu, niin samalla uudet tulpat - aina.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Nykiminen
Nykiminen sopimattomilla tulpilla johtuu yleensä ionisaatiomittauksesta, joka menee pieleen.
Puola antaa koko ajan tulpan kärkiväliin 120V mittajännitteen. Ionisaatioyksikkö tulkitsee kärkivälin johtavuutta ja tämä määrittää mm. nakutuksen ja palotapahtumaa.Tulpan sähköinen ja mekaaninen rakenne on oltava juuri sopiva, jotta mittaukseen ei tule vääristymää
Esimerkiksi tuossa oikeassa NGK tulpassa on sisäinen vastuksen arvo 5 kohm ja aiemmin mainitussa Bosch tulpassa 6 kohm. Puola ja tulppa siis muodostavat sähköisen virtapiirin ionisaatiomittauksen aikana. Joten tässä Saabissa puola ja tulppa eivät ole vain suurjännitteen avulla muodostettavana kipinää varten.
Puola antaa koko ajan tulpan kärkiväliin 120V mittajännitteen. Ionisaatioyksikkö tulkitsee kärkivälin johtavuutta ja tämä määrittää mm. nakutuksen ja palotapahtumaa.Tulpan sähköinen ja mekaaninen rakenne on oltava juuri sopiva, jotta mittaukseen ei tule vääristymää
Esimerkiksi tuossa oikeassa NGK tulpassa on sisäinen vastuksen arvo 5 kohm ja aiemmin mainitussa Bosch tulpassa 6 kohm. Puola ja tulppa siis muodostavat sähköisen virtapiirin ionisaatiomittauksen aikana. Joten tässä Saabissa puola ja tulppa eivät ole vain suurjännitteen avulla muodostettavana kipinää varten.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Nykiminen
Sitten kun puolavika iskee niin kaikki kerralla vaihtoon. Kyseessä on erittäin tasalaatuinen tuote, joten kun ensimmäinen on finaalissa niin muut on hyvin pian.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Nykiminen
Ja halppis tarvikepuolat ei toimi kuin hetken jos sitäkään.
Ne joilla tarvikepuola "toimii" ei todennäköisesti erota autossa olevan edes vikaa.
Huputuksen kuulee putken päästä, värinän polkimissa/ratissa ja jos ei kiihdyttele ei huomaa mitään.
Tarpeeksi pitkään kun ajelee pytty osittain pois pelistä hölvää katin ja lambdat bensalla samoin kuin ohentaa moottoriöljyn hajottaen laakerit.
Ne joilla tarvikepuola "toimii" ei todennäköisesti erota autossa olevan edes vikaa.
Huputuksen kuulee putken päästä, värinän polkimissa/ratissa ja jos ei kiihdyttele ei huomaa mitään.
Tarpeeksi pitkään kun ajelee pytty osittain pois pelistä hölvää katin ja lambdat bensalla samoin kuin ohentaa moottoriöljyn hajottaen laakerit.