O: Automaattilaatikko :(

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Sami-tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 12:23
Paikkakunta: Tampere

O: Automaattilaatikko :(

Viesti Kirjoittaja Sami-tre »

Eipä tartte syyttää liian hyvästä tuurista.

Muutama viikko takaperin kakkostonttu kolaroitiin parkkipaikalla. Pienen lommonkorjaus paisui aika mittavaksi operaatioksi. Nyt sitten toinenkin auto alkoi piruilla. Laturin jännitteensäädin tms vikaantui, kun akku ei lataa juuri lainkaan - senkin vähän aika korkeilla kierroksilla. No, eipä hätää, laturin osat maksoi Motonetissä vain kolmisen kymppiä.

Kotimatkan ajattelin selvitä kuitenkin huudattamalla kierroksia risteyksessä paikalla seistessä ettei virta loppuisi kesken. Keskustassa kuitenkin joutui pysähtelemään jatkuvasti, joten nyt kävi sitten se mitä olen pelännyt; kierroksia noin 3000 ja siitä sitten ajatuksissani runttasin D-asennon päälle. :evil: Hyvin meni hetken, sitten alkoi kuulua rohinaa ja kolmoselle vaihtaessa auto alkoi hypellä sivuttain eteen päin. Pysähtyi nytkähdellen ja siitä lähtien lähtee liikkeelle kamalan rohinan säestyksellä ja pomppii kuin kenguru. Kakkoselle ja kolmoselle vaihtaa kunnolla tärisyttäen. Eikä se akku siltikään riittänyt kotiin saakka, 2,5h meni lopulta hinauksineen ja muine ongelmineen 8 km:n matkaan (eikä auto itseasiassa vieläkään ole pihassa kun hinuri ei saanut kiskottua ylämäkeä huonoilla renkaillaan).

Jotta näin tuli sitten tyhmyyksissään rikottua aikaisemmin täysin moitteetta toiminut automaattiloota. :evil: :cry: Eiköhän tuo laturin korjaaminen on pieni murhe tämän rinnalla.

Joten saa tarjota -88 2.0i tonnariin sopivaa automaattilootaa - halvalla, koska rahat alkaa näiden romujen kanssa olla jo kortilla, liikkumaan pitäis kuitenkin päästä. :cry:
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
suora6
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 14:53
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja suora6 »

oletko varma ettei menny "vaan" vetari luulisi että automaatti tollasen pienen erheen antaisi anteeksi.
9000cc vm-89 2,0T ex.autom.
Toyota Land Cruiser FJ40 -75 3.9L L6
BMW 525
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Sattui tässä tällaista ( noin vuosi sitten )....ettei vaan...?

..eräänä kauniina aamuna olin matkalla töihin uudella SAABilla, pysähdyin
liikennevaloihin ja odottelin valon vaihtumista vihreäksi, no niin vaihtuihan
se jalka pois jarrullta ja D pykälään, kaasua...mitä mitä mikä ääni tuo on..( todella kova rytinä ja tärinä kuului konehuoneesta ) ja auto ei liiku mihinkään.

Ja jono perässä kasvaa..ei kun hyppäsin ulos autosta ja rupesin yksin työntämään autoa pois risteyksestä ( ja torvet huusivat takana ) onneksi yksi jenkki pakun kuljettaja tajusi tulla auttamaan työntämisessä.

Vika diagnoosi. Apukuljettajan puoleinen vetoakselin pätkä, toisen pään boorit oli antaneet periksi, vika korjattu uudella akselilla.
Onneksi boorit olivat menneet akselista eikä esim vaihdelaatikon päästä.

Se boori oli pettänyt moottorin puoleisesta päästä.
Minäkin luulin että nyt se vaihdelaatikko sitten poiki..sen verran oli kova
ryske ja rytinä... :cry:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Sami-tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 12:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami-tre »

9000CD23T kirjoitti:Sattui tässä tällaista ( noin vuosi sitten )....ettei vaan...?
<CUT>
( todella kova rytinä ja tärinä kuului konehuoneesta ) ja auto ei liiku mihinkään.
Näinköhän olisi samaa vikaa 8O Minun tapauksessani tosin autolla pystyi kyllä ajamaan, ryminäkin loppui vaihteen vaihduttua. Mutta liikkeelle lähtö ja suremmalle pykälälle vaihtou sujuu hyvin hidastettuna ryminän ja tärinän säestyksellä.

Kovin montaa kertaa en uskaltanut testata ajokäytöstä. Täytyy yrittää diagnosoida tarkemmin... olisiko kellään vinkkejä, miten se onnistuisi?
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Nosta vetävä pyörä tunkilla ylös, ja kokeile sitten vaihtaa.
Jos se edelleen rytisee niin sitten se täytyy olla vika muualla.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Sami-tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 12:23
Paikkakunta: Tampere

O: Automaattilaatikko edelleen :(

Viesti Kirjoittaja Sami-tre »

9000CD23T kirjoitti:Nosta vetävä pyörä tunkilla ylös, ja kokeile sitten vaihtaa.
Jos se edelleen rytisee niin sitten se täytyy olla vika muualla.
Noniin, kokeiltu on. Aika hiljaista oli pyörä ylhäällä. Samoin tasamaalla liikkeelle lähtee kyllä ilman ryminää, mutta kun kaasua painaa tai lähtee liikkeelle pienessä ylämäessä, niin johan kuuluu mekkalaa. Eli ilmeisesti voinen huokaista osittain helpotuksesta - laatikko voi olla ehjä? 8O

Sitten täytyy jotenkin alkaa etsimään sitä särki mennyttä kohtaa...

Edit: Vielä piti kokeilla lisää ryskäämistä varmistuakseni enemmän ettei vika olekaan laatikossa. No, kuinkas saisin selvitettyä, mistä kohtaa kannattaa alkaa repimään nivusia auki?

Edit 2: No nyt on laturi korjattu. Ensikertalaiselle päivän homma kiroiluineen, ei paha. MUTTA:

Rempan jälkeen käynnistin auton ja laitoin kepin D-asentoon. Ei tapahdu mitään. Painan kaasua. Ei tapahdu mitään. Eikä kuulu mitään ylimääräistä. Siis ihan kuin olisi vain N-asennossa.

No sitten laitan pakin päälle. Auto nytkähtää ja lähtee taaksepäin ihan kuin pitääkin. Sitten taas D-asentoon. Eikä liiku eteen lainkaan vieläkään.

Eli mitä ihmettä on tapahtunut?! 8O

Talliin sain peruutettua auton normaalisti, vetareihin en kajonnut koko aikana. Tarkoitus oli seuraavaksi alkaa tutkimaan niitä, kuten aiemmin tästä viestiketjusta ilmenee. Rempan aikana vaihdekeppi on ollut P-asennossa, ja auton keulan ollessa ylhäällä tuli jonkin verran pyöriteltyä eturenkaita. Jos se nyt tähän mitään auttaa.

Perkule. :twisted:
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
Sami-tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 12:23
Paikkakunta: Tampere

Re: O: Automaattilaatikko edelleen :(

Viesti Kirjoittaja Sami-tre »

9000CD23T kirjoitti:Nosta vetävä pyörä tunkilla ylös, ja kokeile sitten vaihtaa.
Jos se edelleen rytisee niin sitten se täytyy olla vika muualla.
Noniin, kokeiltu on. Aika hiljaista oli pyörä ylhäällä. Samoin tasamaalla liikkeelle lähtee kyllä ilman ryminää, mutta kun kaasua painaa tai lähtee liikkeelle pienessä ylämäessä, niin johan kuuluu mekkalaa. Eli ilmeisesti voinen huokaista osittain helpotuksesta - laatikko voi olla ehjä? 8O

Sitten täytyy jotenkin alkaa etsimään sitä särki mennyttä kohtaa...

Edit: Vielä piti kokeilla lisää ryskäämistä varmistuakseni enemmän ettei vika olekaan laatikossa. No, kuinkas saisin selvitettyä, mistä kohtaa kannattaa alkaa repimään nivusia auki?

Edit 2: No nyt on laturi korjattu. Ensikertalaiselle päivän homma kiroiluineen, ei paha. MUTTA:

Rempan jälkeen käynnistin auton ja laitoin kepin D-asentoon. Ei tapahdu mitään. Painan kaasua. Ei tapahdu mitään. Eikä kuulu mitään ylimääräistä. Siis ihan kuin olisi vain N-asennossa.

No sitten laitan pakin päälle. Auto nytkähtää ja lähtee taaksepäin ihan kuin pitääkin. Sitten taas D-asentoon. Eikä liiku eteen lainkaan vieläkään.

Eli mitä ihmettä on tapahtunut?! 8O

Talliin sain peruutettua auton normaalisti, vetareihin en kajonnut koko aikana. Tarkoitus oli seuraavaksi alkaa tutkimaan niitä, kuten aiemmin tästä viestiketjusta ilmenee. Rempan aikana vaihdekeppi on ollut P-asennossa, ja auton keulan ollessa ylhäällä tuli jonkin verran pyöriteltyä eturenkaita. Jos se nyt tähän mitään auttaa.

Perkule. :twisted:
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No pyörikö ne pyörät käsin ( apukuskinpuoleinen pyörä ) kun P asento
oli päällä..? ( pitäisi nimittäin olla aivan jumissa )

Mutta jos sieltä olisi boori hajonnut niin ei se kyllä liiku mihinkään suuntaan.

Apukuskinpuolelta rengas ja kotelossa oleva muovilokari irti.
Vetoakselin mutteri auki,( katso että nyt näkyvät boorit ovat ehjät ) iskari irti alapäästä ( kaksi pulttia )
Vetoakselin suojakumi irti, vetoakseli pois sieltä välistä.

Nyt kiinnike irti, moottorin kupeesta 3 pulttia ( 13mm avin )
Ja yläkautta ( 17mm ) pultti.

Irroita samalla moottorin oikealla puolella oleva kumityyny, ettei mene rikki
kun tunkilla joudut nostamaan moottoria n..10cm.

Nyt vetoakselin malja ulos kannakkeineen, ( todella ahdasta )
Nyt edessäsi pitäisi näkyä alumiininen ja teräksinen putken pätkä.

Alumiininen putki pois kuin myös teräksinen.
Tarkasta tämän teräksisen putken boorit molemmista päistä. ( vika on todennäköisesti juuri tässä putkessa )
Tarkasta myös se perästä ulos tuleva akselin pätkä ( boorit )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Sami-tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 12:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami-tre »

9000CD23T kirjoitti:Bongattua muualta....

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0003525528
Huh huh huh.... nyt alkoi taas tuskanhiki valua :evil: Lauantaina tilanteen vakavuus selviää kun pääsen vihdoinkin kunnon halliin jossa on kalujen puolesta jotain toivoa saada mm. napamutteri auki. TOIVOTTAVASTI se nyt jumankauta on kuitenkin vain vetari. :roll:

Suuri kiitos 9000CD23T:lle jo tässä vaiheessa hyvistä neuvoista!
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
Sami-tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 12:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami-tre »

Noniin. Vetarin pätkät on tarkistettu kauttaaltaan. Kaikki oli booreineen erittäin ehjiä, jopa hyväkuntoisia... :evil: joten syyttävä sormi kohdistuu siis vaihdelaatikkoon. Tuo 9000CD23T:n antama linkki vain vahvistaa asiaa.

Nyt vaan tarjouskilpaa laatikoista. Tietääkö kukaan Tampereella tai lähistöllä olevaa edukasta korjaamoa, joka pystyisi tekemään tuon laatikon vaihtotyön? Korjata tuota ei ilmeisesti kannata.
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
Vastaa Viestiin