toin kerran mb kin ja vaikka oli 5x kalliimpi kuin tonnari oli huonompi ajaa siinä 160-210 välissä varsinkin kaarteissa
Suunnitteluviat / lapsukset - 9000
Re: Suunnitteluviat / lapsukset - 9000
juu oli ainakin suomi autot siksi ostelinkin niitä etelä saksasta kun oli ruosteettomia ja ryanairilla pääsi 1-12 e saksaan,riippuen lähdöstä
toin kerran mb kin ja vaikka oli 5x kalliimpi kuin tonnari oli huonompi ajaa siinä 160-210 välissä varsinkin kaarteissa
toin kerran mb kin ja vaikka oli 5x kalliimpi kuin tonnari oli huonompi ajaa siinä 160-210 välissä varsinkin kaarteissa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Suunnitteluviat / lapsukset - 9000
Toki ne oli jo silloin ~20 vuotta vanhoja. Aika kuluu yllättävän nopeasti.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Suunnitteluviat / lapsukset - 9000
No tonnari on niin hyvin sunniteltu ja tehty ettei siinä pahempia suunnittelun puutteita / lapsuksia taikka tekovikoja ole.
Tuo tuulilasin alapuolella oleva ränni nyt kerää talvella vähän hankalasti lunta. Tulee siitä mieleen että tonnari on piiretty yhteistyössä Italialaisten kanssa. Aina saa sitä ränniä / koloa yrittää putsata, kun lämmityslaitekin siitä vetää ilmansa.
Tuo tuulilasin alapuolella oleva ränni nyt kerää talvella vähän hankalasti lunta. Tulee siitä mieleen että tonnari on piiretty yhteistyössä Italialaisten kanssa. Aina saa sitä ränniä / koloa yrittää putsata, kun lämmityslaitekin siitä vetää ilmansa.
SAAB
Re: Suunnitteluviat / lapsukset - 9000
Tuolla konehuoneessa on noita sulake- ja relebokseja useampiakin mallistariippuen.
Niin tuo ABS-jarrujen boksin kannen kiinnitys on vähän huonosti toteutettu, siinä oleva lukituskynsi tms. lähti pois paikaltaan ja tippui hukkuen jonnekin.
Niin tuo ABS-jarrujen boksin kannen kiinnitys on vähän huonosti toteutettu, siinä oleva lukituskynsi tms. lähti pois paikaltaan ja tippui hukkuen jonnekin.
SAAB
Re: Suunnitteluviat / lapsukset - 9000
On niitä joitain suunnittelukukkasia ja kehityskaaria selvästi nähtävillä, kun katselee vähän tonnareita tarkemmin. Jotain pientä:
-Ainakin alkupäässä polttoaineen täyttöputki menee pyöräkotelossa todella lähellä lokasuojaa, joten siihen väliin keräytyy paskaa ja alkaa mätimään siitä kontin suuntaan
-Korroosiosuojaus voisi tosiaan olla ollut parempikin, vaikka ikäisekseen ihan ok:ksi voisi sanoa
-Akvaariokotelon järjestely ei ole alkupäässä kovin huoltoystävällinen, paranee kehityksen myötä loppupäätä kohti
-Alkujaan 900:n kone vaan käännettiin poikittain, jonka seurauksena mm. ilmansuodatin ja öljynsuodatin ei ole varsinaisesti huoltoystävällisesti sijoitettu. Jälleen parannusta elinkaaren myötä
-Kehityksen myötä elektroniikassa tuli paljon muutosta ja lisäystä, jonka seurauksena niitä rele- ja sulakepurkkeja tosiaan siunaantui useampia.
-Virtalukko on ihan väärässä paikassa
-CD:n takapenkin selkänoja aivopiertiin kiinteäksi
Mutta paljon, todella paljon on hyvääkin ja kiinnitetty huomiota asioihin, mitkä ei ekana tulisi mieleen ja jotka saattaa eka jopa harmittaa. Kuten etualatukivarsien uhrautuvat helat, jotka kuitenkin on kohtuudella vaihdettavissa. Näitähän jotkut ovat vaihtaneet rosteriversioon, jolloin uhrautuvuus siirtyy apurungon puolelle, joka on paljon ikävämpi vaihtaa.
-Ainakin alkupäässä polttoaineen täyttöputki menee pyöräkotelossa todella lähellä lokasuojaa, joten siihen väliin keräytyy paskaa ja alkaa mätimään siitä kontin suuntaan
-Korroosiosuojaus voisi tosiaan olla ollut parempikin, vaikka ikäisekseen ihan ok:ksi voisi sanoa
-Akvaariokotelon järjestely ei ole alkupäässä kovin huoltoystävällinen, paranee kehityksen myötä loppupäätä kohti
-Alkujaan 900:n kone vaan käännettiin poikittain, jonka seurauksena mm. ilmansuodatin ja öljynsuodatin ei ole varsinaisesti huoltoystävällisesti sijoitettu. Jälleen parannusta elinkaaren myötä
-Kehityksen myötä elektroniikassa tuli paljon muutosta ja lisäystä, jonka seurauksena niitä rele- ja sulakepurkkeja tosiaan siunaantui useampia.
-Virtalukko on ihan väärässä paikassa
-CD:n takapenkin selkänoja aivopiertiin kiinteäksi
Mutta paljon, todella paljon on hyvääkin ja kiinnitetty huomiota asioihin, mitkä ei ekana tulisi mieleen ja jotka saattaa eka jopa harmittaa. Kuten etualatukivarsien uhrautuvat helat, jotka kuitenkin on kohtuudella vaihdettavissa. Näitähän jotkut ovat vaihtaneet rosteriversioon, jolloin uhrautuvuus siirtyy apurungon puolelle, joka on paljon ikävämpi vaihtaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Suunnitteluviat / lapsukset - 9000
Tonnari on kyllä monesta kohdin aika hyvä.
- Perusvikoja tuon ajan elektroniikassa, eli näin vanhan tonnarin omistajalle on rahallista hyötyä omistaa kolvi. piirilevyjen tinaukset on aina joskus käytävä läpi (valorele, keskuslukko jne)
- vähän samaa asiaa eli mittariston rakenne on vähän kyseenalainen. (lämpömittarin roikkuminen jne.)
- moniurahihnan kanssa operointi on tehty tilan puutteessa vähän hankalaksi. Kiristin pitäisi lukita vaihdon ajaksi jottei hajoa, sisälokarin kautta vähän haastavaa.
- Tuo alussa jo mainittu etummainen tunkin paikka. (toisaalta ei, koska se oma tunkki ja tunkin korva on oikeasti suunniteltu vain hätätilanteisiin.) Oikeasti kait nostaminen tapahtuu jostain muualta. Tosin se tunkinkorvan suunnittelu on muutenkin vähän huono, kun on pohjaa vasten, mutta ei kiinni pohjassa, eli yleensä, on taipumattomanakin päässyt mätänemään sieltä korvan alta.
- Tämä nyt ei ole varsinaisesti vika, mutta aika säästeliästä suunnittelua, on matalakeulatonnareiden valojen ohjaus. Alunperin H4 lampulle tehty sähköboksi ja releistys on vaan purkkaviritelty ylimääräisen releen kanssa toimimaan H1+H1 setupissa. Noh, ei tosiaan vika, mutta ne jotka on joskus ksenoneita asennelleet tuntee ongelman.
- Lähinnä ärsyttävä, vaikkakin aikakauden tuote, eli keskuslukon kaukosäädin. Olikos se auto lukossa vai ei? olisko ollut paha, jos olis laitettu lukitus ja avaus napit erikseen.
- etuovien tiivistys. varmaan se on joskus uutena ollut parempi, mutta näin museoikäisenä alkaa kovemmissa vauhdeissa viheltää aika pahasti sieltä yläreunasta tiivisteen ja oven välistä.
- Tuo CD Mallin jäykkä takapenkin selkänoja on kyllä vähän aivopieru.
- Tämäkään ei vika, mutta vähän huvittava: ainakin matalakeulaisessa CD mallissa takaluukun avainlukossa on mikrokytkin jolla takaluukku aukeaa sähköisesti. Kysymys kuuluu miksi? kun sitten kuitenkin lukon lisää kääntäminen avaa lukon mekaanisesti. (kirjoittaessani tajusin, että kait se on varmaan joku vss juttu, ettei ala huutamaan), mutta jotenki vaan aina huvittaa.
Noh näitä kun koittaa keksiä, on lopulta todettava, että onhan se nyt vaan aika hyvä. Oikeastaan kaikki nämä edellämainitut on semmosia, ei vikoja eikä pahoja ja lähes kaikista pystyy ihan helposti keksimään pahempia esimerkkejä.
- Perusvikoja tuon ajan elektroniikassa, eli näin vanhan tonnarin omistajalle on rahallista hyötyä omistaa kolvi. piirilevyjen tinaukset on aina joskus käytävä läpi (valorele, keskuslukko jne)
- vähän samaa asiaa eli mittariston rakenne on vähän kyseenalainen. (lämpömittarin roikkuminen jne.)
- moniurahihnan kanssa operointi on tehty tilan puutteessa vähän hankalaksi. Kiristin pitäisi lukita vaihdon ajaksi jottei hajoa, sisälokarin kautta vähän haastavaa.
- Tuo alussa jo mainittu etummainen tunkin paikka. (toisaalta ei, koska se oma tunkki ja tunkin korva on oikeasti suunniteltu vain hätätilanteisiin.) Oikeasti kait nostaminen tapahtuu jostain muualta. Tosin se tunkinkorvan suunnittelu on muutenkin vähän huono, kun on pohjaa vasten, mutta ei kiinni pohjassa, eli yleensä, on taipumattomanakin päässyt mätänemään sieltä korvan alta.
- Tämä nyt ei ole varsinaisesti vika, mutta aika säästeliästä suunnittelua, on matalakeulatonnareiden valojen ohjaus. Alunperin H4 lampulle tehty sähköboksi ja releistys on vaan purkkaviritelty ylimääräisen releen kanssa toimimaan H1+H1 setupissa. Noh, ei tosiaan vika, mutta ne jotka on joskus ksenoneita asennelleet tuntee ongelman.
- Lähinnä ärsyttävä, vaikkakin aikakauden tuote, eli keskuslukon kaukosäädin. Olikos se auto lukossa vai ei? olisko ollut paha, jos olis laitettu lukitus ja avaus napit erikseen.
- etuovien tiivistys. varmaan se on joskus uutena ollut parempi, mutta näin museoikäisenä alkaa kovemmissa vauhdeissa viheltää aika pahasti sieltä yläreunasta tiivisteen ja oven välistä.
- Tuo CD Mallin jäykkä takapenkin selkänoja on kyllä vähän aivopieru.
- Tämäkään ei vika, mutta vähän huvittava: ainakin matalakeulaisessa CD mallissa takaluukun avainlukossa on mikrokytkin jolla takaluukku aukeaa sähköisesti. Kysymys kuuluu miksi? kun sitten kuitenkin lukon lisää kääntäminen avaa lukon mekaanisesti. (kirjoittaessani tajusin, että kait se on varmaan joku vss juttu, ettei ala huutamaan), mutta jotenki vaan aina huvittaa.
Noh näitä kun koittaa keksiä, on lopulta todettava, että onhan se nyt vaan aika hyvä. Oikeastaan kaikki nämä edellämainitut on semmosia, ei vikoja eikä pahoja ja lähes kaikista pystyy ihan helposti keksimään pahempia esimerkkejä.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Re: Suunnitteluviat / lapsukset - 9000
Se on oikeastaan aika hyvää suunnittelua. Xenonivirittäjäähän siinä kanittaa se, että kun pistää pitkät päälle, pudottaa tonnari lähivalojen kirkkautta alentamalla niiden jännitettä. Kuljettajan näkemisen kannalta se on ihan pirun nerokasta, kun kirkas lähivaloalue ei tuollei toteutettuna häiritse ptikillä, kuten monessa muussa merkissä tapahtuu. Vaikka tämä on ihmissilmälle hyvä, niin xenonit ei siitä tosiaan ihmeemmin välitä, mutta tonnari onkin suunniteltu kuljettajalle eikä valovirittäjälle.turkkaki kirjoitti: ↑To Huhti 03, 2025 16:27- Tämä nyt ei ole varsinaisesti vika, mutta aika säästeliästä suunnittelua, on matalakeulatonnareiden valojen ohjaus. Alunperin H4 lampulle tehty sähköboksi ja releistys on vaan purkkaviritelty ylimääräisen releen kanssa toimimaan H1+H1 setupissa. Noh, ei tosiaan vika, mutta ne jotka on joskus ksenoneita asennelleet tuntee ongelman.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Suunnitteluviat / lapsukset - 9000
Nyt tuli kyllä ”tietoa”…aero kirjoitti: ↑To Huhti 03, 2025 20:16Se on oikeastaan aika hyvää suunnittelua. Xenonivirittäjäähän siinä kanittaa se, että kun pistää pitkät päälle, pudottaa tonnari lähivalojen kirkkautta alentamalla niiden jännitettä. Kuljettajan näkemisen kannalta se on ihan pirun nerokasta, kun kirkas lähivaloalue ei tuollei toteutettuna häiritse ptikillä, kuten monessa muussa merkissä tapahtuu. Vaikka tämä on ihmissilmälle hyvä, niin xenonit ei siitä tosiaan ihmeemmin välitä, mutta tonnari onkin suunniteltu kuljettajalle eikä valovirittäjälle.
Se xenonien ongelma johtuu ainoastaan siitä, että tonnarin valorele on nimenomaan vaihtavaa tyyppiä, tarkoitettu H4 ohjaukseen.
Eli kun vaihdetaan lyhyiltä pitkille, ihan fyysisesti kärki releellä vaihtaa asentoa pitkien ja lyhyiden välillä.
Mitään himmennystä tuossa välissä ei ole.
H1+H1 setupissa on vain lisätty rele, joka vetää lyhyet päälle kun pitkät on päällä, eikä ole mitään himmennystä tuossakaan.
Alennettu jännite on joskus ollut käytössä huomiovaloasennossa, mutta sitäkään ei kyllä enää loppupään autoissa.
Xenoneille ongelman aiheuttaa relekytkentä, jossa vaihtotilanteessa tulee releen tilan vaihdosta lyhyt katkos lyhyille. Hehkulamppu ei ehdi tuota katkaisua huomaamaan, mutta xenon ehtii, ja voi siksi sammahtaa vaihtotilanteessa.
Ihan on vaan pakko korjata, ettei joku vain kuvittele tuon olevan monimutkaisempi kuin se oikeasti on.
No jälkiasennus xenonien aika on aikalailla ohi, että sinällään non issue, mutta siitäkin huolimatta laitan tämän kategoriaan laiskaa suunnittelua.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Re: Suunnitteluviat / lapsukset - 9000
Ah, sitten olen elänyt väärässä käsityksessä tuosta ongelmasta, täältä sen aikoinaan sisäistin erään toisen kirjoittajan tekstistä. Kiitos oikaisusta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Suunnitteluviat / lapsukset - 9000
Tuulilasinpyyhkijät - lyhyellä vedolla ne jää sinne "välimaastoon". Joskus ajattelin, että noillekin pitäisi tehdä jotain...
Kunnes femman käyttöohjekirjasta bongasin, että tuo on ihan tarkoituksellinen asento, jossa pyyhkijäsulkia voi sulatella... Eli loppupelistä ihan fiksu keksintö - olen sitä jopa femmassa käyttänyt
Kunnes femman käyttöohjekirjasta bongasin, että tuo on ihan tarkoituksellinen asento, jossa pyyhkijäsulkia voi sulatella... Eli loppupelistä ihan fiksu keksintö - olen sitä jopa femmassa käyttänyt
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Suunnitteluviat / lapsukset - 9000
Onhan siinä.
Pitkien ollessa päällä lyhyiden virta menee tuon vastuksen kautta:

Ihan loppupään autoissa tuosta luovuttiin, varmaan säästösyistä, mutta ainakin omassa tuo on olemassa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Suunnitteluviat / lapsukset - 9000
^ Hieno systeemi, lentäjän peli.
Mut sitten sumuvalopellet vaati kirkkaampia läiskiä tiehen.

Re: Suunnitteluviat / lapsukset - 9000
Aika jännä, kun ei löydy sähkökaaviosta... voi toki olla, että on ollut vain jossain tietyissä markkinoissa, ja siksi ei löydy.
Ja onko miten varma, että tuo on just se pitkien ohikytkentä, ettei olisi alennetulla jännitteellä toimiva huomiovalo?
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Re: Suunnitteluviat / lapsukset - 9000
Joo, saman vastuksen kautta menee myös silloin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366