Kyllä vain, W211. Syntynyt Saksassa tammikuussa 2005, Suomeen saapunut joulukuussa 2010 n. 50 tkm ajettuna.
Malli on E 220 CDI Elegance. Kone 2148 kuutiosenttiä ja tehoa 150hv kera turboahtimen.
Tässä lukema kotipihassa siirtoajon päätteeksi. Kulutus on jotakuinkin samaa luokkaa, mitä valmistaja sekalaisen ajon keskikulutukseksi ilmoittaa, ihan kohtuullinen minusta !?
Vähän tämä on ajettu ikäisekseen, Suomessa tällä on ollut kolme omistajaa, ensimmäinen 2010-2012, toinen 2012-2015 ja kolmas 2015-2025, varttuneempi herra. Kiinnostuin tästä siksi, että myynti-ilmoitukseen oli kuvattu huoltohistoria ja se oli kattava. Autoa on huollettu säännöllisesti ja korjattu tarvittaessa rahaa säästämättä.
Itselle tämä vuosimalli oli vedenjakaja, koska Mersu oli luopunut tässä vaiheessa ns. vesiväreistä ja ruoste ei tarttunut enää vuodesta 2004 eteenpäin näihin niin pahasti, kuin aikaisemmin. Ollakseen 20-vuotias, niin tässä on kohtuullisen vähän sanomista. Ei tarvitse ostaa paukkupulloa omaa väriä, riittää kynsilakkapullo pikku paikkauksiin. Takalokarien kaarien sisäpuoli pitää käsitellä, sehän on tuttua hommaa Hondista. Umpioitakaan ei tarvitse kiillottaa, ovat hyvässä kunnossa.
Huoltohistorian mukaan isommista kokonaisuuksista, tyyppivioista yms., ensimmäisenä vaihtoon meni turboahdin vuonna 2017, kun mittarissa oli 240 tkm. Ahtimella on nyt ikää 8v ja 120 tkm, jospa se vielä vähän aikaa potkisi. Sitten uusittiin etu-ja takajouset, vuonna 2018 ja mittarissa 267 tkm. Ehkä nekin vielä jaksavat.
Tyyppiongelma, eli takajarruputket ja letkut antautuivat 15v ikäisinä vuonna 2020 ja mittarissa 283 tkm. Vielä 10v seuraavaan kertaan ?
Samana vuonna, muutama tuhat km myöhemmin 286 tkm kohdalla uusiksi menivät ruiskusuuttimet. Sehän on näiden CDI-koneiden helmasynti ja kallis remppa, jos alkuperäiset jaksoivat tuon verran niin uusilla on nyt menty vasta 55 tkm.
Hehkutulpat tähän vaihdettiin jo vuotta aiemmin kuin nuo suuttimet, samassa yhteydessä kuin pakokaasujen lämpötunnistimet.
Vuonna 2022, 319 tkm kohdalla on tehty remppa, joka näissä ketjukoneissa usein laiminlyödään. Vaihtoon meni vesipumppu, rullat ja vapaapyörä.
Samana vuonna 322 tkm kohdalla vaihdettiin EGR-venttiili, tyypillinen vaihtokohde näissä koneissa.
Vajaa vuosi sitten antautui laturi, jolloin vaihdettiin myös moniurahihna ja vesipumppu uudelleen, mikä hieman outoa. Kenties laturi leipoi vauhdista, jolloin ymmärrän tämän, nimimerkillä kokemusta on taannoisesta Volvosta...
Viime syksynä huollon yhteydessä on vaihdettu taasen yksi ajan mittaan ongelmoittuva kohde, eli ohjaustehostimen pumppu ja putki pumpulta hammastankoon.
Tuulilasin vaihtoajankohta paljastui ihan vaan tuulilasista.
Näkyvin vika

on kuljettajan sivupeilin lasi, jonka ansiosta näkymä on kuin ikuisesta auringonlaskusta. Sinänsä kiva ajatus, mutta kuitenkin. Kenties teen asialle jotain, mitähän mahtaa katsastussetä tykätä tuollaisesta ?
Muutenhan tämä on säilynyt yllättävän siistinä, pikkuista lakkavikaa löytyy ja pieniä ruosteen alkuja nomipaikoista, takapyörän edestä ja takalokarin kaaren takaa, samasta paikasta kuin mistä Accordia juuri hitsattiin, ynnä ne takalokarin kaarien sisätaitokset. Mutta, aika minimaalista verrattuna moneen muuhun näkemääni ja kokemaani.
Vanteet on perusmallia kesärenkaissa, alla on 225/55/16 Landsailit, joissa on pintaa 4-6 mm, ikää on kyllä jo kohta 9v, mutta pehmeästi ja mukavasti se noilla tuli.
Perusmallia myös talvivanteet, renkaiden koko sama, Trianglet näyttivät olevan, ikää 6v. Nastat hyvin tallella, muutamia katkenneita, ihan käyttökelpoiset vielä. Tuskin niitä tulen alle ruuvaamaan, mutta mainostan myydessä asiallisina.
Rekkarinalusen oli myyjäliike tietenkin ruuvannut paikoilleen, en aio mainostaa, joten jotain tulee tilalle. Jos laitan tuohon Saabklubin aluset, suuttuuko Mersu-vai Saabimiehet enemmän ? No, kenties keksin jotain muuta. Tässäkin ovat kilvet niin kuluneet, että joutunen tekemään 15 euron kasvojenkohotuksen niiden osalta.
Kaikki tuntuu toimivan, jokainen valo toimii, tavaratila ja meikkipeilit mukaanlukien, mittaristossa lukee "no malfunction". Toivottavasti tila on pysyvä. Peräkoukku löytyy, takakontin vivusta se väännetään esiin ja lukitaan paikoilleen, vivusta se vapautetaan ja painetaan käsin puskurin alle telineeseen, toimii, laitoin sen pois näkyvistä. Takakontti avautuu kaukosäätimen napista painamalla kuten kuuluukin ja nousee ylös asti. Konepellin kaasujouset pitävät pellin ylhäällä ongelmitta.
Pikkasen ryömin vesisateessa auton alla, ihmettelin takakelkan hienoa kuntoa, ei kai tuo nyt mitään alumiinia voi olla !!!?
Kuskin peilin lisäksi tukivarsi tms. jumppaa on tiedossa, eli oikealla edessä klotisee jokin. Onko tämä Hiacen erimunainen kaksonen, kun sekin klotisee oikealta edestä. No, onpahan asiaa korjaamolle ja pidetään raha liikkumassa ja pyörät pyörimässä, voidellaan taloutta ja tuetaan paikallisia yrittäjiä. B-huoltoon on matkaa 11500 km ja öljyillä on ajettu vasta 3000 km, joten tähän ei pääse nähtävästi tekemään huoltohommia ollenkaan. Öljytikkua tässä ei ole, mittaristosta testasin kylmänä ja kuumana, auto ilmoitti, että öljytaso on ok. Uskotaan.
Niin, tämähän on sedan, mutta sisustasta päätellen edellinen omistaja on kuskannut koiraa takapenkillä. Paljon. Siksipä ulkoistan auton sisäputsauksen ammattilaiselle, ensimmäisen kerran ikinä. Ensi keskiviikkona auto menee Porvoon Auto-Cleanerille ja autoon tehdään täydellinen sisäputsi, auto jää seuraavaan päivään kuivumaan yön yli. Hävitetään karvat, hajut, tahrat, kaikki. Hoidan itse ulkokuoren sipistelyn pienten ruostekorjausten osalta, huom. pienten !, sekä naarmunpoiston, myllytyksen ja pinnoittamisen sekä muun sipistelyn.
Pitkästi tarinaa, toivottavasti jaksoitte, katsotaan miten pitkä tarina tälle autolle tulee käytössäni ja kuinka korkealta mätkähdetään tällä kertaa. No, ei korkealta, kuten todettua, hankintabudjetti on tiukasti rajattu, se mitä menee laittoon, menee harrastuksen piikkiin. Aamuksi on auton soittimeen ladattu Thin Lizzyn kokoelma-cd. Äänentoisto on hyvä ja kaikki toimii rätisemättä. Palataan asiaan, pari päivää on nyt töitä, sitten pitkä viikonloppuvapaa. Sen aikana on tarkoitus myllyttää Accord myyntikuntoon, kuvata ja laittaa tarjolle. Pitäisi saada vähän takaisin tilille, että saa työnnettyä lisää rahaa Mersuun

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634