Etuvakaajan kiinnitys helat
Etuvakaajan kiinnitys helat
Moro! Etuvakaajan helat tarttis vaihtaa kun niitä etsin näyttää olevan
eri kokoisia netin mukaan, niin otin "tönärin" ja mittasin ja sain
tulokseksi 21mm paksu vakaajan tankon. Netissä oli muistaakseni 18,5mm isoin läpimitaltaan
oleva pusla en ole kysynyt vielä Länsiautosta. Onko tuohon vaihdettu paksumpi vakaaja
vai onko se tässä 2.3t 2006 farkussa paksumpi.
eri kokoisia netin mukaan, niin otin "tönärin" ja mittasin ja sain
tulokseksi 21mm paksu vakaajan tankon. Netissä oli muistaakseni 18,5mm isoin läpimitaltaan
oleva pusla en ole kysynyt vielä Länsiautosta. Onko tuohon vaihdettu paksumpi vakaaja
vai onko se tässä 2.3t 2006 farkussa paksumpi.
Jartsi
Re: Etuvakaajan kiinnitys helat
Pääsääntösesti Aerossa nuo paksummat,mut ostat paksuuden mukaan...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Etuvakaajan kiinnitys helat
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Etuvakaajan kiinnitys helat
Älä ainakaan uretaanisia osta. Niitä ei tahdo saada paikoilleen sitten millään. Mulla on sellaiset ylimääräisenä sattuneesta syystä.
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Etuvakaajan kiinnitys helat
Ainahan on mahdollista että tanko on vaihdettu.
Moottoritilassa olevan VIN kilven alarivin kolmas kirjainkoodi kertoo alkuperäisen kallistuksenvakaajatangon paksuuden:
E=19mm
H=20mm
J=21mm
http://saabworld.net/showthread.php?t=29266
Moottoritilassa olevan VIN kilven alarivin kolmas kirjainkoodi kertoo alkuperäisen kallistuksenvakaajatangon paksuuden:
E=19mm
H=20mm
J=21mm
http://saabworld.net/showthread.php?t=29266
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
Re: Etuvakaajan kiinnitys helat
Etuvakaajan apurungon puoleisten helojen vaihto näyttää hieman hankalalta, pantojen kiinnityspulttien luona on melko vähän tilaa.
Onko tähän hyviä vinkkejä, kannattaa apurunkoa löysätä ja roikottaa hieman?
Joten erityisen hyviksi havaittuja työkaluja?
Kannattaako lämmittää suosiolla?
Onko tähän hyviä vinkkejä, kannattaa apurunkoa löysätä ja roikottaa hieman?
Joten erityisen hyviksi havaittuja työkaluja?
Kannattaako lämmittää suosiolla?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Etuvakaajan kiinnitys helat
Kyseiset pultit katkeaa todella helposti, ja sen jälkeen meneekin vaikeaksi, kun ei ole tilaa. Kannattaa lämmittää todella kuumaksi ja koputella huolellisesti.
Re: Etuvakaajan kiinnitys helat
Laitat sinne pultteihin CRC:tä tai vastaavaa jo hyvissä ajoin, ennen kuin alat purkamaan, niin ei tarvitse katkoa niitä.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Etuvakaajan kiinnitys helat
Ei nuo litkut autuaaksi tee, jos pulttien kierteet on tarpeeksi happamat. Ja yleensä ovatkin tuossa kohteessa.
Josta tulikin mieleen, että jouduin viikonloppuna vetämään kierteet sileäksi automaatti-femman momenttituen laatikon puoleisesta pultista

En tiedä, että mikä siinä kanitti. Pultissa ei edes ole niin pitkää ylimääräistä kierrettä, että se olisi altis korroosiolle.
Pari tuntia maltoin liotella CRC Multilube Pro:lla, vääntelin käsityökaluilla auki ja kiinni, mutta turhaan. Homma oli pakko tehdä, niin eiku väkivalloin pultti pois.
Kierrepakalla sain pulttiin ehjättyä jonninmoiset jengat, tapilla momenttituen runkoon myös. Mutta kireelle ei uskaltanut vääntää, pitää hommata pari senttiä pidempi pultti, niin saa mutterin varmistukseksi.
Rupeaa menemään näiden femmavanhuksien kanssa vartin hommat järkiään tuntien tappeluksi

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Etuvakaajan kiinnitys helat
No näin juuri... mutta malttia ja ennakointia näihin. Ei pari tuntia, vaan pari viikkoa liottelua. Useimpiin femmoihin, kolkkeihin ym. tehty remontteja vuosikymmenten aikana ja kertaakaan ei ole pultteja katkennut. Itellä X-1R PSL käytössä. Esim. renkaiden vaihdon yhteydessä tulee suihkittua näitä pulttien päitä useimmasta kohtaa samalla, kun voitelee pyörän pulttien kierteet. Ite pidän tärkeänä myös sitä, että kasatessa muistaa voidella pulttien ja muttereiden kierteet, että ne on sitten aukaistavissa seuraavalla kerralla ongelmitta.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Etuvakaajan kiinnitys helat
Induktiolämmitin on kyllä mainio apu tuossa etuvakaajan helojen pulttien, kuin muidenkin juuttuneiden pulttien irrotuksessa. Ja tietenkin runsaasti irrotusöljyä peliin mukaan, niin ennen remppaa kuin sen aikana. Sekä ennen kaikkea malttia ja varovaisuutta ettei kuulu "naps" ja sen jälkeen rumia sanoja.
Re: Etuvakaajan kiinnitys helat
Vaikuttaa hyvältä aineelta, pitääpä ostaa itellekin.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen