Etuvakaajan kiinnitys helat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
jartsi
"Turbo"
Viestit: 273
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:35
Paikkakunta: Kaarina

Etuvakaajan kiinnitys helat

Viesti Kirjoittaja jartsi »

Moro! Etuvakaajan helat tarttis vaihtaa kun niitä etsin näyttää olevan
eri kokoisia netin mukaan, niin otin "tönärin" ja mittasin ja sain
tulokseksi 21mm paksu vakaajan tankon. Netissä oli muistaakseni 18,5mm isoin läpimitaltaan
oleva pusla en ole kysynyt vielä Länsiautosta. Onko tuohon vaihdettu paksumpi vakaaja
vai onko se tässä 2.3t 2006 farkussa paksumpi.
Jartsi
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Etuvakaajan kiinnitys helat

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Pääsääntösesti Aerossa nuo paksummat,mut ostat paksuuden mukaan...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etuvakaajan kiinnitys helat

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Etuvakaajan kiinnitys helat

Viesti Kirjoittaja mikan »

Älä ainakaan uretaanisia osta. Niitä ei tahdo saada paikoilleen sitten millään. Mulla on sellaiset ylimääräisenä sattuneesta syystä.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
JGP
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 21:19
Paikkakunta: Hki

Re: Etuvakaajan kiinnitys helat

Viesti Kirjoittaja JGP »

Ainahan on mahdollista että tanko on vaihdettu.

Moottoritilassa olevan VIN kilven alarivin kolmas kirjainkoodi kertoo alkuperäisen kallistuksenvakaajatangon paksuuden:

E=19mm
H=20mm
J=21mm

http://saabworld.net/showthread.php?t=29266
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1521
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Etuvakaajan kiinnitys helat

Viesti Kirjoittaja ippe »

Etuvakaajan apurungon puoleisten helojen vaihto näyttää hieman hankalalta, pantojen kiinnityspulttien luona on melko vähän tilaa.

Onko tähän hyviä vinkkejä, kannattaa apurunkoa löysätä ja roikottaa hieman?

Joten erityisen hyviksi havaittuja työkaluja?

Kannattaako lämmittää suosiolla?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 127
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Re: Etuvakaajan kiinnitys helat

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

Kyseiset pultit katkeaa todella helposti, ja sen jälkeen meneekin vaikeaksi, kun ei ole tilaa. Kannattaa lämmittää todella kuumaksi ja koputella huolellisesti.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Etuvakaajan kiinnitys helat

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Laitat sinne pultteihin CRC:tä tai vastaavaa jo hyvissä ajoin, ennen kuin alat purkamaan, niin ei tarvitse katkoa niitä.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Etuvakaajan kiinnitys helat

Viesti Kirjoittaja Termos »

baasenar kirjoitti:
Ke Touko 14, 2025 17:10
Laitat sinne pultteihin CRC:tä tai vastaavaa jo hyvissä ajoin, ennen kuin alat purkamaan, niin ei tarvitse katkoa niitä.
Ei nuo litkut autuaaksi tee, jos pulttien kierteet on tarpeeksi happamat. Ja yleensä ovatkin tuossa kohteessa.

Josta tulikin mieleen, että jouduin viikonloppuna vetämään kierteet sileäksi automaatti-femman momenttituen laatikon puoleisesta pultista 8O
En tiedä, että mikä siinä kanitti. Pultissa ei edes ole niin pitkää ylimääräistä kierrettä, että se olisi altis korroosiolle.

Pari tuntia maltoin liotella CRC Multilube Pro:lla, vääntelin käsityökaluilla auki ja kiinni, mutta turhaan. Homma oli pakko tehdä, niin eiku väkivalloin pultti pois.
Kierrepakalla sain pulttiin ehjättyä jonninmoiset jengat, tapilla momenttituen runkoon myös. Mutta kireelle ei uskaltanut vääntää, pitää hommata pari senttiä pidempi pultti, niin saa mutterin varmistukseksi.

Rupeaa menemään näiden femmavanhuksien kanssa vartin hommat järkiään tuntien tappeluksi :mrgreen:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Etuvakaajan kiinnitys helat

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Termos kirjoitti:
Ke Touko 14, 2025 21:22

Ei nuo litkut autuaaksi tee, jos pulttien kierteet on tarpeeksi happamat. Ja yleensä ovatkin tuossa kohteessa.

Pari tuntia maltoin liotella CRC Multilube Pro:lla, vääntelin käsityökaluilla auki ja kiinni, mutta turhaan.
No näin juuri... mutta malttia ja ennakointia näihin. Ei pari tuntia, vaan pari viikkoa liottelua. Useimpiin femmoihin, kolkkeihin ym. tehty remontteja vuosikymmenten aikana ja kertaakaan ei ole pultteja katkennut. Itellä X-1R PSL käytössä. Esim. renkaiden vaihdon yhteydessä tulee suihkittua näitä pulttien päitä useimmasta kohtaa samalla, kun voitelee pyörän pulttien kierteet. Ite pidän tärkeänä myös sitä, että kasatessa muistaa voidella pulttien ja muttereiden kierteet, että ne on sitten aukaistavissa seuraavalla kerralla ongelmitta.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
karihai
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Etuvakaajan kiinnitys helat

Viesti Kirjoittaja karihai »

Induktiolämmitin on kyllä mainio apu tuossa etuvakaajan helojen pulttien, kuin muidenkin juuttuneiden pulttien irrotuksessa. Ja tietenkin runsaasti irrotusöljyä peliin mukaan, niin ennen remppaa kuin sen aikana. Sekä ennen kaikkea malttia ja varovaisuutta ettei kuulu "naps" ja sen jälkeen rumia sanoja.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Etuvakaajan kiinnitys helat

Viesti Kirjoittaja Termos »

baasenar kirjoitti:
To Touko 15, 2025 09:07
Itellä X-1R PSL käytössä.
Vaikuttaa hyvältä aineelta, pitääpä ostaa itellekin.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin