^Kiitos vain luottamuksesta, en nyt tiiä olenko käyttöauton suhteen mikään ihan ylipedantti, mutta toki kaikkeen pieneen on hyvä tarttua ennen kuin se muuttuu isoksi. Tän sähköponin kanssa ei kyllä ole tarvinnut huolta pitää sen enempää kuin pestä, täyttää pissapoikaa, tsekata rengaspaineita ja käyttää siellä marmorilla kahden vuoden välein tsekkaushuollossa. Tsekkaushuolloksi kutsun sitä, koska vaihdettavat osat huolloissa on olleet raitisilmasuodatin ja jarrunesteet. Marmoritiskin huoltoneuvojakin antoi huollosta hieman ekstra-alennusta alkuperäiseen sovittuun hintaan, koska hänellä on itsellään samanlainen auto ja sanoi että se sovittu hinta on ihan ylihintainen siihen nähden mitä huolto sisältää
Eli siis reilun kahden vuoden aikana en ole autoon tehnyt oikeastaan mitään, mutta se nyt lienee luonnollista takuunalaisessa, nyt nelivuotiaassa autossa. Takuukorjauksessa tämä kävi kerran, kun seisontajarrun johto takapyörän vierestä oli mennyt huonoksi ja alkoi antaa vikakoodia, tämä on tyyppivika. Lisäksi auto on käynyt erikseen softapäivityksessä jossa selviteltiin ajotietokoneen outoa käytöstä, mutta ei se sillä korjautunut. Outous on niinkin paha vaiva kuin että "tämä matka" näytössä ei kilometrit satunnaisesti nollaudu kun auton sammuttaa ja käynnistää, kulutus ja aika sen sijaan nollautuu kuten kuuluu. Ei siis oikeasti haittaa auton käyttöä, onpahan vain joku bugi jossain, ja suurin osa auton käyttäjistä ei edes tuota huomaisi.
Jos vertaa sen 3,5 vuotta mulla viihtynyttä Töpselikärsää tähän, niin Mitsu saa silleen paremman arvosanan, että edes tuota yhtä takuukorjausta vastaavaa vikaa ei siinä ollut. Ainoa ilmennyt vika oli yli 8-vuotiaan 12 voltin akun hyytyminen, ja siitä nyt ei kai voi autolle sapiskaa antaa. Ja autohan on edelleen perheessä, eli äidilläni ollut nyt reilu kaksi vuotta. Koiranluut siihen oli vaihdettu viime syksyn katsastukseen, ei muuta. Kilsoja autossa on varmaan luokkaa 180 tkm ja ikää 11 vuotta, itselläni kertyi Mitsun mittariin väli 126-152 tkm.
Mutta jos miettii sitä onko valemusse onnistunut auto, niin voin mä ehkä niin sanoa, myös laadultaan ok kun vertaa siihen miten paljon kuulee ongelmista tiettyjen kilpailijoiden vastaavissa sähköautoissa. Vaikea niistä on tilastoja koostaa kun efektihän on sama kuin saappifoorumilla: harvemmin kukaan on netissä kertomassa miten hyvin auto toimii, kaikki jutut kertoo aina ongelmista. On tuolla Facebookissa muutama ongelmallinenkin Mach-e tullut vastaan, "hinurilla viidettä kertaa" jnpp. eli ei nämä kaikki ihan huolettomia ole olleet. 12 voltin akun hyytymisiä on jonkin verran, mutta ei niin paljon kuin monissa aasialaismerkeissä tuntuu olevan.
Alustan osia en muista kuulleeni kenenkään joutuneen vaihtamaan kovin pienillä kilsoilla, ja vähänhän näitä on vielä reilusti yli 100 tkm tuupattuina näkynyt. En tiedä auttaako se alustan kestävyyteen, että auto on jenkkisuunnittelua; siellä on kuitenkin totuttu suunnittelemaan isoja ja painavia autoja. Jollekin Volkkarille tai Hyundaille on hieman eksoottisempaa mitoittaa alustan osia yli 2000 kilon omapainoiselle autolle, vaikka onhan niilläkin isoja katumaastureita mallistossa ollut jo aikaisemmin.
Muutenkin olen autoon ollut hyvin tyytyväinen, valemussessa on sen verta persoonaa ja sisustassa mukaluksusta, että vaihto johonkin ID-neloseen, Enyaqiin tai vaikka Capriin tuntuisi olevan vähän plaah. Suuri osa tämän luokan sähköautoista tuntuu siis sähköponia tylsemmiltä, mutta Pösön uusi e-5008 vois olla kivan persoonallinen ja tilava laitos seuraavaksi autoksi. Ja viimeksi lueskelin Smart #5:sta, joka oli pitkään aikaan ensimmäinen auto joka lehtijutun perusteella aiheutti minkäänlaista autonvaihtokuumetta. Eikä vähiten siksi että hinta vs. ominaisuudet näytti aika hyvältä, Brabus-version hinta alle 60 t€, mutta sillä saa persoonallisen näköisen tilavan nelivedon melkein 650 hv tehoilla ja vetokykykin 1600 kg.