Käyttöauton ylläpitojorinaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8271
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Numba kirjoitti:
La Kesä 28, 2025 11:59
Mikä on piilopainotus? Vanteen tasapainotus ilmatilaan?
En tiä onko tuo oikea nimitys toi piilopainoitus, mutta painot laitetaan puolien taakse. Näillä on siis kone joka tasapainoituksessa tunnistaa puolat ja laskee painot kunkin puolan taakse.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Numba
"Hirsch"
Viestit: 816
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja Numba »

Ok, kaikkee sitä täällä oppii. Aattelinkin etten yritäkään itse hakea. :D
Just ostin itse primacy 5:set, ja pyydin niitä aatamin aikuisia lyötäviä painoja sisäpuolelle, kun Saabin vanteissa on se mahdollisuus. Pysyypä edes kiinni.
Oli hauska tapahtuma, kun sanoin etten ota sitten muuta kuin pyöreät renkaat, niin pomo otti itteensä ja tarkastutti asentajalla vanteet ennen asennusta. :mrgreen:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8271
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Hain päästölapun paikalliselta pajalta, 29€.

Lienee sen suhteen kinneri kunnossa, kun riittää, että ajaa aamulla paikan päälle lyhintä reittiä, jättää hetkeksi tyhjäkäynnille ja ottaa testin. Ei mitään ihme kaasutteluja tai muuta lämmittelyä ennen testiä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8271
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No niin, se meni ’värisuora’ poikki eli tuli katsastuksessa hylsy sitten vuoden 2006.

Alapallonivelhän se oli väljänä ja uusi Lemförder-valmiste on jo tilattu. Samaan n. 124€ pakettiin tuli seuraavaan huoltoon NGK 6290 tulpat ja 4+1 litraa Mobilin 0W-40 acea a3/b4-leimattua lientä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8271
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No joo, Aeromotors ilmoitti, että toimitus viivästyy, niin hommasin sitten samanlaisen Lemförderin alapallon paikallisen liikkeen kautta, 63€ kustansi se. Syy tähän oli se, että katsastusaikoja oli aika vähän saatavilla tähän loman ajalle joten pieni lisähinta siitä, että sain jälkitarkastusta aikaistettua. Niin joo, 26€ oli jälkitarkastuksen hinta.

Ja alapallonin tuli tuossa napakassa auringonpaisteessa vaihdettua, sopiva 27-astetta varjossa. Ja olihan se vaihtokunnossa koko palikka, suojakumi rikki ja käsinkosketeltavan väljä koko osa.

Kävin myös testilenkillä ja mun korvaan äänimaailma muuttunut, mutta varmaan joku työkseen autoja huoltava kuulisi äänimaailmassa eroa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8271
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Nysväilin 12V virtapistokkeen takakonttiin. Virran otin peräkoukun pistokkeeseen (auton puolella) tulevasta jatkuvasta virrasta, tosin vaihdoin 30A sulakkeen 10A versioon.

Osille tuli hintaa pyöristäen 15€, kun samalla piti hieman täydentää jatkoliitinvarastoa autotallissa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8271
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jaa, no joo. Jälkitarkastus suoritettu hyväksytysti.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8271
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Noin 3,5kk ja 5000km ajettu. Ei muutako öljynvaihto, uudet tulpat ja ihan mielenkiinnosta kannenpulttien jälkikiristys.

https://saabworld.net/showthread.php?t= ... Uefd8kqddI

Öljyissä tein paluun 0W-40 luokkaan ja Mobilin öljyihin, toki vain acea a3/b4 laatuiseen ja tulpiksi tuli mun aikana ekan kerran R-moottoriin valmistajan speksaamat NGK PFR6H-10.

Lisäksi tuli kurkattua opensid läpi ja siellä oli 1kpl koodeja, fcod 4465. Niin, ja tämä on tullut ilman mitään helikopteri-valon näyttöjä. En tiedä onko peruja tässä tovi tulleesta, kun yksi päivä starttasin auton ja aloin heti sompailemaan sitä paremmalle hollille, että saan peräkärryn perään, niin ekalla jarrutuksella jarrupoljin oli ihan kivikova eikä kinneri meinannut pysähtyä ollenkaan :? Auto kävi tuolloin korotettua tyhjäkäyntiä vielä, kun suurin piirtein heti startista aloin siirteleen sitä.

Tuon jälkeen tätä ei ole tapahtunut eikä jarruissa muutoin ole moitittavaa, kinneri siis pysähtyy kuin seinään. Ennen ruuvailua nollasin vikakoodit, kävin ajamassa autolla ja koodi ei tullut takaisin, mutta omaan silmään jotkin numerot seilasi enemmän kuin aiemmin (lambda, mreg ja mair). Nooh, sitten venttiilikoppaa irroittessa, sitä kopan takana olevaa huohotinletkua irroittaessa sen takaisku hajosi helpommin kuin cream cracker-keksi. Pikaranena punoin sen takaiskun ja putken ympärille vulkanointiteippiä ihan huolella ja testilenkillä em. numerot oli omaan silmään kuin ennen, ja fcodeja ei ilmaantunut. Tiedä sitten oliko se takaisku jo osittain rikki aiemmin, seuraillaan tilannetta.

Niin joo, uuden huohotinputken tilasin jo trolpartsilta, hintaan 64,80€ sis. toimitus.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8271
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Reilu 7 vuotta kesti Professional partsin palikka, ja tällä kertaa tuli originaalia, eli se aiemmin ostamani huohottimen putki on nyt vaihdettu. Ja jotta homma on muutostaulukon mukainen niin nippuside on laitettu myös paikoilleen :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin