Noin kuukauden verran ollut otsikon mukaisessa Saabissa vaivaa jossa sytytti moottorin häiriövalon ja tiputti tehot. Uudelleen starttauksien yhteydessä vikavalo hävisi ja tehotkin palasi, toisinaan tehot oli taas tallella vikavalosta huolimatta. Nyt eilisen jälkeen moottorivalo ei ole sammunut ja tehot olleet hukassa. Kierrättää konetta kyllä mutta vauhti ei ns. kiihdy.
Tänään päästy lukemaan vikakoodit Tech2:lla, kiitos avuliaan foorumilaisen. Oli siinä allekirjoittaneella jännittämistä (ja vitutusta vaimolla) ilmassa kun ollaan 700km päässä kotoa vieraan valtion alueella ja tuli perseen alla kontaktoin foorumilaisia.

Koodit olivat seuraavat:
- p1489 Cooling fan 3 control circuit, open
- p1109 Swirl actuator, incorrect feedback signal
- p2280 Mass air flow, higher than expected
Tuon ensimmäisen vikakoodin en epäile liittyvän asiaan, mutta kaksi jälkimmäistä voisi aiheuttaa kuvatunlaista oirehdintaa. Imusarjaan mielenkiintoni kohdistuu. Vastaavanlaisista vioista on myös kirjoittelua, mutta se mikä itseäni tässä mietityttää on se, että auto on softattu ja egr-tulpattu. Tech2 mukaan dpf:änkään ei pitäisi olla tukossa, partikkeliarvo oli 30% pinnassa. Kilometrejä autolla mittarissa 227000.
Mistä fiksummat lähtisi liikenteeseen? Aikaisemmissa ketjuissa tosiaan lyöty fortista tms. suoraan imusarjaan.
Autolla tosiaan ajettu tässä kuukauden sisään ajettu n. 2000km välillä vikavalon palaessa ja välillä ei.
Kiitoksia kaikille jotka jaksavat lähteä ratkomaan probleemia!