’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
miu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Touko 31, 2019 13:00

’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja miu »

Tervehdys!

Noin kuukauden verran ollut otsikon mukaisessa Saabissa vaivaa jossa sytytti moottorin häiriövalon ja tiputti tehot. Uudelleen starttauksien yhteydessä vikavalo hävisi ja tehotkin palasi, toisinaan tehot oli taas tallella vikavalosta huolimatta. Nyt eilisen jälkeen moottorivalo ei ole sammunut ja tehot olleet hukassa. Kierrättää konetta kyllä mutta vauhti ei ns. kiihdy.

Tänään päästy lukemaan vikakoodit Tech2:lla, kiitos avuliaan foorumilaisen. Oli siinä allekirjoittaneella jännittämistä (ja vitutusta vaimolla) ilmassa kun ollaan 700km päässä kotoa vieraan valtion alueella ja tuli perseen alla kontaktoin foorumilaisia. :D

Koodit olivat seuraavat:

- p1489 Cooling fan 3 control circuit, open
- p1109 Swirl actuator, incorrect feedback signal
- p2280 Mass air flow, higher than expected

Tuon ensimmäisen vikakoodin en epäile liittyvän asiaan, mutta kaksi jälkimmäistä voisi aiheuttaa kuvatunlaista oirehdintaa. Imusarjaan mielenkiintoni kohdistuu. Vastaavanlaisista vioista on myös kirjoittelua, mutta se mikä itseäni tässä mietityttää on se, että auto on softattu ja egr-tulpattu. Tech2 mukaan dpf:änkään ei pitäisi olla tukossa, partikkeliarvo oli 30% pinnassa. Kilometrejä autolla mittarissa 227000.

Mistä fiksummat lähtisi liikenteeseen? Aikaisemmissa ketjuissa tosiaan lyöty fortista tms. suoraan imusarjaan.

Autolla tosiaan ajettu tässä kuukauden sisään ajettu n. 2000km välillä vikavalon palaessa ja välillä ei.

Kiitoksia kaikille jotka jaksavat lähteä ratkomaan probleemia!
OG9-5 2009 1.9tid
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5891
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Imusarjan läpät vialliset. Eli uusi imusarja vaihdettava tai poistettava läpät ja tulpattava reijät.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
miu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Touko 31, 2019 13:00

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja miu »

Okei, kiitoksia. Mitä tämä läppien poisto ja reikien tulppaaminen käytännössä tarkoittaa? Eikö siellä imusarjassa nyt jokin ilmanohjauselementti tule olla? Onko millainen operaatio päästä itse läppiin käsiksi? Saisi tarkistettua että miksi kanittaa.

Jos imusarjan päätyy vaihtamaan kokonaisuudessaan, vaatiiko sopeuttamista esimerkiksi asennetun softan osalta?
OG9-5 2009 1.9tid
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5891
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Imusarjan irroittamistahan se tarkoittaa. Läpät poistetaan mekaanisesti hajottamalla ja imusarjan reijät tulpataan.

Imusarjan pelkkä irroitus-asennus on melko iso työ ja siihen päälle sitten mitä ikinä päättääkään läppien tai sarjan osalta tehdä.

Läppiä ei periaatteessa tarvita, ehkä jollain kierrosalueella voi olla vääntömomentissa eroa läpät vs. ei läppiä.

Ei tarvitse softamuutoksia valitsi sitten kumman tahansa. Imusarja femmaan tosi kallis jos oikein muistan.. että kannattaa istua tukevasti kun hintoja niille kyselee.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
miu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Touko 31, 2019 13:00

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja miu »

Justiinsa. Eiköhän sitä saa sitten vain liata kätensä ja lähteä purkuhommiin kun kotiin asti pääsee. Täytyy nyt toivoa että läpät olisivat vain jumiutuneet väärään asentoon ja siksi auto herjaa eikä niin että läpät ovat murenemassa ja imeytyvät sinne minne ei pitäisi. Tällaista kauhutarinaa ainakin saa luettavakseen kun asiaa googlailee.

Jos läpät päätyy poistamaan niin sittenkö ei enää vikakoodia tule? Onko tuo ilmamassamittarin vikakoodi yhteydessä tähän asiaan vai jokin omansa…?
OG9-5 2009 1.9tid
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5891
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Juu silloin vikakoodia ei tule. Läppien säätö jätetään paikoilleen, niin se saa sitten pyöriä siellä "tyhjää" ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Todennäköisesti ilmamassan vikakoodi liittyy läppiin ja niiden vikaan.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Pee
"Hirsch"
Viestit: 958
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja Pee »

Niitä läppiä ohjaa tanko joka on yhteydessä tuohon läppien säätö "moottoriin".
Luultavammin tanko on irti läpästä/läpistä ja joku läpistä tai useampi kiinni -> auto ei kulje mihinkään.

Ne saa sieltä käsin käännettyä auki tilapäisesti että saa auton kulkemaan.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
miu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Touko 31, 2019 13:00

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja miu »

Kiitoksia. Tanko on tosiaan irti kolmannelta läpältä ja se on juurikin se joka ohjaa kaikkia. Manuaalisesti en saa läppiä liikkeelle. Tulisikohan niitä kääntää moottorin käydessä vai sammutettuna?
OG9-5 2009 1.9tid
miu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Touko 31, 2019 13:00

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja miu »

Sain läpät liikkeelle. Onkohan ne oletuksena auki vai kiinni? Nyt läpät ovat jumiutuneet niin että tanko on äärivasemmalla ja liikkeen pystyy viemään oikealle. Kun ottaa meisselin välistä, palautuu kasetti vasemmalle. Startatessa ja annettaessa kierroksis tanko ei tee mitään.
OG9-5 2009 1.9tid
miu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Touko 31, 2019 13:00

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja miu »

Oletuksena kiinni. Startatessa pitäisi avautua n. puoleen väliin ja sitten kierrosten noustessa avautua auki asentoon. Vittumainen systeemi sinänsä että kun tanko pomppaa pois paikaltaan, läpät menevät voimalla kiinni enkä nyt ainakaan saa kammettua niitä auki asentoon.
OG9-5 2009 1.9tid
Pee
"Hirsch"
Viestit: 958
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja Pee »

Läpät auki asentoon, niin auto kulkee johonkin.

Läpistä ja niitä ohjaavasta tangosta löytyy täältä foorumilta paljon juttua.

Omasta oli koko tanko tippunut/otettu pois.
Muutamaan kertaan läppiä auoin, läppien seutu oli öljyinen eli ohivuotoa melkolailla jo noitten läppien läpivienneistä.
Yks kerta sitten ampui läpän läpiviennin ulos imusarjasta.

Ostin ebaystä halvimman sopivan imusarjan (noita on ilmeisesti pari erilaista), heivasin läpät ja tangot pois.
Tulppasin reiät ebaystä ostetulla tulppaus sarjalla.

Onneksi imusarjaa vaihdettaessa löytyi läppä vielä yhtenä kappaleena imusarjan suulta, että ei ollut kerennyt moottoriin asti mennä.

ps. minulta löytyy irrallaan oleva käytetty imusarja + läppien tulppasarja. Imusarja 2008 vuosimallista. Laita yv jos kiinnostaa.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
miu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Touko 31, 2019 13:00

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja miu »

Tää on ollukki aika lystikäs tää operaatio. Eilen pääsin illalla hallille ja ajattelin että auto seisontaan ja imusarjan purkuun. Vielä mitä, tanko pelaa ja liikuttaa läppiä ihan niinkuin kuuluukin. Startatessa tanko liikahtaa, kaasuvaste liikuttaa just niinkuin pitääkin. Autossa ei vaan kulkupuolta…

Hetki päänraapimista -> ilmamassamittari irti. Puhdistus. Koeajolle, sama peli, ei ruutia.

Hyllystä löytyi Biltemasta hankittu markan obd2-can mittari ja vikakoodin lukuun. Nyt oli vaan yksi vikakoodi näyttää, p2279, ilmavuoto jossakin.

Välijäähdyttimeltä imusarjaan tuleva putki irti, suojakangas pois ja avot, ihan kuin olisi puukolla viillettu kolmen sentin reikä putkeen. Paikkaus jesarilla paremman puutteessa, ja koeajolle. Jumalaut, auto pelaa kuin ihmisen mieli. Vikakoodit loistaa poissaolollaan. Eilen vielä n. 30km ajoa, ei ongelmaa, tänään 20km ja pam, moottorivalo. Nyt vikakoodina imusarjan läpät.

Eli eli, kyllä siellä läppien tangossa klappia on, mutta tulipahan nyt tuo rikkinäinen välijäähdyttimen putkikin laitettua tilaukseen. Do88-versio luulisi ainakin kestävän.

Täytyy perehtyä tuohon imusarjan läppiin vielä tarkemmin. Vikaa ja ongelmaa en vähättele, mutta mitä nyt eilen konetta kävin läpi niin on se kyllä helkutinmoinen työmaa tuo purkaminen ja sen kanssa täytyy nostaa omat kädet pystyyn. Täytyisi löytää joku pätevä saab-mekaanikko täältä turun alueelta. Toivottavasti keksin siihen saakka jonkin väliaikaisratkaisun kun autolle kuitenkin päivittäinen tarve.
OG9-5 2009 1.9tid
miu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Touko 31, 2019 13:00

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja miu »

Jatkan omaa viestiketjua kun on taas aikaa vierähtänyt ja on ollut aikaa perehtyä auton vikatilaan.

Välijäähdyttäjältä imusarjaan kulkeva putki uusittu ja sitä myöten kaikki ilmavuotoihin liittyvät vikakoodit hävinneet.

Imusarjan läpät luonnollisesti edelleen kenkkuilee. Siihen liittyen; harvinaisen vähän on ollut keskusteluissa itse läppien moottorin toimintaperiaatteesta. Osaisiko joku avata sitä hieman?

Omassa moottorissa läppien yhdystanko on paikallaan ja pysyy siellä. Pientä väljyyttä ohjainmoottoriin kiinnittyvässä läpässä (nro. 3) mutta ei tangon suhteen. Eikö pieni välys kuulukin asiaan? Kun kerran yhdystanko ja läppä on hieman epäkesko.

Ajossa esiintyvä vika on siis säännöllinen moottorivalon palaminen, ja tuolla markan obdtesterillä antaa vikakoodit p1109 ja p1109p. Tarkempaa analyysiä en saa. Esimerkiksi että mitä tuo ”p” toisen vikakoodin yhteydessä tarkoittaa? Välillä auto starttaa ja antaa ajaa normaaleilla tehoilla moottorivalosta huolimatta, eli läppien moottori, läpät yms. toimii suunnitellulla tavalla. Toisinaan auto starttaa ja kulkee vain limpmodessa. Välillä myös useamman startin jälkeen moottorivalo sammuu itsekseen, kunnes taas syttyy.

Läppien yhdystanko on testimielessä irrotettu, ja jokainen läppä pyörii nätisti 360-astetta, pois lukien nro 3 jota ohjaa moottori. Ei tunnu karstoittuneelta.

Kaverin kanssa kun autoa starttailin niin että oma katse oli imusarjan päällä, tanko ja läpät liikahtavat kunnes taas palautuvat asentoonsa jossa ovat moottorin ollessa sammuksissa eivätkä enää liiku kierroksia annettaessa.

Tästä syystä epäilen moottorin toimintaa. Vielä en haluaisi uusia imusarjaa enkä edes lähteä sitä irrottamaan. Tuleeko jollakulla siis mieleen mistä vikaa voisi lähteä etsimään?

Autolla ajettu 230k km. Egr-tulpattu ja ohjelmoitu pois.
OG9-5 2009 1.9tid
markkula
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja markkula »

Saahan noihin läppätankoihin korjaussarjojakin. Itsellä joskus läpät hyppi pois ja tehot hävisivät. Oli vuotoa läppäakselien juuressa ym.
Laitoin korjaussarjan messinkinivelillä ja tangot alkoivat pysyä paikoillaan ja akselien välistä tulevat vuodot tyrehtyivät.
9-5 2.0 Tid 2010 x2
miu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Touko 31, 2019 13:00

Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280

Viesti Kirjoittaja miu »

Noita messinkisiä näppylöitä ja korjaussarjaa itsekin pohdin, mutta nyt kun tosiaan tuon tangon nostin läppien päältä pois, vaikutti siltä ettei ongelma olisi siinä, että tanko ei pysyisi niiden päällä. Siksi tämä homma onkin itselleni niin mystinen kun kaiken olemassa olevan tiedon mitä täältäkin foorumilta on saanut haettua, plus muiden maiden harrastajafoorumit, vaikuttaa siltä että omassa autossa ei tulisi olla vikaa ollenkaan. Tarkoitan siis, että kaikki komponentit ja osat itsessään toimii.

- läppien ohjainmoottori, toimii
- läpät itsenäisinä, toimii
- yhdystanko, pysyy paikallaan läppien päällä & liikuttaa kaikkia läppiä = toimii
- ohjainmoottori kääntää läppiä auton startatessa, ja hetken kuluttua putoaa pois pelistä. Läpät auki asentoon, mutta vikakoodin ollessa läsnä ecu rajoittaa tehot.

Vika on olemassa… jäin vielä miettimään tuota vikakoodia jonka sain kesällä tech2:sta ja siinä maininta ”feedback loop”. Eli jokin osa ei takaisinsyötä signaalia eculle(ko)? Vai minne? Minkälainen signaali tulisi palautua, ja mistä? Tämän kun joku viisas osaisi kertoa, mutta omat hakutaidot ei netistä ole siihen taipuneet että olisin saanut tuon systeemin kokonaisvaltaisen toiminnan avattua itselleni.

Oliko niin että tech2:lla sai läppien moottorin disabloitua? Eikös se jo itsessään voisi riittää korjaukseksi? Tanko kun pysyy läppien päällä paikallaan, ja pitää ne auki asennossa, ja kun moottori ei niitä liikuta ei ongelmaakaan ole?
OG9-5 2009 1.9tid
Vastaa Viestiin