^ Olen knssa ihmetellyt miksi pitää vandalisoida Saabien takapenkkien alustaa kun tankin irroittaminen on niin yksinkertainen toimenpide esim polttoainepumppua vaihdettaessa.
Monta eri syytä.
Kaikilla ei ole nosturia saati työkaluja, ei paikkaa missä tehdä, alakautta hajottaa irrottaessa vielä enemmän paikkoja kuin yläkautta, tulipaloriski, kaikille ei ole yksinkertaista se mitä itselle on, rahaa teetättää niillä joilta löytyy edellä mainitut.
Yksi pointti miksi teen luukut pohjaan on se ettei tarvitse tehdä tankin poistoa tien vieressä kun pumppuun tulee ongelma seuraavan kerran, aina täytyisi viistaua edellisestä tekemästä virheestä.
^ Olen knssa ihmetellyt miksi pitää vandalisoida Saabien takapenkkien alustaa kun tankin irroittaminen on niin yksinkertainen toimenpide esim polttoainepumppua vaihdettaessa.
Femmassa pumppu vaihtuu ihan sen huoltoluukun kautta, ei tarvitse leikellä peltiä.
OG9-3 on sitten se, jossa luukun kautta ei pääse vaihtamaan pumppua. Kyllähän se tankin pudotus on vaikka kerrostalon parkkipaikalla aika hankala tehdä. Monesti pumppu hyytyy kokonaan, eikä auto liiku kuin hinaamalla.
Ennakoin ns vara autoon nuo coolerin klemmarit, vasen olisi kestänyt paaliin asti, oikea oli korppua ja lähes poikki, eli ei ollut ihan sattumaa tuokin vika mikä edellisen sivun kuvassa .
^ Olen knssa ihmetellyt miksi pitää vandalisoida Saabien takapenkkien alustaa kun tankin irroittaminen on niin yksinkertainen toimenpide esim polttoainepumppua vaihdettaessa.
Femmassa pumppu vaihtuu ihan sen huoltoluukun kautta, ei tarvitse leikellä peltiä.
OG9-3 on sitten se, jossa luukun kautta ei pääse vaihtamaan pumppua. Kyllähän se tankin pudotus on vaikka kerrostalon parkkipaikalla aika hankala tehdä. Monesti pumppu hyytyy kokonaan, eikä auto liiku kuin hinaamalla.
Femman pumpun käytin ulkona Kuopiossa Kallan silloilta seuraavasta rampista ylös ja bussi pysäkille. Siinä rotvallin reunalla korjasin pumpun letkun.
9-3:een vaihdoin bensapumpun VT6 pientareella Kontiolahdessa. Olis jäänyt tekemättä ilman huoltoluukkua noissa paikoissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sain tänään valmiiksi helmakoteloiden ja takapyöräkoteloiden ruosterempan. Tein saman homman viimeksi kahdeksan vuotta sitten ja jännityksellä odotin mitä sieltä muovien alta nyt paljastuu. Yllättäen tilanne ei ollutkaan nyt niin paha kuin viimeksi, joten jotain olin ehkä tehnyt paremmin kuin auton valmistaja. Ruskeeta toki oli mutta ei niin paljon kuin viimeksi, eikä läpi asti ruostuneita reikiä ollut vieläkään. Poistin ensin ruosteet pikkurälläkkään kiinnitettävällä pyöröharjalla ja lamellilaikalla niin hyvin kuin sain. Sitten sivelin pintaan 85 prosenttista fosforihappoa, jonka annoin vaikuttaa yön yli. Seuraavaksi pensselillä levitettävä Rust primer, joka sai taas kuivua yön yli. Seuraavaksi paukkupullosta automaalikaupasta ostettu pohjamaali ja sitten pintamaali. Lopuksi vielä kolme kerrosta 2K lakkaa. Helmakoteloihin ruiskutin vielä kotelonsuoja-ainetta, se oli helppoa kun ne helmamuovien sivujen kiinnitysruuvien kiinnikekappaleet oli irti ja niiden aukoista sai hyvin ainetta sisään. Muutaman kiinnikkeen jouduin tilaamaan Trollpartsin kautta uuden, kun olivat menneet huonoiksi. Helmamuovien alapuolen kiinnitykseen käytetyt muovimutterit on kyllä "sieltä ja syvältä", nehän tahtoo napsahdella poikki jo avausvaiheessa, joten jouduin muutaman korvaamaan ip-ruuveilla.
Jospa nuo taas kestäisi seuraavat kahdeksan vuotta, niin ettei tarvitsisi vielä hitsihommiin ruveta. Aika näyttää...
Viimeksi muokannut karihai, La Heinä 12, 2025 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hah, itse rupesin juuri pistosahalla leikkaamaan varapyöränkotelon pohjaa auki. Olihan tuo sittenkin näköjään aika paksuhkoa peltiä eikä ihan ohutta soiroa. Vähän vielä harkinnassa mitä tuon varapyörän kanssa tulen tekemään, toisaalta voisi ottaa poiskin kokonaan kiinnikettä myöten niin olisi entistä enemmän tavaratilaa, mutta sitten toisaalta menettää tasaisehkon lastaustilan..
Edit. Eiku hups tää olikin femmojen osio, itsellä siis ruostehommien kohteena kolkki..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d Porsche 944 BMW E39 528iA