lämmityslaite ei sammu
Re: lämmityslaite ei sammu
Etuvastus on manuaaliilmastointiin, ts. kojelaudassa on manuaalisesti säädettävät nupikat.
Fetti on automaattiilmastointiin, ts. kojelaudan alareunassa on yksikkö, jossa on nappeja ja näyttö.
Fetti on automaattiilmastointiin, ts. kojelaudan alareunassa on yksikkö, jossa on nappeja ja näyttö.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: lämmityslaite ei sammu
^kiitokset tiedosta!!
Re: lämmityslaite ei sammu
Nyt ku viä löyäis se Fetin tuolt aautosta...
Hanasikaslokero on irtu. Musta muovinen, kupumainen suoja on irti... Missä se oikeen piileskelee...?
Hanasikaslokero on irtu. Musta muovinen, kupumainen suoja on irti... Missä se oikeen piileskelee...?
Re: lämmityslaite ei sammu
Siellä aika ylhäällä jotkut ilmastoinnin putket vieressä. Isot kädet niin ei kesti turhankin pitkään itsellä keplotella pois se. Tais helpottaa kun purki siitä edestä (jotain.. ei muista) mutta kahdella torksilla kiinni se on.. Ja se johdon pään irrotus aiheutti harmaita hiuksia ensikertalaisella.
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Re: lämmityslaite ei sammu
Se itse fettiohjain on ilmastoinnin kennon päässä. Pieni musta muovirasia, kahdella läpiruuvilla kiinni. Liitin on sitten siellä oikein mukavassa paikassa ylempänä, juurikin toisinpäin kuin toivoisit sen olevan

'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: lämmityslaite ei sammu
Kiitos Shamrock!!
Nyt en voi erehtyä
Pitää ottaa ekana ruuvit irti ja sit keplotella liitin ehjänä irti... Sitten kolvari pääsee töihin.
Nyt en voi erehtyä

Pitää ottaa ekana ruuvit irti ja sit keplotella liitin ehjänä irti... Sitten kolvari pääsee töihin.
Re: lämmityslaite ei sammu
Se kehikko jossa se liitin on ja jotain muutakin, lähtee puolivahingossa irti kun yrität siitä sitä liitintä irrottaa. Juonihan on siis se, että auton johtosarjan puolen liitin tulee hanskalokeron suunnasta, ja tuo ohjaimen liitin menee sinne takapuolelle, keskikonsolin suuntaan. Joten se on todella vaikea saada sieltä pois - paitsi sitten, kun tuo kehikko siitä jokatapauksessa irtoaa, sitten se on helppoa. Se menee myös aika nätisti ja loogisesti takaisin paikalleen kun sitä vähän aikaa ihmettelee.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: lämmityslaite ei sammu
Kyllä tosiaan aikamoiset sorminokkeluudet pitää olla
Terveiset jalkatilasta... Olipa peijaiset mutta nyt se on irti
Kiitos avuista!!

Terveiset jalkatilasta... Olipa peijaiset mutta nyt se on irti

Kiitos avuista!!
Re: lämmityslaite ei sammu
Anna suosiolla sen kehikon irrota. Tosin en muista tai edes tiedä miten se oikeaoppisesti pitäisi irrottaa, kun se on aina vaan irronnut siinä ähertäessä.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: lämmityslaite ei sammu
Hitto
Ei ollu fetissä vika. Uusi tinattu ammattilaisen toimesta paikoilleen. Laitoin mokkulan kiinni mutta puhallin se vaan puhaltaa... Sulake poistammalla sammuu
Kuka haluaisi parantaa tuon puhaltelevan potilaan
Ei missään nimessä ilmaiseksi tarvitse, korvaus tehdystä työstä toki. Auto lojuu nyt kehä 3:n sisäpuolella, yv:llä yhteyksiä!!

Ei ollu fetissä vika. Uusi tinattu ammattilaisen toimesta paikoilleen. Laitoin mokkulan kiinni mutta puhallin se vaan puhaltaa... Sulake poistammalla sammuu

Kuka haluaisi parantaa tuon puhaltelevan potilaan

Re: lämmityslaite ei sammu
Taitaa tässkin ketjussa olla aiemmin kommenttia siitä, että tuossa modulissa on kaksi komponenttia jotka voi vikaantua. Toinen on se itse fetti, ja toinen on se pienempi puolijohdekomponentti joka ohjaa itse fettiä. Molempia on joutunut vaihtamaan.VKe kirjoitti: ↑Su Heinä 13, 2025 14:36Hitto![]()
Ei ollu fetissä vika. Uusi tinattu ammattilaisen toimesta paikoilleen. Laitoin mokkulan kiinni mutta puhallin se vaan puhaltaa... Sulake poistammalla sammuu![]()
Kuka haluaisi parantaa tuon puhaltelevan potilaanEi missään nimessä ilmaiseksi tarvitse, korvaus tehdystä työstä toki. Auto lojuu nyt kehä 3:n sisäpuolella, yv:llä yhteyksiä!!
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: lämmityslaite ei sammu
Joo, pitää jatkaa peijaisia ja testata toi moottorin kunto myös - jos se hajottaa nyt etektroniikkaa...
Re: lämmityslaite ei sammu
Tämä mullakin oli ilmeisesti tilanne. Se toimi ... mutta poltin useamman fetin, ja sain yhden ohjaimen poltettua siihen kuntoon että uutta fettiä siihen ei saanut enää tinattua, kunnes ymmärsin vaihtaa sen moottorin. En tajua miksi sillä on noin iso sulake, että kaikki muu palaa ennen kuin se itse sulake. Tuota olis mielenkiintoista kokeilla pienemmällä sulakekoolla, jos sillä välttäisi nämä turhat korjailut ... ainakin suunnilleen tuon fetin tehonkeston kanssa linjassa oleva sulake, mielellään vähän allekin.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: lämmityslaite ei sammu
Moi
Uskoisin että lämmityslaitteen FET hajoaa jostain muusta syystä kuin liiasta virrasta jolloin sulakkeen vaihto ei ongelmaan auta. Ainakin osa tapauksia lienee sellaisia joissa puhaltimen hiilet ovat vähän jumissa ja tai loppu ja kipinöivät jo melkoisesti ja kun puhallin on induktiivinen eli käämitty kuorma voi tuo aihettaa sellaisia jännitepiikkeä että riittävät FETin ohjausportin eristeen viottamiseen jolloin FET jääkin auki ja antaa puhaltimelle jatkuvasti virtaa, onko täysillä koko ajan tai pyöriikö hitaammin lienee tuuria mutta yleisesti FETin ohjaus ei enää toimi ja virta virtaa kokoajan ja puhallin pyörii. Joskus sitten menee sitä isoa FETtiä ohjaavakin komponentti. Jos FET hajoaa liian suuren virran takia se yleensä pimenee eli virta ei enää kulje sen läpi. Eli suosittelen FET-remontissa ainakin tarkistamaan hiilet että niitä on ja ne liikkuvat hyvin
Uskoisin että lämmityslaitteen FET hajoaa jostain muusta syystä kuin liiasta virrasta jolloin sulakkeen vaihto ei ongelmaan auta. Ainakin osa tapauksia lienee sellaisia joissa puhaltimen hiilet ovat vähän jumissa ja tai loppu ja kipinöivät jo melkoisesti ja kun puhallin on induktiivinen eli käämitty kuorma voi tuo aihettaa sellaisia jännitepiikkeä että riittävät FETin ohjausportin eristeen viottamiseen jolloin FET jääkin auki ja antaa puhaltimelle jatkuvasti virtaa, onko täysillä koko ajan tai pyöriikö hitaammin lienee tuuria mutta yleisesti FETin ohjaus ei enää toimi ja virta virtaa kokoajan ja puhallin pyörii. Joskus sitten menee sitä isoa FETtiä ohjaavakin komponentti. Jos FET hajoaa liian suuren virran takia se yleensä pimenee eli virta ei enää kulje sen läpi. Eli suosittelen FET-remontissa ainakin tarkistamaan hiilet että niitä on ja ne liikkuvat hyvin
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74