Korkea bensan kulutus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Kalle Toppinen
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Syys 12, 2018 10:14

Korkea bensan kulutus

Viesti Kirjoittaja Kalle Toppinen »

Hei onkos kenelläkään tietoa että mistä saattaisi johtua kun tuollainen 04 vuoden 1,8t moottorilla varustettu 9-3 näyttää kulutuksen sidin mukaan noin siinä 18L/100km paikkeilla ja itse viisarimittarin mukaan puolella tankilla pääsee sen 90 km kunnes jo varotusvalo syttyykin. Nämä oireet tuli seurauksena kun auto heitti abs vikavalon ja samalla kytki ABS:n, ESB:n ja ajonvakautuksen pois päältä,vikakoodit luin ja vika paikallistui vasempaan taka abs-anturiin. Onko kenelläkään ollut samanlaista ongelmaa? Voisiko kyseinen kulutus johtua tuosta yhdesta ABS:n viasta? Bensa ei tosiaan haise auton ympärillä käydessä eikä sammuksissa joten lienee varmaa sulkea polttoaineen vuoto pois. Normaalisti olen matkamittarin mukaan päässyt samanlaisella seka-ajolla noin 250 km puolella tankilla.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Korkea bensan kulutus

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Eihän jarrut laahaa ? Sen jälkeen jollain todennäköisyydellä lambda-anturi vois olla väsähtänyt ja silloin se rikastaa seosta turhaan ja kulutus kasvaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Kalle Toppinen
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Syys 12, 2018 10:14

Re: Korkea bensan kulutus

Viesti Kirjoittaja Kalle Toppinen »

Ei ainakaan kuulosta tai tunnu siltä että laahaisi eikä kuumenekaan jarrut.
VelluX
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2023 18:56

Re: Korkea bensan kulutus

Viesti Kirjoittaja VelluX »

Hei, minulla on myös kuvatunlainen ongelma. Oikea taka ABS anturi on rikki(mitattu) ja ABS/ESP vikatilassa. Kulutus on 10-40L ja keskikulutus n. 18L/100km. Kampiakselin anturi, tulpat ja puolat juuri vaihdettu. Oli myös kaasuläpän vikakoodi, mutta se ei ole tullut uudestaan. Kaikki alkoi jonossa täysjarrutuksesta...
Avatar
Ballantines
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Korkea bensan kulutus

Viesti Kirjoittaja Ballantines »

Kulutuslukemat seurausta juurikin abs viasta. Jos katsot km-lukemia niin nekin näyttää puolet vähemmän kuin todellinen matka on.
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
Lupe-81
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 12:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: Korkea bensan kulutus

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

Kaverin puolesta kyselen. ABS anturivian ilmaantuessa hän on ollut havaitsevinaan että polttoaineen kulutus noussut rajusti (jopa tuplasti), kun ABS valo palaa ja vika päällä, ilmeisesti pyörän nopeusanturia herjaa.

Voiko tosiaan olla että ABS vika päällä ja kasvaneella kulutuksella on jokin yhteys toisiinsa? Siis kasvaako kulutus oikeasti vai näyttääkö ajotietokone vain väärin? :roll:
9-5 aero sedan man -04
r.i.p. 9-5 aero sedan man -05
ex. 9-3 aero sedan man -05 "19t-6"
seppte-9
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 16:25
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Korkea bensan kulutus

Viesti Kirjoittaja seppte-9 »

Ei nouse kulutus. ajotietokone näyttää väärin. Kulutuslukema taitaa tuplaantua. Minulla ainakin meni niin abs anturi vian tullessa. Matkamittariin kertyy puolestaan puolet vähemmän kilometrejä todellisesta ajomatkasta. Oikean takapyörän abc anturin johto oli poikki.
tese
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4824
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Korkea bensan kulutus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Se olisikin lajissaan " maailman ennätys", jos Saab oikeasti lisäisi kulutusta abs- anturin vian takia :lol:.
Siinä olisikin muilla auton valmistajilla tekemistä tämän rikkomisessa.

Silti on Saabin insinöörit osanneet jotain tehdä todella omaperäisesti:
Neljästä pyörän nopeusanturista yksi on rikki ja ilmeisesti vielä tämä on oikea takapyörä, niin matkamittarin lukema puolittuu.

Kolme anturia näyttää samaa lukemaa, niin silti tämä ei Saabille riitä vaan näiden näyttämä matka puolitetaan. Hämmästyttävää logiikaa, mutta tähän pystynee vain Saab :evil: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 9139
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Korkea bensan kulutus

Viesti Kirjoittaja aero »

Eiköhän matkamittaus oteta takapyörien keskiarvosta, joka on matemaattisesti kaikista lähinnä oikeaa tulosta. Ne kun eivät vedä niin sutimista ei lasketa ja keskiarvo kattaa aika hyvin auton keskilinjan kulkeman matkan vaikka ajaisi vaan ameriikanovaalia.

Eli matemaattisesti hyvinkin looginen tapa mitata matkaa mahdollisimman hyvin. Käytännössä kaikkien neljän kulman huomiointi toisi parempia tuloksia vikatilanteessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Korkea bensan kulutus

Viesti Kirjoittaja shamrock »

aero kirjoitti:
Ma Heinä 14, 2025 15:44
Eiköhän matkamittaus oteta takapyörien keskiarvosta, joka on matemaattisesti kaikista lähinnä oikeaa tulosta. Ne kun eivät vedä niin sutimista ei lasketa ja keskiarvo kattaa aika hyvin auton keskilinjan kulkeman matkan vaikka ajaisi vaan ameriikanovaalia.

Eli matemaattisesti hyvinkin looginen tapa mitata matkaa mahdollisimman hyvin. Käytännössä kaikkien neljän kulman huomiointi toisi parempia tuloksia vikatilanteessa.
Ei ainakaan kaikissa, koska mulla oli vasemman piuha poikki ja kulutus ja matkamittari näytti oikein :) Tosin, mikä sitten vastaa tuosta laskennasta? Mulla nimittäin 1.8i eli Ooppelin koneella. Onko tuo nimenomaan Trionicin ominaisuus?
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
aero
-
Viestit: 9139
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Korkea bensan kulutus

Viesti Kirjoittaja aero »

ABS-antureita kuunnellee ABS/ESP-yksikkö, mutta miten tieto viedään siitä eteenpäin, se onkin hyvä kysymys.

Sitten, jos toteutus on onnistuttu tekemään niin, että oikean vika puolittaa lukeman ja vasemman ei, niin sitten menee oudoksi :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4824
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Korkea bensan kulutus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Aika monta erimerkkistä ja eri konsernien autoja on tullut tässä pyöränanturi vikoja paikallistaessa testereillä tutkittua, niin yhdessäkään ei ole matka tai nopeusmittarin kanssa ollut ongelmia vaikka anturi olisi ollut vialla mistä tahansa pyörästä. Juuri tässä keskustelun aineena olevaa Saabin vikaa ei ole tullut vastaan.
Kyllä tässä Saabin tapauksessa on ihan selkeästi jokin moka sattunut :evil: .
Ei yhden ja tietyn pyöränanturin vika saa moista ilmiötä aiheuttaa.

Se, että vetävien pyörien sutiminen lisää matkaa mitä todellisuudessa ei ole ajettu, on "hifistelemällä" tosin totta, mutta käytännössä ei ole mitään merkitystä koko auton kilometrimäärissä. Olihan jo iät ja ajat ennen abs- systeemejä nopeus- ja matkamittarilukemat otettu vaihdelaatikosta. Kyllä ne mittarilukemat olivat ihan niiden mittareiden omien virheiden mukaan todellisia, eikä niistä tarvinnut huomioida "suditus vähennystä" :lol: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 9139
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Korkea bensan kulutus

Viesti Kirjoittaja aero »

Hifistelyä, kyllä. Toisaalta, miksi jättää hifistelemättä jos ei se käytännössä maksa mitään lisää.

Toki on tyhmän tuntuista että anturivian kanssa matkamittari näyttää väärää lukemaa eikä yhden anturin tiedon puuttuessa siirrytä johonkin varalasketaan muilta antureilta. Voi olla (ja varmasti onkin) että R&D-rahat ovat olleet jo vähissä kun näitä skenaarioita on mietitty ja käyty läpi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Korkea bensan kulutus

Viesti Kirjoittaja shamrock »

aero kirjoitti:
Ti Heinä 15, 2025 06:28
ABS-antureita kuunnellee ABS/ESP-yksikkö, mutta miten tieto viedään siitä eteenpäin, se onkin hyvä kysymys.

Sitten, jos toteutus on onnistuttu tekemään niin, että oikean vika puolittaa lukeman ja vasemman ei, niin sitten menee oudoksi :D
Kulutuslukemassa ainakin ecun täytyy olla mukana laskennassa, ja eikös se matkamittarilukemakin sinne tallennu? Tässä vois olla se ero Ooppelin ecussa ja Trionicissa. Koska nämä molemmat tiedot jotka heittää, vaikka kulkevat ABS-yksikön kautta ja perustuvat sen dataan, ei niitä kuitenkaan siellä käsitellä. kulutus ilman muuta ecun kautta, matkamittarilukemasta en ole varma?
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Korkea bensan kulutus

Viesti Kirjoittaja shamrock »

aero kirjoitti:
Ti Heinä 15, 2025 09:17
Hifistelyä, kyllä. Toisaalta, miksi jättää hifistelemättä jos ei se käytännössä maksa mitään lisää.

Toki on tyhmän tuntuista että anturivian kanssa matkamittari näyttää väärää lukemaa eikä yhden anturin tiedon puuttuessa siirrytä johonkin varalasketaan muilta antureilta. Voi olla (ja varmasti onkin) että R&D-rahat ovat olleet jo vähissä kun näitä skenaarioita on mietitty ja käyty läpi.
Tai sitten vaan ohjelmointivirhe, jota ei ole niiden rahojen puutteessa enää korjattu :-D Joku koodari on omissa ajatuksissaan ajatellut ottaa tiedon toisesta, ja toinen toisesta anturista, eikä tieto ole kulkenut. Eikä ketään ole sitä kiinnostanut enää korjata, koska eihän se edes haittaa muulloin kun silloin kun auto on jo muutenkin rikki.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Vastaa Viestiin