Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Laita kunnolla koeajettu Passat tilalle:

https://youtu.be/9LWgmOK8jss?si=pFMXEic8UILiyDb3

No ei sentään, tuo Lincoln on kyllä varmasti hyväkyytinen laitos. Heitän jo 1. arvan, se vaihtuu täyssähköiseen Hyny Konaan....
-*-Elämä on-*-
Uteip
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Uteip »

IC1970 kirjoitti:
To Kesä 12, 2025 21:17
Tuloksena touhuilusta lähdetään vanhemman pojan kanssa taas reissuun huomenna, haetaan uusi kiesi pihaan. Tämä on sitten se mun eläkeauto, eli tarinaa autosta tässä ketjussa vielä vuonna 2032, jolloin toivon mukaan voin siirtyä pois työelämän parrasvaloista, tai ainakin selvästi vähentää.
:mrgreen:
Ex:Saab 90i -86
Scraab
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Scraab »

IC1970 kirjoitti:
To Heinä 24, 2025 09:10
Se mikä on uusi piirre, liki jokaiseen tarjoukseen sisällytetään joku "turva", joiden hinnat ovat tonnin kieppeillä, yli tai alle. Siitä voi kieltäytyä, mutta pikkusen on tyrkytyksen makua.
Tämä on todellakin alalle kotiutunut rahastus. Nykyisin kuluttajan suoja on paikoin käsittämättömän hyvä, kun noita ratkaisuja lueskelee. Suosituksiahan ne ovat, mutta ilmeisesti liikkeet ainakin jonkin verran tulevat vastaan. Entä lisäturva? Säästyy ehkä valituksen tekemiseltä, mutta onko todellista hyötyä, sitä kannattaa pohtia. Lueskelin yhden ison toimijan lisäturvan ehtoja, ja pikaisen silmäilyn perusteella vajaa tonni olisi mennyt kyllä täysin hukkaan, niin tehokkaasti oli kalliit viat suljettu turvasta.

Olisi mielenkiintoista kuulla automyyjien kokemuksia työstään. Toisissa liikkeissä on vielä tuttuja kasvoja vuosikymmenien ajalta, toisissa taas pilttuissa suuri joukko nuoria päätteitään selaamassa ja keskenään seurustelemassa. Aika monessa tapauksessa asiakas joutuu olemaan se aktiivisempi osapuoli, kun liikkeeseen astuu. Hintaa näissä käydään aina kysymässä takahuoneessa, tai sitten se on lappuun kirjoitettu. Mieluusti hieroisin kauppaa sellaisen kanssa, jolla on siihen valtuudet. Ehkä siellä takahuoneessa on se ainut kiinteällä kuukausipalkalla untuvikkoja kaitseva, kannuksensa ansainnut koijari :D?

No, eipä taaskaan parin ketjun saranoita kuluteta ainakaan viiteen vuoteen :twisted:!
aero
-
Viestit: 9150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Sen lisäturvan myy käytännössä aina joku muu. Kauppaamalla moisen liike ulkoistaa heti alusta vikayhteydenotot muille ja saa itelleen vain ne, jotka tulee lisäturvasta bumerangina takaisin.

Kahdesti on käynyt niin, että liike on ostanut moisen lisäturvan omaksi turvakseen ja helpotuksekseen tai tinkinyt omasta katteestaan. Näissä ei auton lappuhinnasta ole paljoa tingitty, mutta vaikka se on ollut sarjassaan kilpailukykyinen on lisäturva siis sisältynyt jo siihen. Saattaahan se kannattaa, kun itseltäänkin ulkoistavat riskiä tuolla tempulla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4091
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Uteip kirjoitti:
To Heinä 24, 2025 13:16
IC1970 kirjoitti:
To Kesä 12, 2025 21:17
Tuloksena touhuilusta lähdetään vanhemman pojan kanssa taas reissuun huomenna, haetaan uusi kiesi pihaan. Tämä on sitten se mun eläkeauto, eli tarinaa autosta tässä ketjussa vielä vuonna 2032, jolloin toivon mukaan voin siirtyä pois työelämän parrasvaloista, tai ainakin selvästi vähentää.
:mrgreen:
Tiesitte varmasti lukiessanne, että kirjoitus oli 100% itseironiaa. Laitan kohta pikku kertomuksen, tämä meni maaliin loppujen lopuksi erittäin nopeasti, kun tuli loistava tarjous ja kohde osui myös nappiin. Joskus näin. Ensin iltapalaa, makkarissa jossa tätä kirjoitan on nyt 28.5 astetta lämmintä, kun unohdin aamun nopeassa lähdössä kaihtimet ja verhot auki. Kele-tana-tu.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 9150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

^Meillä on makkarissa 22°C. Kylmäkone on ihan mukava keksintö näillä keleillä. Kuten myös avoauto, näin mx-5:n repsikan paikalta kirjoitellen... :mrgreen:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4091
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Elikkäs, homma lähti ratkeamaan aika nopeasti. Sain aamusella heti yhden kommentin, että ei Lincoln kiinnosta, sitten tuli kolme tarjousta, jotka eivät aiheuttaneet toimenpiteitä. Sitten soikin puhelin ja Järvenpään Hediniltä Karo Junninen tarjosi lyhyen keskustelun päätteeksi Lincolnista sellaisen summan, että piti kysyä kuulinko oikein. Kuulin, joten piti nopeasti tsekata mikä auto se heillä olikaan. No sehän oli aika lailla listan kärjestä ja erinomaisen oikein hinnoiteltu. Nopean laskutoimituksen tuloksena päättelin, että se on siinä, tuskin parempaa tarjousta tulee (tämän jälkeen tuli useampi tarjous vielä, mutta ei parempaa, joten päätelmä oli oikea).

Maksoin kaupan kohteesta 200e varausmaksun (joka hyvitettiin vähentämällä se kauppasummasta), ettei auto karkaa. Pakkasin talvirenkaat ja vetokoukun Lincolniin, kahdet avaimet taskuun ja menoksi kohti Järvenpäätä. Vajaat 63 km myöhemmin parkkeerasin Lincolnin autoliikkeen pihaan ja otin jäähyväiskuvan.
Kuva

Kesäautoilut autoiltu ja harrastettu amerikkalaista kuusi viikkoa. Mielenkiintoinen kokemus ja tämä ruutu elämän "teen tai koen vielä tämän"-listalta ruksittu umpeen.

Tsekattiin autot puolin ja toisin ja kirjailtiin paperit kuntoon, tai siis näppäilin kännykkää sitä mukaa kun tuli sopparia tarkasteltavaksi ja allekirjoitettavaksi. Uutukaisen vakuutus IFiin ja vanha poikki. Välirahan maksu, se on mun ny. Ei sentään Sunny :wink:

Kauppias lähti konttorille hakemaan autoon upouusia kilpiä, Ruotsin tuonti, niin ei ollut kilpiä ollenkaan, tarrat vaan laseissa. Niin, mie ostin Leiffin !
Kuva

Kilpireissun aikana kävin auton läpi. Takapuskurissa on naarmu ja pieni 2 x 3 cm lakkavikainen alue. Tästä pyysin myyjää selvittämään maahantuojalta, millainen takuu näissä on, pitäisikö 4-vuotiaan auton olla lakkaviaton !? Oikean etuoven etualareunassa on puolen sentin alue. josta on maali lohjennut ja pohjamaali paistaa. Laitan siihen fosforihappoa ja sipaisen väriä päälle. Muuten autossa ei ollut normaalista käytöstä poikkeavia jälkiä.

Käyttöönotto 06/2021, perus 40-kilowattinen, ollut Ruotsin Hedinillä yksityisliisarina parilla perheellä, sieltä sitten Suomeen. Viimeiseen vuoteen ei ole tullut kuin 1000 km tauluun. Kuulemma hankala markkina Ruotsissa. Auto on katsastettu helmikuussa, seuraava 2027, huollettu kuukausi sitten ja seuraava ensi kesänä. Kesärenkaat hyvät, talvikitkat välttävät, laitan syksyllä alle ja kun tulee kunnon talvi, ostan uudet.

Näistä lukemista lähti minun matkaani.
Kuva

Akku oli huomaavaisesti ladattu täyteen, tuollaista lukemaa näytti Järvenpään +29 asteen lämmössä lähtiessä, kun tutustuin vähän valikoihin, naitin puhelimen, poistin vanhoja tietoja jne.
Kuva

Ja tässä lukema kotipihassa tarkalleen 62.6 km myöhemmin. Lämpötila sama, vaikka oli aina välillä matkan varrella +30.
Kuva

Järvenpäästä kun Porvooseen ajelee Nikkilän ohi on reitti todella hyvä testilenkki, pari moottoritie-stinttiä, tietöitä, kaupunkia, 60/80 maantietä, kaikkea mahdollista. Tuollaisella kulutuksella tultiin Porvooseen, aika lailla "vapautuneesti" laskettelin.
Kuva

Tässä komistus kotipihassa normipaikassa.
Kuva

Rekkarikin osui hyvin kohdilleen, helppo muistaa, pelkäsin että tulee joku NMN tms. :D
Kuva

Tämän hinta oli ollut vielä joku aika sitten, oli hintalappu hanskalokerossa, 14990 euroa. Nyt oli hinta 13490 euroa, joka on kyllä sellainen hinta, että vaikea on mitään vastaavaa polttomoottoriautoa löytää, ainakaan tämän ikäisenä, näin vähän ajettuna ja näillä varusteilla. On adaptiivinen vakkari, avaimeton käyttö, peruutuskamera ja 360-tutka, katvevaroittimet peileissä, navi jne. Riittää mulle hyvin. Jos 250 km range kesällä ja 150 km kovemmilla pakkasilla riittää omaan ajoprofiiliin, niin hirveästi ei sähkäreissä ole tälle kilpailijoita.

Akkutestikin tähän oli tehty ja asiallisessa kunnossa on.
Kuva

Selvitin itselleni autotallissa latausproseduurin ja kokeilin, että suko-laturi toimii. Toimi, pitää vielä muistaa type2-kaapeli laittaa johonkin jemmaan. Se on hyvä, että tässä on lataustökkeli keulassa, sopii mun tallin asetuksiin täydellisesti.

Täytyy vielä opiskella, miten tuossa saa latauksen stoppaamaan 80%, kun tämänkään akulle täyteen 100% lataaminen jatkuvasti ei tee hyvää. Vähän oli sekavat valikot paikoin, kun vartin käytin tallissa näppäilyyn. Suurinpiirtein kaiken löysin, mitä pitikin, kyllä.

Että näin. Harrastushommat jäihin nyt ainakin ensi kevääseen, mulla on tässä jo jonkin aikaa orastanut paha :saab: -kuume, jotain sen lääkitsemiseen pitänee ensi keväänä viimeistään kehittää. Toisessa vaakakupissa on sitten Hiace, sellainen menisi harrasteena, jonka kanssa voisi toteuttaa rapsutus-ambitioita.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
lauriolio
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Onnea uuden kulkineen johdosta! Siinä on hinta-laatu-suhde kohdillaan ja edessä halpoja kilometrejä. Toki Chademo vähän rajoittaa pidempiä siirtymiä, mutta niitä varten oli pihassa muita autoja. Onkos tuo Acenta/n-connecta vai Tekna? Ei sinänsä taida isoja eroja varustetasoissa olla, ehkä ajovalot (led/halogen) ja sisustuksen materiaalit.

Ite koeajelin tuollaista MY18-yksilöä aikoinaan ja oli vahvoilla, mutta penkki tai ajoasento ei jostain syystä sopinut omille raajoille yli puolen tunnin siirtymällä. Hyvännäköisenä autona tuota kyllä pidän vieläkin.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4091
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

N-Connecta on, LED-valot on keulilla ja tästä löytyy jo ratin syvyyssäätökin, joka helpottaa asennon hakemisessa. Semmonen semikova tuo on ajotuntumaltaan, mutta sanotaanko näin Yaris Crossilla muutamia kuukausia ajaneena, niin hyvin tutun tuntuinen. Se mikä on erona, niin tuo voimalinja on kertakaikkiaan sivistynyt, mutta niinhän se aina tuntuu kun on vähän aikaa sähkiksistä ollut taukoa. Riittävästi ja ennenkaikkea vaivattomasti liikkuu. Toinen on tuo painon sijoittuminen pohjaan akkujen ansioista, omapaino on vajaat 1600 kiloa ja tuntuu hyvällä tavalla tukevalta.
Toki nämä 17-tuumaiset vähän rokottavat ajomukavuutta, parempi olisi 16-tuumaisilla pullarenkailla, mitkä nuo talvirenkaat ovat, mutta menettelee.
Eihän tämä koskaan mitään suuria kehuja ajettavuudesta ole saanut, mutta minä kotiuduin tähän nopeasti ja ei mitään valittamista. Monta kertaa on ollut Leafin osto liipaisimella, nyt toteutui. Niin kauan kuin poikien opiskelut jatkuvat ja minun autoillani ajavat, niin pakko kai se on pitää kaikilla peruskäyttikset, erilaisia komboja on kokeiltu, kuten olette havainneet, mutta aina palaan tähän, joten jos nyt vaan antaisin suosiolla olla. Yksi paikka on vapaana ja siiten voi sitten istuttaa jonkun harrasteen, joka tulee olemaan mitä luultavimmin vanhempaa kaartia og-satkun tyyliin.
Nyt on hyvä vähän hengähtää, aika vauhdikas vuosi on kieltämättä ollut...
Niin, tähän on nykyään jo saatavissa CCS-adapteri, joten se Chademokaan ei ole ongelma, jos siitä sellainen on tullakseen. Tämä tuskin koskaan tai montaa kertaa tulee pikalaturiin päätymään, pitkiä reissuja varten on toiset autot.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2946
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Onnea Lefan johdosta. Nätti väri. Tuo range riittää kyllä useimmille päivittäiseen tarpeeseen. 8)

Näissä pikkuautoissa etupenkki on kyllä aika suuri tekijä, sopiiko käyttöön vai ei. Pääsääntöisestihän näiden penkit on aika syvältä, mutta lyhyt tai keskimittainen löytää yleensä jonkinlaisen tyydyttävän kompromissin ja taaksekin mahtuu vielä paremman puutteessa istumaan. Ja kun ei ole tarkoitus Lappiin ajaa. Kyllä meillä on silti monta kertaa ajettu 150km mökkimatkaa Masalla ihan ongelmitta.

En ole varmasti ainoa, joka naurahtaa ajatukselle, että uudehko sähköauto on automyyjälle vaikeampi myytävä, kuin bensakoneinen valtamerilaiva-jenkki. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4091
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

On ne joskus. Tämä on ollut Jäken Hedinillä kohta vuoden https://www.nettiauto.com/maxus/euniq-6/14547108, ihan pakasta vedetty 50 km ajettu. Hintaa on pudotettu kymppitonnilla ja nykyinenkään hinta ei kuulemma ole tiukka, ei sinne päinkään. Ei vaan lähde. Komia peli oli kun kylmätyyppäsin. Tuollaisella kelpaisi jalkapallovanhempien jälkikasvua ja muuta joukkuetta kuskata pitkin pääkaupunkiseutua. Jos se on vielä vuoden päästä siellä, niin tarjoan Leafia vaihdossa ja 5 tonnia väliä.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7695
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Leaf kyl tarjoo paljon autoon tolla rahalla, varsinkin kun oot jo useesti testannut et sukolatauksella pärjäät :mrgreen:

3~lataus oli ainoo mikä corsas oli parempi kun -21 noita mietiskeli ja päätös oli silloin oikee..

Hetken jo meinasin laittaa euniqista vaihtokyselyy mut ei etähallintaa, ei android autoo, ei ratin etäisyyssäätöö ja lataaki vielä rauhallisesti :facepalm_man:
Ehkä tuo ekana sähköautona menis Futis/jäkisvanhemmalle jos pääsee lähtee lämpimästä tallista eikä jää kentän laidalle odottelee et kaipaisi etähallintaa :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13488
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Samaa mieltä, aika hyvään hintaan noita kakkoskoppasia Leafeja näkyy saavan, kun vertaa vaikkapa saman kokoisiin polttomoottoriautoihin. Ajamisen kustannukset on kuitenkin Leafissa vain murto-osa.

150 km talvikelissä riittäisi itselle normaalin arjen pyöritykseen oikein hyvin, sitten muutaman kerran vuodessa on se tarve että pitää päästä tuota pidemmälle eikä huvittais alkaa latailemaan alle 200 km välein. Jos olis kaksi käyttöautoa, niin toisena menisi ehdottomasti Leaf oikein hyvin, nyt on vain sellainen tilanne että mennäämn yhdellä käyttöautolla ja sen pitää kyetä vähän tuota pidempään rangeen, vetämään peräkärryä ja autoon pitää mahtua myös tavaraa ehkä vähän enemmän kuin mitä Leaf vetää.

En tunne Leafin muita ominaisuuksia kauhean hyvin, mutta tuosta Maxuksesta tuli just sama mieleen kuin Teemulla, eli auto voi oilla liikkumisvälineenä hyvä mutta jo kaikki sen käyttöön liittyvät muut ominaisuudet on olemattomia tai erittäin heikkoja, niin täytyy varmaan jättää kyseinen ajopeli väliin. Oli hinta mikä hyvänsä. Ennen muinoin se oli aika helppoa auton valinta, kun valitsi vain auton jonka ulkonäkö on ok, valitsi polttoaineen ja vaihteiston ja ruksi vaaditut lisävarusteet (tyyliin lohkolämmitin ja vetokoukku, muuhan oli lähinnä blingblingiä ja turhuuksia), kävi fyysisesti tsekkaamassa että tilat täyttää odotukset ja lyhyellä koeajolla toteamassa että kyllä se kulkee eteen, taakse ja jopa kääntyy.

Nyt välttääkseen sudenkuopat pitäisi ehtiä tutustumaan autoon varmaan viikon verran, että saa kunnolla selväksi onko siinä akun lämmitys, miten hyvä käyttöliittymä on kojelaudan näytöllä, vastaava testi etäkäyttösovellukselle, pystyykö esilämmittämään ja -jäähdyttämään aina vai vain kun on piuhassa, mikä on todellinen range, miten nopeasti se oikeasti lataa pikalaturilla, onko kaistavahti, adaptiivinen vakkari, sadetunnistin ja muut avustimet tässä autossa enemmän haitakkeita kuin hyödykkeitä, yms jne jnpp.

Toki siinä samassa on tullut tsekattavien autojen hintalappuun yksi nolla lisää. On tämä ensimmäisen maailman elo vain vaikeaa ja vaivalloista :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4091
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Pari työmatkaa ajettu Leafilla, käsitystä alkaa muodostua, jos ei muusta, niin hellekelien käytettävyydestä. Kylmästöinti pelittää hyvin ja riittävästi. Yllättävän hanakasti haluaa lämmittää autoa, aamuisin töihin mennessä on ollut 16-18 astetta ja heat-nappulassa on ollut valo ja auto on aivan vienoa lämpöä pukannut kabiiniin, kai se on loogista kun pyynti on +21.
Kulutus pyörii 12-12.5 tuntumassa.

Aamuisin on näyttänyt tältä töihin lähtiessä. Pääsi naapurin kottikärrytkin kuvaan.
Kuva

Vielä en ole Leafia lataillut, paitsi sen kokeilun että laturi toimii. Huomenna varmaan pistän tökkelin seinään kun tulen kotiin ja katsotaan, mitä näyttää maanantai-aamuna. Eiköhän tuosta äkkiä löydy sellainen %-luku, josta tuo lataus seuraavaan aamuun jättää varauksen vähän vajaaksi jonnekin 80-90% väliin. Siinä lienee mulle ajastinta ihan sopivasti.

Olen ottanut kojetaulun lukemista kuvat aina kotiin ja työpaikalle päästessä, niin saa vähän arvioita paljon akkua hupenee eestaas työmatkalla. Enstex %, sitten GOMin arvaus ja lopuksi ajomatka edellisen latauksen jälkeen.
70% - 195 km - 81.6 km
62% - 177 km - 99.7 km
55% - 162 km - 117 km
48% - 143 km - 134.3 km
Kuva

Akku hupeni 22%, GOMin arvio väheni 52 km ja ajomatkaa kertyi 51.7 km. Ainakin tämän pienen otannan perusteella hyvin johdonmukaisesti mennään. Täytyy jotain pientä tänne kirjailla, niin voi itsekin palata omia jälkiä ja vertailla eri olosuhteiden kulutusta tämmöisessä vaatimattomassa vanhemman polven sähkiksessä.

Yritin saada auton ja kännykän puhumaan toisilleen Nissan Connectin kautta, tilin sain luotua, mutta homma tyssäsi siihen, että auto ei saanut kontaktia päämajaan. Epäilen, että se johtuu siitä, että yritin sitä autotallissa, jossa kenttä on aika heikko. Täytyy koittaa huomenna kaupungissa, josko onnistuisi. Mielelläni saisin tuon toimimaan että näkisi, mitä se sisältää. En tosiaan tiedä millaiset talviominaisuudet tässä on, nopeasti lämpiää, mutta lämpiääkö ennakkoon appin kautta ja ilman töpselin kytkentää. Tallista lähden talvella kotoa, mutta tärkeämpi on työpaikan pää, kun sieltä lähdetään taivasalta.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13488
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt on meren äärellä aamut aika kosteita, ainakin meillä oli mökkirannassa tänä aamuna kunnon sankka sumu auringon noustessa. Fiksu auto ymmärtää niissä olosuhteissa lämmittää sisään puskettavaa ilmaa, jotta se kuivuu eikä puske pahimmillaan ikkunoita sisäpuolelta huuruun. Vielä fiksumpu auto sekä lämmittää että jäähdyttää sitä sisään tulevaa ilmaa, koska silleen siitä ilmasta saa kaikkein eniten kosteutta pois samalla kun sen lämpötila säädetään just jetsulleen oikeaksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin