Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
vilhosyvis
"Hirsch"
Viestit: 723
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

vilhosyvis kirjoitti:
To Elo 14, 2025 06:23
rossnach kirjoitti:
Ti Elo 12, 2025 23:20
Tarvis se ohjauspaine edellee tietää. Luin vanhoista kirjoituksestasi että ohjauspainesäätimen toisesta letkusta ei tule edes bensaa? Siellä kyllä pitäisi bensan virrata kokoajan. Taitaa asiansa osaava korjaamo olla jo tässäkohtaa järkevin vaihtoehto kun tätä asiaa on nyt vatvottu täälä jo vuodenpäivät.
Pitääpä tarkistaa tuleeko nyt ohjauspainesäätimen vaihdon jälkeen molemmista letkuista bensaa. Hyvä kun sen huomasit ja sanoit.

Vuosi vierähtää helposti kun autoa ei joka päivä ehdi eikä jaksa laittaa. Jo sekin vaikuttaa että auton luo pitää erikseen matkata, vaikka onkin alle kilsan päässä kotoa. :wink:
Eipä tuu bensaa vieläkään siitä, muuten kuin vähän ja vasta kun pumpun käymisestä on hetki.

Voiko määränjakajassa nyt sitten olla häikkää?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Uteip
"Turbo"
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Pumpun käymisestä on hetki? Kyllä sen pumpun pitäisi käydä jatkuvasti kun mittauksia tehdään.
Ex:Saab 90i -86
Avatar
vilhosyvis
"Hirsch"
Viestit: 723
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Uteip kirjoitti:
Ti Elo 19, 2025 00:03
Pumpun käymisestä on hetki? Kyllä sen pumpun pitäisi käydä jatkuvasti kun mittauksia tehdään.
Kyllähän se käy jos pitää käynnissä. Pumpun käymisestä on hetki = pumppu sammutettu muutamia minuutteja sitten.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
rossnach
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Su Touko 21, 2017 13:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja rossnach »

vilhosyvis kirjoitti:
Ti Elo 19, 2025 06:40
Uteip kirjoitti:
Ti Elo 19, 2025 00:03
Pumpun käymisestä on hetki? Kyllä sen pumpun pitäisi käydä jatkuvasti kun mittauksia tehdään.
Kyllähän se käy jos pitää käynnissä. Pumpun käymisestä on hetki = pumppu sammutettu muutamia minuutteja sitten.
Ootko mitannut ohjauspaineitakin niin ettei pumppu ole hyppylangall laitettu kokoajan pyörimään? :mrgreen: :mrgreen:
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
Avatar
vilhosyvis
"Hirsch"
Viestit: 723
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

rossnach kirjoitti:
Ke Elo 20, 2025 18:27
vilhosyvis kirjoitti:
Ti Elo 19, 2025 06:40
Uteip kirjoitti:
Ti Elo 19, 2025 00:03
Pumpun käymisestä on hetki? Kyllä sen pumpun pitäisi käydä jatkuvasti kun mittauksia tehdään.
Kyllähän se käy jos pitää käynnissä. Pumpun käymisestä on hetki = pumppu sammutettu muutamia minuutteja sitten.
Ootko mitannut ohjauspaineitakin niin ettei pumppu ole hyppylangall laitettu kokoajan pyörimään? :mrgreen: :mrgreen:
Kylläpä te nyt jaksoitte takertua tuohon. Huoh.

Kuvailin tuon yhden letkun käyttäytymistä, sieltä ei tule bensaa ainakaan koko ajan pumpun käydessä. Alkaa tiputella siinä vaiheessa kun oon sammuttanut pumpun. Kauaa en viittinyt turhaan pumppua pyörittää kone sammuksissa.

Totta kai pumppu oli koko ajan hyppylangalla pyörimässä kun yritin mittailla paineita. :facepalm_man: :mrgreen: :mrgreen:
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
vilhosyvis
"Hirsch"
Viestit: 723
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Palaillaan aiheeseen kun on ajankohtainen, ei vaan opintojen ja työn ohella ehdi joka päivä autoa rassata.

Olisiko tuolla määränsäätimessä jotain jumissa tai tukossa, minkä vuoksi ei tule bensaa oikean verran oikeista rei'istä?

Miten tuon kanssa nyt voi edetä, muuten kuin viemällä sinne kuuluisaan korjaamoon?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

No opiskelemalla tietysti. Jos sulla on ollu letkut irti määränjakajasta niin katoppa että paine ja tankki ei ole ristissä.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
vilhosyvis
"Hirsch"
Viestit: 723
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

korpijaakko kirjoitti:
Ke Syys 10, 2025 20:24
No opiskelemalla tietysti. Jos sulla on ollu letkut irti määränjakajasta niin katoppa että paine ja tankki ei ole ristissä.
Ainoat letkut jotka olleet irti on ohjauspainesäätimelle menevät ja niitä olen nyt testannut kumminkin päin. Mitä ilmeisimmin ovat koko ajan olleet oikein päin.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
vilhosyvis
"Hirsch"
Viestit: 723
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Varmasti jonkun mielestä tämä on nyt täysin väärin ja en ansaitsisi apua, mutta prioriteettina itselleni on saada auto kuntoon ja ajoon, vaikka "epäkunniakkaasti summanmutikassa osia vaihdellen".

Asia on pitkittynyt niin paljon, että en yksinkertaisesti jaksa käyttää vähäistä vapaa-aikaani tähän liikaa, mieluummin vaihtelen osia ja katson mitä tapahtuu. Paineiden mittauskin osoittautui työmaaksi.

Jos sen määränsäätimen vaihtaisi? Entäs mitä muuta? Ihmettelen sitä bensahöyrypilveä, en ole saanut sen lähdettä paikannettua. Onko kellään muulla ollut vastaavaa onglemaa?

Valitettavasti auto ei ole minulla makuuhuoneen vieressä autotallissa, vaan pitää matkata aina kilometrin päässä sijaitsevalle kylmälle tallille ropailemaan. Sille pitää jonkin verran aina varata aikaa, että ehtii edes mitään siellä tekemään.
Sellaisia korjaamoita, jotka osaisivat K-jettiä tutkia, ei myöskään ihan joka kulmalta löydy.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
-Hese-
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

vilhosyvis kirjoitti:
To Loka 16, 2025 08:03
Sellaisia korjaamoita, jotka osaisivat K-jettiä tutkia, ei myöskään ihan joka kulmalta löydy.
Oletko kysynyt Holmbergilta apuja?
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Avatar
rossnach
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Su Touko 21, 2017 13:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja rossnach »

Vaihtele niitä osia summamutikassa sitten, mutta suotta sitten kyselet täältä neuvoja kun ei sulle mikään kelpaa :lol:
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
Avatar
vilhosyvis
"Hirsch"
Viestit: 723
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Holmberg on kai sitten suunnitelma B/C, mutta jo pelkkä korjaamolle auton saaminen maksaa useita kymppejä, saman summan voisi laittaa käytettyyn osaan (tai osiin), jonka vaihtaa joku ilta kotona luettuaan ensin suurin piirtein miten sen pitäisi mennä.

Ihmettelen kyllä tosissaan, miten se rossin tai jonkun muun elämää haittaa jos vaihtelen summanmutikassa mahdollisia osia jos auto tulee mahdollisesti edullisemmin ja pienemmällä vaivalla kuntoon (huom. mahdollisesti).

Toki joku edellä mainittu kommentoija taitaa omistaa korjaamon ja se ehkä tekee kommentoijasta hiukan puolueellisen.

Kaikkien kannalta huonoin lopputulema on se, että auto lojuu vuositolkulla ja ei välttämättä ikinä tule enää ajokuntoon.

Ei tästä tarvitse tehdä niin syvällistä periaatekysymystä. :wink:
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
-Hese-
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Ei kai siinä jos haluaa tuhlata aikansa osien vaihteluun sen sijaan että ajaisi autolla mutta kuka tyylillään. Onko autoharrastus kannattavaa jos siihen ei ole niitä euroja laittaa vaikka edes niitä kymppejä?
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10523
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noin isolla määrällä säätämistä voisi tulla jo kyseeseen etsiä osien luovuttaja-auto josta otetaan koko hoito sinne. Eli k-jetti kaikkine osineen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
vilhosyvis
"Hirsch"
Viestit: 723
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Saab 900i 8v kat. CO-arvot korkealla

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Mertmi kirjoitti:
Pe Loka 17, 2025 09:16
Noin isolla määrällä säätämistä voisi tulla jo kyseeseen etsiä osien luovuttaja-auto josta otetaan koko hoito sinne. Eli k-jetti kaikkine osineen.
Jep, semmonen olisi hyvä jos jostain löytyisi. .
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Vastaa Viestiin