Australiasta tonnari Suomeen ja kätisyyden vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Australiasta tonnari Suomeen ja kätisyyden vaihto

Viesti Kirjoittaja illias »

Mulla olis Australiassa 9000 Carlsson 2.3T, 91-vuosimallia. Entisöintiä se vaati, mutta ruosteeton kuitenkin.

Tässä muutamia kuvia: https://drive.google.com/drive/folders/ ... drive_link

Olen tässä miettinyt, että jos uittaisin sen Suomeen ja vaihdetaan täällä ohjaus oikein päin. Siihen voisin käyttää luovuttajayksilönä 94-suosimallin 9000 Griffinin, kun se alkaa tulemaan tiensä päähän. Siitä jäisi sitten varaosa-auto. Tosin Carlsson on LH-jet ja Griffin Trionic, eli onko sitten kuinka paljon eri osaa :?

Löytyisikö täältä näkemystä:
-Kuinka iso homma kätisyyden vaihto mahdollsesti on, eli mitä kaikkea pitää ottaa huomioon
-Voiko tullauksessa ja rekisteröinissä tulla haasteita
-LH Jet to Trionic 5 konverssio. Oisko järkevää tehdä samalla
-Muuta kaikkea mitä en tajua tässä kysyä
#3540
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24725
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Australiasta tonnari Suomeen ja kätisyyden vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Miksi pitäisi ohjaus vaihtaa??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Re: Australiasta tonnari Suomeen ja kätisyyden vaihto

Viesti Kirjoittaja illias »

Jos sen kohtuudella saa vaihdettua, niin en näe mitään syytä miksi ei kannata vaihtaa. Ensinnäkin jo pelkästään turvallisuuden kannalta :)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24725
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Australiasta tonnari Suomeen ja kätisyyden vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Mä näkisin harvinaisuuden painavan enemmän vaakakupissa..

Nimimerkillä myös oikealta ohjattavan tonnarin omistaja.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1798
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Australiasta tonnari Suomeen ja kätisyyden vaihto

Viesti Kirjoittaja pevi »

Toi on kyllä hieno yksilö jos sen saa edukaasti rahdattua.

Olen tonnareita purkaessa huvikseni miettinyt mitä eroja RHD ja LHD autoissa voisi olla. Saabien tuotanomäärät on ollut kohtuullisen pieniä ja muutenkin pieni auton valmistaja, joten ovat joutuneet pitämään muutokset mahdollisimman pieninä.

Polkimetkin on siirretty välittäjätangoin vasemmalta puolelta oikealle ja ratin läpivientkin rintapellistä löytynee.

Sähköjen osaltakaan ei taida mielettömästi muutoksia olla. Saattaa olla että valmiitä liittimiäkin RHD/LHD muunnokseen on jo valmiina johtosarjassa ( lähinnä tulee mieleen etuovet) ei sähköissä muuta eroa ole.

Trionic muutoksen voi tehdä jos haluaa.

Hommaa varten piää olla sitten ainakin tarvittavat kytkentäkaaviot ja EPC. EPC stä selviää näppärästi mitkä osat eroaa LHD/RHD. Noihin löytyy ainakin minulta avuja...

Mielnkiintoinen ja haastava, mutta ei mahdoton projekti.

Rekisteröinti tuskin on ongelma kunhan pitää huolen järjestyksestä. Eli maahantuontikatsastus/rekisteröinti ensin.
Sitten maksetaan autoverot.
Tämän jälkeen aloitetaan muutostyöt ja mahdollisesti vaadittava muutoskatsatus. Ei liene mitenkään mahdoton tuo byrokratiakaan, kun vanhaan tiukempaan aikaankin pystyi tekemään lailliseti korinvaihtoja.

Kannattaa tietenkin varmistaa viraomaisilta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Re: Australiasta tonnari Suomeen ja kätisyyden vaihto

Viesti Kirjoittaja illias »

Kiitoksia pevi asiallisesta vastauksesta!

Tuo Trionic ajatus tuli siitä, kun jos vertaa noita kahta mun tonnaria niin Griffin on miellyttävempi - ei nyi yhtään. Se on melkin kuin uudella autolla ajelis vieläkin tänä päivänä 30v myöhemmin.

Osaatko yhtään heittää mitään karkeaa työmäärä arvioita? Kun mun pitäs tuo teettää jollain toisella, syystä että ite en ole täällä ja kun olen, niin en kerkeä koska olen hidas ja luultavasti aika huonokin.

Rahti+huolinta on alustavien tiedustelun perusteella kolmen tonnin paikkeilla. Sitäkin mietin, että ottasko isomman kontin ja laittaa toisenkin auton siihen jakamaan keskihintaa. Vaan sitä pitää tutkia. Onhan tuo Carlsson jo pelkästään kohtuullisen arvokas peli, jos sen laittaa kuntoon.

Ymmärrän kyllä tuon nalleoluen harvinaisuus pointin. Itestä vaan oon alkanut nykyään tuntumaan, että ajettavuus on tärkeämpi ja harvinaisuudesta on hyötyä lähinnä perillisille.
#3540
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
aero
-
Viestit: 9192
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Australiasta tonnari Suomeen ja kätisyyden vaihto

Viesti Kirjoittaja aero »

14v enempi ja vähempi etenkin kesäisin ojan puolelta ajaneena en koe kätisyyttä merkittävänä ongelmana. Ohituspaikat pitää kattoa vähän eri silmällä ja vanhat parkkihallit joissa pitää painaa nappia on penseitä. Vastavuoroisesti saa kuskina hypätä aina turvallisemmalle puolelle autosta poistuessa.

Joku muu voi toki kokea asian eri tavalla, mutta en lähtisi työstämään kokeilematta.

Myyntiarvo tulevaisuudessa on sitten kysymysmerkki. Suomessa arvostus todennäköisesti on heikko, muualla Manner-Euroopassa jompikumpi, joko kätisyys tai alkuperäisyys voi olla merkittävä tekijä. Pitäisin myyntiarvoa kuitenkin sivuseikkana, koska itsellesihän sinä tätä teet ja pidät.

RHD:stä sai 14v sitten tuodessa alennusta autoveroon, siksikin ehkä kannattaa rekata ensin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Re: Australiasta tonnari Suomeen ja kätisyyden vaihto

Viesti Kirjoittaja illias »

Itsellä epäilyttää, että ei sovi ajotyyliin. Tosin voishan sitä yhden kesäkauden testata. Omassa tapauksessa ongelmallisin on kuitenkin, että välillä ajan vasemmanpuoleista liikennettä ja välillä oikeanpuoleista. Siinä voi olla suuri riski, että tulee valittua väärä puoli, jos alkaa rikkomaan nykyistä nyrkkisääntöä: Keskiviivan puolella kaikki ok ja penkan puolella ei. Kerran tuli prätkällä lähdettyä huoltoaseman pihalta väärään suuntaan ja ei ollut kiva tunne :D
#3540
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
aero
-
Viestit: 9192
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Australiasta tonnari Suomeen ja kätisyyden vaihto

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, voi se toki olla että kokeilun jälkeen tekee mieli muuttaa puolta ja kieltämättä tuollainen tapariski kuulostaa riskiltä. Mutta pidän kantani siitä, että kannattaa kokeilla ennenkö lähtee isoon ja kalliiseen muutoksen - sitten sitä tietää paremmin, kannattaako vaiko eikö.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin