9-5 aero tehot hukassa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Kebabbi
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Syys 14, 2025 22:22

9-5 aero tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Kebabbi »

Ostin eilen b235r koneella olevan aeron. Vanha omistaja selitti jotain maffista. Mutta tehoja löyty jonkun verran kun irroitin pakoputken turbolta. Eli katti paskana? Mutta veikkaan että 100heppaa hukassa vielä kun vetää samlla tavalla kun 150heppanen b204. Eli kysymykseni on että voinko tuon b204 maffilla kokeilla onko vika maffissa ja että onko ehdotuksia muita mistä vika voi johtua?
Edit:
Kokeilin nyt tuota b204 maffia kun laittaa johdon kiinnii niin ei tahdo pysyä käynnissä sama auton omalla maffilla
mistäköhän tämä johtuu?
Viimeksi muokannut Kebabbi, Ma Syys 15, 2025 12:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1874
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 aero tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja mikan »

Onko Saab softattu, open sid käytössä? Siitä pääsisi katsomaan tietoja missä vika mahdollisesti on.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Kebabbi
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Syys 14, 2025 22:22

Re: 9-5 aero tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Kebabbi »

mikan kirjoitti:
Ma Syys 15, 2025 08:18
Onko Saab softattu, open sid käytössä? Siitä pääsisi katsomaan tietoja missä vika mahdollisesti on.
Open sid on käytössä mutta softasta en tiedä. Mitä arvoja open sidistä pitäisi katsoa? Mreq nousee parhaillaa tonnii ja mair noin 800-900
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: 9-5 aero tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Onko vikakoodeja? Eli näyttääkö vaikka sidin nErr jotain muuta kuin nollaa?
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Kebabbi
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Syys 14, 2025 22:22

Re: 9-5 aero tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Kebabbi »

Kiertomäntä kirjoitti:
Ma Syys 15, 2025 19:28
Onko vikakoodeja? Eli näyttääkö vaikka sidin nErr jotain muuta kuin nollaa?
Vikakoodeina on
P0100 maf tai vaf piirin toimintahäiriö. Maf anturin piuha ei ole kiinni koska auto ei käy silloin
P1300 katalysaattori vaurio. Putkea raotettu turbon kohalta koska ei vetänyt ollenkaan ennen sitä. Kai tehot tallella on vaikka putki irti?
P1105 ahtoilman absoluuttinen paineanturi, letkuvuoto.
Mistä etsiä?
P0300 satunnainen monisylinterivika havaittu. Sytytyskasetti? Ei kyllä pätki vedossa että en tiedä

Ainut asia mikä tulee itsellä mieleen on iroittaa kokonaan katalysaattori ja katsoa tuleeko vetoja sillä koska raotettuna osuu silti turboon kokoajan eli kuristaako sieltä katti kertakun on täynnä paskaa. Pakoputken pultit vaan niin ruosteessa että en tätä mielellään tee jos muuta keksitään.
aero
-
Viestit: 9197
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-5 aero tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja aero »

Kebabbi kirjoitti:
Ma Syys 15, 2025 21:58
Vikakoodeina on
P0100 maf tai vaf piirin toimintahäiriö. Maf anturin piuha ei ole kiinni koska auto ei käy silloin
P1105 ahtoilman absoluuttinen paineanturi, letkuvuoto.
Mistä etsiä?
Aloita noista, ensimmäisenä varmasti hyvä (vaikka sitten uusi orggis) MAF kiinni ja etsimään se ahtovuoto (jos sellainen on), niin on paljon parempi ja turvallisempi hakea niitä hävinneitä heposia laitumelta takaisin. On jokseenkin riskaabelia hakea vetoja jos imupuoli on tuurin varassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1488
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 9-5 aero tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja HEV »

Kebabbi kirjoitti:
Ma Syys 15, 2025 21:58
Vikakoodeina on
P0100 maf tai vaf piirin toimintahäiriö. Maf anturin piuha ei ole kiinni koska auto ei käy silloin
P1300 katalysaattori vaurio. Putkea raotettu turbon kohalta koska ei vetänyt ollenkaan ennen sitä. Kai tehot tallella on vaikka putki irti?
P1105 ahtoilman absoluuttinen paineanturi, letkuvuoto.
Mistä etsiä?
P0300 satunnainen monisylinterivika havaittu. Sytytyskasetti? Ei kyllä pätki vedossa että en tiedä
P0100 tulee siitä että IMM on irti
P1300 Sytytyshäiriö useat sylinterit. Katalysaattorille haitallinen (Minulla tuli ahtoputken irrottua kun jäi klemmari kiristämättä)
P1105 Paineantulin arvo 5 kPa alle ilmakehan paineen (vuoto?)
P0300 Sytytyshäiriö useat sylinterit. ^

Jonkinlaista viittausta ahtovuotoon ainakin näin harrastelijan silmin.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Kebabbi
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Syys 14, 2025 22:22

Re: 9-5 aero tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Kebabbi »

HEV kirjoitti:
Ti Syys 16, 2025 11:35
Kebabbi kirjoitti:
Ma Syys 15, 2025 21:58
Vikakoodeina on
P0100 maf tai vaf piirin toimintahäiriö. Maf anturin piuha ei ole kiinni koska auto ei käy silloin
P1300 katalysaattori vaurio. Putkea raotettu turbon kohalta koska ei vetänyt ollenkaan ennen sitä. Kai tehot tallella on vaikka putki irti?
P1105 ahtoilman absoluuttinen paineanturi, letkuvuoto.
Mistä etsiä?
P0300 satunnainen monisylinterivika havaittu. Sytytyskasetti? Ei kyllä pätki vedossa että en tiedä
P0100 tulee siitä että IMM on irti
P1300 Sytytyshäiriö useat sylinterit. Katalysaattorille haitallinen (Minulla tuli ahtoputken irrottua kun jäi klemmari kiristämättä)
P1105 Paineantulin arvo 5 kPa alle ilmakehan paineen (vuoto?)
P0300 Sytytyshäiriö useat sylinterit. ^

Jonkinlaista viittausta ahtovuotoon ainakin näin harrastelijan silmin.
Eli ahtovuoto ja ahtovuoto sai koneen käymään paskasti ja katti meni samalla? Pitääpi käydä vilkaisemassa jos löydän ahtovuotoa kun sade loppuu
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5919
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 9-5 aero tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Katti sulaa yleensä siitä syystä, että kuumaan pakoputkeen pääsee polttoainetta. Tämä taas yleensä johtuu sytytyksen vioista joita aiheuttavat mm. Imu- ja ahtovuodot, sytytysjärjestelmän viat ja polttoainepuolen viat. Ompa yksi ecuvikainenkin tullut vastaan..

Yksi erittäin herkästi katin hajottava on kun sytyttskasetti hajoaa ja sitten yritellään starttailla kuumaa moottoria.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Kebabbi
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Syys 14, 2025 22:22

Re: 9-5 aero tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Kebabbi »

Pakari kirjoitti:
Ti Syys 16, 2025 12:39
Katti sulaa yleensä siitä syystä, että kuumaan pakoputkeen pääsee polttoainetta. Tämä taas yleensä johtuu sytytyksen vioista joita aiheuttavat mm. Imu- ja ahtovuodot, sytytysjärjestelmän viat ja polttoainepuolen viat. Ompa yksi ecuvikainenkin tullut vastaan..

Yksi erittäin herkästi katin hajottava on kun sytyttskasetti hajoaa ja sitten yritellään starttailla kuumaa moottoria.
Meinaatko siis että ei oo imuvuotoa tossa et antaa vaan vikakoodin siitä vai menikö jotain ohi?
Vastaa Viestiin