Dog61 kirjoitti:...Moottori on tutkittu ja puristukset ovat ok, mutta kannentiiviste vuotaa (käy kylmänä 3:lla ja kun lämpenee, sitten on kaikki mukana)...
Palatakseni välillä alkuperäiseen ongelmaan...
Ilmoitteleppa muuten onko tuo autosi nyt 16v vai 8v. Itsellä ainakin k-jetissä kylmäkäynnistys ongelmat poistui suuttimien vaihdolla. Kannella muakin silloin peloteltiin(Sekin kyllä on mahdollista). 2 suutinta vuoti painevaraajan tyhjäksi kun auton sammutti ja kylmänä käynnistäessä kävi 2 tai 3 pytyllä melko usein. Vuoto oli sen verran pieni ettei se haitannut mitenkään kun auto oli kuuma, eli höyrylukkoa ei kuitenkaan tehnyt ruiskuputkiin.
Yleensä puristukset ei ole ok, jos joku paikka vuotaa...
Suuttimien vaihdon jälkeen ei samaa ongelmaa ole havaittu.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Vuodosta sylinteriin, jos auto on 8-venttiilinen (toimivuudesta 16V-moottoreihin ei ole tietoa). Anna auton olla yön yli parkissa. Avaa paisarin korkki ja käynnistä auto mutta ÄLÄ polje kaasua. Anna käydä tyhjäkäynnillä niin kauan, että termari avautuu. Jos kone on muuten kunnossa eikä nostele lämpöjä voit ihan huoletta tehdä tuon. Eli, jos termarin avautuessa paisariin tulee kuplia n määrä on kansi tai kannentiiviste rikki.
Joten molemmissa tapauksissa kansi irroitettava, käytettävä ainakin koeponnistuksessa ja ehkä plaanauksessa, ja kasattava tietenkin uuden pahvin kera.
Saabiin en ole koskaan kansiremppaa tehnyt, mutta useaan muuhun autoon kyllä.
KERRAN jätin kannen plaanauttamatta ja se oli viimeinen kerta
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Minä sitä lämpölaajenemis eroa laskin ja mitta oli muistaakseni 0,4 mm. Noin , karkeasti....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
toms kirjoitti:Minä sitä lämpölaajenemis eroa laskin ja mitta oli muistaakseni 0,4 mm. Noin , karkeasti....
Samaan pääsin minäkin, kun ajatellaan tuo tapaus käyttäen lineaarista lämpölaajenemista. Kannen ja lohkon seoksestakaan ei ole ihan tarkkaa kerrointa tiedossa... Paikallinen siirtymä on todennäköisesti pienempi kuitenkin kuin tuo noin puolimilliä...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Puhalletaan eloa vanhaan aiheeseen. Moottorin kylkeen ilmestynyt tummaa mönjää loppukesän mittaan. Pyyhkäisin sormella kannentiivisteen kohdalta ja märkäähän siitä jäi. Kesällä vuotava bensapumppu vuoti nestettä (pumppu nyt jo vaihdettu), mutta samaa mönjää on vesipumpun puolella joten siitä ei liene enää kyse. Eli eiköhän tämä ole selvä kansitiivisteen vaihto? Onko noviisille mahdoton projekti jos saa kaveriksi autoja rassanneen tuttavan? Tarvitseeko erikoistyökaluja? Ja onko plaanaus pakollinen jos kansi näyttää silmään terveeltä, se pitäisi kuitenkin ammattilaisella teettää rahaa vastaan. Auto 900, -87, 8v, ajettu 305 tonnia.
Torx e16 hylsy kannenpultteja varten, muuta erikoista ei tarvii. Ketjun voit pistää pyörään kiinni vaikka nippusiteellä niin ei sitäkään tarvii arvuutella. Kansi kannattaa oikasta varuiksi kyllä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Tuon vertanen tihkuminen ei kyllä häiritte muuta ku silmää. Jos tuo mönjä maistuu makealle, niin on jäähdytinnesteperäistä, jolloin voi olla imusarjan ja kannen välinen tiiviste joka tihkuu. Imusarjassa on vesikanavat. Siitä kannattaa tutkiminen alottaa.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Saab 99 Gls 2d sedan vm. 1978
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Nii ehkä painepesurilla käynti konehuoneessa olisi essentaalista.
Sen jälkeen jalkaudutaan omin silmin pellin alle stekkaa tilannetta.
Kannen olen yleensä sipaissut myös h koneesta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Elikkä akuutti remontti tämä ei vissiin ole (parin viikon päästä tulossa pitempi ajoreissu)? Pitääpä tsekata imusarjan tiivisteet ja pestä vähän konetta ja katsoa miltä näyttää. Sinänsä puurot ja vellit eivät ole menneet vielä sekaisin, koska öljytikussa ja paisuntasäiliössä näyttää kaikki normaalilta.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,